Werk & Studie alle pijlers

Reiskostenvergoeding

21-06-2019 12:17 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Sinds kort ben ik bijna dagelijks in een andere woning. Ik woonde hiervoor bij mijn ouders, waar mijn werk ook vlakbij is.

Het huis waar ik nu vooral verblijf is op 1,5u ov reistijd en betaal ik voor een enkele rit 8 euro. Nu kan ik mij wegens omstandigheden niet inschrijven in dit nieuwe huis. En sta ik dus nog steeds ingeschreven in het andere huis, bij mijn ouders.

Ik ontvang dus geen reiskostenvergoeding. Maar omdat dit een aardig bedrag per week begint te worden.. Kan ik toch reiskosten vergoeding krijgen via mijn werk? Mijn adres is niet aangepast op mijn werk. Zou ik dit bij mijn werk kunnen aanpassen ondanks dat mijn adres bij de gemeente nog bij mijn ouders is?

Ik weet dat dit officeel gezien niet de bedoeling is. Maar wegens omstandigheden is het even niet anders.

Alvast bedankt.
Lijkt me niet. Je werk gaat uit van je officiele woonadres.
Reiskostenvergoeding krijg je, mits dat zo is afgesproken, over de afstand van je huis naar je werk. Niet vanaf de plek waar je verblijft, maar niet woont.

Maar wij zijn je werkgever niet, je werkgever is de enige die je hierop een zinnig antwoord kan geven.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je dit gewoon netjes aankaarten bij HR of je leidinggevende? Ik zou aangeven dat het niet mogelijk is om je op dat adres in te schrijven, maar je wel die kosten maakt? Misschien is er bij jouw werkgever meer mogelijk dan wij en jij denken.
Tijdens mijn stage was ik ook niet ingeschreven op mijn verblijfadres, maar toch kreeg ik de vergoeding van reiskosten van die locatie naar stage. Nu is een stage natuurlijk maar een tijdelijke situatie, maar mogelijk valt er meer te regelen dan je verwacht.
lou99 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 12:25
Reden: Foutje
2.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zal het ook zeker nog met mijn werkgever er over hebben. Maar heb graag zelf al wat informatie.
Alle reacties Link kopieren
Lou99 schreef:
21-06-2019 12:23
Misschien is het mogelijk om dit gewoon netjes aan te kaarten bij HR of je leidinggevende? Ik zou aangeven dat het niet mogelijk is om je op dat adres in te schrijven, maar je wel die kosten maakt? Misschien is er bij jouw werkgever meer mogelijk dan wij en jij denken. Tijdens mijn stage was ik ook niet ingeschreven op mijn verblijfadres, maar toch kreeg ik de vergoeding van reiskosten van die locatie naar stage. Nu is dat een stage natuurlijk maar een tijdelijke situatie, maar mogelijk valt er meer te regelen dan je verwacht.
Ik ga het vanmiddag even aankaarten inderdaad! Dankjewel!
Dit mag niet nee. Sowieso hoor je je in te schrijven op het adres waar je je woont.
Alle reacties Link kopieren
nog los daarvan, reiskosten kom je overeen op moment dat je de arbeidsovk sluit, als een werknemer zelf verder weg gaat wonen, dan vraag ik me af of de werkgever dat überhaupt moet vergoeden. Lijkt me niet.
Kerstfeest1998 schreef:
21-06-2019 12:23
Ik zal het ook zeker nog met mijn werkgever er over hebben. Maar heb graag zelf al wat informatie.
Besef wel dat je werkgever uitgaat van de situatie dat je vlakbij je werk woont. Je bent op eigen keuze ergens anders gaan verblijven, zonder overleg met je werkgever. Hij hoeft hier dus niet mee akkoord te gaan. Mijn aanname is dat hij dat ook niet zal doen, hij wordt er immers nogal door benadeeld.
Alle reacties Link kopieren
Voor de belastingdienst is het adres uit de GBA volgens mij leidend voor het aantal km's / of ov-vergoeding waarover een werkgever onbelast mag vergoeden.
Dus ik denk dat je pech hebt.
Op díé fiets!
Hangtiet schreef:
21-06-2019 12:24
Dit mag niet nee. Sowieso hoor je je in te schrijven op het adres waar je je woont.

Dit!
Als je je er niet in kunt schrijven, kun je er dus niet officieel wonen. En als je ergens niet officieel kunt wonen, riekt dat naar illegale praktijken.
Overigens behoort je werkgever ook te weten waar je 'woont'. Als jij je bijv. ziek gaat melden, moet de bedrijfsarts ook weten waar hij langs moet
Hangtiet schreef:
21-06-2019 12:31
Overigens behoort je werkgever ook te weten waar je 'woont'. Als jij je bijv. ziek gaat melden, moet de bedrijfsarts ook weten waar hij langs moet

Daar kun je altijd een afwijkend adres voor opgeven natuurlijk.

Ik heb wel eens ziek liggen zijn in het logeerbed van mijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
Wettelijk gezien hoor jij je in te schrijven op het adres waar je verblijft. Dus dat is een probleem.

Maar voor wat betreft de reiskosten is het helemaal aan de werkgever hoe zij daar mee omgaan. Het geven van een reiskostenvergoeding is niet verplicht in Nederland, maar kan wel vastgesteld zijn in een CAO, bedrijfs-reiskostenregeling of contract. In dat geval staat daarin vaak ook opgenomen hoe de vergoeding geregeld is, hoe deze bepaald wordt, en of deze gewijzigd wordt bij een verhuizing verder weg.

Het is absoluut niet verboden voor werkgevers om te reiskosten te vergoeden obv verblijfplaats ipv woonadres. Wel kan de fiscus vragen om bewijs om dit belastingvrij te mogen vergoeden.
Andersom schreef:
21-06-2019 12:36
Daar kun je altijd een afwijkend adres voor opgeven natuurlijk.

Ik heb wel eens ziek liggen zijn in het logeerbed van mijn ouders.
Uiteraard! Dat mag inderdaad ook gewoon. Maar dan moet je het wel zeggen :)
Ik zou zelf als werkgever ook wel willen weten waarom ik zou moeten vergoeden voor iemand die niet in zn eigen huis woont.
Alle reacties Link kopieren
Het hele verhaal riekt naar fraude en dan wil je ook de consequentie van jouw keuze op het bord van je werkgever neerleggen: bijzonder!
Stel dat het andersom zou zijn:
Je woonde eerst anderhalf uur van je werk af en krijgt over die afstand reiskostenvergoeding. Dan ga je, zonder daadwerkelijk te verhuizen, verblijven op steenworp afstand van je werk.
Ga je dan ook je werkgever inlichten en aangeven dat je nu minder reiskostenvergoeding moet gaan krijgen?
lise1985 schreef:
21-06-2019 12:24
Mijn aanname is dat hij dat ook niet zal doen, hij wordt er immers nogal door benadeeld.


Een werkgever mag gewoon de OV-kosten onbelast volledig uitbetalen, als TO haar vervoersbewijzen indient. Zie https://www.belastingdienst.nl/biblioth ... osten.html onder 21.2.1 t/m 21.2.3 Hier staat geen beperking in van 'werknemer moet ingeschreven staan op dat adres'.
Werkgever wordt dus niet benadeeld. TO is wel afhankelijk van de goodwill van de werkgever, werkgever is volgens mij niet verplicht om dit te doen.
lise1985 schreef:
21-06-2019 14:33
Stel dat het andersom zou zijn:
Je woonde eerst anderhalf uur van je werk af en krijgt over die afstand reiskostenvergoeding. Dan ga je, zonder daadwerkelijk te verhuizen, verblijven op steenworp afstand van je werk.
Ga je dan ook je werkgever inlichten en aangeven dat je nu minder reiskostenvergoeding moet gaan krijgen?



Wat heeft dat er mee te maken? Waarom doe je deze aanname?
Hangtiet schreef:
21-06-2019 13:29
Uiteraard! Dat mag inderdaad ook gewoon. Maar dan moet je het wel zeggen :)
Ik zou zelf als werkgever ook wel willen weten waarom ik zou moeten vergoeden voor iemand die niet in zn eigen huis woont.


Ik zou als werkgever de vervoersbewijzen willen ontvangen. En meer niet. Werknemers zijn mij geen verantwoording schuldig over waar ze buiten werktijd verblijven, als ze gewoon tijdig op de zaak zijn.
Marana schreef:
21-06-2019 15:11
Wat heeft dat er mee te maken? Waarom doe je deze aanname?
Geen aanname, gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.
lise1985 schreef:
21-06-2019 15:13
Geen aanname, gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid.


Een onnodige vraag. TO kan haar vervoersbewijzen in dat geval niet afgeven en dus zou ze dan die vergoeding niet krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
21-06-2019 15:13
Ik zou als werkgever de vervoersbewijzen willen ontvangen. En meer niet. Werknemers zijn mij geen verantwoording schuldig over waar ze buiten werktijd verblijven, als ze gewoon tijdig op de zaak zijn.
Dat is heel schappelijk, want ik ken genoeg werkgevers die niet meer reiskosten gaan betalen als je uit eigen keuze veel verder weg gaat wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd waarom je je op dit adres niet in kan schrijven? Heeft dit met toeslagen te maken die iemand anders dan niet meer krijgt? Of woon je ergens wat officieel geen woning is.
Bij mij is reiskosten nooit een probleem geweest (tot max 25 km enkele reis) maar ik heb altijd netjes mijn adres aangepast.
Ik zou dit sowieso doen als ik jou was want je kan hierdoor in de problemen komen, en als je met iemand samen woont of bij iemand in woont diegene ook. Dat moet je toch niet willen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven