Werk & Studie
alle pijlers
eind examen vraag
dinsdag 21 mei 2019 19:45
Wat ik me afvraag..
Als ik de info lees die ik kreeg van school van mijn jongste dan staat er dit ..
Havo en Vwo je bent geslaagd als:
Ø Je de rekentoets hebt gemaakt.
Ø Het gemiddelde van al je centraal examencijfers 5,5 of hoger is (tel al je
centraal examencijfers bij elkaar op en deel dit door het aantal centrale examens die je hebt
gedaan). Met een gemiddelde van 5,4999 of lager ben je gezakt.
Ø Het vak LO minimaal ”voldoende” is afgesloten.
Ø Bij je eindcijfers in het rijtje Nederlands, Engels, wiskunde maar ten hoogste één 5 voorkomt
(dus één 5 en verder 6 of hoger). Dit is de zogenaamde kernvakkenregel.
Bij de uitslagbepaling wordt het gemiddelde van de eindcijfers van tenminste de volgende onderdelen aangemerkt als het eindcijfer (= combinatiecijfer) van één vak:
HAVO: het profielwerkstuk en maatschappijleer; VWO: maatschappijleer en het profielwerkstuk.
Het bevoegd gezag kan daaraan toevoegen het vak klassieke culturele vorming (KCV), met dien verstande dat indien het bevoegd gezag daartoe niet besluit, dit vak voor de bepaling van het eindcijfers een onderdeel is van het schoolexamen van Latijnse taal en literatuur of Griekse taal en literatuur.
Voor het berekenen van het combinatiecijfer worden de op de cijferlijst vermelde afgeronde cijfers (bestaande uit gehele getallen) gemiddeld. Vervolgens wordt het gemiddelde weer afgerond op het nabij liggende gehele getal: 5,5 wordt dus een 6 en 5,45 wordt een 5.
Ø Je eindcijfers ook aan de volgende eisen voldoen:
o Al je eindcijfers zijn 6 of hoger, of
o Je hebt één 5 en al je andere eindcijfers zijn 6 of hoger, of
o Je hebt één 4 en al je andere eindcijfers zijn 6 of hoger én het gemiddelde van al
je eindcijfers is ten minste 6,0 of
o Je hebt twee 5-en of één 5 en één 4 en al je andere eindcijfers zijn 6 of hoger én
het gemiddelde van al je eindcijfers is ten minste 6,0. o Geen eindcijfer is 3 of lager.
Let op: om te slagen moet je dus aan alle vijf de eisen voldoen! Als je aan één van de eisen niet voldoet, ben je
gezakt.
Maar.. hij heeft ook schoolexamen gemaakt, daar heeft hij examen dossier mee opgbouwd. Die staan in zijn cijferlijst.
Die cijfers + het CE samen vormen toch het eindcijfer ?
Als ik het lees zoals hierboven staat, dan tellen alleen de CE cijfers.
Waarom dan die schoolexamen cijfers ..
Het is toch zo: cijfer schoolexamen + cijfer CE /2
dus 5 voor SE , 6 voor CE = 11 / 2 = 5.5 = 6 of snap ik het nu niet ?
Ik heb al 2 kinderen die op VO gezeten hebben en geslaagd zijn, maar ik snap er niets meer van opeens.. (soort van zwart gat )
Als ik de info lees die ik kreeg van school van mijn jongste dan staat er dit ..
Havo en Vwo je bent geslaagd als:
Ø Je de rekentoets hebt gemaakt.
Ø Het gemiddelde van al je centraal examencijfers 5,5 of hoger is (tel al je
centraal examencijfers bij elkaar op en deel dit door het aantal centrale examens die je hebt
gedaan). Met een gemiddelde van 5,4999 of lager ben je gezakt.
Ø Het vak LO minimaal ”voldoende” is afgesloten.
Ø Bij je eindcijfers in het rijtje Nederlands, Engels, wiskunde maar ten hoogste één 5 voorkomt
(dus één 5 en verder 6 of hoger). Dit is de zogenaamde kernvakkenregel.
Bij de uitslagbepaling wordt het gemiddelde van de eindcijfers van tenminste de volgende onderdelen aangemerkt als het eindcijfer (= combinatiecijfer) van één vak:
HAVO: het profielwerkstuk en maatschappijleer; VWO: maatschappijleer en het profielwerkstuk.
Het bevoegd gezag kan daaraan toevoegen het vak klassieke culturele vorming (KCV), met dien verstande dat indien het bevoegd gezag daartoe niet besluit, dit vak voor de bepaling van het eindcijfers een onderdeel is van het schoolexamen van Latijnse taal en literatuur of Griekse taal en literatuur.
Voor het berekenen van het combinatiecijfer worden de op de cijferlijst vermelde afgeronde cijfers (bestaande uit gehele getallen) gemiddeld. Vervolgens wordt het gemiddelde weer afgerond op het nabij liggende gehele getal: 5,5 wordt dus een 6 en 5,45 wordt een 5.
Ø Je eindcijfers ook aan de volgende eisen voldoen:
o Al je eindcijfers zijn 6 of hoger, of
o Je hebt één 5 en al je andere eindcijfers zijn 6 of hoger, of
o Je hebt één 4 en al je andere eindcijfers zijn 6 of hoger én het gemiddelde van al
je eindcijfers is ten minste 6,0 of
o Je hebt twee 5-en of één 5 en één 4 en al je andere eindcijfers zijn 6 of hoger én
het gemiddelde van al je eindcijfers is ten minste 6,0. o Geen eindcijfer is 3 of lager.
Let op: om te slagen moet je dus aan alle vijf de eisen voldoen! Als je aan één van de eisen niet voldoet, ben je
gezakt.
Maar.. hij heeft ook schoolexamen gemaakt, daar heeft hij examen dossier mee opgbouwd. Die staan in zijn cijferlijst.
Die cijfers + het CE samen vormen toch het eindcijfer ?
Als ik het lees zoals hierboven staat, dan tellen alleen de CE cijfers.
Waarom dan die schoolexamen cijfers ..
Het is toch zo: cijfer schoolexamen + cijfer CE /2
dus 5 voor SE , 6 voor CE = 11 / 2 = 5.5 = 6 of snap ik het nu niet ?
Ik heb al 2 kinderen die op VO gezeten hebben en geslaagd zijn, maar ik snap er niets meer van opeens.. (soort van zwart gat )
dinsdag 21 mei 2019 20:05
dinsdag 21 mei 2019 20:06
Er wordt eerst gekeken of het ce (mei) gemiddelde een 5.5 is of hoger. Is dit het geval dan wordt per vak, dus idd ce + school examen gedeeld door 2 het cijfer bepaald. Daar wordt dan vervolgens het rijtje met die eisen die je hebt gepost op los gelaten.
Vroeger was die 5.5 gemiddeld voor het ce ook geen eis, weet niet hoe lang dit al is.
Vroeger was die 5.5 gemiddeld voor het ce ook geen eis, weet niet hoe lang dit al is.
dinsdag 21 mei 2019 22:43
dinsdag 21 mei 2019 22:45
nee dus.. CE moet 5.5 zijn.. als je voor SE een 7 staat en voor CE een 5.4 ben je gezakt, ook al is het samen meer dan een 5.5.. Het is blijkbaar nieuw..
woensdag 22 mei 2019 09:04
Het is een relatief nieuwe regel, volgens mij toch wel al 5/6 jaar oud.
Het gaat dus om het gemiddelde. van alle centrale eindexamens bij elkaar, dus Nederlands, Engels, wiskunde, etcetc. De cijfers van de CE’s worden opgeteld en gedeeld door het aantal dat het er zijn.
Daarnaast is er dus de ‘oude’ regel: met twee vijven moet je twee zevens hebben etc. Hiervoor wordt per vak eerst SE en CE opgeteld en door twee gedeeld.
De leerlingen moeten dus zowel Se als CE goed maken
Het gaat dus om het gemiddelde. van alle centrale eindexamens bij elkaar, dus Nederlands, Engels, wiskunde, etcetc. De cijfers van de CE’s worden opgeteld en gedeeld door het aantal dat het er zijn.
Daarnaast is er dus de ‘oude’ regel: met twee vijven moet je twee zevens hebben etc. Hiervoor wordt per vak eerst SE en CE opgeteld en door twee gedeeld.
De leerlingen moeten dus zowel Se als CE goed maken
woensdag 22 mei 2019 09:05
Nee, zo werkt het dus niet. Snap je wat ik hierboven postte?poldervrouw schreef: ↑21-05-2019 22:45nee dus.. CE moet 5.5 zijn.. als je voor SE een 7 staat en voor CE een 5.4 ben je gezakt, ook al is het samen meer dan een 5.5.. Het is blijkbaar nieuw..
woensdag 22 mei 2019 10:29
Ik hoor dus dat ze kijken naar gemiddelde ce, dat moet dus 5,5 zijn en cijfers ze tellen ze wel mee maar dat is alleen voor eindcijfer op je diploma. Maar slaag / zak is dus 5,5 ce
Ik raak er helemaal van in de war óf mijn brein is off
woensdag 22 mei 2019 10:36
Voor zover ik het weet zijn er drie dingen waar ze op letten:
1. Als eerste wordt er gekeken of het gemiddelde van het centraal examen een 5,5 of hoger is. Is dat niet zo, dan is de leerling niet geslaagd.
2. Als punt 1 is gehaald wordt er gekeken of er bij de kernvakken (Nederlands, Engels, Wiskunde) maximaal 1x een 5 staat (afgerond).
3. Als punt 1 en 2 zijn gehaald dan wordt gekeken of de gemiddelden van de schoolexamencijfers en de cijfers van het centraal examen maximaal 1x een 4 en 1x een 5 bevatten en, als dat het geval is, er voldoende compensatie is (dus tegenover een 4 moet 2x een 7 staan, of 1x een 8). Het combinatiecijfer telt mee.
O ja, en de rekentoets moet gemaakt zijn, maar ook na het centraal examen is hier nog tijd voor.
1. Als eerste wordt er gekeken of het gemiddelde van het centraal examen een 5,5 of hoger is. Is dat niet zo, dan is de leerling niet geslaagd.
2. Als punt 1 is gehaald wordt er gekeken of er bij de kernvakken (Nederlands, Engels, Wiskunde) maximaal 1x een 5 staat (afgerond).
3. Als punt 1 en 2 zijn gehaald dan wordt gekeken of de gemiddelden van de schoolexamencijfers en de cijfers van het centraal examen maximaal 1x een 4 en 1x een 5 bevatten en, als dat het geval is, er voldoende compensatie is (dus tegenover een 4 moet 2x een 7 staan, of 1x een 8). Het combinatiecijfer telt mee.
O ja, en de rekentoets moet gemaakt zijn, maar ook na het centraal examen is hier nog tijd voor.
woensdag 22 mei 2019 11:15
Nee, ik zei alleen dat overal in de tekst waar "eindcijfer" genoemd wordt, het gemiddelde van CE en SE wordt bedoeld. Maar daarbij vervallen natuurlijk niet de andere regels, zoals deze waarbij over het CE-cijfer wordt gepraat:poldervrouw schreef: ↑21-05-2019 22:45nee dus.. CE moet 5.5 zijn.. als je voor SE een 7 staat en voor CE een 5.4 ben je gezakt, ook al is het samen meer dan een 5.5.. Het is blijkbaar nieuw..
Ø Het gemiddelde van al je centraal examencijfers 5,5 of hoger is (tel al je
centraal examencijfers bij elkaar op en deel dit door het aantal centrale examens die je hebt
gedaan). Met een gemiddelde van 5,4999 of lager ben je gezakt.
woensdag 22 mei 2019 11:56
Je hoeft niet in de war te raken, het is precies zoals het hier uitgelegd is.poldervrouw schreef: ↑22-05-2019 10:29Ik hoor dus dat ze kijken naar gemiddelde ce, dat moet dus 5,5 zijn en cijfers ze tellen ze wel mee maar dat is alleen voor eindcijfer op je diploma. Maar slaag / zak is dus 5,5 ce
Ik raak er helemaal van in de war óf mijn brein is off
De regel dat leerlingen ook gemiddeld een 5.5 moeten hebben op alle CE-cijfers is ingevoerd omdat sommige scholen ernstig hoge SE-cijfers hadden. Leerlingen konden dan alleen maar onvoldoendes op het CSE halen en gewoon slagen. Dat kwam de waarde van het diploma niet altijd ten goede.
woensdag 22 mei 2019 12:37
volgens mij zijn deze regels voor het CE bedacht toen aan het licht kwam dat er een aantal scholen waren waar kinderen heel hoog voor de SE's scoorden maar voor de CE's heel laag en dan toch naar een vervolg opleiding gingen. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn want dan lijkt het op fraude tijdens de SE's waardoor kinderen minder kennis hebben en dat schaadt de klas op de vervolg opleiding. Daarnaast begrijp ik niet precies wat je verwarrend vindt want je post letterlijk een checklist waar aan voldaan moet worden.
woensdag 22 mei 2019 13:52
Betty_Slocombe schreef: ↑22-05-2019 11:56Je hoeft niet in de war te raken, het is precies zoals het hier uitgelegd is.
De regel dat leerlingen ook gemiddeld een 5.5 moeten hebben op alle CE-cijfers is ingevoerd omdat sommige scholen ernstig hoge SE-cijfers hadden. Leerlingen konden dan alleen maar onvoldoendes op het CSE halen en gewoon slagen. Dat kwam de waarde van het diploma niet altijd ten goede.
Wat is dan überhaupt het nut van het meetellen van het SE in het uiteindelijke cijfer wat op je lijst komt..
woensdag 22 mei 2019 13:54
DeMessias schreef: ↑22-05-2019 12:37volgens mij zijn deze regels voor het CE bedacht toen aan het licht kwam dat er een aantal scholen waren waar kinderen heel hoog voor de SE's scoorden maar voor de CE's heel laag en dan toch naar een vervolg opleiding gingen. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn want dan lijkt het op fraude tijdens de SE's waardoor kinderen minder kennis hebben en dat schaadt de klas op de vervolg opleiding. Daarnaast begrijp ik niet precies wat je verwarrend vindt want je post letterlijk een checklist waar aan voldaan moet worden.
Omdat hij zelf thuis komt met het verhaal.. SE + CE moet 5.5 gemiddeld zijn, dan ben ik geslaagd.. Ik heb me daar nooit zo mee bezig gehouden.. voor het eerst dit jaar ga ik er over nadenken..
woensdag 22 mei 2019 14:32
als je enkel het CE laat meetellen dan wordt het wel heel erg een moment opname. Sommige kinderen slaan door de spanning helemaal dicht en scoren daardoor lager dan ze eigenlijk ' verdienen' > dit soort zaken kunnen dan gecompenseerd worden door de SE`s.poldervrouw schreef: ↑22-05-2019 13:52Wat is dan überhaupt het nut van het meetellen van het SE in het uiteindelijke cijfer wat op je lijst komt..
woensdag 22 mei 2019 15:36
Ik denk dat de verwarring ontstaat bij het woord "centraal examen"poldervrouw schreef: ↑21-05-2019 22:43oke.. nog 1 keer.
hij moet dus voor zijjn CE een 5.5 gemiddeld staan, ongeacht wat hij voor zijn SE heeft ? Dus als hij voor zijn SE een 7 staat maar een 5.4 voor CE dan is hij alsnog gezakt ? Sinds wanneer is dat dan ?
Ik dacht SE + CE moet 5.5 zijn en dan klaar..
Zucht..
ik raak enorm in de war..
Volgens het examenbesluit VO, artikel 37 bestaat het centraal examen uit
de 2 onderdelen door school afgenomen ( noemen ze dat nog steeds schoolonderzoeken?) plus het centraal schriftelijk van mei.
Artikel 37. Tijdvakken en afneming centraal examen
1 Het centraal examen voor de scholen voor voortgezet onderwijs kent een eerste, tweede en derde tijdvak.
2 Het eerste en tweede tijdvak worden afgenomen in het laatste leerjaar.
3 Het derde tijdvak wordt aansluitend aan het laatste leerjaar afgenomen door het College voor toetsen en examens.
Dus niet alleen het examen van mei, maar ook de 2 schoolonderzoeken.
Je bent geslaagd op vwo of havo als je daarvoor:
Artikel 50. Uitslag eindexamen vwo en havo
1 De kandidaat die eindexamen vwo of havo heeft afgelegd, is geslaagd indien:
a. het rekenkundig gemiddelde van zijn bij het centraal examen behaalde cijfers ten minste 5,5 is;
b. hij:
1°. voor een van de vakken Nederlandse taal en literatuur, Engelse taal en literatuur en voor zover van toepassing wiskunde A, B of C als eindcijfer 5 of meer heeft behaald en hij voor het andere vak dan wel andere hier genoemde vakken als eindcijfer 6 of meer heeft behaald, en
2°. de rekentoets heeft afgelegd;
c. hij onverminderd onderdeel b:
1°. voor één van zijn vakken waarvoor een eindcijfer is vastgesteld, als eindcijfer 5 of meer en voor de overige vakken waarvoor een eindcijfer is vastgesteld, als eindcijfer 6 of meer heeft behaald;
2°. voor één van zijn vakken waarvoor een eindcijfer is vastgesteld, als eindcijfer 4 en voor de overige vakken waarvoor een eindcijfer is vastgesteld, als eindcijfer 6 of meer heeft behaald, en het gemiddelde van de eindcijfers ten minste 6,0 bedraagt;
3°. voor twee van zijn vakken waarvoor een eindcijfer is vastgesteld, als eindcijfer 5 heeft behaald en voor de overige vakken waarvoor een eindcijfer is vastgesteld, als eindcijfer 6 of meer heeft behaald, en het gemiddelde van de eindcijfers ten minste 6,0 bedraagt; of
4°. voor één van de vakken waarvoor een eindcijfer is vastgesteld als eindcijfer 4 en voor één van deze vakken als eindcijfer 5 heeft behaald en voor de overige vakken waarvoor een eindcijfer is vastgesteld, als eindcijfer 6 of meer heeft behaald, en het gemiddelde van de eindcijfers ten minste 6,0 bedraagt;
d. hij voor geen van de onderdelen, genoemd in het tweede lid, lager dan het eindcijfer 4 heeft behaald; en
Dus inderdaad SE plus CE gemiddeld 5,5 , rekentoets gehaald, geen punt onder de 4 en voor de 3 kernvakken (NL/ENG en WIS) maximaal 1 keer een 5.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
woensdag 22 mei 2019 15:55
Ernstig grote verschillen zouden niet mogelijk zijn volgens de mentor van mijn kind. Als er namelijk een te groot verschil zit tussen de schoolonderzoeken en het centrale gedeelte van afgelopen mei, wordt dit onderzocht (door de Inspectie van Onderwijs volgens mij). Ik meen dat dat al gestart wordt als er een verschil is van meer dan een half punt over een periode van 3 jaar.Betty_Slocombe schreef: ↑22-05-2019 11:56Je hoeft niet in de war te raken, het is precies zoals het hier uitgelegd is.
De regel dat leerlingen ook gemiddeld een 5.5 moeten hebben op alle CE-cijfers is ingevoerd omdat sommige scholen ernstig hoge SE-cijfers hadden. Leerlingen konden dan alleen maar onvoldoendes op het CSE halen en gewoon slagen. Dat kwam de waarde van het diploma niet altijd ten goede.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
woensdag 22 mei 2019 16:41
Hoezo? Je mag aannemen dat verreweg de meeste scholen een eerlijk schoolexamen aanbieden, waarin de zaken getoetst worden die volgens de overheid in het SE moeten worden getoetst.poldervrouw schreef: ↑22-05-2019 13:52Wat is dan überhaupt het nut van het meetellen van het SE in het uiteindelijke cijfer wat op je lijst komt..