Werk & Studie alle pijlers

Warmte op de werkvloer

20-06-2019 20:49 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lang getwijfeld of ik hier een topic over moest openen. Maar ik doe het toch maar. Graag jullie mening over het volgende.

Ik werk binnen een zorginstelling. Ik werk in de directe zorg: Dus met de cliënten in onregelmatige diensten. 4 jaar geleden kregen we een prachtig mooi nieuw pand. Maar al snel bleek de klimaatbeheersing niet op orde. Het is snel warm en benauwd in het pand. Sinds vorig jaar is er een koelsysteem. Iets met grondwater En automatische koeling en verwarming: aangepast op de buitentemperatuur. We moeten alle ramen en deuren continu gesloten houden zodat het systeem werkt.

Ik en mijn collega's merken dat het systeem niet werkt en hebben geklaagd. Het management geeft aan dat het systeem zou moeten werken en er geen budget is voor airco. Nu hebben we zelf gedurende een aantal dagen de temperatuur gemeten met een speciale thermometer. Nu het weer nog redelijk koel is, Is het al 25 à 26.5 graden binnen. Ontzettend benauwd om actief in te werken en dat alles zonder frisse buitenlucht (want ramen en deuren moeten dicht blijven)

Nu is er aankomende week een wel hittegolf en ik zie er nu al tegen op. Ik vind het nu al amper te doen binnen, Maar aankomende week.

Management zegt dat we maar ventilatoren moeten kopen. Maar dit is met de cliënten die we hebben niet echt handig : valgevaar en grote kans dat het snel gesloopt wordt.

Ik merk aan mezelf dat ik boos wordt om de situatie. Ik moet in die klotehitte werken. Cliënten moeten er in leven. En management lijkt ons niet serieus te nemen. Ik vraag me ook af in hoeverre dit een gezonde werkomgeving is. Hitte, en dan ook nog ramen en deuren die continu dicht zitten.

Ik wil dat er actie ondernomen wordt. En dat er een degelijke koeling komt. Mijn hele team klaagt erover.

Wat zouden wij hieraan kunnen doen? Het werk neerleggen ? De ARBO/vakbond inlichten?
De ARBO inlichten en dan met z'n allen zodat je geen eenzame zeikerd lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, ik zit in vrijwel exact dezelfde situatie. We hebben het er al over om af en toe dicht te gaan, maar dat is voor de cliënten ook erg naar.

Bij ons is het nu ook al zo warm dat het zweet me over de rug loopt; wij hebben helemaal niets van klimaatbeheersing. Op de site van de Rijksoverheid las ik dat het maximaal 25 graden mag zijn als je geen duidelijk voelbare luchtstromen hebt. Het is dus op onze werkplekken officieel al te warm, laat staan volgende week of de rest van de zomer. Je zou zeggen dat we daar toch iets mee kunnen?
Zeker vakbond
OR
Arbeidsinspectie?
Het eerste wat bij mij opkomt: contact (laten) opnemen met het bedrijf wat het ondeugdelijke product geleverd heeft. Er is waarschijnlijk veel geld voor betaald, dus niet meer dan normaal dat zij het komen oplossen.
Alle reacties Link kopieren
Idealiter nodig je management uit om een dagje mee te draaien op de werkvloer. In de hitte. En dan laat je ze uiteraard fysiek werk doen en niet alleen maar ernaast staan.

Maar dat zal wel niet gebeuren. Ik zou de ramen en deuren dus gewoon open zetten. Desnoods zeg je dat de cliënten onwel werden van de hitte.
Alle reacties Link kopieren
De temperatuur, ja daar zou ik me ook zorgen om maken.

Maar dat ramen en deuren niet open kunnen of mogen is niet zo raar hoor. In heel veel gebouwen hebben ze van die systemen. Wat denk je trouwens te bereiken met open ramen en deuren? Het wordt er niet koeler van, je haalt slechts de warmte naar binnen.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval de boel open zetten in de ochtend, er wonen mensen dus, er is altijd iemand aanwezig .

En aan de zonkant witte lakens voor de ramen hangen aan de buitenkant.
Zwembad/voetenbad buiten in de schaduw?

En stomweg een installateur bellen over het niet werkende systeem en de rekening naar hoofdkantoor/administratie laten sturen?

Arbo/vakbond inschakelen of iig informatie inwinnen.
De manager voor iets dringends op laten dragen in de heetste ruimte.
Alle reacties Link kopieren
piepp schreef:
20-06-2019 21:16
De temperatuur, ja daar zou ik me ook zorgen om maken.

Maar dat ramen en deuren niet open kunnen of mogen is niet zo raar hoor. In heel veel gebouwen hebben ze van die systemen. Wat denk je trouwens te bereiken met open ramen en deuren? Het wordt er niet koeler van, je haalt slechts de warmte naar binnen.
Op dit moment is het buiten regelmatig koeler dan binnen. Gisteren zelfs zo'n 6 graden verschil. En verder vraag ik me af of het wel zo gezond is voor de ventilatie. En ook zitten cliënten regelmatig onder de ontlasting en urine. Toch wel fijn dat een slaapkameraam dan even een uurtje wagenwijd open mag om te luchten.
Alle reacties Link kopieren
Hier PRECIES hetzelfde probleem. Ik kan wel janken als ik denk aan volgende week (en de andere dagen die ongetwijfeld nog gaan komen).
Garlicnaan schreef:
20-06-2019 21:03
Het eerste wat bij mij opkomt: contact (laten) opnemen met het bedrijf wat het ondeugdelijke product geleverd heeft. Er is waarschijnlijk veel geld voor betaald, dus niet meer dan normaal dat zij het komen oplossen.
Dit als eerste inderdaad.

Verder vorig jaar in precies dezelfde situatie gezeten. Het was tijdens de hittegolf van vorige zomer op een gegeven moment 33 graden binnen.
Niet bepaald een pretje.

Oplossing van toen: ventilatoren in het plafond. Het doet voor de hitte niets maar voor de beleving is het koeler.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat verzorgingstehuizen, ziekenhuizen en scholen verplicht binnenklimaat moeten hebben. Ik werk in een hotel, al is het 30 graden buiten, ik heb gewoon een pak aan met een sjaaltje (uniform). Wij hebben wel een binnenklimaat, aangenaam, maar wel fris vaak. En als je dan naar buiten gaat, dan krijg je toch een klap in je gezicht van de hitte.
Hier ook zo'n fantastisch nieuw gebouw met superchique klimaatbeheersing die niet werkt. Inderdaad losse ventilatoren, om de een of andere reden houden de cliënten die wel graag heel ;) Misschien eventueel met een beugeltje hoog aan de muur hangen.
En veel ijsjes eten natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee!

Bij ons een zeeeeer oud pand met 0 installaties, klimaatbeheersing of airco!

En als klap op de vuurpijl:NERGENS ramen die open kunnen!!
Dus niet in algemene ruimtes laat staan op kamers clienten..
Plat dak en geen zonweringen!

Echt vreselijk gewoon..
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een zelfde situatie en inderdaad het is vreselijk en iedereen klaagt en er is niks aan te doen
Ik leef met je mee
Gewoon een technieker laten komen.

En toch die ramen openzwieren op koele momenten.
Het systeem werkt toch niet / niet goed, dan kan je het beter zelf zoveel mogelijk oplossen.

Wie kritiek heeft (van bovenaf) die komt maar meehelpen in die hitte.


En een paar kilo ijsjes inslaan.
En ook vragen aan alle bezoek dat nu komt dat ze dat volgende week meenemen voor hun ouders / familie-lid / vrienden / ...
Ik kan/mag als werknemer binnen mijn bedrijf toch echt geen installateur bellen, daar beslissen toch echt anderen over.

Raam opendoen bij 35 graden is ook weinig zinvol.

Sterkte TO!!
Heb je al een schema van de temperatuur van de afgelopen twee weken?
Op de één of andere manier worden mensen pas wakker als ze iets zien.
Dus tabel met de temperatuur per dag.
En foto's van de thermometer met 25 graden erop.
Foto's van zwetende cliënten in hun hemd aan tafel mogen waarschijnlijk niet gemaakt worden. Die zouden wel het meest effectief zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn vorige baas was strak-in-het-pak verplicht. En dan plat dak, geen ramen. Nou, jippie.

Gelukkig moest er toen stomtoevallig een keer een manager in ons filliaal meewerken. Nee, stropdas en pak waren verplicht.

Na een uurtje ging de jas uit.
Na nog een uurtje was de stropdas ineens weg.
En op het heetst van de dag werden de mouwen opgestroopt.

We hebben er nooit meer wat over gehoord.

Als het echt te erg wordt; chamoiscreme. Te koop bij sportfietswinkels. En soms bij Bol, maar daar was ie laatst uitverkocht.
Topspul. Eigenlijk bedoeld voor fietsers, voor tussen de billen, tegen zadelongemakken. Maar is verkoelend (en nog best lang, bijna een uur) en licht desinfecterend. En huidbeschermend, dus werkt ook tegen schurende bovenbenen en ik gebruik het vaak als ik met blote voeten in mijn schoenen rondhups, tegen blaren.

Mentholcreme werkt ook, maar korter.

Nu werk ik op een kantoor. Met heel grote ramen. Bloedjeheet. Gelukkig hoef ik daar niet hard te werken (lichamelijk gezien dan) en mag ik aan wat ik wil. Netjes is goed genoeg, dus dat mag ook een korte broek zijn.
Ik plak er alleen maar aan mijn stoel vast. En ja, ze brachten vorige week een mobiele airco. Maar zonder gat in de muur betekent dat een open raam. En laat dat nou niet echt werken....
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven