Werk & Studie alle pijlers

Promoveren - cadeau voor commissie?

15-06-2019 18:54 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort promoveer ik. Ik heb begrepen dat het gebruikelijk is een cadeau te kopen voor de promotor, co promotor en de commissieleden.

De vraag is wat ik moet geven. Ik heb eigenlijk geen budget hiervoor (want het hele gebeuren kost al erg veel geld), maar als het echt hoort, dan regel ik het uiteraard. Ik ben natuurlijk erg blij met het werk van de commissie en wil ze ook bedanken voor hun tijd (een van hen komt uit Canada speciaal voor de promotie).

Ik overweeg te gaan voor een klein doosje bonbons van een lokale chocolaterie bij mij in de stad. De bonbons zijn feestelijk verpakt in doosjes van 4, 6, 9, of 12 stuks. Ze zijn niet goedkoop, dus ik zou of een doosje van 6 stuks (13 euro) of van 9 stuks (17 euro) kopen en er dan een bedankt kaartje bij doen.

Is dit iets of kan ik beter helemaal niks geven in plaats van zo´n mini doosje bonbons? Of moet ik mijn budget omhoog gooien? Ik heb geen idee wat gebruikelijk is. Ik heb wat rondgevraagd op mijn faculteit en het verschilt wat mensen kopen of geven.

Mijn commissie bestaat uit 5 personen plus promotor en copromotor. Ik heb iedereen ook uitgenodigd voor de lunch volgend op de promotie maar een paar hoogleraren hebben al aangegeven andere verplichtingen te hebben en niet te komen.
Alle reacties Link kopieren
[

Dan zou ik eerder een bos bloemen geven, maar hoor jij die eigenlijk niet te krijgen?
fizz wijzigde dit bericht op 15-06-2019 21:44
94.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is dat verplicht of is dat wat de promovendi om jou heen doen? Ongeveer de helft van de promovendi geeft iets, de andere helft dus niet. Je promotor en copromotor is in de regel voldoende. Je moet maar zo denken: die professoren moeten om de haverklap op komen dagen voor iets en krijgen dan allemaal prullaria en voedingsmiddelen waar ze niks mee kunnen. Ik neem aan dat de Canadese professor ook nog voor een congres hiernaartoe komt? En eet die wel mee?
Het hangt af van je relatie met die prof of het leuk is nog iets Hollands te geven.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
Is het ook een idee om namens hen iets aan een goed doel te geven en dat feestelijk te verpakken? Bv Novib pakt uit? Dan geef je iets origineels en kun je de plank bijna niet misslaan (de één houdt niet van chocolade, de ander drinkt geen wijn etc.)
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Ik had een flesje wijn voor de Nederlandse commissieleden en voor de buitenlandse een doosje bonbons (makkelijker met het vliegtuig!).

Als je niets geeft sla je een flater. Het is geen verplichting maar wel een ongeschreven regel (zekers als je de personen in kwestie nog vaker tegen gaat komen).
Alle reacties Link kopieren
Debora schreef:
15-06-2019 19:19
Is dat verplicht of is dat wat de promovendi om jou heen doen? Ongeveer de helft van de promovendi geeft iets, de andere helft dus niet. Je promotor en copromotor is in de regel voldoende. Je moet maar zo denken: die professoren moeten om de haverklap op komen dagen voor iets en krijgen dan allemaal prullaria en voedingsmiddelen waar ze niks mee kunnen. Ik neem aan dat de Canadese professor ook nog voor een congres hiernaartoe komt? En eet die wel mee?
Het hangt af van je relatie met die prof of het leuk is nog iets Hollands te geven.
Debora, is het jouw ervaring dat de helft van de promovendi iets geeft? Ik vraag me af of dat misschien ook vooral vrouwen zijn (die een bedankje geven)?

De Canadese prof eet wel mee en zijn partner ook. Hij combineert mijn promotie met veldwerk in Europa. Ik heb niet echt een relatie met die prof. Ik heb hem 1 a 2 keer gezien en verder heeft hij ooit een hoofdstuk van mijn proefschrift gelezen. Hij zou wel handig voor de toekomst kunnen zijn vanwege het instituut waar hij werkt en vanwege zijn enorme netwerk. Maar ik ken hem dus nauwelijks. Hij is ooit in Nederland geweest maar dat was lang geleden. Misschien zou ik een cadeautje kunnen laten afleveren bij zijn hotel? Bijvoorbeeld tickets voor een museum? Hij blijft een week, maakt er een korte vakantie van.
Alle reacties Link kopieren
fawn schreef:
15-06-2019 19:28
Ik had een flesje wijn voor de Nederlandse commissieleden en voor de buitenlandse een doosje bonbons (makkelijker met het vliegtuig!).

Als je niets geeft sla je een flater. Het is geen verplichting maar wel een ongeschreven regel (zekers als je de personen in kwestie nog vaker tegen gaat komen).
Ok, thanks! Ik wil geen flater slaan. Ik wil niet als een kniepert overkomen (ben ik ook niet, maar zit tussen twee banen in en ben door mijn spaargeld heen), maar is een klein doosje van 6 bonbons ok of moet ik toch wat meer investeren? Het is een feestelijke verpakking van een lokale bonbonnerie bij mij in de stad.
Fizz haal de quote van de OP even weg. Daar krijg je een waarschuwing voor van de mods.
Is mij al 2x overkomen.
Het is iets wat echt niet hoeft. En waarbij ondertussen de een de ander (onbewust) opjut opdringt om het ook te gaan doen. 20 jaar geleden was het eerder uitzondering dan regel.


Meeste van die kadootjes zitten ze echt niet op te wachten hoor.
TO mijn dochter is gepromoveerd en die heeft dat niet gedaan hoor.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer, ik ben het met je eens. Ik zit over het algemeen ook niet te wachten op meuk en bovendien is het hun werk, maar als dit de ongeschreven regel is, dan moet ik wel.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
15-06-2019 19:40
TO mijn dochter is gepromoveerd en die heeft dat niet gedaan hoor.
Dankje!
Het is geen ongeschreven regel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het man even gevraagd: hij krijgt meestal niets. Een boekje en een uitnodiging voor de lunch/diner.
Sterker nog: hij vind het grenzen aan omkoping als de hele commissie wel wat krijgt. Tenslotte moeten zij jou beoordelen.
Dus doe waar jij je goed bij voelt en voel je niet verplicht iets te geven.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Dankje, Lucifer!
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C, hartelijk dank voor het navragen. Ik neig nu toch maar naar niks kopen. Uiteindelijk is het ook een deel van je baan als hoogleraar natuurlijk en zou mijn toekomst niet moeten afhangen van een cadeautje.
Alle reacties Link kopieren
inderdaad komt dat dan niet over als omkoperij of vleierij???
Succes To!!
Alle reacties Link kopieren
Om de schijn van omkoping te voorkomen zou ik achteraf een kaartje sturen naar de (co)promoter met een bedankje en een woord van waardering voor de geboden begeleiding.

Ik denk dat iedereen dat wel zou kunnen waarderen.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel, Lucifer!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf hoogleraar en dus ook promotor en zit zelf vaak in promotie-commissies. Ik vind het mijn werk en verwacht geen cadeau's. Als ik commissie-lid ben, ga ik alleen mee met het diner erna als ik de promovendus of promovenda ken. Meestal bedank ik omdat ik ook nog weer naar huis moet en graag op tijd weer thuis wil zijn. Als promotor neem ik wel deel aan het diner. Een buitenlandse gast gaat meestal ook mee naar het diner.
It's a jungle out there
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
15-06-2019 19:58
Om de schijn van omkoping te voorkomen zou ik achteraf een kaartje sturen naar de (co)promoter met een bedankje en een woord van waardering voor de geboden begeleiding.

Ik denk dat iedereen dat wel zou kunnen waarderen.
De cadeaus zou ik sowieso achteraf geven, niet vooraf. Maar een kaartje is een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is een apart cadeau echt niet nodig. Een uitnodiging voor lunch of diner is wel passend en gebruikelijk, evenals een exemplaar van je boek.

Succes met je verdediging!
Alle reacties Link kopieren
fawn schreef:
15-06-2019 19:28
Ik had een flesje wijn voor de Nederlandse commissieleden en voor de buitenlandse een doosje bonbons (makkelijker met het vliegtuig!).

Als je niets geeft sla je een flater. Het is geen verplichting maar wel een ongeschreven regel (zekers als je de personen in kwestie nog vaker tegen gaat komen).
Jij vindt dat je dan een flater slaat, maar dat is dus gewoon promovendi die elkaar opjutten. Ik heb promovendi zich in bochten zien wringen om cadeaus te bedenken waar je de professoren bij zag denken: wat moet ik daar nou weer mee?
Ik zou ook af willen van de gewoonte om bij iedere academische gunst een fles wijn cadeau te geven: alcohol is gewoon een carcinogeen en de mensen die zo'n fles krijgen hebben vrijwel altijd zelf de middelen om er een te kopen en zitten dan opgescheept met een fles die ze toch niet gaan drinken.
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
WorldNomad schreef:
15-06-2019 19:31
Debora, is het jouw ervaring dat de helft van de promovendi iets geeft?
Ik heb me dat ooit door een pedel laten vertellen.
De Canadese prof eet wel mee en zijn partner ook. Hij combineert mijn promotie met veldwerk in Europa.
Dus hij komt niet speciaal voor jou, dit is gewoon een van zijn werkbezoeken die bij het vak horen.
Ik heb niet echt een relatie met die prof. Ik heb hem 1 a 2 keer gezien en verder heeft hij ooit een hoofdstuk van mijn proefschrift gelezen. Hij zou wel handig voor de toekomst kunnen zijn vanwege het instituut waar hij werkt en vanwege zijn enorme netwerk. Maar ik ken hem dus nauwelijks. Hij is ooit in Nederland geweest maar dat was lang geleden. Misschien zou ik een cadeautje kunnen laten afleveren bij zijn hotel? Bijvoorbeeld tickets voor een museum? Hij blijft een week, maakt er een korte vakantie van.
Nee, dat zou ik zeker niet doen. Er is hier al iets geroepen over de schijn van omkoping. Die professor weet helemaal niet wat de gewoontes hier zijn. Je hebt hem al uitgenodigd voor het eten, dat lijkt mij voldoende en gepast.
Occam's razor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven