Werk & Studie alle pijlers

Twee collega's negeren mij opeens, ik voel me gekwetst

14-05-2019 23:29 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit met een vervelend gevoel in mijn maag en ik hoop het een beetje van mij af te kunnen schrijven, hopenlijk hebben jullie wat advies of inzichten die mij kunnen helpen :) Sorry het wordt denk ik een flinke lap tekst...

Op dit moment ben ik met zwangerschapsverlof en tijdens mijn verlof belde mijn manager mij om me te feliciteren dat ik gepromoot ben. Zij vertelde me dit nog even voor mij te houden want ze zou het zelf aan het team aan kondigen. Mijn andere collega, waar ik heel goed mee om ging zou naar mijn huidige functie worden gepromoot, maar dat wist ze nog niet.

Paar weken later appte ze dat ze het had verteld, dus stiekem verwachtte ik eigenlijk wel een felicitatie maar elke vorm van contact bleef vreemd genoeg uit... Van mijn team zijn er twee collega's waar ik heel goed mee om ging maar beiden lieten niks van zich horen. En hiervoor appten we bijna dagelijks en spraken we ook prive af.

Ik was inmiddels bevallen maar nog steeds geen kaartje of appje van hoe het ging ofzo. Misschien gewoon druk dus ik appte of ze zin hadden om gezellig langs te komen, even bijkletsen en naar de baby te kijken.

Respons bleef uit en pas dagen later zeiden ze om later een datum te prikken, maar je raadt het misschien al dat is er niet meer van gekomen.

Ik ben toen zelf naar kantoor gegaan om de baby te laten zien, van tevoren in onze team groepsapp laten weten, ook daar geen respons. Toen ik daar was leken ze ook niet mij te willen praten :(

Kleine dingen zoals geen instagramfoto's meer liken na die aankondiging vielen mij zelfs op, terwijl ze beiden normaal gesproken veel liken en comments op geven, is er nu complete radiostilte.

Weken zit ik nu met een naar gevoel, toen heb ik toch maar mijn collega geappt met de directe vraag van wat er nu precies is want ik voel dat ze me negeert.

Kreeg ik wel een antwoord terug dat mijn leidinggevende haar mijn eerdere functie had aangeboden maar het profiel wel enigzins had aangepast waardoor zij die functie heeft afgeslagen.

Achtergrond info:
Dat profiel is aangepast omdat ik die werkzaamheden ook had geweigerd, nou ja ik had aangegeven dat ik wel een deel wilde doen maar niet volledig.

Toen had leidinggevende gevraagd hoe ik het werk zou verdelen als suggestie.

Toen had ik eerst aangegeven dat zij het beste met mijn twee collega's moest praten om erachter te komen wat zij willen.

Ondertussen wilde ik wel een suggestie doen en hier aangegeven dat die werkzaamheden wel gesplitst zouden kunnen worden tussen mij en die andere collega. Want anders zouden al die werkzaamheden naar haar gaan en ik wist dat ze dat zeker niet zou willen.

Maar eindstand nu lijkt ze heel erg boos te zijn omdat het indirect mijn schuld is dat zij een deel van die werkzaamheden zou moeten overnemen voordat ze mijn huidige functie kon krijgen omdat ik ze geweigerd heb. En die heeft ze nu dus afgeslagen.

En mijn andere collega negeert mij dus ook maar daar weet ik dus echt NIET waarom... onze werkzaamheden overlappen daar totaal niet namelijk.

Ik heb maar besloten om mijn andere collega even niet te vragen wat er is over app/telefoon omdat ik ze ook niet constant wil lastigvallen. En ze zullen toch wel met elkaar praten, dus ik wacht totdat ik terug ben met verlof. En dan wil ik het ze graag face to face vragen, app of telefoon werkt dan toch niet zo fijn.

Maar is het raar dat ik best wel gekwetst ben? Omdat ik oprecht niet weet wat ik hier fout heb gedaan. Ze wilden niet eens mn baby komen bekijken, :(, ik woon een kwartier van kantoor vandaan... aan de afstand zal het niet liggen. Ik zit er veel meer mee dan ik zou willen. Zal ook wel hormonen zijn nog :)

Ik heb ook nooit over ze geroddeld of voor de bus gegooid, simpelweg omdat we het supergoed met elkaar konden vinden en ook super samen werkten.

Dus ja is het terecht dat ze dan boos is vanwege dit? Ook al zegt ze van niet, haar gedrag sprak boekdelen. Ik breek echt mn hoofd waar ik de fout in ben gegaan maar ik weet het echt niet :( ik mag toch ook aangeven wat ik wil of niet wil in mijn werk?

Bedankt voor het lezen, misschien een beetje warrig, sorry daarvoor!
anoniem_271759 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 23:46
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-05-2019 08:02
pesten op het werk, komt overal voor. Ook onder mannen.
Oh dat klopt zeker. Maar dit pasief agressieve gedoe is echt iets uit een vrouwenslangekuil.

Ze gooit je inderdaad onder de bus TO. Bij zulke mensen kun je inderdaad maar beter een beetje uit de buurt blijven.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Hoge bomen staan ook meer alleen dan de kleinere boompjes waar er veel meer van zijn. Dat is nu eenmaal zo. Zodra ze de kleinere boompjes ontgroeid zijn missen de bescherming van de vroegere kleine boompjes waar ze nu bovenuit komen, maar hebben zelf dan sterkere en diepere wortels gekregen. Moet je aan wennen, anders ben je niet geschikt en waai je om. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ananas schreef:
15-05-2019 09:18
Hoe wordt er in het algemeen omgegaan met zwangerschap en promotie in het bedrijf? Is jouw promotie tijdens je zwangerschap buitengewoon? Is er afgunst? Op je promotie of op het feit dat je een kind gekregen hebt? Hadden ze verwacht dat de promotie aan jou voorbij zou gaan vanwege de zwangerschap?
Het gekke is dus dat we het er vaker over hadden gehad en dat zij altijd zeiden dat ik het verdiende om die promotie te krijgen, daarom snap ik er echt niks van!
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
15-05-2019 10:14
Hoge bomen staan ook meer alleen dan de kleinere boompjes waar er veel meer van zijn. Dat is nu eenmaal zo. Zodra ze de kleinere boompjes ontgroeid zijn missen de bescherming van de vroegere kleine boompjes waar ze nu bovenuit komen, maar hebben zelf dan sterkere en diepere wortels gekregen. Moet je aan wennen, anders ben je niet geschikt en waai je om. ;-)
Haha ja die conclusie had ik ook getrokken, het enige wat ik nu wil is dat we op een normale manier met elkaar kunnen blijven werken. Ik snap dat je je wellicht wat meer moet distantiëren wanneer je qua functie andere verantwoordelijkheden krijgt.

Echt 'one of the guys' blijven is niet echt een optie, dat besef ik me goed!
Monoqi schreef:
15-05-2019 10:25
Het gekke is dus dat we het er vaker over hadden gehad en dat zij altijd zeiden dat ik het verdiende om die promotie te krijgen, daarom snap ik er echt niks van!
Weinig mensen zeggen in je gezicht direct wat ze ervan zouden vinden als zoiets ook daadwerkelijk zou gebeuren. Dan gebeurt het uiteindelijk en weten ze niet beter dan zich zo te gedragen.
En ze hadden niet voorzien dat die promotie die die andere vollega zou krijgen, met aanpassingen zou zijn.
Dus prima dat jij er beter van wordt, maar dat gunnen ze zichzelf nog meer.
Alle reacties Link kopieren
Dit is nou één van de redenen voor mij, waarom ik collega’s niet op mijn sociale media accounts heb. We helpen elkaar tijdens werktijden, maar werk blijft werk, ik lach met collega’s af en toe een dolletje. Maar werk blijft werk. Mijn collega’s zijn niet mijn vriendinnen.

Probeer dat los te zien van elkaar. Zo zie je maar zodra jij promotie krijgt, voelen ze zich gepasseerd, niet wetende dat je er hard voor gewerkt hebt. Vrouwen zijn gemene wezens die elkaar het licht niet in de ogen gunnen.
Alle reacties Link kopieren
Monoqi schreef:
15-05-2019 10:30
Haha ja die conclusie had ik ook getrokken, het enige wat ik nu wil is dat we op een normale manier met elkaar kunnen blijven werken. Ik snap dat je je wellicht wat meer moet distantiëren wanneer je qua functie andere verantwoordelijkheden krijgt.

Echt 'one of the guys' blijven is niet echt een optie, dat besef ik me goed!
Mwah ben ik niet helemaal met je eens. Ik leid op gelijke voet, in overleg en heb in mijn carrière denk ik maar twee keer hoeven zeggen, het gebeurt zoals ik het zeg. Het ligt er maar net aan hoe jij erin staat. En de functie die ik bekleed is de eindverantwoordelijke, dus ik kan heel makkelijk mijn collega's tegen me in het harnas jagen en gebruik maken van mijn positie. Maar daar hou ik niet van, ik ben meer van we doen het in overleg, ben je het niet met me eens? Prima, kom maar met goede argumenten waarom we dit anders moeten doen.

Ik heb echt zelden gezeik met collega's en met mijn teams. Waar ik veel collega's die op gelijk niveau wel die fout zie maken dat het is zoals zij zeggen en punt. Maar goed mijn manier van werken is sowieso wat afwijkend, waar mijn collega's alleen op kantoor of onder "gelijken" koffie drinken ga ik op de afdeling zitten, ik overleg ipv opleggen, doe ik wat ik zeg en zeg ik wat ik doe, ben dus recht door zee en eerlijk en oprecht, en waardeer ik iedereen op werk even veel, misschien de schoonmaakster nog wel meer dan mijn directe collega's, zij maakt mijn leven een stuk simpeler. En vind ik het net zo gezellig met mijn "ondergeschikte" collega's als met die op hetzelfde werkniveau.

Zoals ik al zei, het ligt eraan hoe jij met je positie omgaat of je "one of the guys" kunt zijn.

Maar jouw collega's hebben hun ware gezicht getoond, zou er nog maar weinig zin in hebben om mijn energie in vriendschappelijke banden te steken en gewoon mijn werk doen en verder geen contact onderhouden dan functioneel. Als ze verdorie van dagelijks contact gaan naar het is nog te veel moeite om te komen babyschudden zou ik ook geen zin meer hebben in gezelligheid buiten werk.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
15-05-2019 11:04
Dit is nou één van de redenen voor mij, waarom ik collega’s niet op mijn sociale media accounts heb. We helpen elkaar tijdens werktijden, maar werk blijft werk, ik lach met collega’s af en toe een dolletje. Maar werk blijft werk. Mijn collega’s zijn niet mijn vriendinnen.

Probeer dat los te zien van elkaar. Zo zie je maar zodra jij promotie krijgt, voelen ze zich gepasseerd, niet wetende dat je er hard voor gewerkt hebt. Vrouwen zijn gemene wezens die elkaar het licht niet in de ogen gunnen.
Mijn beste vriend was mijn collega, je kunt best bevriend zijn met je collega's. Zoals ik al zei, het is maar net zoals je zelf bent.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Even off-topic: ik lees hier meerdere keren de uitdrukking "iemand voor de bus gooien". Ik ken die uitdrukking niet. Is het misschien Vlaams?
Kia•Ora schreef:
15-05-2019 11:18
Mijn beste vriend was mijn collega, je kunt best bevriend zijn met je collega's. Zoals ik al zei, het is maar net zoals je zelf bent.
Eens. Ik geloof ook echt niet dat dat zogenaamde slagengedrag voor elke vrouw geldt.
Voor mij niet in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
15-05-2019 11:18
Mijn beste vriend was mijn collega, je kunt best bevriend zijn met je collega's. Zoals ik al zei, het is maar net zoals je zelf bent.
Jij zit in een hele andere werkveld. Waar je samen moet werken. Ik zit in eem werkveld waar veel concurrentie ligt en als je wil groeien moet je presteren en als je dat niet doet, dan heb je de boot gemist en blijf je voor altijd op hetzelfde niveau hangen.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 15-05-2019 11:26
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
15-05-2019 11:20
Even off-topic: ik lees hier meerdere keren de uitdrukking "iemand voor de bus gooien". Ik ken die uitdrukking niet. Is het misschien Vlaams?
Is vertaald uit het Engels, throwing someone under the bus.
Komt neer op je vriend verraden voor je eigen geluk.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
JuriaanB schreef:
15-05-2019 11:20
Even off-topic: ik lees hier meerdere keren de uitdrukking "iemand voor de bus gooien". Ik ken die uitdrukking niet. Is het misschien Vlaams?
Eigenlijk Engels.
"Thrown under the bus."
Onverwachts een hak worden gezet.

(dus je staat te wachten bij het zebrapad en iemand duwt je zo naar voren, terwijl de bus langs rijdt. Zo'n gevoel.)
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
15-05-2019 11:24
Jij zit in een hele andere werkveld. Waar je samen moet werken. Ik zit in eem werkveld waar veel concurrentie ligt en als je wil groeien moet je presteren en als je dat niet doet, dan heb je de boot gemist en blijf je voor altijd op dezelfde niveau hangen.
Uhm lieve schat, denk je dat er in mijn wereld geen concurrentie is? Dat ze elkaar de ogen niet uitkrabben? Elkaar het licht niet in de ogen gunnen? Dan heb je een heel verkeerd beeld. Ik werk echt in een hele nare wereld vol concurrentie... Ik laat me er alleen niet door beïnvloeden. Maar de wereld bestaat uit netwerken, en bruinwerken. Je moet slijmen bij de juiste mensen om in de opleiding te komen en als je iets verkeerd zegt tegen A weet de hele regio dat en met een beetje pech kom je nergens meer aan een opleidingsplek in die regio. Ieder momentje van zwakte wordt door je concurrenten gebruikt om je zwart te maken zodat zij er beter opkomen. Dus, ik weet écht wel wat een echte concurrentiestrijd op de werkvloer is. Ik kies er alleen voor om hier niet in mee te gaan en zelfs ertegen te ageren en dat wordt gewaardeerd.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Ik vraag me af hoe je leidinggevende het nieuws over de promoties verteld heeft en dan vooral het stukje over de werkzaamheden die jij wil verdelen tussen jou en je collega. Misschien heeft je leidinggevende dat wel heel lomp verteld ofzo? Zoiets als dat jij niet wilde dat je collega bepaalde werkzaamheden zou gaan doen, omdat jij die liever zelf wilde houden bijvoorbeeld? Weet je hoe dat gegaan is?
Ik begrijp anders echt niet waarom je collega's nu zo reageren.
Alle reacties Link kopieren
*Kettricken* schreef:
15-05-2019 11:32
Ik vraag me af hoe je leidinggevende het nieuws over de promoties verteld heeft en dan vooral het stukje over de werkzaamheden die jij wil verdelen tussen jou en je collega. Misschien heeft je leidinggevende dat wel heel lomp verteld ofzo? Zoiets als dat jij niet wilde dat je collega bepaalde werkzaamheden zou gaan doen, omdat jij die liever zelf wilde houden bijvoorbeeld? Weet je hoe dat gegaan is?
Ik begrijp anders echt niet waarom je collega's nu zo reageren.
Ja daar dacht ik ook al aan dat er bepaalde dingen anders verwoord zijn, ik was er immers niet bij. Maar ja om nu weer aan mn leidinggevende weer te vragen hoe en wat daar wacht ik allemaal liever mee totdat ik weer op kantoor ben. Via WhatsApp of bellen kunnen dingen toch anders overkomen of leidinggevende gaat weer verhaal halen bij hen, schiet denk ik niet op.

Maar dan nog denk ik waarom konden ze het niet gewoon rechtstreeks aan mij vragen eerst dan ipv mij doodzwijgen opeens 3 dagen na mijn bevalling (dag vd aankondiging). Dat was toch het minste wat ze konden doen voordat ze conclusies trekken?

Hoe meer ik erover nadenk hoe pissiger ik word :( niet best
Alle reacties Link kopieren
Wanneer kom je terug van verlof?
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Monoqi schreef:
15-05-2019 11:49
Ja daar dacht ik ook al aan dat er bepaalde dingen anders verwoord zijn, ik was er immers niet bij. Maar ja om nu weer aan mn leidinggevende weer te vragen hoe en wat daar wacht ik allemaal liever mee totdat ik weer op kantoor ben. Via WhatsApp of bellen kunnen dingen toch anders overkomen of leidinggevende gaat weer verhaal halen bij hen, schiet denk ik niet op.

Maar dan nog denk ik waarom konden ze het niet gewoon rechtstreeks aan mij vragen eerst dan ipv mij doodzwijgen opeens 3 dagen na mijn bevalling (dag vd aankondiging). Dat was toch het minste wat ze konden doen voordat ze conclusies trekken?

Hoe meer ik erover nadenk hoe pissiger ik word :( niet best
Geniet van de baby. Laat je werk rusten, so What dat collega’s je negeren? Je weet nu meteen wat je aan ze hebt. Geniet van de baby en de promotie, fuck de rest.
Beter boos dan verdrietig, TO. Laat het onfatsoen nu waar het hoort en focus je lekker op je kraamtijd die je nog rest.
Dit gaat sowieso een staartje krijgen, dus alle energie die je eraan kwijtraakt is verspilde energie.
Monoqi schreef:
15-05-2019 11:49
Ja daar dacht ik ook al aan dat er bepaalde dingen anders verwoord zijn, ik was er immers niet bij. Maar ja om nu weer aan mn leidinggevende weer te vragen hoe en wat daar wacht ik allemaal liever mee totdat ik weer op kantoor ben. Via WhatsApp of bellen kunnen dingen toch anders overkomen of leidinggevende gaat weer verhaal halen bij hen, schiet denk ik niet op.

Maar dan nog denk ik waarom konden ze het niet gewoon rechtstreeks aan mij vragen eerst dan ipv mij doodzwijgen opeens 3 dagen na mijn bevalling (dag vd aankondiging). Dat was toch het minste wat ze konden doen voordat ze conclusies trekken?

Hoe meer ik erover nadenk hoe pissiger ik word :( niet best
Misschien wilden je collega's je nu ook niks rechtstreeks vragen omdat je net bevallen bent, dat is dan ook weer zo'n slechte timing voor gesprekken over je werk.
Maar goed, ik snap goed dat je pissig bent, zou ik ook zijn. Probeer 't voor nu even te laten rusten, maar na je verlof zou ik dit zeker uit gaan zoeken.
*Kettricken* schreef:
15-05-2019 12:13
Misschien wilden je collega's je nu ook niks rechtstreeks vragen omdat je net bevallen bent, dat is dan ook weer zo'n slechte timing voor gesprekken over je werk.
Maar goed, ik snap goed dat je pissig bent, zou ik ook zijn. Probeer 't voor nu even te laten rusten, maar na je verlof zou ik dit zeker uit gaan zoeken.
Dus eigenlijk bedoelen die 2 het hartstikke goed? :nope:
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
15-05-2019 11:54
Wanneer kom je terug van verlof?
10 juni begin ik weer, nog ruim 3 weken
Alle reacties Link kopieren
Net als jij heb ik geen idee waarom ze boos zouden kunnen zijn. Kan van alles zijn: van jaloezie op de promotie tot boos omdat ze het van je leidinggevende hoorden ipv van jou tot iets wat je leidinggevende heeft gezegd of juist iets wat je hebt gedaan of gelaten tijdens je verlof of een of andere werkroddel.
Maar het maakt niet uit wat het is. Het is aan hen om dit op een volwassen manier met jou te bespreken. Ik vind het sterk van je dat je het gesprek hebt geopend en gewoon op de man af hebt gevraagd wat er aan de hand is. Het is jammer dat je collega er niet op in is gegaan of in ieder geval niet voldoende zodat je er iets mee kon. Ook op je andere openingen zijn ze niet ingegaan, dat is niet jouw schuld en dan is er ook weinig meer dat je kan doen.

Wat je vooral niet moet doen is jezelf opvreten, dat is echt zo zonde van je tijd. Zal je zien dat als je op werk komt ze weer draaien en je al je tijd hieraan hebt verspild. Dat is het zó niet waard.

Als je het écht niet kan loslaten, zou ik nog een laatste actie ondernemen zodat je het daarna achter je kan laten. Beter dan je 3 weken opvreten.
Die collega's zag je buiten werk om toch? Ik zou een koffieafspraak maken buiten werk om voor deze week nog en jezelf realiseren en overtuigen dat je er echt álles aan hebt gedaan. Lukt het niet om een afspraak te maken, dan zijn ze het gewoon niet meer waard en houdt het op. Je kan het niet in je eentje blíjven trekken. Maar laat het dan ook echt los. Laat het niet zoveel invloed hebben in deze bijzondere tijd met je kindje.
Gefeliciteerd trouwens!
Tormenta¿ schreef:
15-05-2019 12:15
Dus eigenlijk bedoelen die 2 het hartstikke goed? :nope:
Nee, dat zeg ik toch niet. Hun gedrag is sowieso niet goed. Ik probeerde me alleen voor te stellen waarom ze niks rechtstreeks gevraagd hebben, dit zou een reden kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
15-05-2019 12:56
Net als jij heb ik geen idee waarom ze boos zouden kunnen zijn. Kan van alles zijn: van jaloezie op de promotie tot boos omdat ze het van je leidinggevende hoorden ipv van jou tot iets wat je leidinggevende heeft gezegd of juist iets wat je hebt gedaan of gelaten tijdens je verlof of een of andere werkroddel.
Maar het maakt niet uit wat het is. Het is aan hen om dit op een volwassen manier met jou te bespreken. Ik vind het sterk van je dat je het gesprek hebt geopend en gewoon op de man af hebt gevraagd wat er aan de hand is. Het is jammer dat je collega er niet op in is gegaan of in ieder geval niet voldoende zodat je er iets mee kon. Ook op je andere openingen zijn ze niet ingegaan, dat is niet jouw schuld en dan is er ook weinig meer dat je kan doen.

Wat je vooral niet moet doen is jezelf opvreten, dat is echt zo zonde van je tijd. Zal je zien dat als je op werk komt ze weer draaien en je al je tijd hieraan hebt verspild. Dat is het zó niet waard.

Als je het écht niet kan loslaten, zou ik nog een laatste actie ondernemen zodat je het daarna achter je kan laten. Beter dan je 3 weken opvreten.
Die collega's zag je buiten werk om toch? Ik zou een koffieafspraak maken buiten werk om voor deze week nog en jezelf realiseren en overtuigen dat je er echt álles aan hebt gedaan. Lukt het niet om een afspraak te maken, dan zijn ze het gewoon niet meer waard en houdt het op. Je kan het niet in je eentje blíjven trekken. Maar laat het dan ook echt los. Laat het niet zoveel invloed hebben in deze bijzondere tijd met je kindje.
Gefeliciteerd trouwens!
Dankjewel! Ik heb erover nagedacht om nog een keer te zitten met ze, maar ik denk dat ik het laat rusten totdat ik weer op kantoor ben.

Ik had al ze al eerder uitgenodigd met negatief resultaat, ik spreek ze erop aan wanneer ik weer op kantoor ben.

Eerlijk gezegd dat ik ook dat ze mij wilde 'besparen' tijdens mijn verlof, het heeft alleen averechts gewerkt want mijn gevoel is er 10x slechter nog van is geworden. Collega's zijn geen vrienden dat weet ik maar ja als je 40 per week met elkaar zit in een klein team al drie jaar lang dan bouw je toch een band op. Dus dat dit opeens tijdens mijn verlof is gebeurd is iets wat ik nooit had verwacht.

Maar fijn om te lezen dat ik wel gelijk heb dat dit gedrag uiterst vreemd is en eigenlijk gewoon niet okay!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven