Werk & Studie alle pijlers

Collega’s maken me het leven zuur

24-04-2019 20:30 79 berichten
Beste dames,

Op het werk loopt een persoon rond die mij het arbeidsleven zuur maakt. Die persoon infecteert de hele afdeling en het is voor mij momenteel erg eenzaam op het werk. Men negeert mij, sluit me buiten en praat vooral over mij. Waarom? Geen idee! Vorig jaar ben ik een andere (hogere) functie gaan bekleden en misschien is die persoon jaloers...?

Vandaag werd mijn agenda uitgespit en uitgebreid besproken. Ik word bespot ten overstaande van iedereen. Er worden zelfs speciaal gelegenheden gecreëerd om mij buiten te kunnen sluiten.

Ik heb al stappen ondernomen en “hoger hand” is er mee bezig maar vooralsnog moet ik nog even zien vol te houden. Maar ik weet niet hoe? Ik ben moe, zo moe en wil er niet meer heen. Maar wil me ook niet laten kennen door me ziek te melden, dat is koren op de molen.

Wat ik wil met dit topic? Geen idee. Misschien alleen maar even van me af schrijven. Lief dat jullie dat willen lezen.

Liefs, Kitty.
Wat een klote situatie zeg. En als je de confrontatie aangaat en mensen aanspreekt?
Alle reacties Link kopieren
Durf je diegene op de man af te vragen waarom diegene zich zo gedraagt?
Wat ik heb. Geleerd is me niks aan te trekken van de mening van mensen die geen respect voor mij hebben.
Ben je ziek, dan ben je ziek, en dit klinkt voor jou als een ongezonde situatie.
Stoer doen voor mensen die zich zo vreemd opstellen ten koste van jou is die mensen belangrijker maken dan jezelf.
Ik heb het echt afgeleerd om anderen te 'sparen' door ze niet lastig te vallen met mijn problemen.
Ik heb last van jou, jij hebt last van mij.
Als jij mijn agenda belachelijk maakt, zorg ik dat je daar last van krijgt. Ben je zelf te lomp om dat te voelen dan wel in je reputatie beschadigen.
Echt, maak pas op de plaats en ga voor jezelf zorgen.
Misschien is er een vertrouwenspersoon of een collega met wie je dit kunt bespreken
Maar dit klinkt echt niet als gezeur en je werkgever moet hier iets mee.
Ik zou ondertussen ook verder gaan zoeken, als het een groot bedrijf is kan een wisseling van afdeling al schelen.
anoniem_636a100800946 wijzigde dit bericht op 24-04-2019 20:43
2.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als jaloezie. Heb jij nu een leidinggevende functie? Of meer een soort senior functie?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarschijnlijk mondt het dan uit in een schreeuwpartij omdat er dan maanden frustratie naar boven komt en ik mezelf onsterfelijk belachelijk maak, wat die persoon vast weer geweldig vindt. Ik ken mezelf ook niet meer; normaal ben ik nogal goed gebekt maar de situatie heeft er voor gezorgd dat ik helemaal in mezelf gekeerd ben.

Dat heeft die persoon toch maar mooi voor elkaar. Zou diegenen beseffen wat ze aanricht...?
Heb inderdaad nu een meer senior functie, de “pester” (zo noem ik het maar even) wilde die functie ook, maar ik kreeg ‘m omdat ik de beste papieren had. Dat kan diegene moeilijk verkroppen denk ik.

Ik heb contact gezocht met de vertrouwenspersoon. Daar kan ik helaas pas over een paar weken terecht.
even een warme knuffel van mij :hug:

Werk je voltijd of kan je een dagje op adem komen?
Waar is de werkgever op het moment mee bezig dan? Wat is hun voorstel? Anders moet die rotte appel dossieropbouw of een overplaatsing of zo. Weten ze meteen dat het menens is. Belangrijk is dat je bewijzen hebt van het gedrag en bij voorkeur op datum.
Vertrouwenspersoon kan, maar vaak blijft het daar.
KittyBelin schreef:
24-04-2019 20:42
Waarschijnlijk mondt het dan uit in een schreeuwpartij omdat er dan maanden frustratie naar boven komt en ik mezelf onsterfelijk belachelijk maak, wat die persoon vast weer geweldig vindt. Ik ken mezelf ook niet meer; normaal ben ik nogal goed gebekt maar de situatie heeft er voor gezorgd dat ik helemaal in mezelf gekeerd ben.

Dat heeft die persoon toch maar mooi voor elkaar. Zou diegenen beseffen wat ze aanricht...?
Je denkt al helemaal in de logica van dat enge mens en ziet jezelf hoe zij/hij jou eventueel zou zien.
Ik heb zelf een keer zo iemand in een samenwerking gehad en ben daar een keer heel erg tegen uitgevallen, met de vraag of ze eens niet door me heen kon praten.
Sabbel sabbel zuig zuig en zij wilde ervan maken dat ik alleen wilde praten en geen andere ideeën wilde toelaten blabla blabla.
Een ander greep toen in en bleef herhalen: maar dat zei ze niet, je zit er weer doorheen te tetteren.
Voor mij een eyeopener dat ik ook weleens mijn geduld mag verliezen, en dat iets op scherp stellen wel zeker oplevert dat de ander zijn streken ook gezien worden.
Je hoeft niet roomser te zijn dan de paus en mag jezelf echt wel laten horen.
Wat diegene ervan maakt, jammer dan.
Ik heb geen enkele spijt van de keren dat ik me heb laten horen.
Zoals ik al zei: in de tijd dat ik uit netheid en beschaving maar de sterkste willen zijn, had ik er als enige last van. Degenen die de last veroorzaken moeten er last van hebben, of in ieder geval moet jij er niet aan onderdoor gaan.
Alle reacties Link kopieren
KittyBelin schreef:
24-04-2019 20:45
Heb inderdaad nu een meer senior functie, de “pester” (zo noem ik het maar even) wilde die functie ook, maar ik kreeg ‘m omdat ik de beste papieren had. Dat kan diegene moeilijk verkroppen denk ik.

Ik heb contact gezocht met de vertrouwenspersoon. Daar kan ik helaas pas over een paar weken terecht.
Een paar weken... Wat voor nut heeft zo´n mens dan in vredesnaam???

Afijn. Het is vanachter een toetsenbord makkelijk om te roepen dat je het je niet moet aantrekken. Maar blijkbaar ben jij de leidinggevende op papier, maar is de ander degene die als leidinggevende geaccepteerd wordt door je collega´s. Jij had ergens in het begin deze persoon al op het matje moeten roepen.

Hogerhand kan hier ook niet veel meer mee. Ik zou een andere baan zoeken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
KittyBelin schreef:
24-04-2019 20:45
Heb inderdaad nu een meer senior functie, de “pester” (zo noem ik het maar even) wilde die functie ook, maar ik kreeg ‘m omdat ik de beste papieren had. Dat kan diegene moeilijk verkroppen denk ik.

Ik heb contact gezocht met de vertrouwenspersoon. Daar kan ik helaas pas over een paar weken terecht.
Geef bij direct LG aan dat het echt urgent is en laat ze desnoods een externe VP inhuren, die kunnen vaak wel met spoed ingepland worden.
Reken hem anders even voor wat een externe VP kost tov jouw uitval door burn-out / overspannenheid.
Dan is het eventuele geld-argument iig direct weerlegd.

Naar hoor, voor je. Heel veel sterkte.
Ceylon schreef:
24-04-2019 20:58
Een paar weken... Wat voor nut heeft zo´n mens dan in vredesnaam???

Afijn. Het is vanachter een toetsenbord makkelijk om te roepen dat je het je niet moet aantrekken. Maar blijkbaar ben jij de leidinggevende op papier, maar is de ander degene die als leidinggevende geaccepteerd wordt door je collega´s. Jij had ergens in het begin deze persoon al op het matje moeten roepen.

Hogerhand kan hier ook niet veel meer mee. Ik zou een andere baan zoeken.
Ik lees nergens dat TO leidinggevende is hoor.
Ceylon schreef:
24-04-2019 20:58
Een paar weken... Wat voor nut heeft zo´n mens dan in vredesnaam???

Afijn. Het is vanachter een toetsenbord makkelijk om te roepen dat je het je niet moet aantrekken. Maar blijkbaar ben jij de leidinggevende op papier, maar is de ander degene die als leidinggevende geaccepteerd wordt door je collega´s. Jij had ergens in het begin deze persoon al op het matje moeten roepen.

Hogerhand kan hier ook niet veel meer mee. Ik zou een andere baan zoeken.
Ik lees nergens dat TO leidinggevende is, wel dat ze een senior functie heeft gekregen en die collega niet.
Gatekeeper, dank je! Ik werk zo goed als voltijds en leef momenteel van verlofdag naar verlofdag. Eigenlijk erg zonde om daar mijn vrije dagen voor in te zetten.

De rotte appel is inderdaad nogal dominant en sfeerbepalend. Iedereen lijkt bang om zelf de pispaal te worden als ze niet braaf meedoen. Hoger hand is aan het kijken of de rotte appel weg kan zodat de afdeling en meerdere personen gaan opbloeien. Of ze dat lukt, weet ik natuurlijk niet...
"Vandaag werd mijn agenda uitgespit en uitgebreid besproken."
Heb je ze niet gevraagd of ze geen werk te doen hadden?
Waar was je leidinggevende op dat moment? Had je die erbij kunnen halen?
Ik ben inderdaad niet de leidinggevende, maar ben aangenomen op een functie die die ander graag wilde hebben. Ik heb hard gewerkt om daar te komen. Ook is communicatie in mijn functie heel
belangrijk en daar is zij gewoon niet zo goed in.

Mijn LG heeft aangegeven dat ik op een andere plek mag werken of thuis. Dat laatste is niet altijd mogelijk. Gelukkig erkennen ze het probleem en zijn er al meerdere situaties geweest met deze persoon. Ik ben de eerste die ze aan de kaak stelt. In het begin dacht ik dat ik het me aan het inbeelden was, dat was niet dus ik werd gelukkig niet gek. ;)
Theamuts: ik heb het wederom bij de LG gemeld. Helaas geen actie van die kant. Wel direct de machtigingen voor mijn agenda ingetrokken. En inderdaad, ze zeggen het heel druk te hebben, maar dan alleen met mij in de gaten houden lijkt wel...
Wellicht een stomme vraag hoor maar jouw LG biedt jou aan om elders te zitten en hiermee erkent hij t probleem dus waarom wordt er tegen de pester niet gezegd dat die elders moet gaan zitten?

Zo wordt t slachtoffer in principe benadeeld als ik zo vrij mag zijn.
Gatekeeper* schreef:
24-04-2019 21:15
Wellicht een stomme vraag hoor maar jouw LG biedt jou aan om elders te zitten en hiermee erkent hij t probleem dus waarom wordt er tegen de pester niet gezegd dat die elders moet gaan zitten?

Zo wordt t slachtoffer in principe benadeeld als ik zo vrij mag zijn.
Vind ik ook een beetje de omgekeerde wereld inderdaad..
Jullie hebben inderdaad gelijk. In onze organisatie gaan de beslissingen over heel veel lagen en veel van die lagen zijn nu op vakantie. Ze willen die persoon nu niet aanspreken want als er verbetering komt kunnen ze later geen echte actie ondernemen. Ik wil niet cryptisch doen, maar zelf weet ik ook niet precies wat er op touw staat.
KittyBelin schreef:
24-04-2019 21:09
Ik ben inderdaad niet de leidinggevende, maar ben aangenomen op een functie die die ander graag wilde hebben. Ik heb hard gewerkt om daar te komen. Ook is communicatie in mijn functie heel
belangrijk en daar is zij gewoon niet zo goed in.

Mijn LG heeft aangegeven dat ik op een andere plek mag werken of thuis. Dat laatste is niet altijd mogelijk. Gelukkig erkennen ze het probleem en zijn er al meerdere situaties geweest met deze persoon. Ik ben de eerste die ze aan de kaak stelt. In het begin dacht ik dat ik het me aan het inbeelden was, dat was niet dus ik werd gelukkig niet gek. ;)
Dat is in het voordeel van jou dat ze vaker negatief is opgevallen. Als je werk hebt wat je graag doet ga maar op haar jagen.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
24-04-2019 21:06
"Vandaag werd mijn agenda uitgespit en uitgebreid besproken."
Heb je ze niet gevraagd of ze geen werk te doen hadden?
Waar was je leidinggevende op dat moment? Had je die erbij kunnen halen?

Het klikt als een vervelende situatie en ook als gedrag dat ik ook als een enorme afknapper zou beschouwen en mijn energie niet waard zou vinden. Helaas kan zoiets wel zuigen en als het te lang duurt kun je je er enorm door ondermijnd voelen.

Ik krijg uit je berichten wel de indruk dat je nog niet echt je grenzen hebt aangegeven richting die persoon. Iets in de trant van 'ik kan deze opmerking niet waarderen en verzoek je dit voortaan achterwege te laten' en dat een paar keer resoluut herhalen op strategische momenten kan de treiterende persoon al wat wind uit de zeilen halen. Vriendelijk verzoeken om de zorg om jouw agenda aan jou over te laten en zich op de eigen verantwoordelijkheden/werkzaamheden te richten. Een deel van het rotgevoel dat je hebt zou erdoor kunnen komen dat je niet voor jezelf opkomt. En dat hoeft niet met geschreeuw (hoewel ik snap dat de emoties hoog zitten). Een enkel ingestudeerd zinnetje en dat blijven herhalen (of aangeven dat je de discussie hierbij als gesloten beschouwt) kan al wonderen doen. Je hoeft dan even niet aardig gevonden te worden. duidelijkheid is in zo'n geval veel belangrijker dan vriendelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
KittyBelin schreef:
24-04-2019 21:19
Jullie hebben inderdaad gelijk. In onze organisatie gaan de beslissingen over heel veel lagen en veel van die lagen zijn nu op vakantie. Ze willen die persoon nu niet aanspreken want als er verbetering komt kunnen ze later geen echte actie ondernemen. Ik wil niet cryptisch doen, maar zelf weet ik ook niet precies wat er op touw staat.

Oke. Ik neem mijn woorden terug.

In jouw geval zou ik bij alles denken; ga door ga door ga door ga door. Des te groter is de kans dat ze er helemaal uit gaat. Intussen inderdaad lekker af en toe thuis werken, af en toe ergens anders gaan zitten, je pc afsluiten voor collega´s en je schouders ophalen.
Wie het laatst lacht....
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Foechoer: dat lees je goed, mijn grenzen heb ik nog niet aangegeven. Een keertje: toen hoorde ik haar en ben ik er op ingehaakt. Ze maakte me belachelijke en ontkende alles. Sommige mensen zijn in
en in gemeen. Ze zette me compleet voor l*l.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven