Werk & Studie alle pijlers

E-bike naar werk?

26-06-2019 07:53 206 berichten
Er zijn hier vast mensen die op een e-bike naar hun werk fietsen. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Hoeveel kilometer fiets je? Wat voor fiets heb je? En hoe vaak maak je er daadwerkelijk gebruik van, of zijn er vaak weersomstandigheden waardoor je een andere vorm van vervoer kiest?

Ik overweeg ook naar mijn werk te fietsen, dat is 20 kilometer enkele reis. Met OV is het een uur en met een auto als het tegenzit ook. 45 minuten ben ik met de auto sowieso vaak wel kwijt.

Mijn potentiële fietsroute heeft - zover ik dat kan beoordelen via google maps - weinig stoplichten. Het voordeel van fietsen lijkt me dat je in beweging bent en minder afhankelijk bent van verkeersomstandigheden.

Ik hoor graag ervaringen van anderen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga met electrische fiets. 17km enkele reis. Ik fiets 2 van de 4 dagen dat ik werk. Andere 2 dagen met de auto. Ik ben wel blij met mijn fiets. Ik fiets nu al zo'n 4 jaar. Ik ben wel iemand die niet door heel slecht weer gaat fietsen. Ik heb gewoon een auto voor de deur en wil niet verzopen op m'n werk aankomen.
Alle reacties Link kopieren
En de crux is ook natuurlijk: staat hij er nog als je terug wil ? ;-)

Ik vind overigens een uur fietsen naar je werk erg lang. Een enkele keer kan dat wel maar dagelijks lijkt me niks.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik fiets af en toe, zo'n 14 kilometer en ik vind het heerlijk. Ik laat het wel van het weer en werktijden afhangen. In het donker op de fiets doe ik niet.
Ik voel mij er prettig bij en krijg wat beweging.

Dus 20 km zou ik zeker doen. En je hoeft niet dagelijks hè? Je kunt beginnen met een of twee keer per week en kijk hoe het bevalt.
Bij mijn vorige werk was het ook 20km enkele reis. Ik vond het heerlijk op de e-bike. Ik fietste een route door een verlaten natuurgbied. Ik deed het daarom alleen als het licht genoeg was, dus van 1 april tot 1 november of zo.

Toen ik een kind kreeg, ging ik minder vaak, omdat ik het niet kon combineren met de tijden van het kdv. Ik ben van baan gewisseld waardoor ik de fiets als 'gewone' fiets ging gebruiken. Dat vond ik niet zo heel prettig, omdat de fiets heel zwaar is als je de ondersteuning uitzet. Ik zette hem vaak op minimale ondersteuning voor gewone fietsritjes naar de stad. Nadat mijn dochter niet meer achterop zat bij mij heb ik de fiets verkocht.

Ik ben overigens wel een fietser. Ik heb een racefiets. Ik vond 20km te kort voor de racefiets en met de e-bike hoefde ik niet te douchen na het fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Ik als man zijnd

Stap gemiddeld door het jaar heen 2 van de 4 dagen op mijn racefiets om naar het werk te gaan (nu in deze weken 4 uit 4) +/- 17 km enkele reis
OV doe ik er ongeveer een uur tot 5 kwartier over
fiets 35-40 minuten (met douchen op werk :) ben ik ook ongeveer het uur kwijt maar heb wel lekker gesport 2 keer per dag i.p.v. stom in het ov gezeten :)
retrostar schreef:
26-06-2019 08:01
En de crux is ook natuurlijk: staat hij er nog als je terug wil ? ;-)

Ik vind overigens een uur fietsen naar je werk erg lang. Een enkele keer kan dat wel maar dagelijks lijkt me niks.

Ooit deed is dat, jarenlang, op een gewone fiets.
Nu zou ik het niet meer doen op een gewone, maar wel op een ebike.
Alle reacties Link kopieren
Ja, doen!
Ik heb het jaren gedaan, 15km enkele reis en vond het heerlijk. Ik deed daar een half uur over (moest door het bos, veel kronkel weggetjes)
Helaas werk ik nu te ver weg anders zou ik het nog steeds doen. Je bent lekker in beweging, komt fris aan op het werk (wel een voordeel als je daar kunt douchen) en weer uitgewaaid thuis.
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook nog met de auto heen en met ov weer terug.Volgende werkdag met fiets heen en auto terug.
Hier ook een elektrische fiets, ongeveer 1,5 km enkele reis.
Maar ik doe heel veel met de fiets, dus niet niet alleen naar t werk.
Woon in een klein dorpje, dus veel voorzieningen zijn wat verder weg.
Heerlijk fietsen over het platteland :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets sinds een paar maanden ook naar mijn werk. 17 km enkele reis. Het bevalt me super goed. Ik doe er ongeveer 40 min over.
Ik heb een ebike met middenmotor. Hij bevalt me prima.
Bedankt voor de reacties tot zover! Veelal positief dus. Ik moet inderdaad in m'n hoofd houden dat het niet per se alles of niets is. Wil nu graag een keer de rit op een gehuurde e-bike doen, zodat ik niet zo'n fiets hoef te kopen voordat ik het kan uitproberen, maar dat heb ik nog niet gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga sinds een paar weken met een e-bike. 25km enkele reis. Ik doe er een uur over. Dat is 5 minuutjes langer dan met o.v. ik vind het heerlijk.
Hiervoor deed ik het met m'n gewone fiets, maar als je steeds wind tegen hebt dan gaat de lol er gauw vanaf. Ben met m'n e-bike 20 minuten sneller.
Alleen als het heel slecht weer zou zijn dan zou ik het o.v. pakken
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
26-06-2019 08:04
Ooit deed is dat, jarenlang, op een gewone fiets.
Nu zou ik het niet meer doen op een gewone, maar wel op een ebike.
Vroeger reed ik drie kwartier op de gewone fiets naar school; dat was ik vergeten. Wel bietste ik vaak om busgeld bij mijn moeder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik ga altijd op de fiets, 17 km enkele reis, tenzij het regent. Dus ook met -5 in de winter of met +30 zoals gisteren (dat was wel een beetje warm). Ik vind het heerlijk. Ik doe er 45 minuten over.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 08:21
7.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wel naar mijn werk gefietst, bijna een uur flink doortrappen. Geen e-bike, maar ik deed het alleen omdat ik op mijn werk kon douchen en me kon omkleden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik word wel blij van deze reacties :D
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets 13 km naar mijn werk op de elektrische fiets. Bevalt mij goed, hoef niet meer naar de sportschool :P
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
26-06-2019 08:04
Je kan ook nog met de auto heen en met ov weer terug.Volgende werkdag met fiets heen en auto terug.

Dan zou ik met de fiets heen gaan, OV terug en de volgende dag met het OV heen en op de fiets terug.

Ik heb sinds kort een e-bike en fiets, als het lekker fietsweer is, één à twee keer per week naar mijn werk (20 kilometer enkele reis). De overige dagen red ik het niet om op tijd weer thuis te zijn voor (sport)afspraken 's avonds, dus dan rijd ik een stuk met mijn man mee en de rest met het OV.
Alle reacties Link kopieren
25 km enkele reis hier en ik probeer 1x van de 4x per week dat op de fiets te doen. Alleen bij mooi weer overigens en van april tot oktober. Het is een mooie route door de bossen, dat ga ik niet ‘s winters in het donker doen, dat durf ik domweg niet.
Per auto kost het me 20-25 minuten, op de fiets een uurtje. En dat is ook meteen de reden dat het maar 1x per week lukt, 2 avonden per week heb ik vroeg in de avond verplichtingen, waardoor ik geen tijd heb om dat uur te fietsen. Elke dag fietsen zou ik sowieso te tijdrovend vinden.
Ik vind het lekker op de fiets, zittend beroep, dus een beetje beweging is dan niet verkeerd.
Heb draadloze oortjes en een hoesje op m’n stuur waar telefoon in kan. Heb een mountainbike-achtige Cube fiets met middenmotor die heerlijk fietst.
himalaya schreef:
26-06-2019 08:12
Ik heb ook wel naar mijn werk gefietst, bijna een uur flink doortrappen. Geen e-bike, maar ik deed het alleen omdat ik op mijn werk kon douchen en me kon omkleden.
Dat is dus de reden waarom ik wel een ebike heb, zodat ik niet hoef te douchen op werk. Dat zou wel kunnen maar dat kost zoveel tijd.
COtweepuntnul schreef:
26-06-2019 08:23
Dat is dus de reden waarom ik wel een ebike heb, zodat ik niet hoef te douchen op werk. Dat zou wel kunnen maar dat kost zoveel tijd.
Dit is voor mij ook een reden om voor een E-bike te willen gaan. Ik ken mezelf, en op een reguliere fiets, fiets ik altijd (te) snel, ook als ik me voorneem dat niet te doen.
Ik fiets ook met luisterboeken en podcasts en soms met de radio, echt lekker hoor.
Morgenstond_ schreef:
26-06-2019 08:27
Dit is voor mij ook een reden om voor een E-bike te willen gaan. Ik ken mezelf, en op een reguliere fiets, fiets ik altijd (te) snel, ook als ik me voorneem dat niet te doen.
Exact dat ja :mrgreen:
Ik fiets op een gewone fiets iedere dag naar werk. 10+km enkel. Iets minder ver dus, maar zou het wel iedereen aanraden. Zelfs als het regent vind ik het niet erg. Het buiten zijn is heerlijk. Je hebt beweging gehad. Je hoeft nooit te wachten op een bus of deze juist te missen. Ik zou nu 5km fietsen bijna te weinig gaan vinden als ik dichter bij werk zou wonen;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven