Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan zwanger

25-06-2019 23:17 244 berichten
Ik zit behoorlijk in mijn maag met het volgende

Wij zijn best even bezig geweest om zwanger te raken. Inclusief een jaar medische molen.
Mijn kinderwens en het traject hebben mij een flinke tijd tegen gehouden om weg te gaan bij een baan waarbij ik het door nieuw management niet meer naar mijn zin had

De stap genomen om een nieuwe baan te zoeken (kinderopvang). Dat was vrij snel gelukt, heel fijn natuurlijk.
In de eerste weken heb ik daar vertelt over het traject. Dit omdat ik regelmatig langs het ziekenhuis moest voor echo's
Heel kort nadat ik dot heb besproken hebben ze mijn proeftijd zonder duidelijke reden beëindigd

In dezelfde week dat ik zonder werk kwam te zien ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben.
Heel blij natuurlijk, maar ironisch genoeg echt bal qua timing

Ik ben gelijk om zoek gegaan naar een nieuwe baan (ook weer kinderopvang)
Vorige week een in begonnen bij een leuk bedrijf, maar ik zit nu heel erg met het vertellen van mijn zwangerschap in mijn maag. Ergens ben ik heel bang dat ik hierdoor weer niet door mijn proeftijd kom.

Als ik wacht tot na mijn proeftijd net vertellen ben ik bijna dertien weken teen die tijd. Ik ben heel slank en min darmen puilen in de avond nu al uit, dus geen idee hoe mijn buik dan al is. Of ik het nog kan verbergen.

Ik weet niet wat te doen.
Ook net het verder wereldkundig maken man de zwangerschap. Kan je dat maken als werkgever het dan nog niet weet voor een week of wat? Wat als ze het dan via via te horen krijgen?

Ik hoop op wat inzichten van buitenstaanders. Hopelijk helpt dat qua gedachten ordenen en gevoel
Shiitake schreef:
26-06-2019 19:07
Om je even gerust te stellen: ik was rond de 21 weken toen ik het vertelde. Maar ik kon het nog redelijk verhullen.
Mag ik vragen waarom je het Town las hebt verteld?
En was de rest van je omgeving wel eerder op de hoogte
Arcticfox1 schreef:
26-06-2019 18:25
Proeftijd is blijkbaar niet een, maar twee maanden. Dan zit ik al op zeventien weken
Ik ben echt heel bang dat dor verkeerd gaat uitpakken
Voor wat voor contract? Want alleen bij een 2-jarig contract (of langer) of vast dienstverband mogen ze 2 maanden proeftijd geven. Bij een jaarcontract maar één (tenzij in cao is bepaald dat proeftijd wel langer mag duren). Als ze maar één jaar proeftijd mogen geven dan gewoon niks zeggen en op zn beloop laten, want dan is de hele proeftijd nietig en vervalt die dus, en zit je al gebakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb allebei ervaringen gehad.
Bij een baan is mn contract stopgezet omdat ik zwanger was.
Bij de volgende zwangerschap was ik zo bang om het te vertellen. Mijn manager was alleen maar blij voor me en zei dat hij investeert in goede mensen, dus dat hij me graag wilde houden, en bood me na mn proeftijd een vast contract aan.
Een zebra is geen paard met strepen
Arcticfox1 schreef:
26-06-2019 19:31
Mag ik vragen waarom je het Town las hebt verteld?
En was de rest van je omgeving wel eerder op de hoogte
Omdat ik zwanger was aangenomen terwijl ze dat niet wisten ik toen pas mijn proeftijd door was. Voor je 2e vraag, zie mijn vorige post. Familie meteen, omgeving die verder van mij afstond later.
Ik was ook al zwanger toen ze mijn in dienst namen. Dat heb ik toen niet vermeld omdat het zo pril was en knauw ik niet wilde dat het een invloed zou zijn bij mijn sollicitatie

Ik heb een jaarcontract, maar met een cao doe daar van af mag wijken naar twee maanden

Ik vind jullie antwoorden heel prettig. Ondertussen wat minder in paniek, maar ga er nog wel over nadenken voor wanneer ik het vertel.
Mocht ik kiezen het binnen mijn proeftijd te vertellen en het kost mij mijn baan, dan vind ik vast wel een oplossing
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook een fijn idee dat de werkgever míj wilde hebben en dus verder keek dan een persoon die voor m werkt en zwanger werd.
Daardoor voelde ik me enorm gewaardeerd.
Daar werkte ik liever voor.
Een zebra is geen paard met strepen
Kijk maar even TO, als het lukt zou ik nog steeds proberen het na de proeftijd te vertellen maar je ziet het wel. Als je klachten krijgt, of een buikje waar je niet omheen kunt dan is dat helaas maar zo en dan komt het idd ook wel goed. Gelukkig heb je sowieso recht op verlof straks, dan betaalt de overheid die gewoon en moet je het met ww of tijdelijk werk tot die tijd uitzingen.
Sorry, ik werk zelf al jaren als HR-Adviseur en werk dus ook veel samen met managers. Heb bij verschillende organisaties gewerkt.
Ik zou het juist erg waarderen als iemand niet wacht met vertellen tot nèt na de proeftijd. Ik zou daar een beetje een vervelend gevoel aan overhouden.
Ik vind dat niet een fijne, open manier van met elkaar omgaan.
Ik en de managers met wie ik samen heb gewerkt zouden je nooit ontslaan omdat je zwanger bent. Het is dan gewoon een praktisch probleem dat we op gaan lossen en we zouden het voor jou verder gewoon leuk vinden.
Maar je zou wel op een niet goede manier in mijn hoofd blijven hangen als je niet gewoon eerlijk vertelt dat je zwanger bent en je blijkt dan net na je proeftijd al 14 of 15 weken zwanger of zo.
Ik vind het gewoon niet zo sympathiek, niet een fijne manier van met elkaar omgaan. Ik houd van beide kanten van eerlijkheid en openheid en kan het alleen maar waarderen als iemand zegt: “ja, ik vind het erg lastig om te vertellen, omdat ik hier net werk” enz.
Ik heb bij verschillende organisaties beide situaties wel meegemaakt... de vrouwen die het gewoon in hun proeftijd of voor een contractverlenging verteld hebben zijn nooit ontslagen. Hadden bij ons (in het achterhoofd) juist een streepje voor op de vrouwen die bewust lang gewacht hebben met vertellen. Het is je recht, maar het voelt toch een beetje te uitgekiend voor mij.
Misschien kun je je manager en de cultuur al wel een klein beetje inschatten? En het helpt soms ook als de mensen met wie je dit gesprek moet voeren zelf kinderen hebben.

Wij hebben ook weleens iemand toch gewoon aangenomen die in het arbeidsvoorwaardengesprek vertelde dat ze (net) zwanger was.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vast contract gekregen toen ik zwanger was. Dat vond ik een bijzonder mooie geste van mijn werkgever en werd er alleen maar nog loyaler van.

Ik zou het wel vertellen, inclusief traject. Maar ken jouw financiële situatie niet. Enne, gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ik vind mijn nieuwe baan echt heel erg leuk. Leuker nog dan bij de werkgever waarbij ik niet door de proeftijd was
Ik heb deze week wat feedback gevraagd aan collega's en dat was allemaal positief.
Aan mij inzet en flexibiliteit zal het niet liggen.
Ik neig er nu naar om het te vertellen wanneer we ook de rest van de familie, vrienden, vereniging enzovoort gaan inlichten.
Dat word als we se uitslag van de nipt hebben regen se dertien weken gok ik

Mocht ik toch mijn baan kwijtraken dan komt het met ww oid vast weer goed. Maar ik zot er echt niet op te wachten om weet thuis te zitten of dik zwanger weer te solliciteren
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
28-06-2019 01:49
Ik heb bij verschillende organisaties beide situaties wel meegemaakt... de vrouwen die het gewoon in hun proeftijd of voor een contractverlenging verteld hebben zijn nooit ontslagen. Hadden bij ons (in het achterhoofd) juist een streepje voor op de vrouwen die bewust lang gewacht hebben met vertellen. Het is je recht, maar het voelt toch een beetje te uitgekiend voor mij.

Die houding is net zozeer zwangerschapsdiscriminatie als iemand ontslaan in haar proeftijd omdat ze zwanger is. Met zo’n instelling kun je het als vrouw nooit goed doen: als je het vertelt kun je de pech hebben dat je wordt ontslagen omdat je zwanger bent, als je het niet vertelt kun je de pech hebben dat ze dat zien als uitgekiend en wordt je daardoor achter gesteld op anderen. Het idee achter het verbieden van zwangerschapsdiscriminatie is dat wat je ook doet als vrouw, rondom die 1,7 keer dat je betrokken bent bij een voortplantingsproces, het geen gevolgen heeft voor je carrière. Wat jij nu doet is net zo fout als iemand ontslaan omdat ze zwanger is.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
28-06-2019 19:04
Ik vind mijn nieuwe baan echt heel erg leuk. Leuker nog dan bij de werkgever waarbij ik niet door de proeftijd was
Ik heb deze week wat feedback gevraagd aan collega's en dat was allemaal positief.
Aan mij inzet en flexibiliteit zal het niet liggen.
Ik neig er nu naar om het te vertellen wanneer we ook de rest van de familie, vrienden, vereniging enzovoort gaan inlichten.
Dat word als we se uitslag van de nipt hebben regen se dertien weken gok ik

Mocht ik toch mijn baan kwijtraken dan komt het met ww oid vast weer goed. Maar ik zot er echt niet op te wachten om weet thuis te zitten of dik zwanger weer te solliciteren

Ik zou het niet vertellen. Pas als je uit je proeftijd bent. Dat hele ‘uitgekiend’, ‘uitgekookt’, ‘achterbaks’ en wat voor termen en dito gevolgen sommige werkgevers er aan hangen is net zozeer verboden bij de wet als je ontslaan. Laat je niet chanteren, kies wat jóu past, niet wat een werkgever past.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
28-06-2019 01:41
Sorry, ik werk zelf al jaren als HR-Adviseur en werk dus ook veel samen met managers. Heb bij verschillende organisaties gewerkt.
Ik zou het juist erg waarderen als iemand niet wacht met vertellen tot nèt na de proeftijd. Ik zou daar een beetje een vervelend gevoel aan overhouden.
Ik vind dat niet een fijne, open manier van met elkaar omgaan.
Ik en de managers met wie ik samen heb gewerkt zouden je nooit ontslaan omdat je zwanger bent. Het is dan gewoon een praktisch probleem dat we op gaan lossen en we zouden het voor jou verder gewoon leuk vinden.
Maar je zou wel op een niet goede manier in mijn hoofd blijven hangen als je niet gewoon eerlijk vertelt dat je zwanger bent en je blijkt dan net na je proeftijd al 14 of 15 weken zwanger of zo.
Ik vind het gewoon niet zo sympathiek, niet een fijne manier van met elkaar omgaan. Ik houd van beide kanten van eerlijkheid en openheid en kan het alleen maar waarderen als iemand zegt: “ja, ik vind het erg lastig om te vertellen, omdat ik hier net werk” enz.
Dit!
Arcticfox1 schreef:
28-06-2019 19:04
Ik vind mijn nieuwe baan echt heel erg leuk. Leuker nog dan bij de werkgever waarbij ik niet door de proeftijd was
Ik heb deze week wat feedback gevraagd aan collega's en dat was allemaal positief.
Aan mij inzet en flexibiliteit zal het niet liggen.
Ik neig er nu naar om het te vertellen wanneer we ook de rest van de familie, vrienden, vereniging enzovoort gaan inlichten.
Dat word als we se uitslag van de nipt hebben regen se dertien weken gok ik

Mocht ik toch mijn baan kwijtraken dan komt het met ww oid vast weer goed. Maar ik zot er echt niet op te wachten om weet thuis te zitten of dik zwanger weer te solliciteren
Ik snap dat je het spannend vindt, maar ik denk dat veel werkgevers er goed op reageren en het gewoon zien als praktisch probleem dat opgelost moet worden qua vervanging...
Ik denk juist dat je openheid gewaardeerd wordt.
Voor mij zou wachten tot 20 weken of zo in elk geval niet goed voelen. Het is gewoon niet de manier waarop ik met mensen om wil gaan (of wil dat mijn werkgever met mij omgaat, andersom hoop je ook op een bepaalde houding naar jou toe).
Misschien kun je je leidinggevende en de cultuur al een klein beetje inschatten? Vaak voel en merk je zoiets al heel snel.
Volg gewoon jouw gevoel...
Pandax schreef:
30-06-2019 21:10
Die houding is net zozeer zwangerschapsdiscriminatie als iemand ontslaan in haar proeftijd omdat ze zwanger is. Met zo’n instelling kun je het als vrouw nooit goed doen: als je het vertelt kun je de pech hebben dat je wordt ontslagen omdat je zwanger bent, als je het niet vertelt kun je de pech hebben dat ze dat zien als uitgekiend en wordt je daardoor achter gesteld op anderen. Het idee achter het verbieden van zwangerschapsdiscriminatie is dat wat je ook doet als vrouw, rondom die 1,7 keer dat je betrokken bent bij een voortplantingsproces, het geen gevolgen heeft voor je carrière. Wat jij nu doet is net zo fout als iemand ontslaan omdat ze zwanger is.
Niet mee eens.
Werkgevers (leidinggevenden en HR-Adviseurs) zijn wel mensen, he? Ik doe er niks mee, iemand is niet verplicht het in de proeftijd te vertellen.
Maar iemand die het gewoon vertelt rond 12/13 weken krijgt wel het stempel ‘open, eerlijk, loyaal’. En dat wordt beloond, het past bij de manier waarop je met elkaar om wilt gaan.
Iemand die bewust wacht met vertellen tot nèt na de proeftijd en dan al 17 of 20 weken zwanger is, ik vind dat gewoon vreemd en jammer en het geeft toch een bepaalde indruk.
Maar verder word je niet ontslagen of doe ik er niks mee.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
01-07-2019 02:29
Niet mee eens.
Werkgevers (leidinggevenden en HR-Adviseurs) zijn wel mensen, he? Ik doe er niks mee, iemand is niet verplicht het in de proeftijd te vertellen.

Je stelt in een andere post dat vrouwen die het wèl eerder vertellen een streepje voor hebben, dat betekent dat je vrouwen die het níet eerder vertellen daarmee achter stelt. Iemand achter stellen of een ander bevoordelen om iets wat ze doet of niet doet rondom haar zwangerschap is niet anders dan discriminatie. Het is daarbij niet relevant of werkgevers ‘gewoon mensen’ zijn, ook ‘gewoon mensen’ mogen niet discrimineren.
Miss-Pippilotta schreef:
28-06-2019 01:41
Sorry, ik werk zelf al jaren als HR-Adviseur en werk dus ook veel samen met managers. Heb bij verschillende organisaties gewerkt.
Ik zou het juist erg waarderen als iemand niet wacht met vertellen tot nèt na de proeftijd. Ik zou daar een beetje een vervelend gevoel aan overhouden.
Ik vind dat niet een fijne, open manier van met elkaar omgaan.
Ik en de managers met wie ik samen heb gewerkt zouden je nooit ontslaan omdat je zwanger bent. Het is dan gewoon een praktisch probleem dat we op gaan lossen en we zouden het voor jou verder gewoon leuk vinden.
Maar je zou wel op een niet goede manier in mijn hoofd blijven hangen als je niet gewoon eerlijk vertelt dat je zwanger bent en je blijkt dan net na je proeftijd al 14 of 15 weken zwanger of zo.
Ik vind het gewoon niet zo sympathiek, niet een fijne manier van met elkaar omgaan. Ik houd van beide kanten van eerlijkheid en openheid en kan het alleen maar waarderen als iemand zegt: “ja, ik vind het erg lastig om te vertellen, omdat ik hier net werk” enz.
Als het voor jou daadwerkelijk geen verschil maakt, wat boeit het dan of iemand het in de proeftijd vertelt of net erna? Helaas zijn er genoeg werkgevers die wel gewoon discrimineren, en vanuit dat oogpunt begrijp ik prima dat iemand het niet direct mededeelt.
Pandax schreef:
30-06-2019 21:10
Die houding is net zozeer zwangerschapsdiscriminatie als iemand ontslaan in haar proeftijd omdat ze zwanger is. Met zo’n instelling kun je het als vrouw nooit goed doen: als je het vertelt kun je de pech hebben dat je wordt ontslagen omdat je zwanger bent, als je het niet vertelt kun je de pech hebben dat ze dat zien als uitgekiend en wordt je daardoor achter gesteld op anderen. Het idee achter het verbieden van zwangerschapsdiscriminatie is dat wat je ook doet als vrouw, rondom die 1,7 keer dat je betrokken bent bij een voortplantingsproces, het geen gevolgen heeft voor je carrière. Wat jij nu doet is net zo fout als iemand ontslaan omdat ze zwanger is.
Precies. Het zou gewoon helemaal niets moeten boeien. Dáár gaat het om.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
01-07-2019 02:16
Ik snap dat je het spannend vindt, maar ik denk dat veel werkgevers er goed op reageren en het gewoon zien als praktisch probleem dat opgelost moet worden qua vervanging...
Ik denk juist dat je openheid gewaardeerd wordt.
ik denk dat je hier wat te optimistisch over bent eerlijk gezegd en ik snap de angst van TO heel erg goed
zat werkgevers weten heel goed dat je als zwangere niet hard kunt maken dat je proeftijd niet is verlengd vanwege de zwangerschap en dat ze dus nooit gepakt kunnen worden op discriminatie. Ze verzinnen wel een andere officiele reden.
Of je dan voor zo'n werkgever wil werken is de vraag natuurlijk, ik niet, daarom zou ik het waarschijnlijk wel gewoon vertellen (hecht ook belang aan eerlijkheid en openheid, moreel gezien ben ik het helemaal met jou eens) maar ik denk echt dat je niet moet onderschatten hoe vaak sneaky zwangerschapsdiscriminatie nog voorkomt. En je weet nooit welke kant te munt op gaat vallen als zwangere werknemer.
Miss-Pippilotta schreef:
01-07-2019 02:29
Iemand die bewust wacht met vertellen tot nèt na de proeftijd en dan al 17 of 20 weken zwanger is, ik vind dat gewoon vreemd en jammer en het geeft toch een bepaalde indruk
In plaats van zo'n vrouw te bestempelen als 'uitgekookt', 'sneaky' of 'niet te vertrouwen' zou je juist iets meer empathie met haar mogen hebben. Fijn dat jullie zo met je vrouwelijk personeel omgaan, maar veel bedrijven doen dat niet. Een nieuwe medewerker kan ook niet ruiken dat jullie van de goede kant zijn. Moet ze dat aan jouw warme glimlach en blauwe ogen afleiden? Ik heb ogenschijnlijk mensgerichte managers, soms zelf vrouwen, in de meest vooruitstrevende organisaties, vrouwonvriendelijke keuzes zien maken. Het wantrouwen van TO en andere zwangere vrouwen is helaas gegrond en ik als HR manager vind het prima te begrijpen dat zij het zeker(der)e voor het onzekere neemt.
Pandax schreef:
30-06-2019 21:10
Die houding is net zozeer zwangerschapsdiscriminatie als iemand ontslaan in haar proeftijd omdat ze zwanger is. Met zo’n instelling kun je het als vrouw nooit goed doen: als je het vertelt kun je de pech hebben dat je wordt ontslagen omdat je zwanger bent, als je het niet vertelt kun je de pech hebben dat ze dat zien als uitgekiend en wordt je daardoor achter gesteld op anderen. Het idee achter het verbieden van zwangerschapsdiscriminatie is dat wat je ook doet als vrouw, rondom die 1,7 keer dat je betrokken bent bij een voortplantingsproces, het geen gevolgen heeft voor je carrière. Wat jij nu doet is net zo fout als iemand ontslaan omdat ze zwanger is.
Maar wel begrijpelijk. Ben je net blij met je nieuwe collega, is ze zwanger! Daar zit gewoon niemand op te wachten.
Ik zou het gewoon zeggen. Heb dat in het verleden ook gedaan en ben gewoon aangenomen (en werk er nog steeds)
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook kunt doen, is na een maand van je proeftijd al een tussentijdse beoordeling vragen. Zo kun je horen of ze op dat moment heel blij met je zijn of dat ze verbeterpunten zien. Als ze op dat moment super blij met je zijn en dat ook zeggen, voel je je misschien wat minder onzeker. Het dan daarna vertellen. Sturen ze je dan in je proeftijd toch naar huis, dan weet je in elk geval preciés hoe het zit.
viavia2013 schreef:
01-07-2019 17:28
Maar wel begrijpelijk. Ben je net blij met je nieuwe collega, is ze zwanger! Daar zit gewoon niemand op te wachten.
Dit is dus precies waar ik bang voor ben

Ik zag een paar keer voorbij komen of in de manager/organisatie een beetje kan inschatten. Dat vind bij heel lastig.
Vorige keer dacht ik er goed aan te doen om open en eerlijk te zijn over het traject en dat is dus helemaal niet goed uitgepakt

Deze baan is tot nu toe wel erg leuk en met mijn collega's gaat het samenwerken heel prettig.
De mensen " op kantoor" spreek ik niet zoveel. Als ik ze spreek zijn ze wel vriendelijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven