Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan zwanger

25-06-2019 23:17 244 berichten
Ik zit behoorlijk in mijn maag met het volgende

Wij zijn best even bezig geweest om zwanger te raken. Inclusief een jaar medische molen.
Mijn kinderwens en het traject hebben mij een flinke tijd tegen gehouden om weg te gaan bij een baan waarbij ik het door nieuw management niet meer naar mijn zin had

De stap genomen om een nieuwe baan te zoeken (kinderopvang). Dat was vrij snel gelukt, heel fijn natuurlijk.
In de eerste weken heb ik daar vertelt over het traject. Dit omdat ik regelmatig langs het ziekenhuis moest voor echo's
Heel kort nadat ik dot heb besproken hebben ze mijn proeftijd zonder duidelijke reden beëindigd

In dezelfde week dat ik zonder werk kwam te zien ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben.
Heel blij natuurlijk, maar ironisch genoeg echt bal qua timing

Ik ben gelijk om zoek gegaan naar een nieuwe baan (ook weer kinderopvang)
Vorige week een in begonnen bij een leuk bedrijf, maar ik zit nu heel erg met het vertellen van mijn zwangerschap in mijn maag. Ergens ben ik heel bang dat ik hierdoor weer niet door mijn proeftijd kom.

Als ik wacht tot na mijn proeftijd net vertellen ben ik bijna dertien weken teen die tijd. Ik ben heel slank en min darmen puilen in de avond nu al uit, dus geen idee hoe mijn buik dan al is. Of ik het nog kan verbergen.

Ik weet niet wat te doen.
Ook net het verder wereldkundig maken man de zwangerschap. Kan je dat maken als werkgever het dan nog niet weet voor een week of wat? Wat als ze het dan via via te horen krijgen?

Ik hoop op wat inzichten van buitenstaanders. Hopelijk helpt dat qua gedachten ordenen en gevoel
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in de kinderopvang en voor zover ik weet is er een enorm tekort aan personeel. Je kan overal zo aan de slag. Dus als jij in je proeftijd gewoon goed je werk doet en laat zien wat je waard bent, is de kans groot dat het geen probleem op levert. Ja ze zullen ervan balen, maar dat waait wel over. Liever een goede werknemer die er even uit ligt door zwangerschapsverlof, dan een tekort aan (goed) personeel.

Wel zou ik gewoon wachten met vertellen. Na 12 weken heb je pas wat meer zekerheid dat alles goed gaat en dat lijkt mij een prima argument.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Volgens mij is er best een tekort aan werknemers in de kinderopvang, dus als je tijdens je proeftijd gewoon laat zien wat je waard bent, dan heb je best kans dat je gewoon kunt blijven.

Als het voor je werk echt nog geheim moet blijven, dan zou ik het uiteraard ook nog niet wereldkundig maken. Dat is het offer wat je dan zult moeten brengen.

Zwangerschap verborgen houden tot 13 weken zou makkelijk moeten kunnen bij een nieuwe werkgever lijkt me. Ze kennen je nog maar net, dus hoe dun of dik jij normaal gesproken precies bent, dat weten ze nog helemaal niet zo goed. Er zijn zoveel slanke vrouwen met een iets 'bollend' buikje omdat simpelweg lang niet iedereen ijzersterke buikspieren heeft. Wat voor jou opvalt is voor buitenstaanders lang niet zo duidelijk.

En het maakt ook nogal een verschil of je een superstrak topje aantrekt of een wat losvallend shirtje.
Ik ga sowieso een paar wat losser topje aanschaffen. Bij inspectie van mijn garderobe kwam ik tot se conclusie dat bijna alles wat ik heb vrij stak is

Ik vind het heel rot hoe het bij het vorige bedrijf is gegaan. Heeft non zelfs doen twijfelen of ik niet min oude werk terug moest vragen (waar ik heel veel stress van had en echt niet meer leuk was)
Heeft toch een flinke deuk in mijn vertrouwen geslagen
Alle reacties Link kopieren
Wat lullig zeg van je vorige werkgever. Wat gaven ze als reden?
Maar volgens mij mag je niet zomaar je proeftijd uitgezet worden als je meldt dat je zwanger bent, er is daar namelijk speciale regelgeving voor.
Je bent ook niet verplicht aan je werkgever te melden dat je zwanger bent. Als je bang bent dat je hetzelfde overkomt dan wacht je gewoon netjes tot je 13 weken bent, dus 3 maanden. Dat is sowieso de ‘veilige zone’ en een redelijke normale termijn waarop mensen op hun werk vertellen dat ze zwanger zijn.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ze hebben toen niet echt een reden gegeven voor het beëindigen van de proeftijd
Ik had juist die week nog aan collega's gevraagd hoe ze het vonden gaan. Dat was allemaal positief
Ik heb de termijnecho met elf weken, meestal vertellen mensen het na een goede uitslag daarvan toch?
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
26-06-2019 00:20
Ik heb de termijnecho met elf weken, meestal vertellen mensen het na een goede uitslag daarvan toch?

Ja, maar in jouw geval zou ik wachten tot na je proeftijd. Je moet mensen niet in de verleiding of de gelegenheid brengen je te discrimineren, dat is slecht voor hun karma.
Arcticfox1 schreef:
26-06-2019 00:20
Ik heb de termijnecho met elf weken, meestal vertellen mensen het na een goede uitslag daarvan toch?
Veel vrouwen wachten tot na de 12 weken ivm de kans dat h e t nog fout kan gaan.

Ik ben daarin geen goede leidraad, want wij vertellen het met 6 weken al. Moet anders gaan liegen waarom ik in het ziekenhuis lig.

Als ik jou was zou ik wachten tot na je proeftijd, maar dan zou ik verder aan niemand vertellen.
Gefeliciteerd!
Ik heb in dezelfde situatie gezeten en het zelfs in een veel later stadium pas verteld, ook pas na mijn proeftijd. Er was daar personeelstekort en ik had mijn benen uit mijn lijf gelopen tijdens mijn eerste maand om mezelf te bewijzen. Gelukkig reageerde iedereen geweldig en werd mijn contract zelfs verlengd toen ik thuis zat.
Ik zou je proeftijd uitzitten en dus nu je waarde laten zien!
Alle reacties Link kopieren
Wettelijk hoef je het je werkgever pas te vertellen drie weken voor je met verlof zou gaan. Dat is natuurlijk een beetje raar want dan loop je met een enorme toeter, maar je bent niet verplicht het eerder te melden.

Zelfs als t echt wat zichtbaarder wordt, gaat ook echt niemand ernaar vragen als het goed is. En tot 13 weken is het heel goed te verbergen normaal gesproken. Ik vertelde het op mijn werk pas na 16 weken, dat voelde toen fijner. Familie en vrienden wisten het toen al wel langer.

Ben nu weer zwanger en begin eind augustus aan een nieuwe baan, ben dan 15 weken ofzo. Ik zie wel wanneer ik het dan vertel, wat dan het beste uitkomt. Maak je niet druk, er zit echt geen verplichting aan dat je het met een bepaald aantal weken al per se verteld moet hebben.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je het pas 3 weken voor je zwangerschapsverlof vertellen, dus je staat volledig in je recht om het te doen als je proeftijd is afgelopen. En dat zou ik ook doen. Hele normale termijn om het te vertellen en het mag dus nog significant later.
Shiitake schreef:
26-06-2019 07:18
Gefeliciteerd!
Ik heb in dezelfde situatie gezeten en het zelfs in een veel later stadium pas verteld, ook pas na mijn proeftijd. Er was daar personeelstekort en ik had mijn benen uit mijn lijf gelopen tijdens mijn eerste maand om mezelf te bewijzen. Gelukkig reageerde iedereen geweldig en werd mijn contract zelfs verlengd toen ik thuis zat.
Ik zou je proeftijd uitzitten en dus nu je waarde laten zien!
Had jij je omgeving verder wel al ingelicht?
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
26-06-2019 00:12
Wat lullig zeg van je vorige werkgever. Wat gaven ze als reden?
Maar volgens mij mag je niet zomaar je proeftijd uitgezet worden als je meldt dat je zwanger bent, er is daar namelijk speciale regelgeving voor.
Je bent ook niet verplicht aan je werkgever te melden dat je zwanger bent. Als je bang bent dat je hetzelfde overkomt dan wacht je gewoon netjes tot je 13 weken bent, dus 3 maanden. Dat is sowieso de ‘veilige zone’ en een redelijke normale termijn waarop mensen op hun werk vertellen dat ze zwanger zijn.
Een werkgever zal nooit zeggen dat ze he proeftijd niet verlengen ivm de zwangerschap. Maak maar hard dat dar de reden is, dat is niet te doen. Hoe vervelend ook voor TO. Ik zou daar ook geen aandacht meer aan besteden, werkgevers die zo met hun mensen om gaan daar wil je toch ook niet voor werken?

To, gewoon nog even niks zeggen. Je bent niet verplicht om nu al te vertellen dat je zwanger bent. Voor nu scheelt het dat de zomer er aan komt. Lekker wat losvallende kleding dragen onder mom luchtig, en even wachten met vertellen. Je proeftijd is toch zo voorbij?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook wachten met vertellen. Je kunt het wel aan familie/vrienden vertellen, tenzij die (via via) je werkgever of collega’s kennen. Het is jouw recht om die informatie te delen wanneer je wilt en je hoeft dat niet bij iedereen tegelijk te doen.

Hier ook eens gewacht tot na proeftijd, was lastig want begon pas met werken toen ik 9 weken was en de proeftijd was 8 weken. Ze dachten volgens mij dat ik dol was op pizza en bier.
Wachten.
Alle reacties Link kopieren
ik vertelde het ook pas bij 14 weken, gewoon voor de eigen zekerheid en ik heb een vast contract trouwens

maar zou geen zin hebben gehad iedereen ook weer in te moeten lichten als er iets mis was gegaan
Lorem Ipsum
Arcticfox1 schreef:
26-06-2019 07:38
Had jij je omgeving verder wel al ingelicht?
De familie wist het dezelfde dag als dat wij het wisten, we wilden meteen onze blijdschap delen. Mensen die verder weg van ons stonden wisten het pas later, om te voorkomen dat mensen op mijn werk er via via achterkwamen.
Ik zat in dezelfde situatie als jou, en ik heb gewacht want ik wilde de baan héél graag. Toen ik het vertelde was ik 16 weken en ze reageerden leuk.
Shiitake schreef:
26-06-2019 09:47
De familie wist het dezelfde dag als dat wij het wisten, we wilden meteen onze blijdschap delen. Mensen die verder weg van ons stonden wisten het pas later, om te voorkomen dat mensen op mijn werk er via via achterkwamen.
De mensen die heel dicht bij mij staan weten het al wel.
Maar niet al mijn vriendinnen en familie nog. Of mensen van mijn vrijwilligerswerk of vereniging

Daar wilde ik sowieso mee wachten tot na se termijnecho en misschien wel tot na de uitslag van de nipt
Proeftijd is blijkbaar niet een, maar twee maanden. Dan zit ik al op zeventien weken
Ik ben echt heel bang dat dor verkeerd gaat uitpakken
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
26-06-2019 18:25
Proeftijd is blijkbaar niet een, maar twee maanden. Dan zit ik al op zeventien weken
Ik ben echt heel bang dat dor verkeerd gaat uitpakken

Verkeerder dan ontslagen worden in je proeftijd omdat je het tijdens je proeftijd vertelt, bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
26-06-2019 18:25
Proeftijd is blijkbaar niet een, maar twee maanden. Dan zit ik al op zeventien weken
Ik ben echt heel bang dat dor verkeerd gaat uitpakken
Dat ze het zien en je wegsturen in je proeftijd? Dat kan inderdaad, maar officieel mag het niet. Dus ik zou verbergende kleding dragen en regelmatig feedback vragen. Als die positief is, dan is het niet logisch dat je je proeftijd niet doorkomt en dat weerhoudt ze hopelijk van jou wegsturen als ze iets vermoeden. Jij staat volkomen in je recht om niets te vertellen, dus buik in, losse shirtjes aan en lekker doorwerken.
Om je even gerust te stellen: ik was rond de 21 weken toen ik het vertelde. Maar ik kon het nog redelijk verhullen.
Ik ben inderdaad heel bang dat ze mij eruit gooien met een lulsmoes s in het vertel
En ik wil het al helemaal niet zolang verborgen houden voor de rest van mijn omgeving

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven