Werk & Studie alle pijlers

Arbeidscontract vooraf

19-06-2019 10:01 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Even een korte vraag: ik heb een nieuwe baan, superfijn! Ben een behoorlijke tijd uit het solliciteren geweest, dus het een en ander is veranderd.
Nou moet ik uiteraard gaan tekenen, maar ik krijg het pas daar te zien en dan tekenen.
Is het niet meer van deze tijd dat je vooraf het contract toegestuurd krijgt, zodat je het thuis rustig kan doorlezen en dan op afspraak komt om te tekenen? Is het gek om dit te vragen dat ze het mij toesturen per mail?

Ik hoor het graag, bedankt!
Natuurlijk wel! Wat een onzin. Gewoon doorgeven dat je het contract vooruit thuis op je gemak wil inzien.
Hmm naar mijn weten gaat het altijd op deze manier. Net voordat je begint tekenen en gelijk aan de slag. Achteraf krijg je het mee naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou het gek zijn wanneer dat voor jou belangrijk is?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
In het onderwijs zie je je contract ergens halverwege het schooljaar :rofl:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Bij mijn laatste baan kreeg ik het contract ook pas ergens in de eerste werkweek. Maar, toen had ik het wel eerder gezien geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Het is normaal dat ze bij het aanbod direct het contract mailen, hier staan namelijk alle overige voorwaarden in. Dit wil je wel zien of eventueel nog over onderhandelen voordat je akkoord gaat.
kopjechino schreef:
19-06-2019 10:02
Hmm naar mijn weten gaat het altijd op deze manier. Net voordat je begint tekenen en gelijk aan de slag. Achteraf krijg je het mee naar huis.
Naar mijn weten gebeurt dat amper.
essychan schreef:
19-06-2019 10:07
Het is normaal dat ze bij het aanbod direct het contract mailen, hier staan namelijk alle overige voorwaarden in. Dit wil je wel zien of eventueel nog over onderhandelen voordat je akkoord gaat.
Dit.

Ik zou nooit zomaar stel op sprong tekenen. Waarom kunnen ze het niet even mailen?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor. Eerst alles via de mail en rustig thuis doorlezen. En dan een afspraak maken om te tekenen. Zo ben ik het gewend en ik laat altijd een advocaat van de vakbond er even naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit een contract getekend dat ik niet al een paar dagen in mijn bezit had.

Voor je het weet wordt je een gigantisch oor aangenaaid en even snel nog iets wijzigen doen ze ook niet wanneer je meteen moet tekenen.
Niet geschoten is altijd mis
kopjechino schreef:
19-06-2019 10:02
Hmm naar mijn weten gaat het altijd op deze manier. Net voordat je begint tekenen en gelijk aan de slag. Achteraf krijg je het mee naar huis.
Nee hoor ik heb vorig jaar gewoon alles per mail gehad voor dat ik begon.
Alle reacties Link kopieren
Het gebeurt wel vaker, maar volgens mij is het wel gebruikelijker om het op te sturen vooraf. Sowieso gebeurt het best vaak dat het contract pas rond wordt gemaakt nadat iemand al is gestart (uiteraard heeft dan wel een arbeidsvoorwaardengesprek plaatsgevonden). Ik vind het hoe dan ook wel zo netjes om het vooraf toe te sturen en ik vind het dan zeker geen vreemde vraag.

Overigens: Mijn contract klopte ooit niet. Dat was mij echt niet opgevallen als ik ter plaatse moest tekenen (en dat was zowel voor mij als HR vervelend geweest). Dan is het ook niet overal zo simpel om "even een nieuwe uit te draaien" als je het wel ziet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die ervaring absoluut niet.
Ben net van baan aan het wisselen en écht niet dat ik ontslag had genomen bij huidige werkgever als ik geen getekend contract op de mail had van hun kant.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het altijd per mail gekregen en dan heb ik het eerst rustig doorgelezen.

Misschien staan er wel fouten in het contract, dingen die je niet hebt afgesproken, missen er bepaalde dingen of wil je gewoon nog onderhandelen.

Ik zou vragen of ze het willen mailen en als er dan fouten instaan, dan mail je terug. Bespaart tijd voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Maaique schreef:
19-06-2019 17:30
Ik heb die ervaring absoluut niet.
Ben net van baan aan het wisselen en écht niet dat ik ontslag had genomen bij huidige werkgever als ik geen getekend contract op de mail had van hun kant.
Dat ook nog eens ja.
Eerst tekenen, dan ontslag nemen (indien van toepassing).
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
19-06-2019 10:02
Hmm naar mijn weten gaat het altijd op deze manier. Net voordat je begint tekenen en gelijk aan de slag. Achteraf krijg je het mee naar huis.
En als je nog een andere baan hebt? Of als het contract niet klopt?
Ik werk geen minuut voordat ik een correct en getekend contract heb ;-)
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
19-06-2019 10:02
Hmm naar mijn weten gaat het altijd op deze manier. Net voordat je begint tekenen en gelijk aan de slag. Achteraf krijg je het mee naar huis.
Hoogstens voor simpele (bij)baantjes. Maar voor serieus werk gaat het gewoon op een serieuze manier. Dus vooraf het contract krijgen, afhankelijk van de organisatie nog doorspreken en eventueel aanpassen, en dan pas tekenen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
19-06-2019 18:48
En als je nog een andere baan hebt? Of als het contract niet klopt?
Ik werk geen minuut voordat ik een correct en getekend contract heb ;-)
Ik ga niet eens mijn baan opzeggen als ik mijn contract nog niet heb gezien en vervolgens eventueel per mail bevestigd heb dat ik akkoord ga met de inhoud van het contract.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
19-06-2019 19:47
Ik ga niet eens mijn baan opzeggen als ik mijn contract nog niet heb gezien en vervolgens eventueel per mail bevestigd heb dat ik akkoord ga met de inhoud van het contract.
Haha, ja dat herken ik wel! Ik kreeg een baan aangeboden, maar wilde wel even een contract per mail zien. Bleek ook meteen voor onbepaalde tijd te zijn :-) nou daarvoor wilde ik mijn baan wel opzeggen!
Alle reacties Link kopieren
V1k1ng schreef:
19-06-2019 19:47
Ik ga niet eens mijn baan opzeggen als ik mijn contract nog niet heb gezien en vervolgens eventueel per mail bevestigd heb dat ik akkoord ga met de inhoud van het contract.
Lijkt me logisch.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
20-06-2019 00:50
Lijkt me logisch.
Vinden jij en ik, maar bij het bedrijf van TO blijkbaar niet.
Bij mijn vorige werkgever heb ik ook gevraagd om een pro-forma loonstrook, omdat ik een aanbod met en zonder leaseauto had gekregen. ik wilde wel eens weten wat me dat nu daadwerkelijk zou kosten. Met mijn eigen auto rijden bleek uiteindelijk goedkoper.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik ga ze bellen of ze het kunnen toesturen vandaag. Heb vanmiddag een afspraak. Ik zeg inderdaad mijn huidige baan nog niet op tot ik getekend heb!
Er zijn bedrijven waar het normaal is als je 't vantevoren ziet en er zijn er dan weer anderen die het doodnormaal vinden om dat op maandagochtend / op je eerste dag om 9 uur effe snel te tekenen.

Hangt dus maar gewoon van 't bedrijf en 't werk af.


Waar ik werk mijn contract pas gezien toen ik al 3 dagen bezig was.
En aangezien het een standaard contract is waar geen letter aangepast werd behalve mijn naam nauwelijks gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien hangt het van de branche af, maar ik vind het niet meer dan logisch om een concept arbeidscontract toegestuurd te krijgen.
Dan kun je zien of de afspraken die je hebt gemaakt er goed in staan en je je ook in de andere voorwaarden kan vinden.
Opzeggen van een oude baan zou ik sowieso nooit doen voor ik een nieuw contract ondertekend heb.
Op díé fiets!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven