Werk & Studie alle pijlers

MBO onderwijsassistent, ervaringen?

25-06-2019 09:22 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ga ik september beginnen aan een 1-jarige mbo opleiding onderwijsassistent (niv4). Nu hoor ik van veel kanten dat dit niet zo’n slimme keuze is: weinig werk, slecht betaald enz. Het salaris maakt mij niet zo veel uit. Ik heb nu al jaren een wajong- uitkering en voel me nu eindelijk goed genoeg om een stap richting werken te maken. Ik ben al blij als ik van die uitkering af ben en mijn eigen centjes verdien! Waar ik wel bang voor ben is dat er weinig werk in is, nu zie ik op verschillende plekken staan dat je met dit diploma ook in de kinderopvang kan werken, weet iemand of dit diploma daar ook echt gekwalificeerd voor is?
Daarnaast zie ik de mogelijkheid om hierna of een associate degree te doen in deze richting, of een hbo opleiding (heb een vwo diploma dus toelating is geen probleem) omdat het niveau mij misschien tegen gaat vallen. Echter ben ik daar nu (nog) niet aan toe en ben ik al blij als ik niet meer elke dag thuis zit!
Wordt een associate degree echt gezien als hbo werk- en denkniveau? Kan ik dan hbo functies vervullen of is daar toch echt een volledige bachelor voor nodig?
En zijn hier mensen die i als onderwijsassistent werken in het basisonderwijs? Hoe bevalt dat?

Alvast bedankt!
1 jaar
hier is het 3 jaar
Alle reacties Link kopieren
Eenjarig is verkort, Chrys ;-)

Vesvalli; een vriendin van mij heeft ook de verkorte gedaan. Er is inderdaad echt heel weinig werk in te vinden. Onderwijsassistenten kosten namelijk heel erg veel geld. (iets met een payroll constructie vertelde zij mij).

Werken als leerkrachtondersteuner heeft wat dat betreft een beter arbeidsperspectief. En gezien jouw vooropleiding, past dat ook misschien beter bij jouw intelligentie. De werkzaamheden zijn nagenoeg hetzelfde hoor, maar je mag iets meer als leerkrachtondersteuner :-)

Misschien kun je daar naar kijken?
Alle reacties Link kopieren
Als onderwijs assistent is er weinig werk te vinden. Waarom ga je geen Pabo doen als je als vooropleiding VWO hebt?

En als je eigenlijk liever in de kinderopvang werkt waarom volg je dan niet een opleiding in die richting.

Weet je trouwens zeker dat je groepen kinderen kan handelen. Je zal niet voor niets een waking uitkering hebben gekregen.
''Ik ben al lang blij als ik van die uitkering af ben'' Geez, je mag hem ook aan mij geven hoor? Meer dan welkom hier.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Geen-Gebruikersnaam post_id=30088851 time=1561448844 user_id=376286]
''Ik ben al lang blij als ik van die uitkering af ben'' Geez, je mag hem ook aan mij geven hoor? Meer dan welkom hier.


Seriously ????
Alle reacties Link kopieren
Geen-Gebruikersnaam schreef:
25-06-2019 09:47
''Ik ben al lang blij als ik van die uitkering af ben'' Geez, je mag hem ook aan mij geven hoor? Meer dan welkom hier.
Doeslief. Een uitkering is zelden echt leuk. Ik snap haar wel.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de opleiding gedaan maar ben na mijn stage gestopt. Er is zoveel aanbod van stagiairs dat ze geen onderwijsassistent in dienst hoeven te nemen.
Een AD wordt eerder gezien als mbo plus dan als hbo. Bij ons is het tegenwoordig een vereiste voor functies waarvoor je 10 jaar geleden alleen mbo nodig had. Waarom heb je een Wajong-uitkering? Werken in het onderwijs is erg belastend, dus als je verminderd belastbaar bent of psychisch niet top lijkt het me geen verstandige keuze.
Alle reacties Link kopieren
Geen-Gebruikersnaam schreef:
25-06-2019 09:47
''Ik ben al lang blij als ik van die uitkering af ben'' Geez, je mag hem ook aan mij geven hoor? Meer dan welkom hier.
is toch geweldig dat TO zich goed genoeg voelt om haar afstand tot de arbeidsmarkt te gaan verkleinen, jarenlang een uitkering en thuis zitten is echt niet leuk hoor
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat je met die opleiding in de kinderopvang kon werken. Ik meen dat een vriendin van mij dat doet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor deze snelle reacties! Even wat antwoorden op jullie:
- jarenlang een uitkering vind ik vreselijk. Ik had hem natuurlijk met een reden (psychische klachten) maar inmiddels heb ik het idee dat werken juist alleen maar zal helpen bij hoe ik me voel.
- de opleiding duurt een jaar bij Variva omdat dat speciaal volwassenenonderwijs is en er veel (onnodige?) theorie geschrapt is, waardoor het vooral leren in de praktijk is.
- ja ik weet dat een klas kinderen niet zomaar iets is. Echter zit ik nu al jaren thuis met mijn eigen kinderen. 1 ervan gaat naar school al een tijdje, de ander wordt bijna 2 en echt, ik vind het fulltime moeder zijn hartstikke zwaar, ik kijk er naar uit om iets anders te doen. 5 dagen in de week met een peuter om je heen is ook zwaar. Een klas kinderen die je samen met de leerkracht deelt is dan echt wel iets anders. Ik ben overigens dol op kinderen hoor, vandaar deze keuze!
- een AD is dan misschien niet heel waardevol. De pabo lijkt misschien een slimmere keuze, echter zie ik mezelf dat nu (nog) niet doen. Ik kan het, vast wel, wat intelligentie betreft. Maar met 2 kleine kinderen lijkt het me te zwaar. Vandaar dat ik dacht, eerst maar deze stap, een snellere weg naar werk en held verdienen. Pabo kan daarna nog. Weet ik ook gelijk een stuk beter hoe het is om voor de klas te staan.
- OA in plaats van opleiding voor kinderopvang is, omdat ik denk dat het iets breder is. Zeker als ik er eventueel ook mee op een kdv of bso kan werken (met opleiding voor kdv kan je weer niet als OA werken) en daarbij kon ik via iemand die ik ken een leuke stageplek vinden.

Helaas dus idd weinig werk in. Aan de andere kant denk ik dan, ik zie het dan wel. Eerst maar eens het huis uit, een keer een diploma halen.
Opties waar misschien meer werk in is trekken me niet.
Ik heb altijd pedagogiek willen studeren, misschien is dat wel een logische vervolgstap ook. Ik wil voorlopig de lat nog niet te hoog leggen voor mezelf.
Bedankt voor het mee denken! En sorry voor mijn lange berichten :)
Vesvalli schreef:
25-06-2019 11:30
Bedankt voor deze snelle reacties! Even wat antwoorden op jullie:
- jarenlang een uitkering vind ik vreselijk. Ik had hem natuurlijk met een reden (psychische klachten) maar inmiddels heb ik het idee dat werken juist alleen maar zal helpen bij hoe ik me voel.
- de opleiding duurt een jaar bij Variva omdat dat speciaal volwassenenonderwijs is en er veel (onnodige?) theorie geschrapt is, waardoor het vooral leren in de praktijk is.
- ja ik weet dat een klas kinderen niet zomaar iets is. Echter zit ik nu al jaren thuis met mijn eigen kinderen. 1 ervan gaat naar school al een tijdje, de ander wordt bijna 2 en echt, ik vind het fulltime moeder zijn hartstikke zwaar, ik kijk er naar uit om iets anders te doen. 5 dagen in de week met een peuter om je heen is ook zwaar. Een klas kinderen die je samen met de leerkracht deelt is dan echt wel iets anders. Ik ben overigens dol op kinderen hoor, vandaar deze keuze!
- een AD is dan misschien niet heel waardevol. De pabo lijkt misschien een slimmere keuze, echter zie ik mezelf dat nu (nog) niet doen. Ik kan het, vast wel, wat intelligentie betreft. Maar met 2 kleine kinderen lijkt het me te zwaar. Vandaar dat ik dacht, eerst maar deze stap, een snellere weg naar werk en held verdienen. Pabo kan daarna nog. Weet ik ook gelijk een stuk beter hoe het is om voor de klas te staan.
- OA in plaats van opleiding voor kinderopvang is, omdat ik denk dat het iets breder is. Zeker als ik er eventueel ook mee op een kdv of bso kan werken (met opleiding voor kdv kan je weer niet als OA werken) en daarbij kon ik via iemand die ik ken een leuke stageplek vinden.

Helaas dus idd weinig werk in. Aan de andere kant denk ik dan, ik zie het dan wel. Eerst maar eens het huis uit, een keer een diploma halen.
Opties waar misschien meer werk in is trekken me niet.
Ik heb altijd pedagogiek willen studeren, misschien is dat wel een logische vervolgstap ook. Ik wil voorlopig de lat nog niet te hoog leggen voor mezelf.
Bedankt voor het mee denken! En sorry voor mijn lange berichten :)
En is SPH niks voor je? Volgens mij is er voor pedagogiek afgestudeerden ook weinig werk. Bij de thuis studie organisaties is er nu een overheids subsidie voor SPH omdat ze verwachten veel SPHers nodig te hebben in de nabije toekomst.

Alleen of je met dat diploma in de kinderopvang mag werken weet ik niet. Een aantal jaar geleden was dat wel zo.
Ik heb zelf MBO onderwijsassistent gedaan en werk al bijna 10 jaar in de kinderopvang. Ik hoor slechts nu, na 10 jaar dat af en toe onderwijsassistenten worden aangenomen op basisscholen. Wat al eerder gezegd is, er is vaak geen budget voor terwijl de leerkrachten wel dagelijks onderwijsassistenten kunnen gebruiken. Wil je écht per sé in het onderwijs gaan, dan kun je meestal wel werk vinden op ZMLK scholen. Dit zijn kinderen die zeer moeilijk kunnen leren en op het zwakste niveau staan (verstandelijk gehandicapte kinderen, bijvoorbeeld)
Met Onderwijsassistent begeleid je kinderen bij het maken van hun huiswerk of bereid je lessen voor de leerkracht voor. Het is didactischer en je werkt volgens het beleid van een school. In de kinderopvang gaat het er écht anders aan toe. Daar ben je meer bezig met kinderen verzorgen en te stimuleren/begeleiden (als ze al wat ouder zijn) bij het spelenderwijs zichzelf te ontwikkelen.

Persoonlijk heb ik het erg naar mijn zin in de kinderopvang en ik vind de doelgroep heel leuk om dagelijks mee te werken. Elke dag verloopt weer anders. Heb jaren BSO gedaan, maar houd er rekening mee dat je daar heel weinig uren kunt werken. Daarom werk ik nu inmiddels op een peutergroep, omdat ik er anders gewoon niet van kon leven.

In jouw verhaal mis ik eerlijk gezegd een beetje de motivatie waarom je juist met kinderen wil werken? Welke affiniteit heb je dan zelf met de doelgroep?
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen die wel als oa werken, werken daarnaast (vaak in dezelfde school) als naschoolse.... Misschien is dat ook wat?
Wat goed dat je weer perspectieven ziet voor een opleiding en werk!
Krijg je hier begeleiding bij, of is het mogelijk om deze te krijgen?

Je geeft aan dat je fulltime met je eigen kinderen erg zwaar vindt. Dan zou ik zeker niet voor onderwijsassistent gaan of een baan in de kinderopvang.

Hoeveel uur wil/kan je werken?
Na jarenlang thuiszitten is het verstandig dit rustig op te bouwen en vandaaruit te kijken wat je aan kan.
Ik zou gewoon die (verkorte) opleiding gaan doen! Een jaar is te overzien, je doet ook meteen werkervaring op. Ondertussen kun je ook inschatten wat je nu aan kunt. Pabo of Pedagogiek kan daarna altijd nog. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er een groot verschil zit tussen thuis zijn met je kind en werken met kinderen. Het voelt voor mij eenzaam, andere mensen werken, kind vermaakt zich lang niet altijd in zn eentje.

Mijn motivatie? Ik vind kinderen geweldig, ik zou graag als OA ervoor zorgen dat ik extra hulp in de klas ben, extra aandacht kan bieden aan kinderen die dat nodig hebben. Ik ben creatief en het lijkt me heerlijk om met kinderen te knutselen, mee te gaan op schoolreis, de klas gezellig te maken, helpen met klusjes. Ik doe dit nu vaak vrijwillig bij mijn dochter op school en wil dan het liefst de hele dag blijven :)

SPH is interessant ja, maar niet per se gericht op kinderen. Volwassenen problematiek is denk ik niks voor mij.

Of er totaal andere richtingen zijn die bij mij passen? Geen idee. Ik heb het idee dat ik iets met kinderen moet doen. Zie mezelf geen kantoorbaan oid hebben. Dat lijkt mij dus veel zwaarder dan een lange dag in de klas.
Het klinkt alsof dit de juiste opleiding en het juiste werk is voor jou. Of je daarna een baan kunt vinden is voor later. Gewoon beginnen en genieten!
Alle reacties Link kopieren
De opleiding bestaat uit 1 avond les, en 2 dagen stage. Dit is voor mij haalbaar, meer dan dit (nog) niet. Daarnaast thuisstudie, maar eerlijk gezegd denk ik dat dat me makkelijk af zal gaan, ik leer makkelijk.
Vriendin van mij doet deeltijd pabo, naast een gezin, en die is daar echt heel veel tijd aan kwijt. Dat zie ik mezelf nu niet doen. Bovendien ben ik echt al blij als ik ergens kan werken, parttime is in mijn geval prima. Een ‘echte’ carriere heb ik allang opgegeven en vind ik ook niet belangrijk. Iets dien wat ik leuk vind en daarmee geen uitkering meer hoeven ontvangen, dat is mijn doel :)
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
25-06-2019 12:48
Ik zou gewoon die (verkorte) opleiding gaan doen! Een jaar is te overzien, je doet ook meteen werkervaring op. Ondertussen kun je ook inschatten wat je nu aan kunt. Pabo of Pedagogiek kan daarna altijd nog. Veel succes!
helemaal mee eens
eerst ergens beginnen en stap voor stap
Alle reacties Link kopieren
Vesvalli schreef:
25-06-2019 12:55
Vriendin van mij doet deeltijd pabo, naast een gezin, en die is daar echt heel veel tijd aan kwijt. Dat zie ik mezelf nu niet doen.
ik heb ook een vriendin die het doet, het is echt heel zwaar
ik denk dat je een prima startpunt voor jezelf hebt bedacht!
Alle reacties Link kopieren
In het speciaal onderwijs zitten ze hier te springen om onderwijsassistenten (ReNN4) en ik ken een aantal onderwijsassistenten die nog aanvullende opleiding hebben gedaan en die nu als ambulant ondersteuner werken. Die gaan zelf naar verschillende scholen om daar kinderen te helpen die een PGB hebben.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
theatime schreef:
25-06-2019 12:32
Wat goed dat je weer perspectieven ziet voor een opleiding en werk!
Krijg je hier begeleiding bij, of is het mogelijk om deze te krijgen?

Je geeft aan dat je fulltime met je eigen kinderen erg zwaar vindt. Dan zou ik zeker niet voor onderwijsassistent gaan of een baan in de kinderopvang.

Hoeveel uur wil/kan je werken?
Na jarenlang thuiszitten is het verstandig dit rustig op te bouwen en vandaaruit te kijken wat je aan kan.
Ik ben docent maar fulltime thuis met mijn kleine kinderen vond ik echt veel zwaarder dan combi werken en thuis
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik heb als volwassene (40+) de verkorte opleiding gedaan. Daarna heel lang gezocht naar werk. Via vrijwilligerswerk een invalpool en een paar korte contacten nu uiteindelijk een vaste baan.

Juist mijn wat oudere leeftijd was vaak een reden om mij aan te nemen. Nu bezig met de opleiding 'leerkrachtondersteuner'.

Ik vind het een geweldige baan. Op geen enkele school wordt de functie hetzelfde ingevuld. En als je eenmaal wat langer ergens werkt kun je soms zelf ook invloed uitoefenen op de taken die je doet. Ik doe nu echt heel leuke dingen maar ben ook verantwoordelijk voor de was en de afwas.

Succes, met je beslissing. Je mag me ook een pb sturen voor nog meer info. Ik wordt te herkenbaar als ik precies omschrijf wat ik doe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven