Werk & Studie alle pijlers

Nachtdienst

25-06-2019 20:35 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve leden,

Ik ben van plan om een carriereswitch te maken. Ik heb altijd een kantoorbaan gehad, waar ik heb wel altijd hiervoor moeten reizen. Minimaal 1,5 uur onderweg heen en terug. Een 9 tot 5 mentaliteit heb ik niet, maar de stabiliteit was ergens wel fijn.

Nu heb ik een baan dicht bij huis gevonden, de functie lijkt me ook erg leuk. De nachtdienst maakt me echter wel een beetje bang.

Hoe hebben jullie nachtdiensten ervaren? Is het een kwestie van wennen? Is het te combineren met je leven overdag of kinderen?
Heb je goede opvang/ netwerk thuis?
Partner?
Leeftijd ?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
25-06-2019 20:36
Heb je goede opvang/ netwerk thuis?
Yes, woon bij mijn ouders. Geen kids. Maar wie weet in de toekomst?
Dan zou ik me er nog maar niet druk over maken en gewoon gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken mensen die helemaal gammel zijn als ze de nacht hebben en ik ken mensen die er vreselijk goed tegen kunnen en alles daar tussen in.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou het te combineren moeten zijn met kinderen wanneer je die niet hebt?
Daarnaast heb je dus ook geen huishouden.
In dat geval lijkt het me heel makkelijk te combineren.

Ik werk meerdere nachten per maand in combi met het huishouden als toevoeging op mijn 32 urige werkweek. Nog geen kinderen en ik vind het heel goed te doen.
Mocht ik eindelijk kinderen krijgen overweeg ik overdag een dag minder te gaan werken en een vaste nachtdienst per week te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het 2 jaar gedaan, kon het helaas vanwege lichamelijke klachten niet meer.

Maar ik vond het magisch, snachts werken betekent de zon op zien komen sochtends (in de zomer dan ;-)), de stilte van de nacht, elke dag uitslapen (want ja, na een nachtdienst slaap je echt niet tot de volgende dienst, dus op je gemak wakker worden).

Maar ook, doodmoe als je moet terugschakelen, het "moeten" slapen overdag, als de hele wereld aan het strand lijkt te liggen, vroeg weg van feestjes want je moet nog werken, slaapuren tellen zodat je er weer tegen kan.

Ik ken mensen die het al 35 jaar doen en het geweldig vinden!

Gewoon ervaren dus.

En ik ken er zat met kinderen en een huishouden. Zolang de boel thuis een beetje meewerkt...kan prima.
Ik heb het een tijd gedaan toen een hele tijd niet en nu weer wel. En ik wil er weer mee stoppen.

Sure het heeft best een voordeel om overdag vrij te zijn maar ik vind de nadelen zwaarder wegen. Je bent gewoon uit het ritme met de meeste andere mensen dus voor je sociale leven is het onhandig. Ook ben ik na nachtdiensten echt moeier dan na gewoon overdag werken. Het is ook bewezen ongezond.
Ik heb er maximaal 2 per maand, meer trek ik lichamelijk ook niet omdat ik overdag heel slecht slaap. Ik draai ze vooral voor de ORT en omdat ik het schrijven van verslagen e.d. daarin kan doen (in onze nachtdienst zijn amper werkzaamheden). Het heeft verder zoals iemand al zei ook wel wat magisch, maar ik zou het niet te vaak willen hebben want ik ben wel 3 dagen letterlijk van de wereld zo ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Heb 2 jaar wekelijks 2 nachten gedaan, ging eerst prima maar kreeg lichamelijke klachten na 1.5 jaar

Nu elke maand 2 of 3 en dat is prima te doen.
Heb kinderen trouwens
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al 8 jaar gemiddeld drie nachten per week en ik vind het heerlijk!
Het enige nadeel vind ik het slapen als het weer is zoals vandaag, maar dat komt natuurlijk maar heel weinig voor. Ik vind rolluiken en op maat gemaakte oordopjes wel een must trouwens.
Ik heb drie kinderen en doe een HBO-studie en ook daarmee is het prima te combineren.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ongeveer 5 nachtdiensten per maand. Het is vooral qua voeding even zoeken wat her beste bevalt. Ik eet nu bijvoorbeeld van 23:00u tot 07:00u niet en doe dan ontbijten als ik thuis kom voor het slapen.

Na de nachtdiensten heb ik vaak een kater gevoel bij het terugschakelen naar het normale ritme.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een kwestie van wennen is. Momenteel draai ik geen nachtdiensten meer, maar heb nog wel regelmatig diensten waarbij ik midden in de nacht op moet. Beetje vergelijkbaar met een nachtdienst.

Ik vond de eerste nachtdienst van de werkweek altijd moeilijk, omdat je toch ergens op de dag je slaap moet proberen te pakken, maar nog niet in het nachtdienst ritme zit. Als ik eenmaal in de flow zat ging het prima, totdat ik weer vrij was geweest en het riedeltje weer opnieuw begon. :mrgreen:

Laatste nachtdienst voor mijn vrije dag(en) probeerde ik altijd door te halen. Zo kon ik gelijk in het ‘normale’ ritme proberen te komen en ‘s avonds rond een normaal tijdstip naar bed. Soort jetlag effect, haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven