Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan zwanger

25-06-2019 23:17 244 berichten
Ik zit behoorlijk in mijn maag met het volgende

Wij zijn best even bezig geweest om zwanger te raken. Inclusief een jaar medische molen.
Mijn kinderwens en het traject hebben mij een flinke tijd tegen gehouden om weg te gaan bij een baan waarbij ik het door nieuw management niet meer naar mijn zin had

De stap genomen om een nieuwe baan te zoeken (kinderopvang). Dat was vrij snel gelukt, heel fijn natuurlijk.
In de eerste weken heb ik daar vertelt over het traject. Dit omdat ik regelmatig langs het ziekenhuis moest voor echo's
Heel kort nadat ik dot heb besproken hebben ze mijn proeftijd zonder duidelijke reden beëindigd

In dezelfde week dat ik zonder werk kwam te zien ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben.
Heel blij natuurlijk, maar ironisch genoeg echt bal qua timing

Ik ben gelijk om zoek gegaan naar een nieuwe baan (ook weer kinderopvang)
Vorige week een in begonnen bij een leuk bedrijf, maar ik zit nu heel erg met het vertellen van mijn zwangerschap in mijn maag. Ergens ben ik heel bang dat ik hierdoor weer niet door mijn proeftijd kom.

Als ik wacht tot na mijn proeftijd net vertellen ben ik bijna dertien weken teen die tijd. Ik ben heel slank en min darmen puilen in de avond nu al uit, dus geen idee hoe mijn buik dan al is. Of ik het nog kan verbergen.

Ik weet niet wat te doen.
Ook net het verder wereldkundig maken man de zwangerschap. Kan je dat maken als werkgever het dan nog niet weet voor een week of wat? Wat als ze het dan via via te horen krijgen?

Ik hoop op wat inzichten van buitenstaanders. Hopelijk helpt dat qua gedachten ordenen en gevoel
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
01-07-2019 17:28
Maar wel begrijpelijk. Ben je net blij met je nieuwe collega, is ze zwanger! Daar zit gewoon niemand op te wachten.

Nee, daarom is het ook handig als ze het nog in haar proeftijd vertelt. Kun je er nog makkelijk vanaf.

Dit soort overtuigen is dus waarom vrouwen het moeten vertellen wanneer zíj dat willen. Niet wanneer het de werkgever goed uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Als je bijna 13 weken bent als je net na je proeftijd bent, is dat toch prima? Dan heb je niet "stiekem extra lang gewacht" maar vertel je het "gewoon" na 13 weken, omdat dat nou eenmaal een normale timing is om zulk nieuws aan je werkgever te vertellen.
viavia2013 schreef:
01-07-2019 17:28
Maar wel begrijpelijk. Ben je net blij met je nieuwe collega, is ze zwanger! Daar zit gewoon niemand op te wachten.
Tja... jammer voor de mensen die er niet op zitten te wachten. Je illustreert overigens precies het punt. Jij, of welke werkgever dan ook, kan het wel vervelend vinden, maar hierop mag je simpelweg niet discrimineren. En dat gaat toch vaak fout.
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
01-07-2019 19:08
Als je bijna 13 weken bent als je net na je proeftijd bent, is dat toch prima? Dan heb je niet "stiekem extra lang gewacht" maar vertel je het "gewoon" na 13 weken, omdat dat nou eenmaal een normale timing is om zulk nieuws aan je werkgever te vertellen.
Ik heb het bij de eerste zelfs pas na 14 weken aan onze familie verteld. Aan mijn leidinggevende met 16 of 17 weken. En toen had ik gewoon een vast contract. Dus ik vind 13 weken echt niet raar of uitgekookt.

(Tip: Bij mij werkten voor het verbergen van mijn buik getailleerde bloesjes in een maatje groter dan normaal heel goed.)
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Allereerst gefeliciteerd TO!

In de kinderopvang werken zoveel jonge vrouwen, het is toch logisch dat die graag mama willen worden(nou niet meteen allemaal vallen over dit stukje, ja natuurlijk zijn er ook vrouwen die dit niet willen)? Daar zullen ze niet eens van op kijken, zeker niet als je iets vertelt over het traject wat jullie hebben moeten afleggen. Niet dat je daar iets over hoeft te vertellen, maar het kan helpen om inzicht te geven in waarom je juist nu zwanger bent terwijl je in je proeftijd zit.
Ik kan me echt niet voorstellen dat ze jou niet willen aannemen, als jij de komende tijd gewoon keihard werkt en laat zien wat je waard bent. Natuurlijk, ze zullen een tijdlang vervanging nodig hebben, maar als ze jou laten lopen moeten ze sowieso een nieuw iemand gaan zoeken. Als ze niet iemand willen waarbij ze het risico lopen dat ze zwanger wordt dan zouden ze beter helemaal geen jonge vrouwen meer aannemen.

Je bent niet verplicht iets te vertellen maar ik vind het altijd iets stiekems hebben. Zo van: gefeliciteerd Arctic, je krijgt een vast contract.’ ‘Dank je! Ik ben trouwens zwanger.’
Vertel het gewoon wanneer jij eraan toe bent, niet omdat je wel of niet je proeftijd doorkomt. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Mor_til_tre schreef:
01-07-2019 19:52
Daar zullen ze niet eens van op kijken, zeker niet als je iets vertelt over het traject wat jullie hebben moeten afleggen. Niet dat je daar iets over hoeft te vertellen, maar het kan helpen om inzicht te geven in waarom je juist nu zwanger bent terwijl je in je proeftijd zit.
Dit vind ik wel een beetje een vreemde opmerking hoor. Alsof je een verklaring schuldig bent voor de "planning". Iedereen weet toch dat een zwangerschap niet altijd zomaar op bestelling komt.

Als het fertiliteitstraject als excuus geldt, dan impliceert dat andersom een beetje dat je zonder zo'n traject niet zwanger zou mogen worden als je net aan een nieuwe baan begint.

Het is heel simpel. Als je als werkgever vrouwen van 25-35 jaar aanneemt, dan weer je dat de kans behoorlijk groot is dat die vroeg of laat zwanger zullen worden.
vaucluse wijzigde dit bericht op 01-07-2019 20:57
10.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel al in je proeftijd vertellen. Zeker in de kinderopvang kan een zwangerschap soms moeilijk te verbloemen zijn. Je eet met de kinderen, hebt te maken met besmettelijke ziektes, moet veel tillen en bukken enz. De kans is vrij groot dat je collega's op een gegeven moment toch wel doorkrijgen hoe laat het is.
Ik zou het zelf fijner vinden om open te kunnen zijn ipv krampachtig mijn zwangerschap moeten verbergen. En je wilt je blijdschap om je zwangerschap toch ook lekker van de daken kunnen schreeuwen?

Ook zou ik graag eerlijk willen zijn. Het zou voor mij gewoon niet goed voelen om zoiets pas na mijn proeftijd mede te delen. Denk dat de meeste werkgevers dat ook alleen maar zullen waarderen.
En zo niet? Dan zou ik niet voor zo'n baas willen blijven werken. Er is meer dan genoeg werk in de kinderopvang.

Veel succes met je keuze!
Irish_Wasser_Woman schreef:
01-07-2019 19:08
Als je bijna 13 weken bent als je net na je proeftijd bent, is dat toch prima? Dan heb je niet "stiekem extra lang gewacht" maar vertel je het "gewoon" na 13 weken, omdat dat nou eenmaal een normale timing is om zulk nieuws aan je werkgever te vertellen.
Dertien weken was toen ik nog i se veronderstelling was dat bij proeftijd een maand was in plaats van twee. Dus na mijn proeftijd vertellen kont nu uit op een week of zeventien.
Ik denk dat ik dat te lang vind on te wachten, maar ik bekijk het nu per week. Hopelijk kom ik dan vanzelf op een punt dat het goed voelt om het te delen.
Sowieso eerst wat zekerheid of het goed zit

Ik heb hier al een paar keer de opmerking voorbij zien komen dat het werken in de kinderopvang een voordeel/begrip zou moeten opleveren.
Dat was bij mijn vorige werkgever dus wit niet geval daarom blijf in daar sceptisch over

Ik wil het traject ook niet als excuus gebruiken. Ik ben nou eenmaal nu zwanger qua timing niet optimaal, maar ik heb er best even op moeten wachten. Het leven is niet altijd te plannen
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
26-06-2019 18:25
Proeftijd is blijkbaar niet een, maar twee maanden. Dan zit ik al op zeventien weken
Ik ben echt heel bang dat dor verkeerd gaat uitpakken
Sorry, ik had deze aanvulling over het hoofd gezien :-) Vandaar dat ik over de 13 weken begon.

Maar dan nog; desnoods geef je aan dat je de NIPT/20 weken echo af wilde wachten?

Ik snap je gevoel heel goed hoor!! Maar het zou zo rot zijn als je, door je eerlijkheid, jezelf weer in de vingers snijdt, omdat er hele vervelende mensen rondlopen die je dan gelijk eruit wippen.... Dus als je dus wacht tot na de proeftijd, en je vertelt het dan, en je krijgt commentaar, kun je aangeven dat je helaas hele slechte ervaring hebt met het eerder vertellen. (en dan kun je eventueel nog in het midden laten wat die exacte slechte ervaring is.....) en dat je volledig in je recht staat, omdat je wettelijke gezien nog langer had mogen wachten. (maar goed; dat komt de arbeidsrelatie misschien niet zo te goed)
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het niet gewoon vertellen? Ik heb het tijdens een sollicitatiegesprek genoemd als reden voor overstap. En gewoon aangenomen.

Met 4,5 maand hebben sommige echt al een buik, ben benieuwd of je het verborgen kan houden.

Hoe ver ben je nu? Op zijn slecht zit je 5 a 6 maanden zonder inkomen (en je hebt waarschijnlijk (gedeeltelijk) die periode ww), daarna heb je toch zwangerschapsverlof. Ik zou juist over een maand of 3 a 4 solliciteren voor na je verlof.
Pandax schreef:
01-07-2019 18:36
Nee, daarom is het ook handig als ze het nog in haar proeftijd vertelt. Kun je er nog makkelijk vanaf.

Dit soort overtuigen is dus waarom vrouwen het moeten vertellen wanneer zíj dat willen. Niet wanneer het de werkgever goed uitkomt.
Je kunt niet begrijpen dat een werkgever en de collega’s niet blij zijn met een nieuwe collega die gelijk weer met zwangerschapsverlof gaat? Wow!
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
02-07-2019 09:01
Waarom zou je het niet gewoon vertellen? Ik heb het tijdens een sollicitatiegesprek genoemd als reden voor overstap. En gewoon aangenomen.
Heb je de OP uberhaupt gelezen?
Fijn dat sommige dames zijn aangenomen ondanks de proeftijd. Echter is mijn ervaring dat die werkgevers niet in elke branche zitten hoor.
Toch 2 keer mogen meemaken in een “harde branche” dat een dame zwanger was in haar proeftijd en er een andere reden werd gebruikt om haar niet door de proeftijd te laten komen.
Vandaar dat ik destijds de keuze heb gemaakt het na mijn proeftijd te delen.
Maar TO’s branche in de kinderopvang zie ik niet als harde branche, ik verwacht daar inderdaad wel iets meer begrip.
Alle reacties Link kopieren
TO, bedenk ook even wat de gevolgen zijn voor je werkgever als ze je geen contract zouden geven:

- ze moeten opnieuw een vacature uitzetten en een geschikte medewerker vinden
- het aanbod van (goede) kandidaten is vrij beperkt
- iemand anders aannemen betekent in korte tijd wéér een nieuw gezicht op de groep
- degene die aangenomen wordt is 9 van de 10 keer ook een jonge vrouw, die in theorie ook over een week/ maand/ jaar haar zwangerschap zou kunnen aankondigen.

Terwijl als ze je houden, ben je 16 weken met verlof, waarvoor ze volgens mij vanuit het UWV zelfs geld krijgen om je in die periode te kunnen vervangen.

Ik zou het wel weten als ik de werkgever was.


Gewoon zorgen dat ze heel tevreden over je zijn, maar dat moet je natuurlijk sowieso doen in je proeftijd!
Alle reacties Link kopieren
Takkie1 schreef:
02-07-2019 09:14
Heb je de OP uberhaupt gelezen?
Ja heb ik gelezen. Waarom zoveel moeite doen voor een baan nu terwijl ze waarschijnlijk toch haar contract niet verlengen als ze zwanger is? Ze kan beter de gok nemen en meteen vertellen dat ze zwanger is dan valt het misschien goed en krijgt ze verlenging. Kinderopvang is momenteel zoveel werk in: ik zou niet bij een werkgever willen werken die er moeilijk overdoet.
Vaucluse schreef:
02-07-2019 09:17
TO, bedenk ook even wat de gevolgen zijn voor je werkgever als ze je geen contract zouden geven:

- ze moeten opnieuw een vacature uitzetten en een geschikte medewerker vinden
- het aanbod van (goede) kandidaten is vrij beperkt
- iemand anders aannemen betekent in korte tijd wéér een nieuw gezicht op de groep
- degene die aangenomen wordt is 9 van de 10 keer ook een jonge vrouw, die in theorie ook over een week/ maand/ jaar haar zwangerschap zou kunnen aankondigen.

Terwijl als ze je houden, ben je 16 weken met verlof, waarvoor ze volgens mij vanuit het UWV zelfs geld krijgen om je in die periode te kunnen vervangen.

Ik zou het wel weten als ik de werkgever was.


Gewoon zorgen dat ze heel tevreden over je zijn, maar dat moet je natuurlijk sowieso doen in je proeftijd! en daarna ook uiteraard!
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
01-07-2019 22:33
Dertien weken was toen ik nog i se veronderstelling was dat bij proeftijd een maand was in plaats van twee. Dus na mijn proeftijd vertellen kont nu uit op een week of zeventien.
Ik denk dat ik dat te lang vind on te wachten, maar ik bekijk het nu per week. Hopelijk kom ik dan vanzelf op een punt dat het goed voelt om het te delen.
Sowieso eerst wat zekerheid of het goed zit

Ik heb hier al een paar keer de opmerking voorbij zien komen dat het werken in de kinderopvang een voordeel/begrip zou moeten opleveren.
Dat was bij mijn vorige werkgever dus wit niet geval daarom blijf in daar sceptisch over

Ik wil het traject ook niet als excuus gebruiken. Ik ben nou eenmaal nu zwanger qua timing niet optimaal, maar ik heb er best even op moeten wachten. Het leven is niet altijd te plannen
Ik heb het bij mijn 1e kind pas met 19 weken verteld. Zat niet meer in proeftijd, maar er zat een promotie aan te komen, wilde niet dat die door mijn neus geboord zou worden als ik er 4 maanden uit zou liggen. Gewoon aan jezelf denken, dat doen alle mannen op de werkvloer ook hoor ;-)
Alle reacties Link kopieren
Appletree86 schreef:
02-07-2019 11:00
Ik heb het bij mijn 1e kind pas met 19 weken verteld. Zat niet meer in proeftijd, maar er zat een promotie aan te komen, wilde niet dat die door mijn neus geboord zou worden als ik er 4 maanden uit zou liggen. Gewoon aan jezelf denken, dat doen alle mannen op de werkvloer ook hoor ;-)
Exact. Het gebeurt nog steeds veel te vaak dat vrouwen naast het net vissen omdat ze vrouw zijn en kinderwens hebben.

Gewoon na je proeftijd vertellen . Het is niet verplicht om het uberhaupt vroeg te vertellen.
Vaucluse schreef:
01-07-2019 20:55
Dit vind ik wel een beetje een vreemde opmerking hoor. Alsof je een verklaring schuldig bent voor de "planning". Iedereen weet toch dat een zwangerschap niet altijd zomaar op bestelling komt.

Als het fertiliteitstraject als excuus geldt, dan impliceert dat andersom een beetje dat je zonder zo'n traject niet zwanger zou mogen worden als je net aan een nieuwe baan begint.

Het is heel simpel. Als je als werkgever vrouwen van 25-35 jaar aanneemt, dan weer je dat de kans behoorlijk groot is dat die vroeg of laat zwanger zullen worden.
Ik snap wat je bedoelt. Zou het ook zeker niet als excuus inzetten of als het ‘moeten afleggen van een verklaring’.
Maar TO voelt zich, ondanks het traject en de blijdschap over haar zwangerschap toch enigszins bezwaard dat ze net ergens binnen is en er dalijk weer een tijd uit is.
En ik denk juist dat collega’s en werkgever juist begrip hebben voor de situatie, mocht ze daar iets over willen vertellen. Zo niet, is dat ook zeker geen verplichting!
Ik weet nog dat ooit bij een vroegere werkgever een dame werd aangenomen die op haar eerste dag vertelde zwanger te zijn. De vrouwen op mijn afdeling vonden in de meerderheid dat ze eerder eerlijk had moeten zijn in de sollicitatieprocedure en alle mannen gaven haar groot gelijk.
Bij mijn huidige baan wilde ik eerst de uitslag van mijn nipt test afwachten. Dat was drie weken na de datum dat ik een aanzeggingsgesprek moest hebben over wel of geen contractverlenging. Gelukkig had mijn werkgever alle begrip voor mijn motivatie, maar ik kennis genoeg verhalen van mensen waarbij de toegezegde contractverlenging toch niet doorging.

En ja een werknemer die binnen een half jaar met verlof gaat is vervelend, maar is dat nu echt vel vervelender dan iemand die na een jaar met zwangerschapsverlof gaat, of na 1,5 jaar?
TO is net ontslagen omdat ze eerlijk was, aks ze straks idd bij haar werkgever aangeeft dat ze wegens eerdere nare ervaring gewacht heeft, zou ik begrip verwachten. En idd een man zou er niet over nadenken. Vrouwen vinden echter nog steeds massaal dat je moreel verplicht bent om zelf afstand te dien van je wettelijk recht om jezelf te beschermen tegen zwangerschapsdiscriminatie.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef: post_id=30116420 time=1562092870
TO is net ontslagen omdat ze eerlijk was, aks ze straks idd bij haar werkgever aangeeft dat ze wegens eerdere nare ervaring gewacht heeft, zou ik begrip verwachten. En idd een man zou er niet over nadenken. Vrouwen vinden echter nog steeds massaal dat je moreel verplicht bent om zelf afstand te dien van je wettelijk recht om jezelf te beschermen tegen zwangerschapsdiscriminatie.
Dat is natuurlijk niet helemaal met zekerheid vast te stellen. Natuurlijk is het wel erg toevallig, dat is zeker.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon met functioneren of andere factoren te maken hebben gehad.
Nog geen besluiten genomen, blijf een beetje een en weer gaan in mijn gedachten

Vandaag in ieder geval een goede termijnecho gehad 11+1 vandaag.
Vrijdag de informatie voor het prikken van de nipt
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
03-07-2019 18:16

Vandaag in ieder geval een goede termijnecho gehad 11+1 vandaag.
:heart: :heart:
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
03-07-2019 18:16
Nog geen besluiten genomen, blijf een beetje een en weer gaan in mijn gedachten

Vandaag in ieder geval een goede termijnecho gehad 11+1 vandaag.
Vrijdag de informatie voor het prikken van de nipt
Mooi nieuws!! :cheer:
viavia2013 schreef:
02-07-2019 09:05
Je kunt niet begrijpen dat een werkgever en de collega’s niet blij zijn met een nieuwe collega die gelijk weer met zwangerschapsverlof gaat? Wow!
.
Ik heb even de stukken die er niet toe doen doorgehaald. Voor veel collega’s en werkgevers komt zwangerschap überhaupt nooit uit, ook niet bij een jaarcontract of een vast contract. Tijdens een proeftijd is er alleen nog een sneaky uitweg. :sarcastic:

De kinderopvang lijkt me nou net zo’n sector waar je geen lange inwerktijd hebt of afhankelijkheid van iemand met bepaalde skills. Ja, ze zullen tijdens TO’s zwangerschap vervanging moeten regelen, maar verder is de impact van haar verlof beperkt.

TO, wat je ook beslist je kunt het nooit goed doen zoals je leest. Als je besluit het wel in je proeftijd te vertellen, dan zou ik dat persoonlijk pas kort voor het verstrijken daarvan doen. Dat geeft je werkgever niet zoveel tijd om erover na te denken en bezwaren te gaan zien. En dan heb je maximaal tijd om jezelf te laten zien.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven