Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan zwanger

25-06-2019 23:17 244 berichten
Ik zit behoorlijk in mijn maag met het volgende

Wij zijn best even bezig geweest om zwanger te raken. Inclusief een jaar medische molen.
Mijn kinderwens en het traject hebben mij een flinke tijd tegen gehouden om weg te gaan bij een baan waarbij ik het door nieuw management niet meer naar mijn zin had

De stap genomen om een nieuwe baan te zoeken (kinderopvang). Dat was vrij snel gelukt, heel fijn natuurlijk.
In de eerste weken heb ik daar vertelt over het traject. Dit omdat ik regelmatig langs het ziekenhuis moest voor echo's
Heel kort nadat ik dot heb besproken hebben ze mijn proeftijd zonder duidelijke reden beëindigd

In dezelfde week dat ik zonder werk kwam te zien ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben.
Heel blij natuurlijk, maar ironisch genoeg echt bal qua timing

Ik ben gelijk om zoek gegaan naar een nieuwe baan (ook weer kinderopvang)
Vorige week een in begonnen bij een leuk bedrijf, maar ik zit nu heel erg met het vertellen van mijn zwangerschap in mijn maag. Ergens ben ik heel bang dat ik hierdoor weer niet door mijn proeftijd kom.

Als ik wacht tot na mijn proeftijd net vertellen ben ik bijna dertien weken teen die tijd. Ik ben heel slank en min darmen puilen in de avond nu al uit, dus geen idee hoe mijn buik dan al is. Of ik het nog kan verbergen.

Ik weet niet wat te doen.
Ook net het verder wereldkundig maken man de zwangerschap. Kan je dat maken als werkgever het dan nog niet weet voor een week of wat? Wat als ze het dan via via te horen krijgen?

Ik hoop op wat inzichten van buitenstaanders. Hopelijk helpt dat qua gedachten ordenen en gevoel
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
11-07-2019 11:16
Het is geen liegen om niet zelf je zwangerschap aan te kondigen vóór de termijn die de wetgever daarvoor heeft gesteld. Laat dat nou eindelijk eens tot jullie die blaten over ‘oneerlijk’ en ‘liegen’ doordringen.

Volgens UWV: “Doe dit uiterlijk 3 weken voordat u met zwangerschapsverlof wilt gaan. Maar meld dit liever eerder. Zo hebben u en uw werkgever nog de tijd om eventuele afspraken te maken over uw afwezigheid.”

Als TO dus AL met 17 weken haar werkgever inlicht (dus zelfs nog voor het 20-weken onderzoek naar de gezondheid van het ongeboren kind) doet ze dat ruim 3 maanden voordat ze daartoe verplicht is en heeft de werkgever nog 4 maanden om iets te regelen voor haar verlof. Dat is een stuk langer dan de wettelijke aanzegtermijn van werkgever richting tijdelijke werknemer die recent is ingevoerd. Een werkgever die in 4 maanden geen -wettelijke- oplossing kan vinden heeft imo zijn (of haar) zaakjes verdomd slecht niet goed voor elkaar.
Als iemand bewust pas 3 weken voor het zwangerschapsverlof ingaat dit meldt bij haar werkgever, dan heb je als werkgever dus een accuut probleem. Er kan dan niemand meer ingewerkt worden en je moet maar zien hoe je het dan allemaal redt. Ik vind het zo laat melden van een zwangerschap behoorlijk asociaal en als ik werkgever zou zijn, dan zou ik het wel gehad hebben met zo’n werkneemster.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
11-07-2019 15:15
Als iemand bewust pas 3 weken voor het zwangerschapsverlof ingaat dit meldt bij haar werkgever, dan heb je als werkgever dus een accuut probleem. Er kan dan niemand meer ingewerkt worden en je moet maar zien hoe je het dan allemaal redt. Ik vind het zo laat melden van een zwangerschap behoorlijk asociaal en als ik werkgever zou zijn, dan zou ik het wel gehad hebben met zo’n werkneemster.
Iemand kan ook acuut langdurig uitvallen door ziekte. Dan heeft een werkgever helemaal geen tijd om iets van te voren te regelen. Daar moet je dus als werkgever altijd op voorbereid zijn.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
11-07-2019 15:26
Iemand kan ook acuut langdurig uitvallen door ziekte. Dan heeft een werkgever helemaal geen tijd om iets van te voren te regelen. Daar moet je dus als werkgever altijd op voorbereid zijn.
Als je ineens uitvalt door een langdurige ziekte dan is dat overmacht. Bewust een zwangerschap verzwijgen tot 3 weken voor je met verlof gaat, vind ik iets compleet anders. Ik denk dat een werkgever dat verschil ook heel goed inziet. Zie jij dat verschil dan niet?
Fizz schreef:
11-07-2019 15:15
Als iemand bewust pas 3 weken voor het zwangerschapsverlof ingaat dit meldt bij haar werkgever, dan heb je als werkgever dus een accuut probleem.
Vooral met zijn/haar ogen inderdaad, tenzij de werkgever denkt dat die bolle buik een verwaarloosde muggenbult is.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
11-07-2019 16:29
Vooral met zijn/haar ogen inderdaad, tenzij de werkgever denkt dat die bolle buik een verwaarloosde muggenbult is.
Bij mij was het echt niet goed te zien toen ik bij de eerste met zwangerschapsverlof ging en ik droeg zelfs gewoon nog gewone kleding maat 36 met elastiek in de taille. Pas de laatste weken ging mijn buik flink groeien. En als iemand maar een klein buikje heeft dan ga je als werkgever toch ook niet vragen of iemand zwanger is? Lekker gênant als ze gewoon dikker is geworden.
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
11-07-2019 13:30
In beide situaties zou je voor mij een onbetrouwbare collega zijn. Een collega waar ik niet meer op kan vertrouwen qua werktijden, langer kunnen blijven, of je terugkomt voor de uren die je nu ook werkt. Als je een kind hebt, komt je werkgever en collega's een stap lager op de ladder van prioriteit. En dat voelt niet altijd fijn als collega of werkgever.
Dus, tenzij je in een hele specifieke omgeving werkt met alleen maar hele jonge of oude collega’s is dan toch 80% van je collega’s onbetrouwbaar? Mannen en vrouwen hebben toch meestal samen kinderen? Inderdaad is mijn werk minder belangrijk dan mijn kind. Maar ik ben betrouwbaar, maak mijn uren, blijf langer als dat nodig is. Ik was het eerste jaar 1 keer ziek door mijn zoon (buikgriep) en ik heb zeker wel wat vrije dagen opgenomen door ziekte van mijn zoon, maar datzelfde geldt voor mijn man.
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
11-07-2019 16:54
Dus, tenzij je in een hele specifieke omgeving werkt met alleen maar hele jonge of oude collega’s is dan toch 80% van je collega’s onbetrouwbaar? Mannen en vrouwen hebben toch meestal samen kinderen? Inderdaad is mijn werk minder belangrijk dan mijn kind. Maar ik ben betrouwbaar, maak mijn uren, blijf langer als dat nodig is. Ik was het eerste jaar 1 keer ziek door mijn zoon (buikgriep) en ik heb zeker wel wat vrije dagen opgenomen door ziekte van mijn zoon, maar datzelfde geldt voor mijn man.
De meesten nemen dan gewoon lekker “zorgverlof” waardoor het ze niets van hun eigen vrije dagen kost.
hoezoos schreef:
11-07-2019 18:21
De meesten nemen dan gewoon lekker “zorgverlof” waardoor het ze niets van hun eigen vrije dagen kost.
En dat mag.
Eze schreef:
10-07-2019 18:04
Je zit hier heel principieel te doen over liegen, maar trekt je ondertussen niets aan van geldende wetgeving. Fraai. En dan ook nog dat fijne ‘gewoon’ leven van het salaris van je partner. Ben je een zusje van pejeka?
Walgelijk inderdaad. En dan maar wauwelen over normen en waarden.
hoezoos schreef:
11-07-2019 18:21
De meesten nemen dan gewoon lekker “zorgverlof” waardoor het ze niets van hun eigen vrije dagen kost.
Verschrikkelijk, dat mensen gebruikmaken van hun wettelijke rechten.
Een vrouw heeft maar een recht en dat is het aanrecht, toch?
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
11-07-2019 18:42
En dat mag.
Nee dat mag alleen als je het ver van tevoren aanvraagt. Niet op de dag zelf.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
11-07-2019 19:09
Een vrouw heeft maar een recht en dat is het aanrecht, toch?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-07-2019 15:49
Reden: Ongepast.
24.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
11-07-2019 19:16
Nee dat mag alleen als je het ver van tevoren aanvraagt. Niet op de dag zelf.
Calamiteitenverlof. Opgelost!
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
11-07-2019 18:21
De meesten nemen dan gewoon lekker “zorgverlof” waardoor het ze niets van hun eigen vrije dagen kost.
Iedereen doet dat dus? Of heb je het hier over alleen moeders. Of alleen moeders waar jij dat van ziet of denkt? Lastig hè, dat mensen ook andere belangen hebben dan alleen hun werk. De meeste mensen hebben betekenisvolle relaties met andere mensen en daardoor kan het gebeuren dat mensen vrij nemen om hun moeder of vader te begeleiden of bezoeken na een heftige operatie. Of een goede vriendin ophalen na een operatie. Of plotsing van hun werk wEg gaan omdat er een kind ziek wordt, of een ouder. Of een partner een ongeluk krijgt. Mensen zijn geen robots.

Ik werk minder uren sinds ik moeder ben en ben helaas vaker ongepland weg, als mijn zoon eens ziek is gebeurt dat soms. Gelukkig heb ik een werkgever die kijkt naar wat ik voor elkaar krijg en mij daarop beoordeelt. Sinds mijn zoon is geboren ben ik 2 keer voor een nieuwe functie gevraagd met meer verantwoordelijkheid, dus dat zit kennelijk wel goed. Er zullen heus mensen zijn die de kantjes eraf lopen onder het mom van ik moet naar mijn kinderen. Maar ik geloof niet dat die mensen zonder kinderen wel gemotiveerd waren en keihard werkten. Dan waren er wel andere excuses geweest. Dat zit in die mensen.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
11-07-2019 19:17
[...]
Ik ben even in shock geloof ik.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Ik ben überhaubt in shock hoe hier wordt gesproken over werkende zwangere vrouwen/moeders. En dat te bedenken dat dit een overwegend feministisch vrouwenforum is. Wat moet de rest van de maatschappij dan wel niet denken. Heel verdrietig..
Hakuna Matata
Gelukkig zijn er maar een paar die zo reageren.
Alle reacties Link kopieren
viavia2013 schreef:
11-07-2019 09:51
Je hoeft voor mij echt geen kinderen te nemen, echt niet! Zou ik nooit vragen aan wie dan ook! De wereld is veel te vol! Ik heb bewust ook geen kinderen.
Want jij wil op je oude dag niet eten en verzorgd worden? Er moeten nieuwe mensen komen zodat je nog wat voedsel kan vinden in de supermarkt anders zul je verhongeren en waarschijnlijk zijn er dan ook te weinig artsen. In afrika is het overbevolkt ja, in NL is er juist vergrijzing.
Maar als de wereld zo vol is, wat houdt je tegen dan om jezelf op te offeren? Het milieu zal vast belangrijker zijn dan jouw werk, want ook met werken vervuil je de planeet.. ik krijg namelijk het idee dar jij enkel leeft om te werken... Dit soort uitspraken is dus van jouw niveau.
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
11-07-2019 19:16
Nee dat mag alleen als je het ver van tevoren aanvraagt. Niet op de dag zelf.
Dat geldt alleen voor langdurig zorgverlof. Dat moet je 2 weken van te voren aanvragen.

Kortdurend zorgverlof is juist voor acute situaties en moet je zo snel mogelijk bij je werkgever melden maar hoeft juist niet lang van te voren.
hoezoos schreef:
11-07-2019 18:21
De meesten nemen dan gewoon lekker “zorgverlof” waardoor het ze niets van hun eigen vrije dagen kost.
Ja dus? Daar is het toch voor bedoeld?
Zwartvlekje schreef:
12-07-2019 17:59
Dat geldt alleen voor langdurig zorgverlof. Dat moet je 2 weken van te voren aanvragen.

Kortdurend zorgverlof is juist voor acute situaties en moet je zo snel mogelijk bij je werkgever melden maar hoeft juist niet lang van te voren.
Inderdaad.
aikidoka schreef:
12-07-2019 15:42
Gelukkig heb ik een werkgever die kijkt naar wat ik voor elkaar krijg en mij daarop beoordeelt. Sinds mijn zoon is geboren ben ik 2 keer voor een nieuwe functie gevraagd met meer verantwoordelijkheid, dus dat zit kennelijk wel goed. Er zullen heus mensen zijn die de kantjes eraf lopen onder het mom van ik moet naar mijn kinderen. Maar ik geloof niet dat die mensen zonder kinderen wel gemotiveerd waren en keihard werkten. Dan waren er wel andere excuses geweest. Dat zit in die mensen.
Precies, dat heeft echt geen reet te maken met of je kinderen hebt of niet. Ben je altijd zo generaliserend? Wel fijn ook dat jij zo’n altijd perfect functionerende robot bent.

Mijn kind ligt momenteel in het ziekenhuis en ik heb alles in het werk gesteld om er toch te kunnen zijn op mijn werk. Krijg ik de wind van voren van mijn leidinggevende: wat ik in godsnaam op mijn werk doe. Zo kan het ook nog hè?
ocean_2 schreef:
12-07-2019 17:48
Want jij wil op je oude dag niet eten en verzorgd worden? Er moeten nieuwe mensen komen zodat je nog wat voedsel kan vinden in de supermarkt anders zul je verhongeren en waarschijnlijk zijn er dan ook te weinig artsen. In afrika is het overbevolkt ja, in NL is er juist vergrijzing.
Maar als de wereld zo vol is, wat houdt je tegen dan om jezelf op te offeren? Het milieu zal vast belangrijker zijn dan jouw werk, want ook met werken vervuil je de planeet.. ik krijg namelijk het idee dar jij enkel leeft om te werken... Dit soort uitspraken is dus van jouw niveau.
Ik werk voor een organisatie die goede zaken doet voor de laagste inkomensgroep en ik doe vrijwilligerswerk bij een GHz organisatie. En ja, het milieu is belangrijker dan mijn werk, maar ik hoop dat ik nog wat doe voor de minder bedeelden. En nee, ik leef niet enkel om te werken. Ik zorg ook voor mijn moeder en familie waar nodig, met wat ik kan.
viavia2013 schreef:
12-07-2019 18:49
Ik werk voor een organisatie die goede zaken doet voor de laagste inkomensgroep en ik doe vrijwilligerswerk bij een GHz organisatie. En ja, het milieu is belangrijker dan mijn werk, maar ik hoop dat ik nog wat doe voor de minder bedeelden. En nee, ik leef niet enkel om te werken. Ik zorg ook voor mijn moeder en familie waar nodig, met wat ik kan.
En als je moeder plotseling in het ziekenhuis moet worden opgenomen op jouw werkdag, dan neem je daar geen verlof voor en werk je door? Want ja je collega’s moeten op je kunnen vertrouwen. Dus je moeder vraagt de buurvrouw maar.

Of neem je dan wel verlof om voor je familie te doen wat nodig is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven