Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
op de basisschool van mijn jongste wordt juist heel veel aandacht gegeven aan ambachten.

ze komt ook thuis met de leukste dingen, gemaakt tijdens techniekles.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
16-06-2019 13:34
ik denk dat Pejeka stiekem denkt jullie moesten zo nodig gelijkwaardig zijn aan mannen, dan doe je ook maar het werk wat mannen doen. Dat emancipatie alleen bedoeld zou zijn om gelijke beloning enzo, maar dat vrouwen weglopen zodra ze er iets voor moeten doen zoals wegenbouw etc
Dat denk ik ook wel, al heeft Pejeka volgens mij zelf ook gewoon geen fysieke zware baan maar werkt hij op kantoor. Maar los daarvan kan het natuurlijk ook wel een interessante discussie zijn.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
16-06-2019 13:47
op de basisschool van mijn jongste wordt juist heel veel aandacht gegeven aan ambachten.

ze komt ook thuis met de leukste dingen, gemaakt tijdens techniekles.
Op de vrije school ofzo?
Omdat je het zo expliciet over ambachten hebt.
Dahlia74 schreef:
16-06-2019 13:13
Dit is slechts ten dele waar, dat toonde het programma aan waar ik eerder over schreef. Weet alleen de titel van het programma niet meer. Van jongs af aan worden jongens en meisjes verschillend behandeld, dat werkt de rest van het leven door. Het begint al bij de geboorte, veel babykamers hebben een jongens of meiden kleur. Het geboortekaartje is blauw of roze, de muisjes zijn blauw of roze. De cadeaus tussen jongens en meisjes zijn (gedeeltelijk) verschillend enz. enz..
Dit kan maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Een voorbeeld van mijn zoon die als kind liever met auto's speelde en mijn dochter met poppen kan zoals jij zegt wellicht bewust of niet gekomen zijn door de omgeving zonder directe stimulans dus ergens toch anders met een jongen als meisje omgaan maar het is juist de aanleg die de overhand nam ipv omgeving.

Biologie ontken ik gewoonweg liever niet.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
16-06-2019 13:49
Op de vrije school ofzo?
Omdat je het zo expliciet over ambachten hebt.
nee, een gewone basisschool.

de techniekjuf is een voormalig sergeant, een echte strepentrekker.
en de kinderen aanbidden haar...:)
wij slapen nooit.
Donna1971 schreef:
16-06-2019 13:50
Dit kan maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Een voorbeeld van mijn zoon die als kind liever met auto's speelde en mijn dochter met poppen kan zoals jij zegt wellicht bewust of niet gekomen zijn door de omgeving zonder directe stimulans dus ergens toch anders met een jongen als meisje omgaan maar het is juist de aanleg die de overhand nam ipv omgeving.

Biologie Vooroordelen ontken ik gewoonweg liever niet.
Door dit soort ideeën dus.
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
16-06-2019 13:50
Dit kan maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Een voorbeeld van mijn zoon die als kind liever met auto's speelde en mijn dochter met poppen kan zoals jij zegt wellicht bewust of niet gekomen zijn door de omgeving zonder directe stimulans dus ergens toch anders met een jongen als meisje omgaan maar het is juist de aanleg die de overhand nam ipv omgeving.

Biologie ontken ik gewoonweg liever niet.
En toch vraag ik me of in hoeverre je van biologie kunt spreken wanneer kinderen opgroeien in een samenleving waarin vanaf de zwangerschap al heel typische rolpatronen worden aangeleerd. Je weet het gewoon niet.
Rhododendron schreef:
16-06-2019 13:57
Door dit soort ideeën dus.
Waarom is een zilverrug gorilla een zilverrug gorilla..
Heeft zijn moeder hem dan niet biologisch opgevoed.
En is het allemaal de schuld van haar en de omgeving dat hij 'zo' is geworden.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 14:07
0.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
16-06-2019 13:02
Naast dat het fysiek zwaar is en mannen nou eenmaal meer spierkracht hebben, meestal dan, is het antwoord denk ik vrij eenvoudig.

Het is gewoon 'aanleg', waarom is een meisje als kind meestal al geïnteresseerd in poppen, tasjes en glitter plaatjes o.i.d en een jongen bv in autos, bouwsets en treinen.
Uiteraard uitzonderingen of kinderen die dit niet hebben daargelaten.
Instinct, inzicht en interesse zorgen dan voor een bepaalde levensstijl en ook beroep.
Is niks raadselachtigs aan.

Waarom zou je in de bouw gaan werken als je geen technisch inzicht hebt, het je niet aantrekt, het fysiek zwaar is en er gewoon niks mee hebt.
Dat je vrouw bent, is dan maar zo.

Verschillen zijn er nou eenmaal en dat is niet erg.

Heb zowel een dochter als zoon, beide hetzelfde opgevoed.
Dat mijn dochter als uk zelf koos voor barbies en princessenprullen en mijn zoon dagenlang zoet was met bouwproject heeft niemand ze aangeleerd.
Zat er gewoon in.

Mijn dochter heeft een beroep waarin zowel mannen als vrouwen werken maar mijn zoon heeft een typisch 'mannenberoep'.
Het kon niet anders dan dat hij aan de tu ging studeren.
Waarom hij wel en mijn dochter niet is gewoon kennelijk aanleg van jongs af aan.
Aanleg misschien, maar geslacht heeft daar niks mee te maken.
Als je nog steeds denkt dat dat zo is heb je een paar memo's gemist.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel benieuwd naar dat programma waar hierboven over geschreven wordt. Super interessante materie.
Nu in verwachting van onze 1e een jongen dus geen ervaring met school en lesmateriaal, maar ik schrik er indd wel van dat er nog zoveel onderscheid wordt gemaakt (piloot stewardess, dokter verpleegkundige etc)
Ik wil ons kind motiveren om dat te doen /dragen /maken waar hij zelf zin in heeft maar het wordt toch gevormd. Door speelgoed door leraren door lesmateriaal door alles.. Zo zonde!
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
16-06-2019 13:50
Dit kan maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Een voorbeeld van mijn zoon die als kind liever met auto's speelde en mijn dochter met poppen kan zoals jij zegt wellicht bewust of niet gekomen zijn door de omgeving zonder directe stimulans dus ergens toch anders met een jongen als meisje omgaan maar het is juist de aanleg die de overhand nam ipv omgeving.

Biologie ontken ik gewoonweg liever niet.
Het is juist geen biologie.

Ik heb twee zoons: een poppenzoon en een vechtzoon.
De poppenzoon heeft echt duizenden keren commentaar gehad, dat ie een halve meid was.
De vechrzoon kreeg complimenten: een echte knul hè.

Daar kon ik als genderneutrale opvoeder echt in mijn eentje niet tegenop.

En om gelijk nog maar even een vooroordeel onderuit te halen: de poppenzoon is uitgegroeid tot een hetero-man, de vechtzoon tot homo-man.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Donna, wat volgens mij ook meespeelt : stel dat een kind voor 2 verschillende dingen/eigenschappen/vaardigheden ongeveer evenveel aanleg heeft. Dan nog voelt het bewust of onbewust aan hoe zijn/haar omgeving hem of haar ziet. En in welke bewoordingen er tegen hem/haar wordt gesproken. Is het niet door de ouders dan misschien door het kdv, school, de buurman, oma, klasgenoten.

Dit speelt echt al allemaal vóór een scholier gaat nadenken over beroepen of studiekeuzes.
Solomio schreef:
16-06-2019 14:04
Aanleg misschien, maar geslacht heeft daar niks mee te maken.
Als je nog steeds denkt dat dat zo is heb je een paar memo's gemist.
Ik heb niks gemist.
Ik ben een vrouw en zo voel ik mij al 48 jaar in hart en nieren.
Solomio schreef:
16-06-2019 14:10

De poppenzoon heeft echt duizenden keren commentaar gehad, dat ie een halve meid was.
Het ergste vind ik nog dat zulke opmerkingen naar jongens zelden leuk of aardig zijn bedoeld daar waar "het is een halve knul" (over een meisje) vaak wél nog complimenteus wordt bedoeld of opgevat.
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
16-06-2019 14:12
Ik heb niks gemist.
Ik ben een vrouw en zo voel ik mij al 48 jaar in hart en nieren.
Dat je je een vrouw voelt heeft daar dan weer niks mee te maken.

Mijn moeder bijvoorbeeld voelt zich al meer dan 70 jaar op en top vrouw en is van het kogelstoten enzo.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
16-06-2019 14:14
Het ergste vind ik nog dat zulke opmerkingen naar jongens zelden leuk of aardig zijn bedoeld daar waar "het is een halve knul" (over een meisje) vaak wél nog complimenteus wordt bedoeld of opgevat.
Ja, ook dat idd nog.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 10:40
97.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
16-06-2019 14:12
Ik heb niks gemist.
Ik ben een vrouw en zo voel ik mij al 48 jaar in hart en nieren.
Sterker nog: je hebt nog een paar memo's gemist.

Ik ben ook een vrouw, voel me ook vrouw (wat dat dan ook precies mag betekenen), maar ben altijd jaloers geweest op het (vooral technische) speelgoed van mijn broer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Hmm.. waarom is het zo moeilijk om dingen te laten zijn wat ze zijn zonder je in allerlei bochten te hoeven wringen om vooral te bewijzen dat vrouwen niet verschillen van mannen in deze.

Ipv deze verschillen te omarmen wordt de vrouwelijke en mannelijke kant liefst op één hoop gegooid met allerlei schuldigen en oorzaken van de verschillen.

Uiteindelijk is het wat het is en ga ik mijn hoofd niet breken over iets wat in feite natuurlijk is.
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
16-06-2019 14:30
Hmm.. waarom is het zo moeilijk om dingen te laten zijn wat ze zijn zonder je in allerlei bochten te hoeven wringen om vooral te bewijzen dat vrouwen niet verschillen van mannen in deze.

Ipv deze verschillen te omarmen wordt de vrouwelijke en mannelijke kant liefst op één hoop gegooid met allerlei schuldigen en oorzaken van de verschillen.

Uiteindelijk is het wat het is en ga ik mijn hoofd niet breken over iets wat in feite natuurlijk is.
Uiteindelijk is het een probleem voor al die meisjes/vrouwen en jongens/mannen die niet in die hokjes passen.
Die worden gepropt en gepropt en gepropt, net zo lang tot ze (zich aan-)passen.
Zodat iedereen weer tevreden achterover kan leunen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Donna1971 schreef:
16-06-2019 14:30
Hmm.. waarom is het zo moeilijk om dingen te laten zijn wat ze zijn zonder je in allerlei bochten te hoeven wringen om vooral te bewijzen dat vrouwen niet verschillen van mannen in deze.

Ipv deze verschillen te omarmen wordt de vrouwelijke en mannelijke kant liefst op één hoop gegooid met allerlei schuldigen en oorzaken van de verschillen.

Uiteindelijk is het wat het is en ga ik mijn hoofd niet breken over iets wat in feite natuurlijk is.
Je hoeft echt alleen maar een stukje buiten je eigen cultuur en vooroordelen te kijken om een deel van je ‘biologische’ logica uit te kunnen sluiten.
Het is niet moeilijk om je cultuur te blijven omarmen op het moment dat je daar tevreden mee bent, maar wel vrij kortzichtig om dat biologie te noemen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Solomio schreef:
16-06-2019 14:04
Aanleg misschien, maar geslacht heeft daar niks mee te maken.
Mooi onderscheid. Zo is het maar net.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
16-06-2019 13:34
ik denk dat Pejeka stiekem denkt jullie moesten zo nodig gelijkwaardig zijn aan mannen, dan doe je ook maar het werk wat mannen doen. Dat emancipatie alleen bedoeld zou zijn om gelijke beloning enzo, maar dat vrouwen weglopen zodra ze er iets voor moeten doen zoals wegenbouw etc
Goh. Zou je denken?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag het me ook wel eens af, wat de echte reden is waarom mannen niet voor bepaalde beroepen kiezen. Ik denj ook dat het nog vaak te maken heeft net 'bang zijn wat de omgeving vindt'.

Ik las iemand hier schrijven over dat programma, ben ik erg benieuwd naar.

Ik ben alleen door mijn moeder opgevoed en zij behandelde en kleedde mij ook als een typisch meisje. Toch heb ik ook een vette sportauto kado gehad toen ik 5 werd geloof ik en daar was ik net zo blij mee als poppen en barbies. Ook met blokken kon ik me uren vermaken.

Zonder enig invloed van ouders heb ik altijd interesse gehad in beroepen wat grotendeels nog steeds een mannenwereld is. Werk er nu ook in en nooit scheve gezichten, commentaar of getreiter gehad. Dat hoeft niemand te proberen ook.

Wel zijn mensen verbaasd als ik zeg wat ik doe. Ben een kleine makeup dragende vrouw. Maar dat betekent tegenwoordig niet meer dat we automatisch stewardes/verpleegkundige/lerares zijn.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
16-06-2019 14:14
Het ergste vind ik nog dat zulke opmerkingen naar jongens zelden leuk of aardig zijn bedoeld daar waar "het is een halve knul" (over een meisje) vaak wél nog complimenteus wordt bedoeld of opgevat.
Ja. Want mannelijk staat nog steeds hoger aangeschreven dan vrouwelijk.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven