Werk & Studie alle pijlers

Wel of niet werken in het eerste studiejaar?

15-05-2019 10:39 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
anoniem_385937 wijzigde dit bericht op 12-08-2020 14:21
99.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In mijn eerste jaar op het hbo heb ik niet gewerkt. Om mij zo goed te kunnen concentreren op school nadat ik een tussen jaar heb gehad. In het tussen jaar heb ik fulltime gewerkt en dus spaargeld opgebouwd waardoor ik het mij kon veroorloven om niet te werken. Ik moet wel zeggen dat zonder bijbaan ik het saai vond. S avonds kwam ik thuis en ging huiswerk maken. Nadat ik al mijn verslagen 3 weken voor de deadline had ingeleverd kon ik beginnen met leren voor de tentamens en gemiddeld zo een 2 keer in de week naar de Ikea om tijd te verdrijven... want ja al mijn vriendinnen werkten wel...
Ik ken geen studenten die nooit hebben gewerkt. Zeker als je op kamers woont is het toch echt wel nodig. Ik zou jezelf toch echt even een schop onder je kond geven want om nu al alles voor jezelf veilig te stellen onder het mom van "ik ben best stressgevoelig" gaat je echt niet verder helpen. Het gaat in de toekomst allemaal nog veel stressiger worden.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
15-05-2019 10:44
Ik ken geen studenten die nooit hebben gewerkt. Zeker als je op kamers woont is het toch echt wel nodig. Ik zou jezelf toch echt even een schop onder je kond geven want om nu al alles voor jezelf veilig te stellen onder het mom van "ik ben best stressgevoelig" gaat je echt niet verder helpen. Het gaat in de toekomst allemaal nog veel stressiger worden.
Ik ben een harde werker. Doe graag veel dingen.. Maar hierdoor liep ik vorig jaar wel ook tegen een burn-out aan en was ik na mijn examenjaar tien kilo lichter...

Nu zijn er mensen die dan zeggen: 'Dan is studeren ook niet voor je weggelegd.'... Maar ik kan het qua niveau wel aan. Ik moet alleen een betere balans vinden. En dus vraag ik mij af of het dan slim is om in bet eerste jaar al te gaan werken, of om dit indd beter uit te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen; gewoon werken. Ik ken eigenlijk geen enkele student die er geen bijbaantje bij heeft. En meestal ben je echt geen 40 uur per week met je studie bezig.

Echt, als je later werkt, een huishouden runt, een sociaal leven moet onderhouden, moet sporten en voor kinderen moet zorgen, denk je nog eens terug aan je studietijd met bijbaantje en dan verlang je terug naar hoe relaxt dat toen was!
Alle reacties Link kopieren
Stress dit, stress dat. Ik ben het eens met Snowpink, geef jezelf een schop onder je hol. Je bent van tevoren al excuses aan het verzinnen én je krijgt overal stress van. Welkom in het echte leven, waar je ook gewoon om moet leren gaan met stress en onverwachte momenten.
Houden die bijbaan, ook jij zal hier doorheen moeten. En daar leer je van. Niet de stress uit de weg gaan, maar ermee om leren gaan.
XStudiebollekeX schreef:
15-05-2019 10:50
Ik ben een harde werker. Doe graag veel dingen.. Maar hierdoor liep ik vorig jaar wel ook tegen een burn-out aan en was ik na mijn examenjaar tien kilo lichter...

Nu zijn er mensen die dan zeggen: 'Dan is studeren ook niet voor je weggelegd.'... Maar ik kan het qua niveau wel aan. Ik moet alleen een betere balans vinden. En dus vraag ik mij af of het dan slim is om in bet eerste jaar al te gaan werken, of om dit indd beter uit te stellen.
Studeren zal vast wel voor je weggelegd zijn, maar een burn out op de middelbare school is wel een signaal dat je heel hard met jezelf aan de slag moet. En dat gaat niet lukken door situaties te vermijden (dus door bijv niet te werken).
Mijn dochter werkte 3-5 uur per week. Ik denk dat 8-12 uur ook nog wel gelukt was. Zeker tegenwoordig met all-in salarissen bij kleine contacten heb je dan toch weer een leuk bedrag verdiend dat je niet hoeft te lenen.
Misschien kan er nog wel wat bij vanuit je ouders. 100 euro is echt niet veel als je een hoger inkomen hebt. Een thuiswonend kind kost minstens drie keer zoveel.
Ik vind vrij nemen om een maand te backpacken, twee weken vakantie te vieren en naar een festival te gaan niet helemaal rijmen met zo weinig mogelijk schuld op willen bouwen. Je kunt niet alles hebben. Je wil vaak vrij om leuke dingen te doen (die geld kosten), maar aan de andere kant krijg je stress van een grote schuld. Ga nu zoveel mogelijk werken (en dus niet op vakantie of naar een festival) óf accepteer die schuld.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja hoor, in je eindexamenjaar (bijna?) tegen een burn-out aan lopen. Op de middelbare school...
Wat is dat toch met die millenials? Echt meid, vind jezelf niet zo zielig en speciaal, je hebt namelijk alleen jezelf ermee als je jezelf zo'n snowflake vindt. Als je daadwerkelijk naar het hbo wil, kun je echt niet bij elke tegenslag of stressmoment uitchecken.
Je kan het toch proberen? Zodra je merkt dat het niet gaat ( en ik neem even aan dat je thuis blijft wonen dat eerste jaar of helaas wat bij kan lenen) kan je stoppen of een andere baan zoeken. Of minder uren gaan werken.

Nu al een beslissing nemen is helemaal niet nodig.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 15-05-2019 11:04
5.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet bij voorbaat er al vanuit gaan dat werken naast je studie niet lukt. Hou gewoon je baan aan en als uiteindelijk blijkt dat het toch echt niet te combineren is, kun je altijd je baan nog opzeggen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-05-2019 10:55
Mijn dochter werkte 3-5 uur per week. Ik denk dat 8-12 uur ook nog wel gelukt was. Zeker tegenwoordig met all-in salarissen bij kleine contacten heb je dan toch weer een leuk bedrag verdiend dat je niet hoeft te lenen.
Misschien kan er nog wel wat bij vanuit je ouders. 100 euro is echt niet veel als je een hoger inkomen hebt. Een thuiswonend kind kost minstens drie keer zoveel.
Ik ben de jongste van 4... Dus niet enigskind. En helaas zijn niet alle ouders zo. Anders was ik ook wel gewoon thuis blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
15-05-2019 10:55
Mijn dochter werkte 3-5 uur per week. Ik denk dat 8-12 uur ook nog wel gelukt was. Zeker tegenwoordig met all-in salarissen bij kleine contacten heb je dan toch weer een leuk bedrag verdiend dat je niet hoeft te lenen.
Misschien kan er nog wel wat bij vanuit je ouders. 100 euro is echt niet veel als je een hoger inkomen hebt. Een thuiswonend kind kost minstens drie keer zoveel.
Ik ben de jongste van 4... Dus niet enigskind. En helaas zijn niet alle ouders zo. Anders was ik ook wel gewoon thuis blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
15-05-2019 10:54
Studeren zal vast wel voor je weggelegd zijn, maar een burn out op de middelbare school is wel een signaal dat je heel hard met jezelf aan de slag moet. En dat gaat niet lukken door situaties te vermijden (dus door bijv niet te werken).
Daar heb je ook een punt. Ik wil het eigenlijk ook niet vermijden, maar ik ben wel ergens bang om in die 'herhaling' te vallen...
Nu gaat het zegmaar goed. En dat wil ik natuurlijk ook graag zo houden.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
15-05-2019 11:00
Je kan het toch proberen? Zodra je merkt dat het niet gaat ( en ik neem even aan dat je thuis blijft wonen dat eerste jaar) kan je stoppen of een andere baan zoeken. Of minder uren gaan werken.

Nu al een beslissing nemen is helemaal niet nodig.
Dat is waar. Ik denk dat ik het maar ga proberen. Soms denkt een mena re moeilijk ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het baantje eerst aanhouden. Als het niet gaat kun je toch makkelijk opzeggen?
Zelf werkte ik alleen op zaterdag 4 uurtjes en alle vakanties. Alleen al in de zomervakantie kun je zo 1000 bijverdienen.
Hier is ook een jaarlijks groot evenement waar ik een weekend hard werkte, kreeg je 300 euro voor. Op die manier sprokkelde ik heel wat bij elkaar.

En verder gaf ik gel weinig uit. Geen dure festivals bijvoorbeeld. Wel een midweek kamperen één keer per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook niet gewerkt tijdens mijn studie, daar had ik geen tijd voor. Maar ik deed de studie versneld en haalde 80 studiepunten per jaar ipv 60, dus ik had ook veel meer studie-uren per jaar. Ik kon echter leven van mijn spaarrekening en hoefde niet te lenen. Ik heb alleen de laatste 2 jaar op kamers gewoond overigens. Ik verdiende wel een klein beetje geld met een oppasbaantje elke week. Ik gaf zo'n 700 á 800 euro uit elke maand. Ik kocht niet zo vaak nieuwe kleding en ik deed ook niet vaak andere dingen die geld kostten.

Als jij niet wilt werken moet je het niet doen. Maar bedenk je wel of de stress dat je niet werkt en dus een hogere studieschuld hebt, meer of minder stress is dan de stress die je hebt als je wel werkt. Je moet niet over je grenzen heengaan, straks zit je weer met een burn-out. Het valt me op dat iedereen hier een beetje licht daarover denkt. Je kunt ook nu je baantje aanhouden en kijken hoe het gaat tijdens het studeren. Mocht je er toch te veel stress van ondervinden, dan kun je altijd nog ontslag nemen.
cleopatravii wijzigde dit bericht op 15-05-2019 12:19
0.14% gewijzigd
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Je kan nu toch sparen? Als je nu meer gaat werken, een vakantie overslaat en zuinig aan doet heb je komend jaar meer ruimte om niet of minder te werken.
Alle reacties Link kopieren
XStudiebollekeX schreef:
15-05-2019 10:50
Ik ben een harde werker. Doe graag veel dingen.. Maar hierdoor liep ik vorig jaar wel ook tegen een burn-out aan en was ik na mijn examenjaar tien kilo lichter...

Nu zijn er mensen die dan zeggen: 'Dan is studeren ook niet voor je weggelegd.'... Maar ik kan het qua niveau wel aan. Ik moet alleen een betere balans vinden. En dus vraag ik mij af of het dan slim is om in bet eerste jaar al te gaan werken, of om dit indd beter uit te stellen.


Studeren is meer dan alleen het niveau aan kunnen. Maar ook hoe je balans in je leven moet houden. Goed plannen, sporten, vriendschappen onderhouden, familie, eventueel bestuurswerk, en ja ook werken.

Een gemiddelde student is geen 40 uur per week met de studie bezig. Je bent jong, je hebt geen huis om schoon te houden (woont thuis f alleen een studeerkamer) en meestal ook geen gezin/kinderen waar veel tijd in zit. Er is dus vaak echt wel ruimte om ook te werken.

Je moet alleen goed plannen en je tijd optimaal gebruiken. Daar hoort ook niet studeer dingen bij als sporten, met vrienden iets doen, etc.

Studeren kost ook geld. Dus door te werken heb je ook meer financiele ruimte tijdens je studie en kan je je lening hopelijk beperken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het probleem is niet wel of niet werken TO, en door daar een keuze in te maken ga je het probleem dus ook niet oplossen. Het probleem is dat je draagkracht enorm laag is en daar moet je wat mee doen. Anders ga je keer op keer in dezelfde situatie belanden en kom je straks het huis helemaal niet meer uit want alles levert stress op. Je moet ook weer wat vertrouwen in jezelf krijgen. Laat je door de huisarts doorverwijzen naar een psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
Ke kunt toch ook gewoon 1 avondje of een weekenddag werken, je hoeft niet je huidige ritme met 20 uur door te zetten. Aan de andere kant is nu dus ook juist het moment om hard te werken en een buffer oo te bouwen. Er zijn weinig mensen die een maand op vakantie kunnen en twee maanden later alweer een week gaan. Volgens mij moet je eerder leren budgetteren, plannen en prioriteren.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
15-05-2019 11:05
Ik heb ook niet gewerkt tijdens mijn studie, daar had ik geen tijd voor. Maar ik deed de studie versneld en haalde 80 studiepunten per jaar ipv 60, dus ik had ook veel meer studie-uren per jaar. Ik kon echter leven van mijn spaarrekening en hoefde niet te lenen. Ik heb alleen de laatste 2 jaar op kamers gewoond overigens. Ik verdiende wel een klein beetje geld met een oppasbaantje elke week. Ik gaf zo'n 700 á 800 euro uit elke maand. Ik kocht niet zo vaak nieuwe kleding en ik deed ook niet vaak andere dingen die geld kostten.

Als jij niet wilt werken moet je het niet doen. Maar bedenk je wel of de stress dat je niet werkt en dus een hogere studieschuld hebt, meer of minder stress is dan de stress die je hebt als je wel werkt. Je moet niet over je grenzen heengaan, straks zit je weer met een burn-out. Het valt me op dat iedereen hier een beetje ligt daarover denkt. Je kunt ook nu je baantje aanhouden en kijken hoe het gaat tijdens het studeren. Mocht je er toch te veel stress van ondervinden, dan kun je altijd nog ontslag nemen.
Bedankt! Burn-out onderschatten mensen inderdaad echt... alsof je je aanstelt... Terwijl de mensen die een burn-out krijgen over het algemeen juist hard werken...
Ik ga het denk ik maar proberen. Paar uur in de week. En als het niet gaat, gaat het niet.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
15-05-2019 11:11
Ke kunt toch ook gewoon 1 avondje of een weekenddag werken, je hoeft niet je huidige ritme met 20 uur door te zetten. Aan de andere kant is nu dus ook juist het moment om hard te werken en een buffer oo te bouwen. Er zijn weinig mensen die een maand op vakantie kunnen en twee maanden later alweer een week gaan. Volgens mij moet je eerder leren budgetteren, plannen en prioriteren.
Ik ga niet nogmaals zelf op vakantie hoor. Heb nog 2 weken verlof.. maar dan ga ik vrijwilligerswerk doen. Weliswaar 'mee' op vakantie, maar met mensen met een verstandelijke beperking. Heel erg leuk! Maar niet echt vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Snowpink schreef:
15-05-2019 11:09
Het probleem is niet wel of niet werken TO, en door daar een keuze in te maken ga je het probleem dus ook niet oplossen. Het probleem is dat je draagkracht enorm laag is en daar moet je wat mee doen. Anders ga je keer op keer in dezelfde situatie belanden en kom je straks het huis helemaal niet meer uit want alles levert stress op. Je moet ook weer wat vertrouwen in jezelf krijgen. Laat je door de huisarts doorverwijzen naar een psycholoog.
Dat laatste is waar en ik zit momenteel al bij een psycholoog. Maar dat wil dus niet zeggen dat daarmee alles in een maand is opgelost. Ik heb dus veel uren gewerkt de laatste maanden. Daarnaast uren tijd geïnvesteerd in mijn nieuwe studiekeuze... Mijn maand backpacken lijkt voor alles en iedereen super chill.. Maar is ook een onderdeel van mijn therapie en herstel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven