Werk & Studie alle pijlers

WW en tijdelijke baan.

24-06-2019 20:03 27 berichten
Ik heb deze week een gesprek bij een uitzendbureau omdat ze wat vacatures open hebben staan. Allemaal niet wat ik zoek maar werk is werk en ze hebben snel mensen nodig ivm zomer periode.
Het gaat hier om banen in de productie.

Maar nu twijfel ik of ik het wel moet doen. Het zijn tijdelijke fulltime banen waardoor ik minder tijd zal hebben om verder te solliciteren en ik heb nog 7 maanden recht op WW nu. Niet dat ik 7 maanden niet wil werken maar daardoor vraag ik me wel af of ik mezelf niet meer tijd moet gunnen om een baan te vinden die ik echt wil en die wellicht een vast contract bied.

Heb trouwens nog een sollicitatie lopen waarbij ik deze week hoor of ik op gesprek mag komen of alsnog ben afgewezen. Die baan is wel wat ik zocht en na goed functioneren wordt contract naar vast omgezet.
Alle reacties Link kopieren
Is er bij die tijdelijke banen wel uitzicht op een contractverlenging of is het echt voor een paar mnd?
Alle reacties Link kopieren
Als je kan werken maar dit zelf weigert ben je toch verwijtbaar werkloos? Dan weet je wat je moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het met salaris? Stel je werkt 3 maanden in productie maar lager salaris, krijg je dan daarna 75% van dat lagere salaris?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het zo dat je WW gewoon opnieuw begint als je weer opnieuw werkloos wordt. Dan gelden weer opnieuw de eisen en berekenen ze je WW op basis van je laatst verdiende loon.

Maar dat kun je ook morgen even navragen bij het UWV via de telefoon.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt aangevuld tot een percentage van je ww en je bouwt ook weer nieuw recht op als je werkt. Volgens mij kan je ww zelfs op je oude loon berekend worden. Staat ook allemaal op werk.nl/UWV.nl
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-06-2019 20:10
Volgens mij is het zo dat je WW gewoon opnieuw begint als je weer opnieuw werkloos wordt. Dan gelden weer opnieuw de eisen en berekenen ze je WW op basis van je laatst verdiende loon.

Maar dat kun je ook morgen even navragen bij het UWV via de telefoon.
Als het loon van de baan lager is dan je oude WW wordt er nog een deel aangevuld vanuit de WW. Dat gaat van je maandenrecht af. Mocht het loon wel hoger zijn en je geen aanvulling krijgt wordt je WW in eerste instantie opgeschort (dus dan houd je in TO's geval die 7 maanden WW). Werk je meer dan 26 weken bouw je je rechten opnieuw op.

Dus voor TO, het is misschien niet het werk wat je wilt doen, maar kijk vooral of je met dit werk meer gaat verdienen dan je nu aan WW krijgt.
Volgens mij wil TO haar tijd steken in solliciteren?
Ook geen gek idee hoor TO. Tijdelijk produktiewerk doen kan altijd nog.
Ik weet nog niet of er kans is op verlenging en hoeveel ik ga verdienen. Dat hoor ik pas bij het gesprek op het uitzendbureau.

Lijkt me sterk dat ik ineens verwijtbaar werkloos ben als ik een van die banen toch niet neem omdat ze niet aansluiten bij wat ik zoek.

Bij die baan waar ik later nog hoor of ik op gesprek mag komen gaat het om een goed betaalde parttime baan met goede secundaire voorwaarden. Ken mensen die daar gewerkt hebben.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
24-06-2019 20:26
Ik weet nog niet of er kans is op verlenging en hoeveel ik ga verdienen. Dat hoor ik pas bij het gesprek op het uitzendbureau.

Lijkt me sterk dat ik ineens verwijtbaar werkloos ben als ik een van die banen toch niet neem omdat ze niet aansluiten bij wat ik zoek.

Bij die baan waar ik later nog hoor of ik op gesprek mag komen gaat het om een goed betaalde parttime baan met goede secundaire voorwaarden. Ken mensen die daar gewerkt hebben.
Ik zou sowieso het gesprek aangaan bij het uitzendbureau, heb je in ieder geval weer een sollicitatieactiviteit te pakken. Vraag ook dus naar het salaris (reken alvast uit wat je minimaal moet verdienen om uit de WW te komen) en vraag hoe het zit met tussentijds opzeggen en of je vrij kunt krijgen (om te solliciteren)
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
24-06-2019 20:26
Ik weet nog niet of er kans is op verlenging en hoeveel ik ga verdienen. Dat hoor ik pas bij het gesprek op het uitzendbureau.

Lijkt me sterk dat ik ineens verwijtbaar werkloos ben als ik een van die banen toch niet neem omdat ze niet aansluiten bij wat ik zoek.

Bij die baan waar ik later nog hoor of ik op gesprek mag komen gaat het om een goed betaalde parttime baan met goede secundaire voorwaarden. Ken mensen die daar gewerkt hebben.
Dan moet je die sollicitatie niet melden via de werkmap, dan weet het UWV ook niet dat je daar op gesprek bent geweest.

Wat betreft de tijdelijke banen: als dat kortdurend werk is, dan wordt dat aangevuld. Ik zou de vraag (als je hem wilt stellen) via een bericht in de berichtenmap stellen. Dan heb je het antwoord altijd zwart op wit.
Ik weet al wel hoeveel ik minimaal per maand netto wil verdienen, liefst meer natuurlijk, en dat is ruim boven de WW die ik nu krijg. Werkte hiervoor niet fulltime maar wil nu wel fulltime werken zodat ik meer loon krijg en er financieel op vooruit ga. Of ik moet een parttime baan vinden die hetzelfde verdiend als fulltime elders.
Alle reacties Link kopieren
In de eerste 2-3 maanden kijkt het UWV of je voldoende verdient om geen aanvulling nodig te hebben. In dat geval blijft je oude recht staan en houd je verplichtingen. Alleen je sollicitatieplicht vervalt die eerste 2 maanden. Je kan ook je ww opzeggen en daarmee afzien van de aanvulling (en van de ww-verplichtingen als het invullen van je inkomstenverklaring), maar dat is alleen handig als je niet daarna weer in de ww hoeft te vervallen. Je krijgt daarna namelijk pas weer ww als je 26 weken gewerkt hebt, daarmee bouw je een nieuw recht op, dat ook weer terug kijkt op het aantal jaren arbeidsverleden.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
24-06-2019 20:26
Ik weet nog niet of er kans is op verlenging en hoeveel ik ga verdienen. Dat hoor ik pas bij het gesprek op het uitzendbureau.

Lijkt me sterk dat ik ineens verwijtbaar werkloos ben als ik een van die banen toch niet neem omdat ze niet aansluiten bij wat ik zoek.

Bij die baan waar ik later nog hoor of ik op gesprek mag komen gaat het om een goed betaalde parttime baan met goede secundaire voorwaarden. Ken mensen die daar gewerkt hebben.
Ik zit ook in het proces en je mag de eerste periode kritisch zijn op welke banen je accepteert. Na 6 maanden wordt er van je verwacht dat je minder kritisch bent op de inhoud en de afstand tot de baan. Dus de eerste zes maanden zou ik jezelf echt de ruimte gunnen om een echt leuke baan te vinden.
Soms is het beter om de WW tijdelijk stopt te zetten. Zeker bij een tijdelijke baan. Dan door laten lopen en dan een aanvulling te krijgen.

Dat kan je maanden WW kosten die je misschien na die tijdelijke baan weer nodig hebt.

Het ligt eraan wat je verdient met die tijdelijke baan. Daar zou ik eerst duidelijkheid over willen hebben en dan pas UWV bellen voor beste oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste is mij vorig jaar overkomen. In januari 2018 vroeg ik voor het eerst in 12 jaar een ww uitkering aan. 2 maanden ww ontvangen en daarna via een uitzendbureau een baan gevonden en dit doorgegeven aan UWV.

In juni 2018 kreeg ik op een maandag te horen dat vrijdag mijn laatste dag zou zijn wegens bezuinigingen. Heel fijn.
Ik schrok natuurlijk enorm maar er werd gereageerd met: je kunt het liefst zsm ww aanvragen. Het uitzendbureau gaf hetzelfde aan. Dat heb ik meteen in werking gezet. In juli kreeg ik van het UWV een bedrag van nog geen € 200 En daar moest ik het maar mee doen. Gelukkig had ik snel een andere baan gevonden maar het was een stressvolle situatie Mijn buffer was niet voldoende. Uiteindelijk is het toch wel goed gekomen maar ik zou iedereen die een ww uitkering heeft afraden om via een uitzendburau aan t werk te gaan. Als je in fase A zit is de opzegperiode van beide kanten heel kort. Zekerheid heb je nooit maar in ieder geval wel een normale opzegtermijn van een laat zeggen 1 maand.
Joyandpain schreef:
25-06-2019 06:39
Dat laatste is mij vorig jaar overkomen. In januari 2018 vroeg ik voor het eerst in 12 jaar een ww uitkering aan. 2 maanden ww ontvangen en daarna via een uitzendbureau een baan gevonden en dit doorgegeven aan UWV.

In juni 2018 kreeg ik op een maandag te horen dat vrijdag mijn laatste dag zou zijn wegens bezuinigingen. Heel fijn.
Ik schrok natuurlijk enorm maar er werd gereageerd met: je kunt het liefst zsm ww aanvragen. Het uitzendbureau gaf hetzelfde aan. Dat heb ik meteen in werking gezet. In juli kreeg ik van het UWV een bedrag van nog geen € 200 En daar moest ik het maar mee doen. Gelukkig had ik snel een andere baan gevonden maar het was een stressvolle situatie Mijn buffer was niet voldoende. Uiteindelijk is het toch wel goed gekomen maar ik zou iedereen die een ww uitkering heeft afraden om via een uitzendburau aan t werk te gaan. Als je in fase A zit is de opzegperiode van beide kanten heel kort. Zekerheid heb je nooit maar in ieder geval wel een normale opzegtermijn van een laat zeggen 1 maand.
Of je gaat wel werken mits je je WW tijdelijk stop kan zetten. Daar zijn voorwaarden voor.
En dat kan ( of zou je alleen moeten willen) als je dan met die baan genoeg verdient om rond te komen. Anders gewoon niet doen TO.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt eraan. Als je langer dan 6 maanden in de WW zit dan vindt het UWV al het werk passend wat niveau betreft.

Je hoeft geen werk te accepteren dat meer uren heeft dan het aantal uren waarvoor je in de WW zit.

Als je een baan wordt aangeboden voor hetzelfde of minder aantal uren dan waarvoor je in je WW zit, het werk passend is en je weigert dan kun je gekort worden op je WW.
Ik ben dus vooral bang om weer in een baan te blijven hangen waar ik echt niet op m'n plek ben en ik niet gelukkig van wordt. Is me al een keer gebeurd bij een andere bijna fulltime baan. Had toen gewoon amper tijd om verder te solliciteren en steeds met een smoes vrij vragen...

Vind het gewoon erg lastig. Krijg van alle kanten vacatures doorgestuurd, van order picken, callcenter, productie werk etc en dan vragen ze een tijdje later of ik al wat gehoord heb van die callcenter of order pick baan. Als ik dan zeg dat ik daar niet op geregeerd heb omdat het niet iets is wat ik zoek krijg ik weer gezeur dat ik niet wil werken, dat ik niet kieskeurig moet zijn, dat ik toch echt moet zorgen dat ik aan het eind van de maand weer werk heb want anders heb ik een te groot gat in m'n CV etc....
En ik wil juist meer uren maken. Bij mijn vorige been kon ik maximaal 28 uur werken en dan heel flexibel. Ik wil gewoon weer een meer stabielere baan van 9 tot 5 en dan af en toe een middagje vrij bij wijze van. Nouja hoeft niet perse 9 tot 5 maar ik wil gewoon af van 3 uurtjes dan weer 4 uur dan weer 8 uur etc....
Alle reacties Link kopieren
Dit is nou typisch iets wat je met het uwv zou moeten overleggen denk ik. Tevens zou ik het niet raar vinden als je gekort zou worden als je het tijdelijke productie werk niet aanneemt. Het is toch een vorm van werkweigering.
Alle reacties Link kopieren
DeMessias schreef:
25-06-2019 11:40
Dit is nou typisch iets wat je met het uwv zou moeten overleggen denk ik. Tevens zou ik het niet raar vinden als je gekort zou worden als je het tijdelijke productie werk niet aanneemt. Het is toch een vorm van werkweigering.
Dat hoeft dus niet. De eerste 6 maanden hoef je alleen te solliciteren op werk dat op niveau is voor het gewenste aantal uren op een acceptabele reisafstand. Pas na 6 maanden verwacht het UWV dat je gewoon zorgt dat je aan het werk gaat.

Ik wordt volgende week ook werkloos in principe zou ik niet in de horeca gaan werken, genoeg te doen op de terrassen met dit weer. Maar met mijn master en 10 jaar werkervaring is dat wel een beetje onder mijn niveau en hoop ik toch echt dat ik snel wat anders heb. En daar krijg je dus gewoon 6 maanden de tijd voor.
Ik verwacht dat ik binnen 6 maanden wel iets heb, zit pas in m'n eerste maand WW nu van de 8 die ik krijg. Zie nu ook best veel vacatures voor de vakantie periode voor minder uren dan ik nu WW krijg. Als ik nou maar 3 maanden WW kreeg had ik erop gereageerd maar ik richt me nu op banen met minimaal 1 jaar contract.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet doen. Ik zit zelf nu in mijn 2e maand ww en minimaal 6 maanden is waar ik op solliciteer. Minimaal 1 jaar is lastig maar met 6 maanden begin je in ieder geval met nieuwe ww periode.
Oja correctie ik kijk ook gewoon naar die van een half jaar maar die projecten van een maand 0f 4-5, de vakantie periode of vervanging van zwangerschaps verlof sla ik nu even over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven