Werk & Studie alle pijlers

Eindafrekening nog niet ontvangen

08-05-2019 08:45 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Per 1 april ben ik uit dienst, dus eind maart heb ik mijn eind afrekening ontvangen.

Tot nu toe nog niet het totale bedrag ontvangen, de salaris betalingen gingen de laatste jaren al heel moeizaam maar ik kreeg het altijd wel uiterlijk 4 weken te laat.

Ik heb hem inmiddels al 3x een berichtje gestuurd, de eerste keer kreeg ik een paar dagen daarna een deel van mijn eindafrekening maar daarna niks meer gehad.
De berichtjes die ik stuur leest hij geen eens terwijl hij wel online komt.

Aan de ene kant denk ik, ik geef het wel uit handen als je niet antwoord, maar aan de andere kant denk ik, ik wil het gewoon goed en normaal afsluiten.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren
nog even wachten. Ze wachten meestal nog even om te controleren of eventuele boetes ofzo nog binnen moeten komen tot ze zeker weten dat het is afgewikkeld. Dan ga je mee in de reguliere uitbetaling. Meestal rond de 25e.
Alle reacties Link kopieren
Anders toch dreigen om juridische stappen te ondernemen.

Stuur een e-mail en refereer aan een redelijke, billijke termijn, meestal zes weken na einddatum, waarop jij je geld wil hebben omdat je financiële verplichtingen hebt die je nu niet kan nakomen omdat jouw verdiende geld er niet is en dat jij hem verantwoordelijk houdt voor eventuele schade die daar uit voirtvloeit. Schijnbaar is jouw werkgever niet bij machte om alles correct af te wikkelen.

Als jij constant te laat op het werk was gekomen of vier weken te laat op je eerste werkdag had je mogen opzouten.

Het lijkt altijd een soort machtsspel van bedrijven en/of werkgevers om zo makkelijk te doen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Boetes enz. Is niet van toepassing ik heb geen auto van de zaak gehad.
In de eindafrekening zit ook mijn salaris van maart, heb deze strook dus ook eind maart al gekregen, zo lang mogen ze toch niet wachten? En daarbij was ik nog de enige in dienst, dus mee in de betalingen is ook niet van toepassing.
Alle reacties Link kopieren
dan is er misschien gewoon niet genoeg geld om te betalen. Gaat het om een hoog bedrag?
Alle reacties Link kopieren
Nee, een werkgever dient uiterlijk op de laatste dag van de maand jouw salaris over te maken, dat is een verplichting. Jij kan door zijn onmacht allerlei problemen krijgen want jouw huur of hypotheek loopt ook gewoon door evenals jouw andere vaste lasten.

Stuur nu die e-mail want anders om een 'dossier' op te bouwen.

Als het te lang duurt een incassobureau of advocaat erop af sturen, advocaatkosten natuurlijk verhalen op ex-werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Stel een officiële aangetekende brief op waarin je het gedrag claimt en hem 3-4 weken de tijd geeft om over te schrijven. Geef in de brief aan dat je daarna rente berekend en dat je juridische hulp inschakelt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ChristianeF schreef:
08-05-2019 09:40


Stuur nu die e-mail want anders om een 'dossier' op te bouwen.

Met een aangetekende brief sta je juridisch veel sterker dan met een mailtje.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
08-05-2019 09:39
dan is er misschien gewoon niet genoeg geld om te betalen. Gaat het om een hoog bedrag?
Dat is waarschijnlijk het probleem dat er geen geld is, ik moet nog ongeveer €2.000,00 krijgen dus is nog best een bedrag.
Alle reacties Link kopieren
@viva-amber, dat is incorrect want het dient schriftelijk te zijn en e-mail is schriftelijk.

Ik heb ook in een dispuut gezeten met een instantie en al mijn correspondentie was via e-mail en werd door zowel de rechter als een comité beschouwd als rechtsgeldig. Er is geen aangetekende brief aan te pas gekomen.
Als ik je goed begrijp:
Je hebt de laatste salarisstrook wél al ontvangen, maar het bedrag dat daarop staat is nog niet (volledig) aan je overgemaakt? En je was de laatst overgebleven werknemer, dus andere collega's waren al eerder gestopt? Dat doet vermoeden dat er inderdaad betalingsproblemen zijn.

Ik zou de tips van viva-amber volgen, dus aangetekend in gebreke stellen en juridisch advies vragen. Check ook of het UWV betrokken moet worden. Bij een faillissement nemen zij normaal gesproken de betaling over. Daar is hier (nog) geen sprake van, maar wordt misschien wel relevant.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel het UWV vast bellen. Zij nemen eventuele uitstaande betalingen over bij een faillissement.

Verder inderdaad een per email én per brief een aangetekende ingebrekestelling sturen waarbij je hem sommeert binnen 7 dagen te betalen.

https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... loon-niet/
Hier kun je tevens een voorbeeldbrief eindafrekening salaris vinden.
Alle reacties Link kopieren
Kijk nog even verder rond bij de link die Angelica1408 je geeft. Dan kan je ook dingen vinden over de wettelijke verhoging waar je recht op hebt. Je salaris moet namelijk uiterlijk aan het eind van de periode volgend op de periode waarin je ervoor hebt gewerkt, aan je betaald zijn. Je salaris over maart is dus per 1 mei te laat. Vanaf dan kan je je werkgever laten weten dat hij nog 3 dagen heeft om te betalen, maar dat je daarna aanspraak maakt op de wettelijke verhogingen en rente. Dat bedrag kan flink oplopen, google maar eens. Maar ik geloof dat die bedragen pas gaan tellen als jij hebt gezegd dat je daar aanspraak op maakt.
Dit gaat om het "gewone" salaris deel dat je nog tegoed hebt, De eindafrekening mag hij later doen.
Alle reacties Link kopieren
Je stuurt 'berichtjes'. Moeten we dat zien als Whatsapp?
Want dan zou ik eens beginnen met een echte mail of brief te sturen. Daarin kom je toch wat serieuzer over!
Daarin zou je kunnen vermelden dat je het lang vindt duren, je je geld hard nodig hebt. En dat je het vervelend zou vinden stappen te moeten ondernemen.
Niet meteen de beuk erin, maar toch wel aandringen.

Succes, vervelend zeg!
Alle reacties Link kopieren
Zeker wél de beuk erin. Zet druk om dat geld z.s.m. te krijgen, want zo te horen is een faillissement niet uit te sluiten. Dat moet je vóór zijn.
Sowieso niet meer per app communiceren.
Advies vragen bij juridisch loket of UWV. En waarom zou je je oud-werkgever niet ook (!) even béllen?
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Heb je rechtsbijstand? Schakel die zsm in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels een duidelijke maar pittige mail verstuurd naar hem. Ik geef hem nog 1 kans.

Als ik maandag nog niks van hem heb gehoord ga ik de bond bellen, en nemen hun het maar over.
Alle reacties Link kopieren
Rozen1234 schreef:
08-05-2019 22:35
Ik heb inmiddels een duidelijke maar pittige mail verstuurd naar hem.
Heb je de voorbeeldteksten gebruikt van het juridisch loket? Die heb ik vorige maand nog naar m'n uitzendbureau gestuurd toen ze laat waren met betalen. Met succes!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft de werkgever 3 maanden de tijd dit te betalen. Het betreft namelijk een transitievergoeding.

Ik zou dus pas 1 juni, juridische stappen in zetten.

Hij heeft dan nu nog 3 a 4 weken.
Alle reacties Link kopieren
Te veel berichten sturen kan ook averechts werken. Voor een transitievergoeding heeft de werkgever 3 maanden de tijd. Geef hem die tijd. 2 maanden tijd geven, daarna juridische stappen. Aangezien je als werknemer binnen die 3 maanden actie moet ondernemen naar je transitievergoeding.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
09-05-2019 09:05
Te veel berichten sturen kan ook averechts werken. Voor een transitievergoeding heeft de werkgever 3 maanden de tijd. Geef hem die tijd. 2 maanden tijd geven, daarna juridische stappen. Aangezien je als werknemer binnen die 3 maanden actie moet ondernemen naar je transitievergoeding.
Het is geen transitievergoeding maar mijn loon van maart + vakantiegeld en vakantie uren die ik nog had staan.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
09-05-2019 09:01
Volgens mij heeft de werkgever 3 maanden de tijd dit te betalen. Het betreft namelijk een transitievergoeding.

TO heeft al gemeld dat het gewoon om loon ging en niet de transitievergoeding. Dit had ze overigens ook al eerder gemeld.
Hoe kwam je erbij dat het niet om loon ging?

Het advies om af te wachten vind ik niet juist. Bedrijf staat mogelijk op het punt om failliet te gaan en dan wil je die 2000 euro waar ze op zit te wachten gewoon zo snel mogelijk binnen hebben.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren een mail terug gehad.
Hij probeert mij een schuld gevoel aan te praten want hij geeft aan heb jullie salaris altijd boven mijn salaris gezet, en dat de klanten hun afspraken niet nakomen ivm betalingen waardoor hij nu dus niks kan en dat ik dus gewoon geduld moet hebben.
En die berichten heeft hij toevallig niet gelezen die ik eerder had gestuurd via whats app.

Pfff kan hier zo boos om worden, ik wacht al 6 weken op mn centen, en daarbij dat hij zegt nooit aan zn eigen te denken is ook gelul, ik zat op de administratie en zag dus voorbij komen wat hij elke keer naar zijn eigen overmaakten.... en dat was genoeg zeg maar.

Ik heb gelijk een bericht terug gestuurd dat ik nooit moeilijk heb gedaan als het salaris te laat kwam, maar dat ik communicatie hierover heel belangerijk vind en aangezien hij niet antwoorden op mijn berichten wist ik niet wat anders nog te doen.

Uiteraard nog niks vernomen.
Als ik woensdag nog niks heb ga ik de bond bellen waar ik lid van ben, ik heb hem inmiddels kans op kans op kans gegeven en nu is het klaar.

Wat ben ik blij dat ik een andere baan heb...
Je voormalig werkgever heeft het geld dus niet en balanceert op het randje van een faillissement. Maandag juridische hulp inroepen én naar het UWV. Neem de mail mee. De kans dat je het alsnog van de werkgever krijgt lijkt me vrij klein.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe dit afgelopen is. Is het inmiddels betaald Rozen1234 of heeft het UWV de loonbetaling overgenomen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven