Werk & Studie alle pijlers

rekenen examenvak bij mbo helpende zorg en welzijn

12-06-2019 17:26 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er niet meer aan uit is rekenen een verplicht examenvak bij en opleiding helpende zorg en welzijn.
Oké.
Nederlands wel hoop ik?
Maar geen idee, kijk in het examenreglement en in het overzicht met examenvakken.
Alle reacties Link kopieren
Rekenen is een verplicht onderdeel van elke mbo-opleiding

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... bo-diploma
Toen ik hem vorig jaar deed, was hij wel verplicht maar hoefde hij niet voldoende te zijn.
Vanaf 2020 moet je wel slagen voor dat onderdeel.
Alle reacties Link kopieren
Wat snap je er niet aan?
Alle reacties Link kopieren
Ja, je moet de rekentoets wel maken maar je hoeft er geen voldoende voor te halen. Het is een verplicht examenvak maar je kunt er niet op zakken. Al haal je een 2 of een 3 :-(

Zo is het nu tenminste maar dit kan over twee jaar zomaar weer anders zijn.
Kwebbeltje91 schreef:
12-06-2019 17:35
Toen ik hem vorig jaar deed, was hij wel verplicht maar hoefde hij niet voldoende te zijn.
Vanaf 2020 moet je wel slagen voor dat onderdeel.
Wat is dit nou voor totaal onzinnigs?
Orișa schreef:
12-06-2019 17:37
Wat is dit nou voor totaal onzinnigs?
Gewoon zoals ik zeg hoor.
Wij moesten hem vorig jaar wel maken, maar je hoefde niet persé een voldoende te halen.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
12-06-2019 17:37
Wat is dit nou voor totaal onzinnigs?
Klopt,
Geldt voor mijn oudste ook, een vijf is een voldoende

En wie daar logica in ziet, mag het uitleggen
Kwebbeltje91 schreef:
12-06-2019 17:38
Gewoon zoals ik zeg hoor.
Wij moesten hem vorig jaar wel maken, maar je hoefde niet persé een voldoende te halen.
Je moet een toets maken, maar het resultaat maakt niet uit. Dan is het toch totaal onzinnig om die toets te maken.
lilalinda schreef:
12-06-2019 17:38
Klopt,
Geldt voor mijn oudste ook, een vijf is een voldoende

En wie daar logica in ziet, mag het uitleggen
Echt bizar.
Orișa schreef:
12-06-2019 17:39
Je moet een toets maken, maar het resultaat maakt niet uit. Dan is het toch totaal onzinnig om die toets te maken.

Ja, vind ik ook. Maar het was/is een verplicht onderdeel. Ik vond het ook zonde van mijn tijd om dat examen te maken, maar het was op dat moment niet anders ;)
Kwebbeltje91 schreef:
12-06-2019 17:41
Ja, vind ik ook. Maar het was/is een verplicht onderdeel. Ik vond het ook zonde van mijn tijd om dat examen te maken, maar het was op dat moment niet anders ;)
Dat begrijp ik. Maar iets verplicht stellen, maar er geen enkele consequentie aan hangen is natuurlijk absurd. Daarbij mag ik hopen dat de reken- en taalvaardigheden van een mbo'er gewoon toereikend zijn (en ze dergelijke toetsen dus gewoon halen).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben (oa) docent rekenen en die rekentoets is echt een doorn in ons aller oog. In het VO is ie inmiddels afgeschaft.
Maar: ik vind in een zorgend beroep waar je met medicatie te maken hebt dat je wel degelijk goed moet kunnen rekenen. Je zou een dosering maar verkeerd doen o_o .
De rekentoets an sich heeft niets met rekenen te maken. Dat is een toets begrijpend lezen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
12-06-2019 17:43
. Daarbij mag ik hopen dat de reken- en taalvaardigheden van een mbo'er gewoon toereikend zijn (en ze dergelijke toetsen dus gewoon halen).
[...]


Ik heb regelmatig stagiaires vanuit verschillende MBO opleidingen. En iedere keer valt je mond weer open, als je de verhalen hoort, over hoe het er op zo'n MBO school aan toe gaat.

Ook bij nieuwe medewerkers, komend van zo'n MBO school, ben ik iedere keer verbaasd hoe zij toch in hemelsnaam aan een diploma gekomen zijn.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-06-2019 00:23
Reden: ongepast
24.44% gewijzigd
jo12345 schreef:
12-06-2019 17:59
[...]


Ik heb regelmatig stagiaires vanuit verschillende MBO opleidingen. En iedere keer valt je mond weer open, als je de verhalen hoort, over hoe het er op zo'n MBO school aan toe gaat.

Ook bij nieuwe medewerkers, komend van zo'n MBO school, ben ik iedere keer verbaasd hoe zij toch in hemelsnaam aan een diploma gekomen zijn.

Nou. als mbo'er weet ik wel hoe je mbo en stagiairs (of krijg je alleen vrouwelijke stagiaires?) schrijft ;-D Misschien heeft het met de tijd te maken, ik heb echt wel goed Nederlands geleerd, maar dat was wel zo'n 25 jaar geleden. In die tijd zal er heus wat veranderd zijn en misschien niet ten goede.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-06-2019 00:26
Reden: deel van de quote verwijderd
20.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Krijg je geen medisch rekenen?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Helpenden delen geen medicijnen dus hoeven geen medisch rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
12-06-2019 18:17
Helpenden delen geen medicijnen dus hoeven geen medisch rekenen.
Dat is niet waar. Ook een helpende kan medicatie verstrekken, mits een scholing gevolgd en rekentoets gedaan. Dan ben je helpende +
Hangmat schreef:
12-06-2019 18:17
Helpenden delen geen medicijnen dus hoeven geen medisch rekenen.
Nou dat is nog te zeggen. Ik was hier nieuwsgierig naar dus ik heb even gegoogeld, en het blijkt zo te zijn dat helpenden wel degelijk medicijnen mogen delen en zelfs uit mogen zetten als er geen hoger gekwalificeerden aanwezig zijn en ze door de staf bekwaam worden geacht.
Stuiterdraakje schreef:
12-06-2019 18:32
Dat is niet waar. Ook een helpende kan medicatie verstrekken, mits een scholing gevolgd en rekentoets gedaan. Dan ben je helpende +
Dan is het dus wel waar...
Een helpende is geen helpende+
Alle reacties Link kopieren
Bij mbo 4 is het momenteel examenvak maar telt niet mee voor diploma. Staat er wel op. Dat zal bij lagere niveaus niet anders zijn.
Lady*Voldemort schreef:
12-06-2019 18:41
Nou dat is nog te zeggen. Ik was hier nieuwsgierig naar dus ik heb even gegoogeld, en het blijkt zo te zijn dat helpenden wel degelijk medicijnen mogen delen en zelfs uit mogen zetten als er geen hoger gekwalificeerden aanwezig zijn en ze door de staf bekwaam worden geacht.
Dat is dan de + volgens mij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven