Werk & Studie alle pijlers

Verkeerde indruk achter laten door werkgever

20-06-2019 14:57 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij de firma Zout & Peper. Zout & Peper ligt een beetje in de clinch met een andere firma, Knoflook. In mijn functie gaat veel van de communicatie richting Knoflook via mij, het conflict speelt van voordat ik er kwam werken. Ik weet er dus ook niet het fijne van.

Hoe dan ook, het komt regelmatig voor dat Knoflook verzoeken bij mij doet voor bepaalde vragen/dossiers/cijfers/contacten. Soms roept mijn baas dan “reageer maar even niet”, of “reageer maar na het weekend”. Laatst vroegen ze een rapportage op met secties A, B, C, D en E. Dan moet ik hem maken maar “Laat E er maar uit, zeg dat dat later komt” terwijl we het wel hebben. Ook moet ik zo vaag mogelijk zijn.

Nu mijn probleem. Stiekem ambieer ik in de toekomst een carriere bij Knoflook. Het is geen directe concurrent, dus dat kan. Sowiezo is Knoflook een grote speler in de markt met een groot netwerk. De contacten bij Knoflook kunnen belangrijk zijn voor mijn toekomst. Ik ben nu bang dat ik een indruk achter laat van Attawoo de Luie Projectmanager, en dat men dan over een paar jaar denkt oh dat was zij.

Aan de ene kant wil ik gewoon netjes en snel doen waar Knoflook om vraagt. Aan de andere kant: dan negeer ik de orders van mijn werkgever, teneinde een goede indruk achter te laten bij mijn beoogde volgende werkgever. Zout & Peper heeft natuurlijk niets te schaften met mijn ambities bij een ander bedrijf.

Wat zouden jullie doen? Du moment weg gaan kan even niet, ik werk er nog te kort en ben nu goede ervaringen op aan het doen. Het is ook niet makkelijk switchen in mijn branche. (Mocht ik een kansje zien dan doe ik dat wel.)

Maar kan ik op de een of andere manier door laten schemeren aan Knoflook dat het heus niet aan mij persoonlijk ligt, of is dit een verloren zaak?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt met je werkgever eens een gesprek hebben over het fijne van de zaak. Dat je niet begrijpt waarom je iets moet doen wat tegen jouw werkethos ingaat.
Dikke kans dat jij hem gaat begrijpen, want er is vast wel iets voorgevallen waardoor hij niet zo hard wil lopen, en dikke kans dat hij jou carte blanche geeft om je werk zo goed mogelijk te doen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Door laten schemeren aan knoflook dat jij beter kan maar aan orders gebonden bent, komt op geen enkele manier goed over. In elk geval niet heel loyaal, en dat willen werkgevers toch graag zien.
Tenzij je baas als een arrogante drol in het wereldje bekend staat, maar dat hoef je dan niet uit te venten.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Als je nu laat zien dat je loyaal bent aan Zout & Peper, weet Knoflook dat je een loyale werknemer bent. Als je dat niet doet, heb je kans dat ze jou niet vertrouwen en je daarom niet aannemen.

Als iedereen het zakelijk bekijkt en niet persoonlijk, kan je dus beter doen wat het beste is voor je huidige werkgever.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me helemaal niet fijn om zo te werken.
Ik zou dan eerder solliciteren bij firma ui
Alle reacties Link kopieren
Satchel schreef:
20-06-2019 15:03
Als je nu laat zien dat je loyaal bent aan Zout & Peper, weet Knoflook dat je een loyale werknemer bent.
Dat weten ze helemaal niet. Het enige wat zij weten, is dat hun verzoeken nooit goed worden uitgevoerd. Ze zouden dan inderdaad kunnen denken dat je heel loyaal bent en dat het aan je baas ligt, maar het lijkt me waarschijnlijker dat ze denken dat het aan jou ligt (lui, slordig, leest mail nooit goed).

Ik zou daarom je werkgever gaan vertellen dat je graag je werk goed en professioneel uitvoert, dus dat je dat voortaan ook gewoon gaat doen.
Het is uiteindelijk ook in zijn eigen belang dat de zakelijke relaties goed (of in elk geval neutraal) blijven, maar vooral moet jij gewoon op een normale manier je werk kunnen doen. Dit is toch niet werkbaar zo? Ik zou daar heel ongelukkig van worden om expres mijn werk slecht te moeten doen.
Dit nog helemaal los van verdere carrièreplannen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch maar loyaal zijn aan je huidige werkgever nu. Wie weet wordt je sowieso nooit aangenomen bij knoflook.
hele vervelende situatie.
door laten schemeren aan Knoflook dat het door jouw manager komt is een no go, dat geeft geen goede indruk. maar zo doorgaan ook niet.

nog los van je wensen in de toekomst, zou ik er doodongelukkig van worden mijn werk zo uit te moeten voeren. de enige oplossing is denk ik dus om met je leidinggevende in gesprek te gaan. denk je dat je het op een manier kan brengen waarin hij zich niet aangevallen voelt? want ik vind het echt een super onprofessionele houding van hem.
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
20-06-2019 16:36
. denk je dat je het op een manier kan brengen waarin hij zich niet aangevallen voelt? want ik vind het echt een super onprofessionele houding van hem.
Politieke spelletjes zijn wel een beetje gemeengoed in deze branche, ik zie het vaker. Het is een harde saleswereld. Dat vind ik normaal niet zo erg maar ik zit nu toch een beetje klem. Ik zie dat ik volgende week op een event ben waar de contactpersoon van Knoflook ook is. Denk dat ik met haar ga babbelen en kijken of ik kan laten doorschemeren hoe de vork in de steel zit zonder dat ik meteen als een Judas overkom... :roll:
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk lijkt het onprofessioneel. Maar je weet niet wat er verder speelt. Jij hebt enkel zicht op het werk wat jij doet. Misschien betalen ze wel altijd een deel van de factuur niet, zijn ze niet discreet wanneer je alle informatie direct geeft, heft peper&zout zich altijd heel sportief betoond en is dat vertrouwen in het verleden vaak beschaamd.
Je komt er enkel achter als je weet wat er gespeeld heeft in het verleden. En misschien dat dan blijkt dat je manager het gelijk aan zijn zijde heeft en wil jij helemaal niet meer werken bij knoflook.
Kan allemaal. Je weet het niet. Dus vraag er eens naar. Je kunt je werk niet doen op basis van halve informatie. Toch maar eens goed uitzoeken wat er heeft gespeeld.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Attawo schreef:
20-06-2019 17:05
Politieke spelletjes zijn wel een beetje gemeengoed in deze branche, ik zie het vaker. Het is een harde saleswereld. Dat vind ik normaal niet zo erg maar ik zit nu toch een beetje klem. Ik zie dat ik volgende week op een event ben waar de contactpersoon van Knoflook ook is. Denk dat ik met haar ga babbelen en kijken of ik kan laten doorschemeren hoe de vork in de steel zit zonder dat ik meteen als een Judas overkom... :roll:
Maar waarom zou je niet beginnen met info inwinnen bij je manager? Het is toch heel normaal om te vragen waarom je bij Knoflook altijd de boot af moet houden en traineren en bij andere opdrachtgevers niet? Ik snap werkelijk niet waarom je dat niet zou doen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
ijstaart schreef:
20-06-2019 16:18
Dat weten ze helemaal niet. Het enige wat zij weten, is dat hun verzoeken nooit goed worden uitgevoerd. Ze zouden dan inderdaad kunnen denken dat je heel loyaal bent en dat het aan je baas ligt, maar het lijkt me waarschijnlijker dat ze denken dat het aan jou ligt (lui, slordig, leest mail nooit goed).

Ik zou daarom je werkgever gaan vertellen dat je graag je werk goed en professioneel uitvoert, dus dat je dat voortaan ook gewoon gaat doen.
Het is uiteindelijk ook in zijn eigen belang dat de zakelijke relaties goed (of in elk geval neutraal) blijven, maar vooral moet jij gewoon op een normale manier je werk kunnen doen. Dit is toch niet werkbaar zo? Ik zou daar heel ongelukkig van worden om expres mijn werk slecht te moeten doen.
Dit nog helemaal los van verdere carrièreplannen.
Dit, ik zou het erop gooien dat je graag professioneel wil blijven en jouw werk goed wil doen.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
20-06-2019 17:08
Maar waarom zou je niet beginnen met info inwinnen bij je manager? Het is toch heel normaal om te vragen waarom je bij Knoflook altijd de boot af moet houden en traineren en bij andere opdrachtgevers niet? Ik snap werkelijk niet waarom je dat niet zou doen.
oh ik heb er wel eens naar gevraagd, maar dan krijg ik een verhaal waarin Knoflook 100% de schuld krijgt. Ik vermoed dat het iets genuanceerder ligt, maar dat gaat baas nooit toegeven, dat bedoelde ik met het fijne er niet van weten.. Ik heb ook wel eens aangegeven dat ik het niet fijn vind maar dat wuift hij weg "welnee joh ze moeten niet zo zeuren, en ze kijken jou er echt niet op aan".
Ik vraag me af wat de relatie is tussen Knoflook en jullie. Zijn jullie van hen afhankelijk? Zijn jullie verplicht alle gevraagde informatie te geven en daarin snel te handelen? Of valt het wel mee en maakt het in wezen niet uit om info pas na een week aan te leveren? En is dat voor jou persoonlijk “ niet snel genoeg reageren”?
Het lijkt mij dat je loyaal zou moeten zijn aan je werkgever en als die redenen heeft om zo te handelen, dan kun je ernaar vragen en zeggen dat je het lastig vindt en vragen/kijken naar mogelijkheden, maar niet meer dan dat.
Jij lijkt voorkeur te hebben voor Knoflook, ook met oog op je toekomstplannen, en dat kan zo zijn, maar nu betaalt Knoflook jouw salaris niet...
Attawo schreef:
20-06-2019 17:20
oh ik heb er wel eens naar gevraagd, maar dan krijg ik een verhaal waarin Knoflook 100% de schuld krijgt. Ik vermoed dat het iets genuanceerder ligt, maar dat gaat baas nooit toegeven, dat bedoelde ik met het fijne er niet van weten.. Ik heb ook wel eens aangegeven dat ik het niet fijn vind maar dat wuift hij weg "welnee joh ze moeten niet zo zeuren, en ze kijken jou er echt niet op aan".
Aan de contactpersoon iets laten blijken is heel onverstandig. Je weet vast nog wel hoe het werkt. Je vertelt A en binnen no time heb je blijkbaar X gezegd. Niet doen dus!
M.i. hou je dit probleem in stand door het vanuit Peper&Zout en Knoflook aan te vliegen. Wat tussen hen is is niet belangrijk. Het gegeven dat jij door je werkgever wordt verhinderd je werk goed uit te voeren, dat is het echte probleem. En dat zou ik niet pikken. Ik ben aangenomen voor mijn kwaliteiten en gedoe vecht de baas maar zelf uit. Hij kan wel zeggen dat jij er niet op aangekeken wordt, maar feitelijk ben je willens en wetens je eigen resultaten aan het ondermijnen.

Ga het gesprek aan met je baas en dan vanuit jezelf. Nog los van het gegeven dat hier een prijskaartje aan hangt voor je werkgever: jij bent veel meer tijd kwijt aan deze klant dan nodig. Wil hij echt financieel investeren in zijn 'vijand'?

En daarnaast zou ik beginnen met solliciteren. Ik hou niet van dit soort onprofessioneel egogedrag waarbij anderen ingezet worden als pion. Ik hou er niet van als iemand die eindverantwoordelijk is mijn resultaten bewust omlaag haalt om zijn gerief te halen. Maar goed, mij kennende had ik zijn orders vanaf moment 1 al geweigerd. Ik doe mijn werk of goed of niet. En als mijn werkgever briljante plannen heeft die niet bij mijn waarden en/ of takenpakket horen, dan mag hij zijn briljante plan helemaal zelf uitvoeren.
Parallella schreef:
20-06-2019 17:30
Ik vraag me af wat de relatie is tussen Knoflook en jullie. Zijn jullie van hen afhankelijk? Zijn jullie verplicht alle gevraagde informatie te geven en daarin snel te handelen? Of valt het wel mee en maakt het in wezen niet uit om info pas na een week aan te leveren? En is dat voor jou persoonlijk “ niet snel genoeg reageren”?
Het lijkt mij dat je loyaal zou moeten zijn aan je werkgever en als die redenen heeft om zo te handelen, dan kun je ernaar vragen en zeggen dat je het lastig vindt en vragen/kijken naar mogelijkheden, maar niet meer dan dat.
Jij lijkt voorkeur te hebben voor Knoflook, ook met oog op je toekomstplannen, en dat kan zo zijn, maar nu betaalt Knoflook jouw salaris niet...
Oneens! TO is aangenomen om bepaalde output te leveren. Werkgever heeft een conflict en gebruikt haar om de ander te sarren. Imho: als je daarin meegaat als werknemer, dan ben je net zo onprofessioneel én dan heb je, nogmaals imho, nog behoorlijk wat stappen te zetten in je eigenwaarde.
Ik ben heel loyaal, echt heel loyaal. Maar niet met dit soort onprofessioneel gezeik.
heb je erover nagedacht wat je zou willen bereiken met iets laten doorschemeren aan de contactpersoon van Knoflook? ik kan oprecht geen scenario bedenken waarin dit positief op jou reflecteert...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me hier niet voor laten lenen. Als de baas wil dat Knoflook onvolledige of late antwoorden krijgt, dan moet de baas dat zelf maar naar Knoflook sturen.

Ik zou dat dus ook gewoon zo aangeven. “Baas, ik voel me absoluut niet prettig bij de huidige gang van zaken. Ik snap dat jij andere belangen hebt, maar ik voel me door deze gang van zaken heel onprofessioneel. Ik stuur verzoekjes van Knoflook daarom vanaf nu door naar jou, en dat stuur ik je alle antwoorden erbij, en dan moet jij zelf maar kijken wat jij wanneer naar Knoflook stuurt. Ik zal Knoflook informeren dat hun verzoeken voortaan via jou worden afgehandeld”.
Alle reacties Link kopieren
Misschien weet knoflook niet beter en merken zij niet eens op dat dingen sneller hadden gekund.
Als dit al een tijd de gang van zaken is en ze blijven terugkomen dan ondervinden ze toch geen problemen met jou (en breder genomen p&z)
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij had onlangs hetzelfde, wilde ook liever bij een (niet directe) concurrent werken omdat de zaken bij het bedrijf waar ze werkte nogal vreemd verliepen. Zij werkt inmiddels bij dat andere bedrijf en tijdens de sollicitatieperiode werd duidelijk dat het nieuwe bedrijf wel op de hoogte was van hoe vreemd alles verliep bij dat vorige bedrijf. Zij werd er dus niet vreemd op aangekeken, ze wisten dat het aan het bedrijf lag en niet aan haar.

Mij lijkt het beste om nu niets te laten doorschemeren over dat je het niet met alles eens bent van je werkgever, en dus te laten zien dat je een loyale en betrouwbare werknemer bent. Als je binnenkort een kans ziet om te solliciteren bij het nieuwe bedrijf, probeer dan op een positieve manier te brengen hoe jij graag te werk gaat, zonder je huidige werkgever direct af te kraken. Waarschijnlijk weet het andere bedrijf best wel hoe het eraan toe gaat en dat het niet aan jou maar aan de werkwijze van het bedrijf ligt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wat directer reageren naar Knoflook.
Je bent voor de informatie afhankelijk van anderen bij Peper en Zout en gaat je uiterste best doen om die zo snel mogelijk te vergaren.
Je hoeft niet te liegen voor een ander.

En ik zou ook geen mailtjes negeren. Ik zou direct een redelijk neutrale ontvangstbevestiging sturen. Met een verwachte antwoordtermijn.

Desnoods zou ik zeggen dat je de gegevens bij elkaar hebt maar nog even op finaal akkoord moet wachten.

Je baas kon mij verder de boom in.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet in wat voor setting dat event volgende week is waarop je de medewerker van Knoflook tegenkomt, maar in plaats van door laten schemeren hoe bij jullie de vork in de steel zit, zou je eens het omgekeerde kunnen proberen.
'Joh, ik werk al een tijdje bij P&Z en ik krijg het idee dat er iets is gebeurt in het verleden tussen Knoflook en P&Z. Ik ben er echter nog niet zolang en niemand wil mij vertellen hoe het precies zit, maar weet jij daar wat van?'
Dan laat jij niks los, maar misschien dat de ander haar mond voorbij praat.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Eens met Genie, ik sta er ook zo in. Nu ik voor mezelf werk al helemaal.
Maar ook in loondienst heb ik eens iets geweigerd dat echt helemaal tegen mijn normen en waarden in ging (ik zag het niet eens als weigeren trouwens ;-D, het kon gewoon echt niet). Toen hebben ze me overgeplaatst en het waarschijnlijk door een ander op laten knappen. :(

In deze situatie zou het me zoveel energie kosten: als ik een verzoek krijg, dan wil ik dat zo snel mogelijk afhandelen en door naar een volgende taak. Als ik met prioriteiten stellen ook nog rekening moet houden met dit soort 'argumenten' dan zou ik gek worden. Zou ik me niet voor laten lenen.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Als knoflook een zakenrelatie is van peper en zout, mag je er dan wel aan de slag als je zou solliciteren en aangenomen zou worden?
GenieInABottle schreef:
20-06-2019 18:18
Oneens! TO is aangenomen om bepaalde output te leveren. Werkgever heeft een conflict en gebruikt haar om de ander te sarren. Imho: als je daarin meegaat als werknemer, dan ben je net zo onprofessioneel én dan heb je, nogmaals imho, nog behoorlijk wat stappen te zetten in je eigenwaarde.
Ik ben heel loyaal, echt heel loyaal. Maar niet met dit soort onprofessioneel gezeik.
TO is aangenomen door zout en peper. En deel van haar baan is de communicatie naar knoflook. Ze is niet aangenomen om op te springen en te draaien zodra Knoflook iets vraagt, volgens mij.
Vandaar mij vraag wat de relatie tussen beide bedrijven is. En wat het belang voor zout en peper is om direct en alle gevraagde informatie aan te leveren.

Ik snap dat het voor TO lastig werken is, maar de vraag is of Knoflook het zou merken als het anders/sneller/vollediger wordt aangeleverd omdat ze misschien ook niet beter weten en/of dat prima aanvaardbaar is.

Het enige wat TO volgens mij kan doen, is het gesprek met haar eigen werkgever aangaan.
Maar geleid worden door haar eigen wens om bij knoflook in een goed blaadje te komen met oog op de toekomst, vind ik ook niet professioneel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven