Werk & Studie alle pijlers

rekenen examenvak bij mbo helpende zorg en welzijn

12-06-2019 17:26 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er niet meer aan uit is rekenen een verplicht examenvak bij en opleiding helpende zorg en welzijn.
Kwebbeltje91 schreef:
12-06-2019 17:35
Toen ik hem vorig jaar deed, was hij wel verplicht maar hoefde hij niet voldoende te zijn.
Vanaf 2020 moet je wel slagen voor dat onderdeel.
Dit geldt alleen voor diegenen die in 2019-2020 begínnen met de opleiding.
Alle reacties Link kopieren
En ook ik als ouder verbaas mij over het mbo. Wat is dat een vergaarbak. Mijn zoon zit daar zo niet op zijn plek. Nog 1 jaar en dan goddank klaar. En studenten ?? Nee. Het zijn echt scholieren Het is zó schools. Op het sneue af.
Mijn zoon heeft inmiddels al drie keer het rekenexamen moeten doen.
Ronduit belachelijk.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
12-06-2019 17:37
Wat is dit nou voor totaal onzinnigs?
Hij is sinds dit jaar verplicht, maar de leerlingen die nu de opleiding volgen hebben een 'contract' voor een bepaalde inhoud van de opleiding waarbij rekenen dus niet verplicht is. Als je het rekenexamen nu verplicht zou maken zou je het contract wat de leerling heeft afgesloten aanpassen en dat mag dus niet zomaar.

Tenminste, dat is hoe de directeur op mijn mbo-opleiding het aan ons uitgelegd heeft.

Zo zijn er wel meer onderdelen in de mbo-opleiding waarbij voor nu alleen een inspanningsverplichting geldt, zoek maar eens op keuzedelen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Een mbo’er moet toch gewoon kunnen rekenen? Die rekentoets is wel stom. Bij mijn dochter telde hij nog mee (vwo). Ze heeft hem drie keer herkanst, drie keer een 6, terwijl ze heus wel kan rekenen. Ik heb hem zelf ook gedaan, ook een 6, heel genant.
V1k1ng schreef:
12-06-2019 18:52
Hij is sinds dit jaar verplicht, maar de leerlingen die nu de opleiding volgen hebben een 'contract' voor een bepaalde inhoud van de opleiding waarbij rekenen dus niet verplicht is. Als je het rekenexamen nu verplicht zou maken zou je het contract wat de leerling heeft afgesloten aanpassen en dat mag dus niet zomaar.

Tenminste, dat is hoe de directeur op mijn mbo-opleiding het aan ons uitgelegd heeft.

Zo zijn er wel meer onderdelen in de mbo-opleiding waarbij voor nu alleen een inspanningsverplichting geldt, zoek maar eens op keuzedelen.
Dat begrijp ik, maar dat maakt het niet minder kolder.
Mijn dochter op de mavo krijgt wel nog een uur per week rekenles, ondanks dat de toets is afgeschaft. Ik vind het wel goed, dan worden die vaardigheden op peil gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
12-06-2019 18:55
Dat begrijp ik, maar dat maakt het niet minder kolder.
Hoezo? Ik had het grotere onzin gevonden als hij ineens voor iedereen verplicht was geweest, dat is namelijk niet waar de leerlingen voor getekend hebben.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
12-06-2019 18:59
Hoezo? Ik had het grotere onzin gevonden als hij ineens voor iedereen verplicht was geweest, dat is namelijk niet waar de leerlingen voor getekend hebben.
Voor het in bij je eerste jaren en toets het af. Lijkt me logischer dan dus maar iedereen iets te laten volgen waarvoor je alleen maar in de klas hoeft et zitten (en dan wrs ook nog maar x%)
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
12-06-2019 18:43
Bij mbo 4 is het momenteel examenvak maar telt niet mee voor diploma. Staat er wel op. Dat zal bij lagere niveaus niet anders zijn.
Momenteel? Waneer wel?
Alle reacties Link kopieren
Vivavrouw0321 schreef:
12-06-2019 17:35
Wat snap je er niet aan?
Of het punt telt vj examen
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
12-06-2019 19:02
Voor het in bij je eerste jaren en toets het af. Lijkt me logischer dan dus maar iedereen iets te laten volgen waarvoor je alleen maar in de klas hoeft et zitten (en dan wrs ook nog maar x%)
Bij ons wordt er rekenen gegeven in het eerste en tweede jaar (bol4) en tellen de resultaten van de normale toetsen die iedere periode gegeven worden gewoon mee voor de overgang (AVO-vakken), je kan er dus ook gewoon op blijven zitten bij ons. Aan het einde van het tweede jaar maken ze het examen.
Het is dus niet alleen een kwestie van in de klas zitten, voor de overgang tellen de resultaten van de methodetoets gewoon mee.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
V1k1ng schreef:
12-06-2019 19:08
Bij ons wordt er rekenen gegeven in het eerste en tweede jaar (bol4) en tellen de resultaten van de normale toetsen die iedere periode gegeven worden gewoon mee voor de overgang (AVO-vakken), je kan er dus ook gewoon op blijven zitten bij ons. Aan het einde van het tweede jaar maken ze het examen.
Het is dus niet alleen een kwestie van in de klas zitten, voor de overgang tellen de resultaten van de methodetoets gewoon mee.
Maar dat is dus niet hetzelfde als die toets/examen waar TO het over heeft. En die moeten mensen dus wel maken, maar met geen enkele consequentie.
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
12-06-2019 19:08
Bij ons wordt er rekenen gegeven in het eerste en tweede jaar (bol4) en tellen de resultaten van de normale toetsen die iedere periode gegeven worden gewoon mee voor de overgang (AVO-vakken), je kan er dus ook gewoon op blijven zitten bij ons. Aan het einde van het tweede jaar maken ze het examen.
Het is dus niet alleen een kwestie van in de klas zitten, voor de overgang tellen de resultaten van de methodetoets gewoon mee.
Sorry het is een 1 jarige opleiding
bibi70 schreef:
12-06-2019 19:07
Of het punt telt vj examen
??
Alle reacties Link kopieren
-
flaffy wijzigde dit bericht op 12-06-2019 19:22
0.00% gewijzigd
Voor iedereen die het heeft over vergaarbak, afvoerputje, zo'n MBO, enzovoort: realiseer je dat het MBO enorm divers is. Leerlingen variëren van niveau 1, drempelloze instroom dus ook zonder diploma van vooropleiding, tot niveau 4, de toptalenten die doorgaan naar het HBO. Er zit dus echt enorm verschil tussen de niveaus en capaciteiten van de leerlingen. Ik vind het nogal makkelijk om hier erg denigrerend over te doen, ook al heb je minder goede ervaringen met sommige leerlingen. Het zijn ook jongeren die gewoon nog heel veel moeten leren.
Toptalenten? Wat een verschrikkelijke term.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-06-2019 17:59
Nou, berg je hoop maar op! De taal en rekenvaardigheden van MBO'ers zijn bedroevend. MBO's zijn een soort van afvoerputje van het onderwijs. Het maakt niemand iets uit dat het er een grote rotzooi is, waar leerlingen (studenten willen ze graag heten) gewoon heel erg weinig leren. Dat komt omdat kinderen van mensen met macht daar niet heen gaan.


Ik heb regelmatig stagiaires vanuit verschillende MBO opleidingen. En iedere keer valt je mond weer open, als je de verhalen hoort, over hoe het er op zo'n MBO school aan toe gaat.

Ook bij nieuwe medewerkers, komend van zo'n MBO school, ben ik iedere keer verbaasd hoe zij toch in hemelsnaam aan een diploma gekomen zijn.
Lekker denigerend...
Ik doe zelf ook deze opleiding. Rekenen telt niet mee als examenvak, Nederlands wel.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
12-06-2019 18:46
En ook ik als ouder verbaas mij over het mbo. Wat is dat een vergaarbak. Mijn zoon zit daar zo niet op zijn plek. Nog 1 jaar en dan goddank klaar. En studenten ?? Nee. Het zijn echt scholieren Het is zó schools. Op het sneue af.
Ligt wel aan de opleiding. Maar wat verwacht je dan? Je kan kinderen van 16 toch niet ineens volwassen maken?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Zeg ik nu iets heel geks als ik gewoon es zou bellen / mailen met de school waar je je opleiding wil doen?


Kennelijk is 't overal wel lichtjes anders, wijzigen de regels om de vijf tellen en moet je nog starten met je opleiding.

Wat voor nu geldt, kan dus volgend jaar maar weer anders zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het MBO een afvoerputje noemen is echt zo denigerend. Het is maar goed dat er mensen opgeleid worden tot bijvoorbeeld verzorgende/verpleegkundige.

Over de rekentoets gesproken: het is een verplicht examenonderdeel. Als je hem dit jaar óf volgend jaar gaat maken telt hij alleen niet mee voor de slaag-zak regeling. Je valt dan in de oude wet- en regelgeving en dan hoef je je geen zorgen te maken over het resultaat. Ben je in 2018/2019 begonnen met een studie en je krijgt het examen, dan telt hij wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Rosebloom schreef:
12-06-2019 19:21
Lekker denigerend...
Inderdaad. Alsof het alleen maar domme mensen zijn. En ik had dan wel mijn rekentoets niet gehaald, dat betekend niet dat ik niet kan rekenen. Dit moet ik voor mijn werk namelijk ook en dat gaat prima.
Alle reacties Link kopieren
Flaffy schreef:
12-06-2019 19:25
Inderdaad. Alsof het alleen maar domme mensen zijn. En ik had dan wel mijn rekentoets niet gehaald, dat betekent niet dat ik niet kan rekenen. Dit moet ik voor mijn werk namelijk ook en dat gaat prima.
+1. Ik heb dyscalculie en ik ga hem ook niet halen. Dat betekent niet dat ik de basis niet beheers en daarnaast heb ik weinig tot geen rekenen nodig op mijn werk (MBO 4). Vindt het jammer dat er nog steeds een stigma rondom MBO leerlingen hangt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven