Werk & Studie alle pijlers

Werken na sollicitatiegesprek

17-06-2019 22:22 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoii, ik heb donderdag een sollicitatiegesprek waar ik me nu al best wel zenuwachtig over voel maar ik vroeg me af wanneer je na dat je het sollicitatiegesprek hebt gehad, ook echt meteen aan het werk kunt gaan? Waarschijnlijk dat dit niet echt gaat gebeuren maar is het mogelijk dat de persoon met wie je het gesprek hebt zegt dat je die dag meteen aan de gang kunt?
Toen ik op mijn 15e bij een supermarkt solliciteerde kon ik gelijk de volgende dag beginnen. In volwassen banen is dat nooit meer gebeurd. Zelfs als in de vacature stond ‘per direct’ betekende dat toch per de 1e of 15e van de maand.
Alle reacties Link kopieren
Wat Minke zegt.
Alle reacties Link kopieren
Heb alle vormen al meegemaakt. Van 2 maanden later pas beginnen tot een gesprek van 7 minuten en meteen naar de locatie om het rooster te bespreken. Kan dus allemaal....
😊
Alle reacties Link kopieren
Wat MinkeDeWit zegt. En stel ze vragen je of je die dag kunt werken (die kans lijkt me sowieso klein), dan is het echt niet raar als je niet kunt.
Ik heb één keer gehad dat ze vroegen of ik meteen die middag mee kon lopen. Maar toen kon ik niet want ik had al andere afspraken en dan begrepen ze prima en heb toen toch de baan gekregen.
Nee dat ligt niet voor de hand.
Met een stage kon ik eens binnen anderhalve week beginnen maar dat vonden ze zelf ook vrij uitzonderlijk.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-06-2019 22:48
Toen ik op mijn 15e bij een supermarkt solliciteerde kon ik gelijk de volgende dag beginnen. In volwassen banen is dat nooit meer gebeurd. Zelfs als in de vacature stond ‘per direct’ betekende dat toch per de 1e of 15e van de maand.
Verschilt ook weer per werkgever. Ik kon bij de een 4 weken later pas beginnen, bij de ander de week daarna al. Zelfde beroep, ander bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ik direct na het gesprek kon beginnen.
Ik zou dat ook heel raar vinden.
Je rekent er namelijk niet op, dus je hebt wellicht andere afspraken of bent er niet op gekleed.

Dus nee, het is niet gebruikelijk dat je direct aan de slag kan.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Ik heb juist tot nu toe alleen maar gehad dat ik in principe meteen kon beginnen nadat ik was aangenomen want men had per direct iemand nodig. Maar dan sprak ik meestal wel af dat ik op maandag wilde beginnen gewoon omdat ik dat fijner vond en dan had men tijd om voor mij een account aan te maken enzo.
Alle reacties Link kopieren
dat ligt er aan hoe snel ze iemand nodig hebben, hoe snel
jij kunt beginnen en hoe snel ze je contract maken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ligt er ook aan wat voor baan. Wij moeten, na een succesvol gesprek, altijd nog referenties laten checken, dus doen nooit onmiddellijk een aanbod.
Alle reacties Link kopieren
1x meegemaakt dat ik om 9 uur op gesprek kwam en gelijk ben begonnen en dus om 17 uur weer naar huis ging.

Maar daar was de nood vreselijk hoog voor extra handen. Ik heb er uiteindelijk 10 jaar gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige week nog een collega direct laten beginnen. Als ze niet had gekund was ze het ook geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou raar van op kijken als ze je vragen om direct te beginnen zonder je van te voren in te lichten. In welk nood ook, het zou een minpuntje zijn voor mij.
Want het komt over dat ze gewoon weg iemand nodig hebben. (Zoals een collega zegt: zolang ze maar recht kunnen lopen..) En er wordt niet individuel gekeken. Persoonlijk pas ik daar voor en vind het heel wat zeggen op de manier waarop..
* Bij een baan waar je voor gestudeerd hebt *
Alle reacties Link kopieren
Het is voor een bijbaantje. Ook was er eigenlijk geen vacature voor op de site maar ik had een tijdje geleden de vacature op indeed gezien alleen die was toen weggegaan dus besloot ik om zelf een mail te sturen. Maar het is dus mogelijk om te vragen om pas vanaf maandag te werken? (Als ze überhaupt zeggen dat ik meteen zou kunnen beginnen).
Alle reacties Link kopieren
Je wilt toch ook een contract hebben, neem ik aan? Mat daarin de voorwaarden, je loon etc?

Vullen ze dat dan ter plekke in en moet je het meteen ondertekenen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
18-06-2019 10:41
Je wilt toch ook een contract hebben, neem ik aan? Mat daarin de voorwaarden, je loon etc?

Vullen ze dat dan ter plekke in en moet je het meteen ondertekenen?
Hoe bedoelt u? Ik snap de vraag niet helemaal.
Iemandxoxo schreef:
18-06-2019 10:57
Hoe bedoelt u? Ik snap de vraag niet helemaal.
Contracten maken en werkgeversverzekeringen regelen kost tijd. Lijkt me stug dat ze dat binnen een paar minuten kunnen regelen en je dan meteen na het gesprek kunt beginnen.
anoniem_327839 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 11:19
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
18-06-2019 11:06
Contracten maken en werkgeversverzekeringen regelen kost tijd. Lijkt me stuk dat ze dat binnen een paar minuten kunnen regelen en je dan meteen na het gesprek kunt beginnen.
Ja dat weet ik maar ik dacht dat het misschien mogelijk is dat ze er al meteen contracten etc hebben liggen.
Iemandxoxo schreef:
18-06-2019 11:16
Ja dat weet ik maar ik dacht dat het misschien mogelijk is dat ze er al meteen contracten etc hebben liggen.
Dan nog moeten ze de verzekeringen en werkgeversbelastingdingen regelen voor jou. Die hebben ze niet meteen liggen, lijkt mij.
CherryBlossom- schreef:
18-06-2019 07:20
Ik zou raar van op kijken als ze je vragen om direct te beginnen zonder je van te voren in te lichten. In welk nood ook, het zou een minpuntje zijn voor mij.
Want het komt over dat ze gewoon weg iemand nodig hebben. (Zoals een collega zegt: zolang ze maar recht kunnen lopen..) En er wordt niet individuel gekeken. Persoonlijk pas ik daar voor en vind het heel wat zeggen op de manier waarop..
* Bij een baan waar je voor gestudeerd hebt *
Ik zie dat niet als een minpunt hoor. In mijn geval was er meteen een klik en waren ze door mijn sollicitatie van mening dat ik de baan prima zou kunnen uitvoeren. Bij eentje moest ik ook nog wel 2 dagen een training volgen voordat ik echt aan de slag ging maar ze hadden er alle vertrouwen in. Hadden ze bij de training gezien dat het toch niks werd dan ging het alsnog niet door.
Alle reacties Link kopieren
CherryBlossom- schreef:
18-06-2019 07:20
Ik zou raar van op kijken als ze je vragen om direct te beginnen zonder je van te voren in te lichten. In welk nood ook, het zou een minpuntje zijn voor mij.
Want het komt over dat ze gewoon weg iemand nodig hebben. (Zoals een collega zegt: zolang ze maar recht kunnen lopen..) En er wordt niet individuel gekeken. Persoonlijk pas ik daar voor en vind het heel wat zeggen op de manier waarop..
* Bij een baan waar je voor gestudeerd hebt *
In mijn geval ging het er om dat ik een specifiek systeem erg goed ken, en daar lopen er niet zoveel van rond. Ik had ook snel iets nodig en wou vanaf daar verder solliciteren. Dat heb ik vervolgens intern gedaan. Het was dus een win-win situatie.
Zeggen dat je maandag kan beginnen lijkt me prima.
Zeg gewoon dat je de volgende dagen nog wat andere afspraken hebt staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven