Werk & Studie alle pijlers

Blijkbaar geen vakantiegeld opgebouwd als enige op werk

22-05-2019 10:40 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net mijn salaris ontvangen en had me al verheugd op mijn vakantiegeld. Maar niks...
Ik heb gebeld met de salarisadministratie en inderdaad het is niet uitbetaald bij mij. Sterker nog, er staat niks opgebouwd bij mijn cumulatieven. Wat nu?
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang werk je er?
Alle reacties Link kopieren
Wat zei de salarisadministratie hierover?
Alle reacties Link kopieren
Heb je het misschien elke maand al gekregen? Soms kan je er voor kiezen om het op te bouwen en in 1x uitbetaald te krijgen of elke maand een percentage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nergens voor gekozen en niks is besproken. Ik werk er nu bijna een half jaar. Ik zou gewoon net als iedereen 8% vakantiegeld krijgen en opbouwen dus. De salarisadmin vond het ook heel wonderlijk en had zoiets nog nooit meegemaakt dus gaat het uitzoeken. Dikke kans is dat ik inderdaad dus niks heb opgebouwd en dat dat fout is gegaan. En ik dus pech heb.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor het is een wettelijk recht..dus als zij een fout hebbengemaakt krijg je het alsnog. Hoewel er ook bedrijven zijn die het in juni overmaken.
Hoezo dikke pech? Als er een fout is gemaakt dan moeten ze die corrigeren. Je hebt er recht op.
Alle reacties Link kopieren
Tintintin- schreef:
22-05-2019 10:50
Ik heb nergens voor gekozen en niks is besproken. Ik werk er nu bijna een half jaar. Ik zou gewoon net als iedereen 8% vakantiegeld krijgen en opbouwen dus. De salarisadmin vond het ook heel wonderlijk en had zoiets nog nooit meegemaakt dus gaat het uitzoeken. Dikke kans is dat ik inderdaad dus niks heb opgebouwd en dat dat fout is gegaan. En ik dus pech heb.
Als er in jouw arbeidscontract staat dat jij gewoon recht hebt op vakantiegeld, en dit niet al in je salaris is verrekend, dan moeten ze het corrigeren en alsnog uitbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik zit net in mijn salarisstroken te kijken en ik vind het nergens terug. Ik heb het dus al die maanden niet opgebouwd. Dat is toch raar. Collega's wel.
Het lijkt me dat het dan logischer is om ervan uit te gaan dat die salarisstroken dus kennelijk een fout bevatten, dan dat je nu geen vakantiegeld krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Tintintin- schreef:
22-05-2019 10:54
Ja ik zit net in mijn salarisstroken te kijken en ik vind het nergens terug. Ik heb het dus al die maanden niet opgebouwd. Dat is toch raar. Collega's wel.
Ik denk dat ik het zou zien als een administratieve fout. Dat de administratie niet op orde is, wil niet betekenen dat jij er geen recht op hebt of dat je het niet hebt opgebouwd.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Kan het bij je maandsalaris ingezeten hebben? Ik heb bijvoorbeeld de keuze wanneer ik het laat uitbetalen.
Kan in mei, kan ook in december maar ook iedere maand een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in je arbeidsovereenkomst? Als daarin staat dat jij recht hebt op 8% vakantiegeld, dan moeten ze het gewoon corrigeren. Aangezien al jouw collega’s het wel ontvangen, lijkt het me dat dat ook gewoon standaard in jouw contract staat.
Alle reacties Link kopieren
Als de fout bij hun ligt, lijkt me dat je het uiteindelijk alsnog uitbetaalt gaat krijgen.

Bij mij zit het elke maand bij mijn salaris op en dat staat ook op mijn loonstrook, dus als je het per maand had gekregen had dat er op moeten staan.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt recht op vakantiegeld. Ongeacht of dat in je contract staat of niet, iedereen krijgt vakantiegeld, dat is wettelijk verplicht. 8% is verplicht, veel bedrijven betalen 8.33% (precies 1 maand).

Wat niet verplicht is is 1 keer per jaar uitbetalen. Maandelijks uitbetalen mag, maar is niet gebruikelijk bij gewone banen. Maandelijks doe je doorgaans alleen bij flexwerkers en heel korte contracten.

De vraag is dus niet: wat staat er in je contract, maar: hoe verhoudt het bruto salaris op je loonstrookje zich tot je contract-salaris. Als je 8% teveel bruto loon ontvangt, dan heeft er iemand zitten slapen op de salarisadministratie, en heb je helaas je vakantiegeld al gehad. (En hebben ze stomme loonstrookjes, normaal zet je er dan expliciet op dat er vakantiegeld bij in zit).

Als je bruto salaris op je loonstrookje gewoon is waar je recht op hebt, dan heb je dus ook gewoon alsnog recht op 8% vakantiegeld. Of dat netjes op je loonstrookje staat of niet doet niets ter zake, het is jouw geld, jij hebt er recht op, en je krijgt dat ook gewoon. Als het bedrijf dat weigert is het tijd voor rechtsbijstand, maar zo dom zijn ze vast niet.

De belasting over je vakantiegeld betaal je bij de uitkering, dus het maakt ook heel weinig uit of de 'opbouw vakantiegeld' op je loonstrookje heeft gestaan. Alleen voor dingen als penisoenpremie en andere inkomens-afhankelijke posten zou het een paar cent kunnen schelen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Tintintin- schreef:
22-05-2019 10:50
Ik heb nergens voor gekozen en niks is besproken. Ik werk er nu bijna een half jaar. Ik zou gewoon net als iedereen 8% vakantiegeld krijgen en opbouwen dus. De salarisadmin vond het ook heel wonderlijk en had zoiets nog nooit meegemaakt dus gaat het uitzoeken. Dikke kans is dat ik inderdaad dus niks heb opgebouwd en dat dat fout is gegaan. En ik dus pech heb.
Alleen pech als in, dat het nu niet bij je salaris zit. Maar ze moeten het herstellen en vaak krijg je het dan volgende maand er gewoon bij. Misschien dat ze het nog tussentijds uitbetalen, maar ga daar maar vanuit.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Tintintin- schreef:
22-05-2019 10:50
Dikke kans is dat ik inderdaad dus niks heb opgebouwd en dat dat fout is gegaan. En ik dus pech heb.

Jij bent makkelijk tevreden...
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
22-05-2019 11:22
Jij bent makkelijk tevreden...
Je moest eens weten hoeveel mensen zich af laten schepen met een: ja het is fout gegaan, kunnen we niets meer aan doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
22-05-2019 11:13
Je hebt recht op vakantiegeld. Ongeacht of dat in je contract staat of niet, iedereen krijgt vakantiegeld, dat is wettelijk verplicht. 8% is verplicht, veel bedrijven betalen 8.33% (precies 1 maand).
De belasting over je vakantiegeld betaal je bij de uitkering, dus het maakt ook heel weinig uit of de 'opbouw vakantiegeld' op je loonstrookje heeft gestaan. Alleen voor dingen als penisoenpremie en andere inkomens-afhankelijke posten zou het een paar cent kunnen schelen.
Bij de bijstand is het 5%
SweetChilliSauce schreef:
22-05-2019 11:39
Bij de bijstand is het 5%
En bij zzp'ers is het, oh wacht daar gaat dit topic niet over.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
22-05-2019 11:41
En bij zzp'ers is het, oh wacht daar gaat dit topic niet over.
haha!!
Alle reacties Link kopieren
In mijn contract staat in mei 8% vakantiegeld. Maar dat heb ik dus niet gekregen en staat ook niet op mijn salarisstroken vermeldt. Het wordt momenteel uitgezocht door de administratie.
Tintintin- schreef:
22-05-2019 11:54
In mijn contract staat in mei 8% vakantiegeld. Maar dat heb ik dus niet gekregen en staat ook niet op mijn salarisstroken vermeldt. Het wordt momenteel uitgezocht door de administratie.


Dat het niet op je salarisstroken staat is hun fout, maar dat maakt niet dat je het niet gaat krijgen. Ze zullen het snel moeten uitzoeken want volgens je contract krijg je het nog voor 1 juni.
Nah, eigenlijk hoeven ze het niet perse uit te zoeken, ze moeten het vooral uitbetalen.
Alle reacties Link kopieren
Tintintin- schreef:
22-05-2019 11:54
In mijn contract staat in mei 8% vakantiegeld. Maar dat heb ik dus niet gekregen en staat ook niet op mijn salarisstroken vermeldt. Het wordt momenteel uitgezocht door de administratie.
Nou ja, weet je, het enige wat ze hoeven uit te zoeken, is hoeveel het is. en of het nog lukt om het deze maand uit te keren of dat het bij je loon van juni uitbetaald wordt. Niet óf je het krijgt. En wat er mis is gegaan is ook niet van belang voor jou. Let er op je nieuwe loonstroken wel op dat er dan wel een reservering staat vermeld, anders moet je dit circus volgend jaar weer optuigen. Het is 8% van je brutojaarloon. Neem 8% van al je salarisstroken van het afgelopen jaar en laat hen dat even weten.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
gaat er niet wel nog belasting vanaf?
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven