Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan en slechte ervaringen vorige werkgevers

21-06-2019 15:19 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ga ik starten in een nieuwe baan en alhoewel ik blij ben dat ik voor een heel mooi, groot bedrijf ga werken, ben ik ook doodsbang want voor mijn gevoel ligt er extra druk op me om binnen dit bedrijf te kunnen presteren. Soms denk ik; hoe heb ik het zelfs voor elkaar gekregen om bij dit bedrijf te worden aangenomen? Ik heb een jobhopper verleden en blijf vaak nooit ergens lang, niet omdat ik niet wil maar omdat contracten nooit verlengd worden. Hierdoor wordt mijn gevoel van falen extra bevestigd. Ik heb ondanks mijn onzekerheid toch voor hele mooie, grote bedrijven gewerkt maar kreeg daar nooit vastigheid. Al gauw werd weer duidelijk dat ik niet echt in de groep pas of dat ik het werk niet snel genoeg oppik of dat mijn werktempo laag is... er bleek altijd wel iets te zijn waardoor ik het gevoel kreeg minder te zijn dan de rest. Ik heb vorig jaar in 1 jaar tijd 3 banen gehad en overal viel ik buiten de groep. Ik ben sterk als het op solliciteren aankomt en aangenomen worden ergens gaat mij altijd vrij gemakkelijk af (momentopname), maar zodra ik ergens echt aan de slag ga en de mensen dus meer van mij zien op dagelijks basis, dan heb ik het gevoel dat ik mensen hierin vrij snel teleurstel, zowel op het gebied van werk maar ook qua karakter/persoonlijkheid. Ik lijk nergens tussen te passen terwijl ik gewoon aardig, beleefd en vriendelijk ben. Op sociaal vlak ben ik niet de sterkste, ben ook snel onzeker, maar op papier druk ik me vaak beter uit dan in het contact met mensen, dus misschien dat het hier aan kan liggen? Ik word er in ieder geval erg moedeloos van.

Mijn vorige baan heeft me echt mentaal uitgeput, ik ben subtiel gepest, belachelijk gemaakt op de werkvloer door naaste collega's en na 4 maanden werkloos te zijn geweest heb ik nog niet helemaal het gevoel dat ik echt tot rust ben gekomen of ben bijgekomen van die periode. Mijn vorige werkgever wist ook van niets, het enige wat ze zagen was dat ik buiten de groep viel maar niet wat er echt speelde en hoe ik me voelde. Ik heb dit nooit bespreekbaar gemaakt. Het idee aan werk roept daarom nog veel angst en onzekerheden bij me op en nu ik binnenkort weer moet presteren, weet ik niet of ik dit echt aankan zowel fysiek als mentaal, omdat ik nog steeds niet lekker in mijn vel zit. Ik ben nu al bang voor de eerste werkdag. Weer de zoveelste nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe prikkels en een VOLTIJD functie. Het bezorgt me veel spanning. Niemand weet echt hoe ik me voel, niet mijn huisarts, niet de uitkeringsinstanties. Niemand. Die zijn natuurlijk allemaal blij dat ik weer aan de slag ga, maar qua gevoel heb ik het idee dat dit weer de zoveelste baan gaat worden die ik ga verprutsen. Wie herkent dit of kan me moed inpraten? Hoe ga ik vol zelfvertrouwen starten bij de zoveelste, nieuwe werkgever? Ik wil deze baan ook niet verpesten want het staat mooi op mijn CV en het werk lijkt me erg leuk, maar het sociale gedeelte maakt me nerveus.
Alle reacties Link kopieren
Doe je iets fysieks of zit je op kantoor? Is het een groot bedrijf? Als in veel directe collega's?
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
attribuutje schreef:
21-06-2019 15:28
Doe je iets fysieks of zit je op kantoor? Is het een groot bedrijf? Als in veel directe collega's?
Open ruimte en inderdaad administratief werk, wat ik erg leuk vind. Dat open ruimte hebben veel kantoorbanen weet ik uit ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Je focust wel heel erg op (negatieve) gevoelens en aannames. Heb je ooit feedback gevraagd? Dat zou je in deze nieuwe baan kunnen regelen; om te leren, niet alleen op vakinhoudelijk gebied, maar ook over de organisatie, de bedrijfscultuur en hoe jouw persoonlijkheid daarbinnen past.

Je kunt aangeven dat je hieraan aandacht wilt besteden. Er zijn ook tools voor, grote bedrijven hebben die wel in huis, vraag het eens bij je HR afdeling.

Op die manier kom je erachter waar de knelpunten liggen.

Diep ademhalen en de spanning bewust laten zakken, dan gaat het goedkomen. Je nieuwe collega’s zijn vast blij met iemand die werk uit handen komt nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb daar geen ervaring mee, moet je iets archiveren? Kun je thuis oefenen in bepaalde dingen qua snelheid?
die ik wilde bestaat al...
Ik vind je behoorlijk onzeker overkomen, klopt dat of lijkt dat zo? Heb je wel eens gedacht aan een assertiviteitstraining? of kickboksen (schijnt ook goed te werken om voor jezelf op te komen) want sommige mensen zijn net wolven, die trekken met elkaar op om 1 iemand aan te vallen.
Alle reacties Link kopieren
¨maar op papier druk ik me vaak beter uit dan in het contact met mensen, dus misschien dat het hier aan kan liggen? Ik word er in ieder geval erg moedeloos van".

Misschien niet onverstandig om je openingspost eens te bespreken met je huisarts, ik zie er een paar opvallende zaken instaan.
.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me juist handig om dit wel te bespreken met iemand uit je omgeving.
Je ervaringen zijn niet heel positief en misschien gedraag je je er dan ook naar straks. Of je gaat teveel proberen om wel goed in de groep te vallen wat dan weer averechts werkt.
Alle reacties Link kopieren
Je verhaal is voor mij zeer herkenbaar. Ik loop tegen precies hetzelfde aan. Hopelijk biedt dat misschien enige troost, je bent dus niet alleen met deze ervaringen en dit gevoel.

Ikzelf leg het bij mij in verband met lagere eigenwaarde en extreem perfectionisme. Bovendien kosten sociale interacties me simpelweg meer dan anderen waardoor ik mijn energie óf wel in mijn werk steek, of in de sociale verhoudingen op de werkvloer. Maar het is juist belangrijk om die balans te vinden.

Heb je zelf al een idee wat aan je probleem ten grondslag ligt? Heb je weleens gedacht aan assertiviteitscursus of een gesprek met een psycholoog?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een coach/mentor inschakelen, waar je de eerste weken mee kunt sparren. Iemand waar je wel open tegen durft te zijn, en die jou kan helpen om deze onzekerheden aan de hand van dagelijkse gebeurtenissen aan te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe moeilijk het ook is, probeer er echt met open blik in te gaan. Als je in deze nieuwe baan stapt met angst dat het weer mis gaat zal het waarschijnlijk ook weer misgaan --> vicieuze cirkel.
Alle reacties Link kopieren
Logisch dat je onzeker wordt als het telkens niet klikt, je gepest wordt en je contracten steeds niet verlengd worden.
Heb je weleens feedback gevraagd? En zo ja, wat kwam daar uit? Iets herkenbaars?
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
21-06-2019 15:50
Ik vind je behoorlijk onzeker overkomen, klopt dat of lijkt dat zo? Heb je wel eens gedacht aan een assertiviteitstraining? of kickboksen (schijnt ook goed te werken om voor jezelf op te komen) want sommige mensen zijn net wolven, die trekken met elkaar op om 1 iemand aan te vallen.
Dat is toch ook logisch dat je heel erg onzeker wordt als je contracten steeds niet verlengd worden.
Heb je altijd voor grote bedrijven gewerkt? Misschien kom je beter tot je recht in kleine(re) bedrijven.
Robinson schreef:
21-06-2019 22:51
Dat is toch ook logisch dat je heel erg onzeker wordt als je contracten steeds niet verlengd worden.
Heb je altijd voor grote bedrijven gewerkt? Misschien kom je beter tot je recht in kleine(re) bedrijven.
Jaja is logisch, maar het kan een oorzaak hebben, namelijk dat ze over zich heen laat lopen? Bij sommige bedrijven moet je sterk in je schoenen staan.
Alle reacties Link kopieren
Ja, mee eens.
Het kan ook aan de sector liggen, dat het type mensen wat daar werkt niet goed bij je persoonlijkheid past misschien?
Dan is de kans wel groot dat het je zal blijven achtervolgen. Heb je al eens over nagedacht om in een andere sector ander type werk te zoeken of wel zelfde type werk maar andere sector?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven