Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie per email

13-06-2019 19:00 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje: ik ben bezig met een sollicitatiebrief en loop tegen de volgende punten aan.

1. Als jullie een sollicitatiebrief per email sturen, zetten jullie dan ook bovenaan de brief je eigen adres + adres van het bedrijf waar je solliciteert? Ik van dat echt iets voor papieren post eigenlijk, dus is dat nog steeds gebruikelijk? Mijn adres en contactgegevens staan overigens ook op mijn cv + ik ben bekend bij het bedrijf (soort interne vacature), dus daarvoor hoeft het niet.

2. Indien ja: wat vul ik in dit geval in als geadresseerde? Ik solliciteer bij bedrijf A, bij afdeling B, subafdeling C, mevr. D. Dit staat ook zeer duidelijk zo omschreven in de vacature, dus een deel weglaten lijkt me onwenselijk. Maar 4 regels geadresseerde (en dan nog het adres erbij!) lijkt me ook zo wat..

3. Ik ben tot 3x toe aan eenzelfde opleiding begonnen (WO-> HBO-> helemaal gestopt-> opnieuw WO, inmiddels afgestudeerd). Tussen hbo en wo heb ik een aantal jaar simpele part-time baantjes gehad tot mijn problemen dusdanig voorbij waren dat ik het studeren weer aandurfde. Ik ben bang dat het vermelden van al deze opleidingen slecht staat op mijn cv. Alsof ik het niet kon, niet serieus was of ongemotiveerd. Dit was allemaal niet het geval: er speelde een aantal serieuze privé problemen. Van deze problemen heb ik echter ontzettend veel geleerd en inmiddels ben ik er sterker uit gekomen. Zouden jullie zoiets vermelden in de sollicitatiebrief, negeren en hopen dat het niet opvalt, of een beetje sjoemelen met je cv?

Alvast bedankt voor het meedenken!


Edit:
Misschien toch wel relevant om te vermelden: ik solliciteer bij een universiteit, op de afdeling waar ik die 2 wo opleidingen heb gevolgd (waarvan ik dus ook de hbo variant gedaan heb 2 jaar lang).
chamaedorea wijzigde dit bericht op 13-06-2019 19:44
6.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vermeld in een sollicitatiebrief die ik per mail verstuur bij geadresseerde meestal:

Bedrijf A
T.a.v. Mevr. X
Per email

Het vermelden van alle opleidingen en baantjes komt zeker niet perse ongemotiveerd over. Je vermeldt toch dat je WO afgestudeerd bent? Als je die HBO opleiding slechts een paar maanden gevolgd hebt zou ik 'm misschien wel achterwege laten.

Succes!
Hi!
In een e-mail waarin je solliciteert komen geen adresgegevens. Je kunt dus direct beginnen met 'geachte mevrouw A' . Wil je meer weten: er staan veel voorbeelden online.
Daarnaast : je bent niet verplicht alles op je cv te zetten en dat zou ik ook zeker niet doen. Laat de twee niet afgemaakte weg, lijkt mij prima. Tegenwoordig doen veel mensen een tussenjaar. Mochten ze ernaar vragen, dan kun je altijd in het gesprek zeggen dat het om iets privé ging. Dat is beter dan gelijk al in de brief, vind ik.

Succes!
Ik maak een brief in word de er uitziet alsof ik hem wilde printen. Adressen, datum, betreft: etc. Die sla ik op als .PDF met als naam Sollicitatiebrief D. Iocca. In de email zet ik iets in de trant van: Geachte heer X, Graag wil ik solliciteren op functie Y. In de bijlage treft u mijn sollicitatiebrief en C.V. Met vriendelijke groet, Diocca


Eventueel kun je het officiele adres weglaten en alleen naam, afdeling en t.a.v. mw. X doen als adres.

Zware prive dingen nooit in een brief zetten. Je brief moet prikkelen, niet afstoten. Ik zou m'n CV zo vormgeven dat er zo min mogelijk gat zit, maar je niet liegt. Als ht dezelfde opleiding betreft, zou ik het beginjaar en de einddatum opschrijven. Als ze willen weten waarom je er lang over gedaan hebt, komt dat wel tijdens het gesprek.

Ik ben overigens wel werkzaam in een verder zeer conservatieve sector. Dus wellicht mag het minder formeel bij jou.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 04-08-2019 00:09
Reden: privacy
99.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Loekie12345 schreef:
13-06-2019 19:16
Wil je meer weten: er staan veel voorbeelden online.
Online vind ik juist enkel voorbeelden van 'traditionele' brieven, oftewel incl. adresgegevens afzender en geadresseerde. Ook als ik zoek op "sollicitatie(brief) email" kom ik niet echt iets zonder die adressen tegen.


Overigens misschien toch wel relevant om te vermelden: ik solliciteer bij een universiteit, op de afdeling waar ik die 2 wo opleidingen heb gevolgd (waarvan ik dus ook de hbo variant gedaan heb 2 jaar lang). Vinden jullie dan nog steeds dat ik de opleidingen moet inkorten?
Alle reacties Link kopieren
Tessaa schreef:
13-06-2019 19:42

Als je er nu al (soort van) werkt dan kennen ze je dus al een beetje, klopt dat? Dan hoef je dus niet te sjoemelen, maar zou ik wel juist de nadruk leggen op dat je er nu al werkt en hoe goed dat bevalt enzo.
Ik ben er bekend in die zin dat ik er gestudeerd heb (vacature bij universiteit) en dat ze enkel mensen aannemen die dit jaar zijn afgestudeerd daar. Het is een kleine faculteit, dus ik ken redelijk wat mensen die er werken (en vice versa). Een deel van mijn problemen staat in mijn studenten dossier, maar ik weer niet of ze die inkijken (is al van 10 jaar geleden).
Alle reacties Link kopieren
Doe maar wat Diocca zegt TO! Zo ontvang ik ze graag :). Ik werk in een informele omgeving, maar wat ik aan sollicitaties (en CV’s) voorbij zie komen is echt verbazingwekkend. Spelfouten, tikfouten, slechte opmaak, hele brieven in de e-mail met een CV als attachment (doe dat gewoon in een documentje, net zoveel werk), hele CV in de e-mail, onder de brief geplakt (whyyyyyy!!?). En het gaat dan om HBO functies waarvoor organisatorische skills niet onbelangrijk zijn!

Wat betreft de opleiding: heb je die uiteindelijk afgerond? Dan kun je ook de jaartallen vermelden:
2007 - opleiding Hinkelen - Hogeschool Stapsteen. Diploma behaald, augustus 2015.
Het gaat er uiteindelijk om dat je een diploma hebt zou ik denken.
Alle reacties Link kopieren
En over het adres: vragen ze om een sollicitatiebrief of een motivatiebrief? Bij het laatste kun je eigenlijk alle adressering achterwege laten. (Sowieso vind ik dat dat tegenwoordig wel kan, gezien alles per e-mail gaat. Maar de formele regels weet ik dan weer niet)
Alle reacties Link kopieren
thee_leutje101 schreef:
13-06-2019 19:54
En over het adres: vragen ze om een sollicitatiebrief of een motivatiebrief? Bij het laatste kun je eigenlijk alle adressering achterwege laten. (Sowieso vind ik dat dat tegenwoordig wel kan, gezien alles per e-mail gaat. Maar de formele regels weet ik dan weer niet)
Er staat: "je kunt je brief en cv mailen naar xxx". Sollicitatie- of motivatie brief is dus onduidelijk hahaha.
Het vermelden van adressen is tegenwoordig compleet achterhaald. Ik behandel dagelijks sollicitaties en dit wordt bijna nooit meer gedaan. Is via de mail ook overbodig geworden.

Qua opleidingen wel/niet benoemen; kun je dit niet samenvoegen als een lange periode?
Alle reacties Link kopieren
Gaten in een CV zou ik ook niet zo 1-2-3 als negatief zien. Dat was vroeger misschien ernstiger. Ik denk dat nu het accent vooral ligt op wie je bent en waar je voor staat.
Ik zou de niet-afgemaakte pogingen onder de mat schuiven en alleen de relevante opleidingen (dus die zijn afgerond) opnemen in het CV.

ad1 en ad2:
Links-bovenaan......................................... rechtsbovenaan
Bedrijf A........................................................ van: Chamaedorea
Adfeling B / subafdeling C (of alleen C)..... Vivaformumstraat 123
T.a.v. Mevr. D van der E.............................. Internetdorp

Geachte mevrouw Van der E,
blah blah blah blah blah.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen verstand van solliciteren maar wel altijd snel een nieuwe baan. Ik stel mij vaak beschikbaar voor tijdelijke projecten/functies.

In een mail zet ik het onderwerp het vacature nummer en de naam van de contactpersoon. Niet het volledige adres. Ik ga aan mijn jongste zoon vragen hoe hij dit inmiddels op school leert te doen, want in 'mijn' tijd stuurde ik nog handgeschreven brieven die ik voor de zekerheid bij de appie kopieërde om te weten wat ik gestuurd had.

Wat betreft je opleiding die je 3 keer hebt opgepakt. Ik zou neerzetten:

Studie X - afstudeerdatum ../../.. en dan maakt het me geen reet uit wat de recruiter daarvan vindt. Die kijkt namelijk alleen naar de studie en datum en niet naar het aantal pogingen. Ze kijken ook niet naar de cijferlijst of de duur van een studie. Als je het papier maar hebt, dan is het niet eens meer relevant of je daarna de stof ook hebt onthouden.

Dus maak het jezelf niet zo moeilijk en maak jezelf er vooral niet onzeker door.

Succes met solliciteren.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
thee_leutje101 schreef:
13-06-2019 19:49
Doe maar wat Diocca zegt TO! Zo ontvang ik ze graag :). Ik werk in een informele omgeving, maar wat ik aan sollicitaties (en CV’s) voorbij zie komen is echt verbazingwekkend. Spelfouten, tikfouten, slechte opmaak, hele brieven in de e-mail met een CV als attachment (doe dat gewoon in een documentje, net zoveel werk), hele CV in de e-mail, onder de brief geplakt (whyyyyyy!!?). En het gaat dan om HBO functies waarvoor organisatorische skills niet onbelangrijk zijn!

Wat betreft de opleiding: heb je die uiteindelijk afgerond? Dan kun je ook de jaartallen vermelden:
2007 - opleiding Hinkelen - Hogeschool Stapsteen. Diploma behaald, augustus 2015.
Het gaat er uiteindelijk om dat je een diploma hebt zou ik denken.
Wat bedoel je hiermee?
Ik voeg vaak een bijlage toe. Is dat irritant dan?
Ik weet dat je een document kunt delen, maar dan geef ik mijn privé emailadres vrij. En dat privé emailadres is niet voor niets privé. Dat is zo omdat ik het niet wil delen met werkgerelateerde of officiële zaken. Of begrijp ik je nu niet?
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
Alle reacties Link kopieren
Chamaedorea schreef:
13-06-2019 19:00

Edit:
Misschien toch wel relevant om te vermelden: ik solliciteer bij een universiteit, op de afdeling waar ik die 2 wo opleidingen heb gevolgd (waarvan ik dus ook de hbo variant gedaan heb 2 jaar lang).
Zou je iemand in je netwerk kunnen benaderen die bij deze universiteit werkt voor deze functie?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik heb de brief e.d. inmiddels verstuurd. Met adressen erboven maar de studie samengevoegd tot 1 lange studie. Nu maar hopen dat alle moeite niet voor niks was :hyper:
Redhat schreef:
15-06-2019 01:15
Wat bedoel je hiermee?
Ik voeg vaak een bijlage toe. Is dat irritant dan?
Ik weet dat je een document kunt delen, maar dan geef ik mijn privé emailadres vrij. En dat privé emailadres is niet voor niets privé. Dat is zo omdat ik het niet wil delen met werkgerelateerde of officiële zaken. Of begrijp ik je nu niet?
Nee, ik denk dat ze bedoelde dat men de hele brief + cv in de bodytekst van de e-mail plakt, in plaats van in de bijlagen.

Ze bedoelt niet dat je een link naar je Google drive doc moet delen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven