Werk & Studie alle pijlers

Wie includeren in dankwoord proefschrift

25-04-2019 12:15 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al wat proefschriften van collega's nagelopen, maar geen duidelijk antwoord op mijn vragen gevonden.
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 27-05-2019 15:31
80.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kun altijd iets schrijven als 'de collega's van universiteit X wil ik bedanken voor hun nuttige input' ofzoiets, als je niet zeker weet of je mensen bij naam moet noemen. Op die manier kun je ook veel mensen bedanken zonder lijstjes met namen te moeten maken.

Als je verwacht dat de persoon waar je aan denkt het dankwoord zal lezen, dan zorgen dat diegene erin staat. Dat zou ik als stelregel aanhouden. Over het algemeen is het dankwoord het meest gelezen stuk van een proefschrift geloof ik ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je je paranimfen, je promotor(s) en je naasten (lief, familie, goede vrienden) bedankt.

Heb je eerdere proefschriften gebruikt bij je onderzoek, dus in jouw vakgebied, dan heb je er nog wat meer dan alleen die van je collega’s nu.
Is er bij jouw universiteit of specifiek faculteit ook een bepaalde traditie qua bedanken? Wellicht kun je daar nog wat mee.

En verder, het is jouw dankwoord. Of het nou één bladzijde beslaat of vijf, dat is geheel aan jou. Dus ook de bekende hoogleraren, als jij ze graag wil bedanken voor hun bijdragen omdat ze je verder hebben geholpen in je onderzoek, dan zou ik ze noemen. Maar misschien ook nog iets om met je (hoofd)promotor te bespreken, puur als check.

Succes en plezier met je verdediging binnenkort en veel succes met je verdere (academische?) carrière!
Alle reacties Link kopieren
Handige vuistregel: Als je ze persoonlijk een exemplaar zou willen overhandigen, en daarbij een woord van dank uitspreken, dan neem je ze op. Iedereen die er gewoon 1 met de post krijgt, zonder een persoonlijk briefje erbij, die hoef je niet bij naam te noemen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
25-04-2019 12:48
Handige vuistregel: Als je ze persoonlijk een exemplaar zou willen overhandigen, en daarbij een woord van dank uitspreken, dan neem je ze op. Iedereen die er gewoon 1 met de post krijgt, zonder een persoonlijk briefje erbij, die hoef je niet bij naam te noemen.
Dat is een mooie vuistregel!
Alle reacties Link kopieren
Ook hier geldt: doe wat jij wilt. Het enige wat ik af zou raden is 1 iemand weglaten. Dus bv je promotor en 1 co-promotor wel noemen, en de ander niet oid. Als die laatste niks anders heeft gedaan dan zeiken, kun je hem altijd nog bedanken voor de kritische blik. Verder maakt het allemaal niet uit.

Sommigen bedanken gewoon ‘iedereen die op enige wijze heeft bijgedragen’, anderen noemen hun volleybalteam (yup, dat was ik). Ik heb vooral mensen bedankt waar ik een persoonlijke band mee had, dus niet de commissieleden die alleen het boekje gelezen hadden. Maar wel de secretaresse die onwijs veel voor me gedaan had en mijn tijd daar echt veel beter heeft gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
“Tenslotte wil ik Jolly bedanken, zonder wie ik nooit op het idee was gekomen Jolly te bedanken.”
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Er zijn geen vuistregels voor. Ik heb ooit een proefschrift gelezen dat de heren Kanis en Gunnink heeft bedankt en verder niemand.
Doe wat je goed dunkt.
Alle reacties Link kopieren
Hierbij wil ik (tevens) iedereen bedanken die, op mijn verzoek, wel eens een boek of artikel heeft gestuurd omdat ik zelf geen toegang had of de bibliotheek het niet had en ik bedank alle hoogleraren die feedback hebben gegeven op delen van mijn proefschrift of vroege versies daarvan. Verder alle collega's, Viva-forum-leden, familie en vrienden zonder wie dit proefschrift er nooit had geweest.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
25-04-2019 19:49
“Tenslotte wil ik Jolly bedanken, zonder wie ik nooit op het idee was gekomen Jolly te bedanken.”
Ik ben ‘helaas’ al gepromoveerd, maar mocht ik ooit tot een oratie komen, hou ik deze zeker in gedachten!
Alle reacties Link kopieren
Vergeet ook vooral het Viva-forum niet voor alle nuttige adviezen
Beter een half motto....
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
25-04-2019 21:30
Ik ben ‘helaas’ al gepromoveerd, maar mocht ik ooit tot een oratie komen, hou ik deze zeker in gedachten!
:biggrin:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Beste World Nomad,

Een beetje off-topic. Wat vind ik het verdrietig voor je dat je er zo alleen voor staat in deze fase van je promotie. Ik heb je eerdere topics gezien met dergelijke vragen en het is fijn dat je daar door het viva forum goed bij geholpen wordt. Maar het is NIET OK dat jij niet het gevoel hebt dat je met deze en andere vragen terechtkunt bij je promotor of co-promotor. Het is zwaar om een proefschrift af te ronden zij dragen ook verantwoordelijkheid om je erdoorheen te helpen. Inhoudelijk maar ook op proces. Helemaal in jouw situatie met een opgeheven vakgroep en verblijf in het buitenland.

Heb je al aan de graduate school gedacht om je te helpen? Daar zou je, in ieder geval bij die ik had, terecht moeten kunnen voor advies. En zij weten ook wat gebruikelijk is bij jouw universiteit. Overigens zou ik daar niet per se losse vragen neerleggen maar het echte probleem. Dat jij in het buitenland zit, je vakgroep is opgeheven en niet echt een idee hebt van de mores zijn. Wellicht hebben ze nog goede adviezen waarvan je niet wist dat je ze nodig had. Of er blijkt een archief videos van promoties te bestaan oid. Je weet het niet, en adviesgesprek kan nooit kwaad.

Voor wat betreft dankwoord; die van mij was 4 pagina's en ik heb veel mensen genoemd, tot ongeboren nichtje aan toe. Maar dat is wat bij mij past, jouw dankwoord is van jou. En mijn uni vind alles prima behalve religie en politiek. Zo zie je hoe universiteiten verschillen, bij andere wordt er gebeden tijdens promotie...

Succes! Veel sterkte en ook veel plezier bij het afronden van je traject.
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
25-04-2019 20:33
Er zijn geen vuistregels voor. Ik heb ooit een proefschrift gelezen dat de heren Kanis en Gunnink heeft bedankt en verder niemand.
Doe wat je goed dunkt.
Die is mooi!
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
melas schreef:
27-04-2019 06:35
Beste World Nomad,

Een beetje off-topic. Wat vind ik het verdrietig voor je dat je er zo alleen voor staat in deze fase van je promotie. Ik heb je eerdere topics gezien met dergelijke vragen en het is fijn dat je daar door het viva forum goed bij geholpen wordt. Maar het is NIET OK dat jij niet het gevoel hebt dat je met deze en andere vragen terechtkunt bij je promotor of co-promotor. Het is zwaar om een proefschrift af te ronden zij dragen ook verantwoordelijkheid om je erdoorheen te helpen. Inhoudelijk maar ook op proces. Helemaal in jouw situatie met een opgeheven vakgroep en verblijf in het buitenland.

Heb je al aan de graduate school gedacht om je te helpen? Daar zou je, in ieder geval bij die ik had, terecht moeten kunnen voor advies. En zij weten ook wat gebruikelijk is bij jouw universiteit. Overigens zou ik daar niet per se losse vragen neerleggen maar het echte probleem. Dat jij in het buitenland zit, je vakgroep is opgeheven en niet echt een idee hebt van de mores zijn. Wellicht hebben ze nog goede adviezen waarvan je niet wist dat je ze nodig had. Of er blijkt een archief videos van promoties te bestaan oid. Je weet het niet, en adviesgesprek kan nooit kwaad.
Wat een lief berichtje. Zo lief en ook erg nuttig! Mijn dankwoord is bijna af.
anoniem_384434 wijzigde dit bericht op 27-05-2019 15:31
26.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
27-04-2019 12:39
Wat een lief berichtje. Ik sta er inderdaad wel redelijk alleen voor. Ik ben qua inhoudelijke begeleiding blij met mijn promotor. Maar ik krijg niet veel carriere begeleiding en praktische begeleiding. Ik moet altijd zelf het initiatief nemen en alles zelf vragen en uitzoeken, zoals nu met het dankwoord en straks met drukken en de ceremonie. Normaal zou je dat misschien bespreken met je peers maar omdat mijn onderzoeksgroep min of meer opgeheven is, kan dat niet. Sowieso is mijn faculteit inclusief de graduate school slecht georganiseerd en is er zeer weinig adminstratieve, emotionele, financiele en praktische hulp voor promovendi. De mensen die (part time) zijn aangesteld om de promovendi in de gaten te houden, zijn veel te druk met hun eigen onderzoek en onderwijs, weten niks, of reageren niet. Gezien de faculteit een ton krijgt voor elke promotie verbaast het me dat men ons niet beter in de gaten houdt.

Ik ben dan ook erg blij met al jullie berichtjes. Zo lief en ook erg nuttig! Mijn dankwoord is bijna af.
Het is geen excuus, maar die ton die de faculteit krijgt, zien de mensen om jou heen bijna niks van terug. Voor een promotie krijg ik als begeleider nog geen 5000 euro, dus dat is niet echt een incentive.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat je gewoon een verantwoordelijkheid hebt tegenover je promovendi. Daarom werken wij eigenlijk vrijwel altijd met een promotor én co-promotor aangezien de promotor vaak relatief weinig tijd heeft.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
27-04-2019 17:36
Het is geen excuus, maar die ton die de faculteit krijgt, zien de mensen om jou heen bijna niks van terug. Voor een promotie krijg ik als begeleider nog geen 5000 euro, dus dat is niet echt een incentive.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat je gewoon een verantwoordelijkheid hebt tegenover je promovendi. Daarom werken wij eigenlijk vrijwel altijd met een promotor én co-promotor aangezien de promotor vaak relatief weinig tijd heeft.
Ik bedoelde zeer zeker niet dat er geld van die ton naar bepaalde individuen zou gaan die daardoor meer naar de promovendi zouden omkijken, maar je zou verwachten dat de faculteit de voortgang van de promovendi in de gaten houdt en de promovendi stimuleert om het onderzoek af te ronden zodat (een deel van) de gemaakte kosten (salaris) terugkomt via die ton die de faculteit krijgt.

Hier ook promotor en co-promotor trouwens.
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
27-04-2019 18:08
Ik bedoelde zeer zeker niet dat er geld van die ton naar bepaalde individuen zou gaan die daardoor meer naar de promovendi zouden omkijken, maar je zou verwachten dat de faculteit de voortgang van de promovendi in de gaten houdt en de promovendi stimuleert om het onderzoek af te ronden zodat (een deel van) de gemaakte kosten (salaris) terugkomt via die ton die de faculteit krijgt.

Hier ook promotor en co-promotor trouwens.
Dat is het lastige, de ‘faculteit’ is niemand. Het enige wat die kunnen doen is hun medewerkers weer afrekenen op hoe lang hun promovendi er over doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig dat je promotie zo verloopt, of althans het hele traject in de aanloop naar de daadwerkelijke ceremonie. Wel extra knap dat het je ondanks dit alles, toch al tot je dankwoord bent gekomen! Ik neem daarmee aan dat de inhoudelijke tekst is goedgekeurd. Heel veel succes met de laatste loodjes🍀💪🏻
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
28-04-2019 08:23
Wat verdrietig dat je promotie zo verloopt, of althans het hele traject in de aanloop naar de daadwerkelijke ceremonie. Wel extra knap dat het je ondanks dit alles, toch al tot je dankwoord bent gekomen! Ik neem daarmee aan dat de inhoudelijke tekst is goedgekeurd. Heel veel succes met de laatste loodjes🍀💪🏻
Dankjewel! Ik hoor over vier weken of het is goedgekeurd, maar ben wel vast begonnen met het dankwoord.
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
28-04-2019 09:24
Dankjewel! Ik hoor over vier weken of het is goedgekeurd, maar ben wel vast begonnen met het dankwoord.
Spannend!!! Ik duim voor je dat het wordt goedgekeurd!!! Het zou heerlijk zijn als je dit straks achter je kunt laten en je promotie kunt vieren.

Ik las trouwens je andere topic. Ik ben zelf een paar keer paranimf geweest, vooral als goede vriendin, maar ik weet iig van een oud-promovendus die zijn vrouw als paranimf had. Dus je bent niet de enige die dat doet.
Ik hoop dat je inmiddels ook een tweede paranimf hebt gevonden, en anders kies Jolly. Die is iig heel enthousiast 😉😁
Alle reacties Link kopieren
Dankje, Bonnieux! Mijn twee paranifmen zijn inmiddels geregeld (sorry Jolly!).
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
28-04-2019 17:01
Dankje, Bonnieux! Mijn twee paranifmen zijn inmiddels geregeld (sorry Jolly!).
Geeft niet, gewoon mijn dankwoord gebruiken :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
28-04-2019 17:13
Geeft niet, gewoon mijn dankwoord gebruiken :proud:
Heb je niet nog een mooi citaat voor de stellingen voor Nomad? (Of heb je die allemaal al, Nomad?)
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
28-04-2019 17:25
Heb je niet nog een mooi citaat voor de stellingen voor Nomad? (Of heb je die allemaal al, Nomad?)
Ik ben geen academicus, dus help me even: moeten dat niet stellingen zijn waarmee iemand anders nog eens leuk onderzoek kan doen? Mag ieder vakgebied?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven