Werk & Studie alle pijlers

Hoe te handelen bij loonbeslagen en opvraag loongegevens

17-06-2019 09:38 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen. Ik werk bij een kleine instantie waar loonbeslagen en opvraag loongegevens aan de orde van de dag zijn. Nu is het zo dat ik dergelijke personele werkzaamheden ga overnemen van een per direct vertrokken collega. Ik heb wel een beetje ervaring op HR gebied maar niet heel erg veel. Nu vraag ik me een aantal dingen af. Wie "mogen" er allemaal op de hoogte zijn van loonbeslagen e.d? Op welke manier kan ik de privacy van de werknemer waarborgen en dergelijke gegevens vastleggen? Wat is de procedure om een werknemer op de hoogte te stellen?

Verder is het zo dat ik een opvraag loongegevens heb ontvangen over mijn directe collega. Dit moet ik hem ook gaan vertellen. Wat mag ik wel of niet zeggen? Ik hoop dat er iemand is die de moeite wil nemen om mij wat wijzer te maken. :daisy:
Alle reacties Link kopieren
Word je niet gewoon ingewerkt voor deze functie? Ik kan me niet voorstellen dat ze je, zonder enige ervaring, alleen alle verantwoordelijkheden laten nemen.

Dit soort advies hoor je niet via een anoniem forum te krijgen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Iemand bij wie beslag wordt gelegd die krijgt daar zelf thuis brieven over. Je hoeft de betrokkenen niet in te lichten want dat doet de schuldeiser. Ik heb dit werk vroeger gedaan en wat je doet is dat je het beslag uitvoert zoals de rechter het opdraagt meer niet.

Je denkt toch niet dat de schuldeiser de betrokkenen niet informeert? En een uitspraak van de rechtbank die krijgen de betrokkenen ook in de post. Waarom denk je dat die verantwoordelijkheden bij jou liggen?

Wanneer je deze administratie voor collega's doet dan raad ik je aan om er zo min mogelijk over te praten en te informeren. Houd het voor jezelf en laat ook de verantwoordelijkheid voor de schulden en de administratie bij de persoon zelf. Verwijs hooguit naar bedrijfsmaatschappelijkwerk of schuldhulpverlening voor ondersteuning maar ga vooral niet zelf de hulpverlener uithangen want dan houd je dit werk niet vol.

Je zal mee make dat mensen je om voorschotten en vakantiegeld vragen. Je voert een bevel van de rechter uit en alles wat boven de beslagvrijevoet wordt betaald moet naar de schuldeisers. Je bent als werkgever verantwoordelijk voor de correcte uitvoer van dit bevel dus laat je niet ompraten om het anders te doen want dan komen de schuldeisers bij de werkgever halen die de administratie verkeerd bij houdt.
viva-amber wijzigde dit bericht op 17-06-2019 09:57
66.20% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ga hierover met je leidinggevende in gesprek Jouw gebrek aan kennis kan echt niet in deze functie, je moet echt wat meer ingewerkt worden. Heel belangrijk onderdeel van dit werk is de privacy. Voorkom dat je maar wat aan gaat klooien en vertrouw zeker niet op een forum voor informatie.
Alle reacties Link kopieren
Oef!

Ik hoop echt met heel mijn hart dat je heel snel een snelcursus loonbeslag mag krijgen. Er zitten zoveel haken en ogen aan. Jij kunt bijvoorbeeld niet de juiste beslagvrije voet laten vaststellen, want je weet niet wat de bedragen zijn voor de zorgpremie, huur/hypotheek en ook niet hoeveel toeslagen iemand krijgt.

Mijn dringend, bijna dwingend advies: zorg als de bliksem voor een cursus loonbeslag. In het allergrootste belang van de werknemer. Een te laag bedrag kan zorgen dat er nog meer niet betaald gaat worden en de werknemer zich door problemen met te weinig geld ziek meld.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Doreia* schreef:
17-06-2019 09:59
Oef!

Ik hoop echt met heel mijn hart dat je heel snel een snelcursus loonbeslag mag krijgen. Er zitten zoveel haken en ogen aan. Jij kunt bijvoorbeeld niet de juiste beslagvrije voet laten vaststellen, want je weet niet wat de bedragen zijn voor de zorgpremie, huur/hypotheek en ook niet hoeveel toeslagen iemand krijgt.

Mijn dringend, bijna dwingend advies: zorg als de bliksem voor een cursus loonbeslag. In het allergrootste belang van de werknemer. Een te laag bedrag kan zorgen dat er nog meer niet betaald gaat worden en de werknemer zich door problemen met te weinig geld ziek meld.
de deurwaarder stelt de beslagvrije voet vast, niet de werkgever die het loonbeslag moet uitvoeren. De werkgever voert uit wat de deurwaarder aangeeft. KLopt het niet,, moet werknemer zich tot de deurwaarder richten.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-06-2019 10:03
de deurwaarder stelt de beslagvrije voet vast, niet de werkgever die het loonbeslag moet uitvoeren. De werkgever voert uit wat de deurwaarder aangeeft. KLopt het niet,, moet werknemer zich tot de deurwaarder richten.
De deurwaarder stelt de standaard beslagvrije voet vast, zonder de werkelijke gegevens van de persoon, want die heeft hij niet.
De werkgever voert dus de hypothetische beslagvrije voet uit zonder te weten of dit ook de werkelijke bvv is.
De werknemer moet zich inderdaad tot de deurwaarder wenden.

Ik als bewindvoerder wil altijd heel erg graag van de werkgever horen dat er een verzoek tot informatie is, want de deurwaarder meldt zich pas bij de werknemer nadat het beslag is gelegd. Ook wordt pas daarna het vonnis betekend. Zulke vuile spelletjes worden er namelijk gespeeld in deurwaardersland.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Wel een beetje vreemd dat je niet ingewerkt wordt... maar goed. Zo heel ingewikkeld is het niet maar je hebt er wel even werk aan.

Als ik het verzoek tot informatie kreeg dan vulde ik dat in en stuurde ik het terug. Als 'de deurwaarder' langs kwam dan tekende ik voor ontvangst, zorgde ervoor dat het beslag opgenomen werd in de salarisadministratie en de documenten gingen in het dossier. Ik stelde de werknemer i.h.a. niet op de hoogte want voordat er daadwerkelijk beslag gelegd wordt is daar al het een en ander aan communicatie aan vooraf gegaan.

Verder hield ik bij wanneer het beslag ongeveer af zou lopen en tegen het einde belde ik het deurwaarderskantoor altijd even om te checken wat de balans was. Ik kreeg nl. niet altijd automatisch bericht van de deurwaarder als het volledige bedrag betaald was.
lady_day wijzigde dit bericht op 17-06-2019 10:18
0.43% gewijzigd
Doreia* schreef:
17-06-2019 10:07
De deurwaarder stelt de standaard beslagvrije voet vast, zonder de werkelijke gegevens van de persoon, want die heeft hij niet.
De werkgever voert dus de hypothetische beslagvrije voet uit zonder te weten of dit ook de werkelijke bvv is.
De werknemer moet zich inderdaad tot de deurwaarder wenden.

Ik als bewindvoerder wil altijd heel erg graag van de werkgever horen dat er een verzoek tot informatie is, want de deurwaarder meldt zich pas bij de werknemer nadat het beslag is gelegd. Ook wordt pas daarna het vonnis betekend. Zulke vuile spelletjes worden er namelijk gespeeld in deurwaardersland.
Ik ken de truckjes, ik help veel mensen met het wijzigen van de beslagvrije voet.

Ik wil vooral aangeven dat TO zelf geen berekeningen hoeft te maken, maar vooral uitvoerder is van de deurwaarder.

T.a.v. de zorgplicht die een werkgever voor zijn werknemer heeft, is het zeker wel aan te bevelen dat TO weet wat een beslag inhoudt en hoe dit berekend wordt en wat de impact is/kan zijn bij een verkeerde berekening. En vooral ook weet wat de werknemer moet doen als er geklaagd wordt dat het niet klopt.

Er zijn specifieke cursussen voor werkgevers t.a.v het uitvoeren van een loonbeslag, to dring erop aan dat je die krijgt!
Lady_Day schreef:
17-06-2019 10:13
Wel een beetje vreemd dat je niet ingewerkt wordt... maar goed. Zo heel ingewikkeld is het niet maar je hebt er wel even werk aan.

Als ik het verzoek tot informatie kreeg dan vulde ik dat in en stuurde ik het terug. Als 'de deurwaarder' langs kwam dan tekende ik voor ontvangst, zorgde ervoor dat het beslag opgenomen werd in de salarisadministratie en de documenten gingen in het dossier. Ik stelde de werknemer i.h.a. niet op de hoogte want voordat er daadwerkelijk beslag gelegd wordt is daar al het een en ander aan communicatie aan vooraf gegaan.

Verder hield ik bij wanneer het beslag ongeveer af zou lopen en tegen het einde belde ik het deurwaarderskantoor altijd even om te checken wat de balans was. Ik kreeg nl. niet automatisch bericht van de deurwaarder als het volledige bedrag betaald was.
dat zou zeker wel moeten!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
17-06-2019 10:18
dat zou zeker wel moeten!
Gebeurde zeker niet altijd. Ik kan me nog herinneren dat 1 werknemer aan de bel trok en het heeft mij heel veel moeite gekost om dat geld weer op haar rekening te krijgen. Vandaar dat ik elke maand de lijsten doornam. Sommige deurwaarders stuurden van tijd tot tijd een update met het openstaande bedrag. Dat was heel fijn.
Dit vraag je op een forum?! :facepalm: :nope:
Alle reacties Link kopieren
Jeetje. Ik ben er echt een beetje van geschrokken van de reacties! Dit realiseerde ik me helemaal niet. Ik ga nog even zoeken via Google en dan direct naar mijn LG voor een cursus loonbeslag :-(
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad wat Sally spectra zegt...Succes.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je de cursus gaat vragen, Mentosje. Dit soort dingen kan een enorme impact hebben op werknemers (en daarmee het bedrijf) en daarom is het goed dit echt onder de knie te krijgen.

Verder informeerde ik de werknemer altijd wel persoonlijk. Je gaat als werkgever minder salaris overmaken, en de werknemer heeft recht op een verklaring waarom. Zelfs als die reden al bekend zou moeten zijn. Bovendien zien werknemers het vaak wel aankomen, maar schrikken ze vaak toch als ze horen dat het bij het eerstvolgende salaris al aan de orde zal zijn.

Het is zeker niet de bedoeling dat je de rol van hulpverlener in zo'n gesprek op je neemt, maar je kunt wel vragen of iemand al hulp heeft, en zo nee of hij/zij daar behoefte aan heeft, en iemand op weg helpen om die hulp te vinden.

Verzoeken tot extra uitbetalingen of voorschotten e.d. hebben geen zin. Elke uitbetaling is onderhevig aan het loonbeslag, dus een eventueel voorschot moet ook direct overgemaakt worden naar de deurwaarder. Dit kun je een medewerker ook gewoon uitleggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven