Werk & Studie alle pijlers

sollicitatiemoeheid Hoe hanteer jij dit?

18-06-2019 10:50 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt moe van het sollicitatieproces.
Het water staat aan mijn lippen omdat ik inbetween jobs ben, ik solliciteer op vmbo, mbo, Hbo functies. Waardoor ik mij niet meer verbaas dat ik te goed zou zijn voor functies zoals webshop beheerder, of interne helpdesk.
Mijn focus ligt op ICT functies die ik wil combineren met een studie.
Ik bel met de beleidspersonen van de vacature om te ontdekken of ik een afspraak kan regelen. Tijdens zulke gesprekken krijg ik vaak te horen: 'ik 'moet' mij conformeren aan het protocol. En 'stuur je cv' die dus gefilterd wordt door software dan blijf ik solliciteren terwijl enkel een gesprek en niet een sollicitatiebrief ervoor zorgt dat ik wordt aangenomen.

Hierdoor kom ik tot de volgende vragen:
- Welk 'brutale' sollicitatieaanpak heb jij benut die door .... succesvol is?
- Hoe hanteer ik de sollicitatiemoeheid heet beste?
- Wie heeft ervaring met alleen solliciteren via LinkedIn? Hoe heb je dat aangepakt? Waardoor was het succesvol?

- Was verbaasd van een kennis die me en LinkedIn gespreksverzoek DM liet zien. Hoe regel ik zonder die tijdrovende sollicitatiebrief afspraken?
- Welke potentiële oplossingen laat ik onbenut?
Solliciteren, sta ingeschreven op de voornaamste vacaturebanken, werk.nl, uitzendbureau's.
anoniem_387071 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 11:35
97.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als jouw brieven net zo warrig zijn als deze OP, dan snap ik best dat je maar blijft solliciteren. Een vertaalmachine is nou eenmaal niet een goede basis om tot een begrijpelijke tekst te komen!
Alle reacties Link kopieren
TO, vervelend dat je geen leuke baan kunt vinden. In welke sector solliciteer je?

Wat verwacht je van dit topic? Wil je alleen even filosoferen of klagen of wil je tips voor solliciteren?
Alle reacties Link kopieren
Als je sollicitaties net zo warrig zijn als je post dan snap ik wel dat je nog geen baan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn sollicitatiebrief laat ik controleren door een kennis op spellingfouten en dan horen dat je afgewezen bent omdat ze hebben gekozen voor mensen met 'relevante werkervaring' zelfs ongeschoold dan blijf je draaien'.

Wat heeft een grammaticaal foutloze brief te maken met afgewezen worden omdat anderen relevantere werkervaring hebben?

Ook de rest van je post snap ik niet. Waarom bel je eerst mensen? Waarom wil je enkel via LinkedIn solliciteren? Echt. Lees je bericht even en herschrijf het.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Fjoe, lastig door je tekst heen te komen inderdaad. Ik geloof zelf ook niet zo in standaard sollicitatieformulieren via een computer.

Ik denk dat het vooral aan ligt in wat voor werkterrein je zoekt. Veel gaat ook via netwerk... en dan mag het wat meer informeel. Buiten dat, heb je weinig anders dan je aan de afspraken te houden van de sollicitatieprocedure van het bedrijf. Hoewel ook daarin eigen initiatief soms wel wordt gewaardeerd. Ik ben een aantal keer aangenomen met een (brutale) open solliciitatie. Voordeel is dan dat je op dat moment niet 100+ concurrenten hebt. En dat je gemotiveerd over komt, je kiest immers vrij voor dát bedrijf en investeert er tijd in. Nadeel is dat ze maar net iemand nodig moeten hebben... maar ik heb dus ook eens meegemaakt dat degene met wie ik een gesprek had actief in zijn eigen netwerk ging kijken of hij me kon helpen... Je weet niet hoe het loopt, dus probeer zo creatief mogelijk te zijn. Zeker als het gaat om een werkervaringsplek zijn mensen bereid hun nek voor je uit te steken wanneer je je actief opstelt.
Wat een vreemd taalgebruik. Probeer dingen eens simpel en helder te verwoorden, ook op papier, dan word je er misschien sneller tussenuit gepikt.

Als rechtstreeks contact met voor jou niet werkt (misschien moet jij het juist niet van je eerste indruk hebben), dan kun je beter met recruiters in contact komen, dan doen zij feitelijk het voorwerk. Dat scheelt weer in de communicatie. Je kunt niet van beleidsmakers verwachten dat ze de eerste selectie op cv’s zelf doen, dat kost teveel tijd.

Schrijf je in bij bureaus en laat je adviseren door de recruiters op je cv en brief en vraag ook advies voordat je op gesprekken gaat.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 11:29
1.77% gewijzigd
Als je ipv je CV stuurt me gaat bellen met allerhande vragen die duidelijk in de vacature vermeld staan beland je bij mij ook meteen onderop de stapel. Er wordt specifiek een bepaald proces gehanteerd dus hou je je daaraan. Overigens zijn er maar weinig bedrijven die een computer gebruiken om te selecteren dus zou ik toch nog eens even goed naar je CV (vooral door iemand anders) laten kijken
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het probleem is dat je een baan zoekt waar je niet geschikt voor bent in andermans ogen. Misschien moet je een keer met een recruiter om de tafel zitten en vertellen wat je wel en niet zoekt in een baan, hij/zij kan je dan een beeld geven van wat haalbaar is en wat niet. Wellicht zitten daar functies tussen waar je nu nog niet aan denkt.

Daarnaast vind ik het niet de meest slimme strategie om " beleidsbepalers" op te bellen van een bedrijf. Dit heeft vaker een negatief effect dan een positief effect denk ik.

Wat je ook zou kunnen doen is naar een carrièrebeurs gaan. Hier staan stands van verschillende bedrijven en daar kan je direct praten met werknemers van die bedrijven.

Daarnaast kan solliciteren via LinkedIn natuurlijk ook altijd, je dan ook de bedrijven opzoeken en via LinkedIn opzoek gaan naar een HR medewerker en die een bericht sturen. Zelf denk ik dat ze daar ook niet op zitten te wachten maar je kan het proberen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, wat een formele woordkeuzes gebruik je. Misschien daar even wat aan doen? Komt vlotter en socialer over, want van je OP kan ik geen eitje bakken en haak ik al af..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit brutale technieken gebruikt. Gewoon een sollicitatiebrief sturen en dan al dan niet uitgenodigd worden.

Je sollicitatiebrief kan je beter door iemand laten nakijken die ook op stijl/vorm nakijkt. Ik kom heel moeilijk door je OP heen, er staan rare verbanden in en het leest op de een of andere manier heel vervelend. Er ontbreken woorden en er is raar geknipt en geplakt in zinnen lijkt het. Is Nederlands niet je moedertaal?
Alle reacties Link kopieren
Gebruik je altijd van die moeilijke woorden ? Probeer eens wat normalere woorden te gebruiken . Het komt bij mij nogal vreemd over . Dus in normale zinnen solliciteren, geen dure woorden meer gebruiken . Je komt niet slimmer over als je zo veel mogelijk dure woorden gebruikt . Schrijf gewoon zoals je praat . Normaal .
alles is energie
Alle reacties Link kopieren
Een deel van mijn beroep is mensen aannemen. Krijg ik het gevoel dat ik gepitcht wordt haak ik heel snel af.
Zeker wanneer dot me opgedrongen wordt voor ik een CV gezien heb.
Geeft me heel erg het gevoel dat jij wel even bepaalt aan wie ik mijn tijd besteed. Geldt ook voor bellen met vragen “om het vragen”
Dat soort types laat ik altijd hun naam nogmaals voor me spellen zodat er geen vergissingen kunnen bestaan; hun brieven belanden namelijk per direct onder aan de stapel.
Alle reacties Link kopieren
3121 schreef:
18-06-2019 11:36
Gebruik je altijd van die moeilijke woorden ? Probeer eens wat normalere woorden te gebruiken . Het komt bij mij nogal vreemd over . Dus in normale zinnen solliciteren, geen dure woorden meer gebruiken . Je komt niet slimmer over als je zo veel mogelijk dure woorden gebruikt . Schrijf gewoon zoals je praat . Normaal .
moeilijke woorden. Welke woorden zijn moeilijk?
elsontop schreef:
18-06-2019 11:39
moeilijke woorden. Welke woorden zijn moeilijk?
Je bent zo te lezen geen “native speaker” in het Nederlands? Dat is aan alles duidelijk te merken, je gebruikt net de verkeerde woorden voor dingen. De topictitel bijvoorbeeld: “how do you handle this?” zou in het Nederlands zijn: “hoe ga je hier mee om?”. De vertaling handle/hanteren gaat hier niet op. We snappen je wel, maar het is wat omslachtig.

Misschien kom je beter over in het Engels, en op veel functies kun je ook in het Engels solliciteren. Misschien is dat voor jou makkelijker?
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 11:44
3.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tip ik heb gebruik gemaakt van cv wizard . Je betaalt elke maand 3,99 dacht ik . Dan kan je gebruik maken van standaard voorbeeld sollicitatie brieven . Dus je hoeft Dan alleen maar dingen in te vullen . Jouw woordkeus is nl een beetje vreemd . En ik haal een beetje uit je post dat als je maar een gesprek zou hebben dan wordt je wel aangenomen .
De regels zijn voor iedereen hetzelfde . Je moet een sollicitatie brief kunnen schrijven . Ik ben aangenomen bij 2 verschillende bedrijfstakken met brief gemaakt met CV wizard .
alles is energie
Alle reacties Link kopieren
elsontop schreef:
18-06-2019 11:39
moeilijke woorden. Welke woorden zijn moeilijk?
Je gebruikt woorden die niemand in zinnen gebruikt . Je noemt dat dure woorden . Dus geen alledaagse woorden .
Casual verband, conformeren, brutale aanpak . En zo zijn er nog meer woorden die wij niet zo in zinnen zouden gebruiken . De zinnen zijn niet hoe ze horen te zijn . Normaal nederlandse doorsnee zinnen . Het is moeilijk om uit te leggen . Je maakt geen alledaagse zinnen . Het leest daarom niet prettig . Dus ga aan de slag met het beheersen van de nederlandse taal . Daar ligt het vermoedelijk aan .
Is nederlands niet je moedertaal ? Dan zou ik hulp aan iemand vragen. Want als je online iets vertaalt dan krijg je een letterlijke vertaling. Zinsbouw in het nederlands is anders.
anoniem_290143 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 11:58
55.62% gewijzigd
alles is energie
Alle reacties Link kopieren
drominique schreef:
18-06-2019 11:39
Een deel van mijn beroep is mensen aannemen. Krijg ik het gevoel dat ik gepitcht wordt haak ik heel snel af.
Zeker wanneer dot me opgedrongen wordt voor ik een CV gezien heb.
Geeft me heel erg het gevoel dat jij wel even bepaalt aan wie ik mijn tijd besteed. Geldt ook voor bellen met vragen “om het vragen”
Dat soort types laat ik altijd hun naam nogmaals voor me spellen zodat er geen vergissingen kunnen bestaan; hun brieven belanden namelijk per direct onder aan de stapel.

Interessant. Voor welke kandidaat kies je dan en waarom juist deze kandidaat als moet kiezen uit deze 3 kandidaten ?

1) Is het schaap met de 5 poten
2) is een net afgestudeerde twintiger met enkel studenten baantjes, stages.
3) heeft een bepaalde tijd niet gewerkt. Heeft Hbo ICT propedeuse onderbroken is in bezit MBO niveau 4 en wil deze ICT-studie weer hervatten naast werk.
Deze kandidaat ervaart dat hij te goed zou zijn voor startfuncties door het ontbreken van werkervaring; helpdesk functie, website beheerder, enz.

Hoe zorgt kandidaat nummer 3 dan dat deze wel wordt uitgenodigd. Je zult altijd vragen hebben, vandaar het telefoongesprek.
anoniem_387071 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 12:17
Reden: typo
0.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Degene die net als alle andere een goede sollicitatie brief schrijft . En niet degene die denkt dat er voor hem andere regels zijn .
Je moet in staat zijn om een goede sollicitatie brief te schrijven . Kan je dat niet dan val je al af . Het is een basis vaardigheid die je moet beheersen .
anoniem_290143 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 12:03
37.29% gewijzigd
alles is energie
Alle reacties Link kopieren
Want ook in dit stuk zijn je zinnen geen doorsnee nederlands . Dus ik stel nogmaals de vraag . Is nederlands je moedertaal ?
alles is energie
Alle reacties Link kopieren
3121 schreef:
18-06-2019 11:46
Je gebruikt woorden die niemand in zinnen gebruikt . Je noemt dat dure woorden . Dus geen alledaagse woorden .
Casual verband, conformeren, brutale aanpak . En zo zijn er nog meer woorden die wij niet zo in zinnen zouden gebruiken . De zinnen zijn niet hoe ze horen te zijn . Normaal nederlandse doorsnee zinnen . Het is moeilijk om uit te leggen . Je maakt geen alledaagse zinnen . Het leest daarom niet prettig . Dus ga aan de slag met het beheersen van de nederlandse taal . Daar ligt het vermoedelijk aan .
Is nederlands niet je moedertaal ? Dan zou ik hulp aan iemand vragen. Want als je online iets vertaalt dan krijg je een letterlijke vertaling. Zinsbouw in het nederlands is anders.
Ik ga die site eens bekijken. Naar mijn indruk is de werkervaring bepalend.
Tijdens een brief en cv selectie wordt je geselecteerd op de nock-out criteria, leeftijd, zakelijke klik de layoutvorm van een cv is bijzaak.
Mensen denken dat het leven zwart, wit is. Dat iedereen een standaard cv heeft. De realiteit is anders.
( Why the best hire might not have the perfect resume - deze TED talk is een goede eye opener )
Alle reacties Link kopieren
elsontop schreef:
18-06-2019 11:55
Interessant. Voor welke kandidaat kies je dan en waarom juist deze kandidaat als moet kiezen uit deze 3 kandidaten ?

1) Is het schaap met de 5 poten
2) is een net afgestudeerde twintiger met enkel studenten baantjes, stages.
3) heeft een bepaalde tijd niet gewerkt. Heeft Hbo ICT propedeuse onderbroken is in bezit MBO niveau 4 en wil deze ICT-studie weer hervatten naast werk.
Deze kandidaat ervaart dat hij te goed zou zijn voor startfuncties door het ontbreken van werkervaring; helpdesk functie, website beheerder, enz.

Vraag:
Hoe zorgt kandidaat nummer 3 dan dat deze wel wordt uitgenodigd. Je zult altijd vragen hebben, vandaar het telefoongesprek.
Welke spellingfouten zitten er in deze tekst?
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
18-06-2019 10:55
Als jouw brieven net zo warrig zijn als deze OP, dan snap ik best dat je maar blijft solliciteren. Een vertaalmachine is nou eenmaal niet een goede basis om tot een begrijpelijke tekst te komen!
Beter zo?
Alle reacties Link kopieren
Je gebruikt teveel engelse woorden . Je zinsbouw komt nogal hautain over . Als jij denkt dat een sollicitatie brief niks uitmaakt waarom ben je dan nog niet uitgenodigd voor een gesprek ?
alles is energie
elsontop schreef:
18-06-2019 11:39
moeilijke woorden. Welke woorden zijn moeilijk?
Geen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven