Werk & Studie alle pijlers

arbeidsconflict

15-06-2019 19:33 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,

ten eerste ik ga langs bij juridisch loket etc. maar hier alvast mijn verhaal hopelijk van jullie al wat informatie of dingen waar ik echt op moet letten.

zoals in een eerder topic al verteld heb ik een 0 uren contract (zonder daadwerkelijk contract, heel stom dat weet ik)

aantal weken terug ben ik naar mijn leidinggevende gestapt, omdat ik nog nooit doorbetaalde vakantiedagen heb gehad, of doorbetaald bij ziekte terwijl ik ingepland stond.

hij zit nog niet zolang op deze functie. en zei ik weet niet wat jij af hebt gesproken.
misschien heb je wel een all in uurloon...… dit heb ik niet want ik krijg wel elk jaar vakantiegeld uitbetaald.
hij zei ook ja ze gaven hier iedere part time hulp / zaterdaghulp een 0 urencontract omdat ze denken geen verplichtingen alleen gewerkte uren betalen. maar wel ik weet niet wat voor contract je hebt dus ik kan je vanaf nu een nieuw contract geven met dingen op papier en alle voorgaande heb je pech...
maar wat hij mij voor contract wil geven weet ik niet, en dan kan is het volgens hem take it or leave it....

nou werkt dit volgens mij niet zo.

nu is mijn collega deze week en de komende week op vakantie en zou ik eigenlijk extra uren draaien om dat op te vangen,
dat hoeft nu dus ineens niet meer, mag alleen mijn eigen uren komen en verder niet.
ook heeft hij nu overal commentaar op en moet ik andere werkzaamheden doen.

lijkt erop dat ze me gaan proberen weg te werken (hebben ze met collega van mij paar maanden terug ook gedaan die terug kwam uit ziekte)

weet iemand van jullie wat in ieder geval mijn rechten zijn over mijn verloren vakantieuren?

en waar ik op moet letten als het eventueel tot een ontslag komt (al zullen ze proberen dat ik ontslag neem)
bij ontslag van hun heb ik iig recht op ontslagvergoeding en waarschijnlijk zelfs met kantonrechtersformule zoals ik het lees?

nu gaat het maar over 12 uur in de week maar toch
ik ben overigens 4 jaar in dienst
Alle reacties Link kopieren
Welke sector werk je? Is er een CAO van toepassing?

Lees dit trouwens eens. En weet dat je met een 0-urencontract in principe na 6 maanden een beroep kunt doen op een rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Je werkgever kan schermen met dat 0-urencontract, maar de wet zegt anders.

Als ik jou was zou ik een dergelijke werkgever goed te grazen willen nemen (geheel volgens de wet dan he) als je niet volledig afhankelijk bent van het salaris en een risico kunt nemen. Als zij niet netjes met hun personeel omgaan, dan hoef jij hen ook niet te ontzien.
anoniem_383063 wijzigde dit bericht op 15-06-2019 20:07
2.37% gewijzigd
Ik zou eisen dat je contract wat je nu hebt erbij wordt gehaald en de arbeidsvoorwaarden waarvoor je destijds hebt getekend.
Inderdaad bij een 0 uren contract worden de gewerkte uren uitbetaald maar hebt gewoon recht op vakantiedagen (4x 12 in jouw geval, 48 uur) hoe dit met ziekte zit weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
ik wil ook zeker "moeilijk" gaan doen alles wat wettelijk mag

lolitafleur ik heb dus nooit iets getekend
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen je niet zomaar ontslaan. Als jij daar al 4 jaar werkt, dan ben je in vaste dienst.

Je hebt recht op loondoorbetaling bij ziekte op basis van wat je gemiddeld hebt gewerkt in de afgelopen periode. Werkte jij gemiddeld 12 uur per week en word je een week ziek, dan moeten ze jou dus minimaal het ziektegeld voor 12 uur doorbetalen (dus minimaal 70% van je salaris).
Alle reacties Link kopieren
Oh, en je hebt inderdaad recht op verlof. Bij een O-urencontract kan worden afgesproken dat het salaris verhoogd wordt met verlofdagen, maar dat moet dan wel in het contract staan. Jij hebt geen contract gehad, dus jij mag er vanuit gaan dat jouw salaris exclusief vakantiedagen is.
Alle reacties Link kopieren
nummer*zoveel maar heb ik nu dan nog recht op alle dagen van afgelopen jaren of is dat verjaard?
Bel het UWV alvast, je kan ze al je vragen uit dit topic gewoon stellen. Ze hebben vast goede tips voor je en ze weten dan alvast dat een bepaalde werkgever rare fratsen heeft. Is misschien wel fijn voor jou en het UWV.

En heb je rechtsbijstand? Of lid van een bond?
Alle reacties Link kopieren
loekie80 schreef:
15-06-2019 20:16
nummer*zoveel maar heb ik nu dan nog recht op alle dagen van afgelopen jaren of is dat verjaard?
Nee, dat is niet verjaard, dus ja, daar kun je aanspraak op maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat vakantie-uren 5 jaar bleven bestaan.
loekie80 schreef:
15-06-2019 20:00
ik wil ook zeker "moeilijk" gaan doen alles wat wettelijk mag

lolitafleur ik heb dus nooit iets getekend
Oh dat heb ik gemist zie ik. Maar als je nooit wat hebt ondertekend kan dit lastig gaan worden ben ik bang 😬 dan heb je bijna geen poot om op te staan . Ook geen overeenkomst getekend ?
Misschien heb je wat aan deze link;

https://www.tentoo.nl/0-uren-contract
Alle reacties Link kopieren
LolitaFleur schreef:
15-06-2019 21:01
Oh dat heb ik gemist zie ik. Maar als je nooit wat hebt ondertekend kan dit lastig gaan worden ben ik bang 😬 dan heb je bijna geen poot om op te staan . Ook geen overeenkomst getekend ?
Ik denk dat haar werkgever uiteindelijk de klos is. TO kan aantonen dat ze al die jaren daar gewerkt heeft.. Ik neem aan dat zij ook salarisstroken heeft gehad. Ook zonder handtekening is er dus sprake van een arbeidsovereenkomst. Mocht ze nooit een salarisstrook gekregen hebben, dan zou het zo kunnen zijn dat haar werkgever haar niet eens op heeft gegeven voor de loonbelasting en zwart heeft uitbetaald. Ik kan mij niet voorstellen dat hij daarmee wegkomt als TO het UWV belt.
Alle reacties Link kopieren
heb salarisstroken het is gewoon netjes wit
Alle reacties Link kopieren
loekie80 schreef:
15-06-2019 22:31
heb salarisstroken het is gewoon netjes wit
Dan is er dus sprake van een dienstverband en als er niets op papier staat dan heb je een vast contract.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was juridisch advies inwinnen hoe jij je recht kunt halen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
15-06-2019 23:59
Dan is er dus sprake van een dienstverband en als er niets op papier staat dan heb je een vast contract.
Dit dus, en vakantie dagen blijven maximaal 5 jaar staan.
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben zich aan het arbeidsrecht te houden, dus je hebt recht op vakantiegeld en de wettelijke vakantiedagen. Krijg je ook geen loonstroken?

Word je eigenlijk wel wit betaald? Ben je aangemeld bij de belastingdienst e.d.? Ben je verzekerd?

Mocht het allemaal prut zijn dan zou ik e.a. ook aangeven bij de arbeidsinspectie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Fizz schreef:
15-06-2019 22:14
Ik denk dat haar werkgever uiteindelijk de klos is. TO kan aantonen dat ze al die jaren daar gewerkt heeft.. Ik neem aan dat zij ook salarisstroken heeft gehad. Ook zonder handtekening is er dus sprake van een arbeidsovereenkomst. Mocht ze nooit een salarisstrook gekregen hebben, dan zou het zo kunnen zijn dat haar werkgever haar niet eens op heeft gegeven voor de loonbelasting en zwart heeft uitbetaald. Ik kan mij niet voorstellen dat hij daarmee wegkomt als TO het UWV belt.

Precies. Alleen bankbetalingen die herhaaldelijk gedaan kunnen dat zelfs al 'bewijzen'.

Ga naar de juridische hulp waar je het in OP over had en bel echt morgen het UWV alvast met al je vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven