Werk & Studie alle pijlers

Hoe lang afstuderen uitstellen bij tweede bachelor?

27-06-2019 15:59 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op dit moment mijn bachelor aan het afronden, maar wil volgend jaar beginnen aan een andere bachelor bij een andere universiteit, omdat die me toch leuker lijkt. Ik wil liever niet het instellingscollegegeld betalen, want dat is erg veel. Bij mijn huidige universiteit kan ik uitstel van afstuderen aanvragen, zodat ik nog ingeschreven sta en geen opleiding heb afgerond (daar wordt naar gekeken om te bepalen hoe hoog je collegegeld wordt). Ik kan alleen nergens vinden wat het 'peilmoment' is voor het bepalen van de hoogte van het collegegeld, en of hier later nog naar gekeken wordt. Ook de studieadviseurs weten het niet en de site van DUO is hierover niet duidelijk (waarschijnlijk willen ze voorkomen dat iedereen dit gaat doen...). Ik zou dit heel graag willen weten omdat ik dan weet of ik bijvoorbeeld een jaar/langer uitstel van afstuderen moet vragen of alleen maar tot en met september, waardoor ik nog gewoon 2019 als afstudeerjaar heb voor mijn eerste bachelor en het niet lijkt alsof ik studievertraging heb gehad. Is er toevallig iemand die dit weet of hier zelf ook ervaring mee heeft?
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb hier wel ervaring mee maar dat is alweer een tijdje geleden en allicht niet meer actueel.

Ik heb eerst de bachelor rechten gedaan en heb op mijn scriptie na alles afgerond. Vervolgens heb ik mij naast rechten ook ingeschreven voor bedrijfskunde (wel bij dezelfde universiteit), die bachelor gevolgd en uiteindelijk beide scripties tegelijkertijd ingeleverd. Was toendertijd geen enkel probleem en ik heb nooit meer dan het standaard collegegeld hoeven betalen (wel collegegeld bij beide studies!). Hoe het tegenwoordig werkt weet ik niet, ik studeerde in 2010 af voor beide bachlors. Heb daarna 1 master gevolgd, ook voor het normale collegegeld.

Succes en hopelijk kom je erachter hoe het tegenwoordig zit.
If it weren't for the amazing double standard, you would have no standard at all...
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is. Maar ik heb eerst 1 opleiding volledig gedaan op scriptie na, toen de volgende en de scripties tegelijk ingeleverd.

Ik denk dat je het beste even bij Duo langs kunt.
Ik heb 2 masters gevolgd en heb ze nog niet afgerond. Van masteropleiding A heb ik alles afgerond, inclusief een verre versie van de scriptie met een 'ok'stempel van de eerste begeleider. Nu ben ik part time bezig met master B. Ik sta alleen ingeschreven bij master B en betaal het collegegeld dus 1 keer. Bij het afstuderen moet ik ook ingeschreven staan bij master A. Het zou best eens kunnen dat ik dan een maand op instellingsgeld uitkom. Bij beide opleidingen komt dan inderdaad december 2020 te staan. Vind je dit erg? Want je kunt het toch gewoon zelf op je CV zetten, eventueel met opmerking dat diploma in jaar x is aangevraagd wegens 2e bachelor? Niks geks aan hoor! Succes!
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het erg als het lijkt of je vertraging hebt opgelopen?
Alle reacties Link kopieren
Duder1987 schreef:
27-06-2019 16:11
Ja ik heb hier wel ervaring mee maar dat is alweer een tijdje geleden en allicht niet meer actueel.

Ik heb eerst de bachelor rechten gedaan en heb op mijn scriptie na alles afgerond. Vervolgens heb ik mij naast rechten ook ingeschreven voor bedrijfskunde (wel bij dezelfde universiteit), die bachelor gevolgd en uiteindelijk beide scripties tegelijkertijd ingeleverd. Was toendertijd geen enkel probleem en ik heb nooit meer dan het standaard collegegeld hoeven betalen (wel collegegeld bij beide studies!). Hoe het tegenwoordig werkt weet ik niet, ik studeerde in 2010 af voor beide bachlors. Heb daarna 1 master gevolgd, ook voor het normale collegegeld.

Succes en hopelijk kom je erachter hoe het tegenwoordig zit.
Oeps mijn dochter begin in september ook aan een tweede bachelor aan een andere universiteit en zij heeft echt begrepen dat ze maar 1x collegegeld (aan de universiteit van de eerste studie) hoeft te betalen. Ik begrijp dat het bij jou even geleden is, maar ik zal haar vragen om het toch nog eens goed na te gaan.

TO ik denk dat het niet uitmaakt als je beide studies in hetzelfde collegejaar afrondt. Je betaalt immers het collegegeld al aan het begin van het jaar (tenzij je in termijnen doet, maar dat is een soort betalingsregeling, je moet wel alles betalen) en als je in november afstudeert ofzo krijg je niks terug. Hoe het is als het niet in hetzelfde jaar is weet ik niet, dat zal ik ook nog aan dochter vragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die het een aantal jaren geleden heeft gedaan en die heeft toen haar scriptie tijdens het eerste jaar van haar (2e) studie ingeleverd en hoefde ook maar 1 keer collegegeld te betalen.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
27-06-2019 17:23
Oeps mijn dochter begin in september ook aan een tweede bachelor aan een andere universiteit en zij heeft echt begrepen dat ze maar 1x collegegeld (aan de universiteit van de eerste studie) hoeft te betalen. Ik begrijp dat het bij jou even geleden is, maar ik zal haar vragen om het toch nog eens goed na te gaan.

TO ik denk dat het niet uitmaakt als je beide studies in hetzelfde collegejaar afrondt. Je betaalt immers het collegegeld al aan het begin van het jaar (tenzij je in termijnen doet, maar dat is een soort betalingsregeling, je moet wel alles betalen) en als je in november afstudeert ofzo krijg je niks terug. Hoe het is als het niet in hetzelfde jaar is weet ik niet, dat zal ik ook nog aan dochter vragen.
Ik heb recent een dubbele studie gedaan, laatste master in januari 2018 afgerond. Ik heb altijd maar voor 1 opleiding collegegeld hoeven betalen.

Het is trouwens wel zo dat je geld terug krijgt als je in de loop van het jaar afstudeerd.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt het goed uitgelegd: https://lsvb.nl/dossiers/collegegeld/tweede-studie/

Het gaat er dus om dat je de tweede bachelor begint voordat de eerste is afgerond, daarna blijft het op het wettelijk collegegeldtarief.
Alle reacties Link kopieren
Zwartvlekje schreef:
27-06-2019 17:34
Ik heb recent een dubbele studie gedaan, laatste master in januari 2018 afgerond. Ik heb altijd maar voor 1 opleiding collegegeld hoeven betalen.

Het is trouwens wel zo dat je geld terug krijgt als je in de loop van het jaar afstudeerd.
Oh dat scheelt weer. Zeker als het voor februari is? Om die reden stoppen veel eerstejaars ook in februari als ze hebben besloten dat ze toch wat anders willen of dreigen hun bsa niet te halen.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
27-06-2019 17:38
Oh dat scheelt weer. Zeker als het voor februari is? Om die reden stoppen veel eerstejaars ook in februari als ze hebben besloten dat ze toch wat anders willen of dreigen hun bsa niet te halen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ollegegeld

Ik moet het ook even opzoeken, maar tot 1 juni zelfs.
Hier staat ook alle informatie die TO nodig heeft in volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het antwoord gevonden op de site van de LSVb, je moet tegelijkertijd ingeschreven staan maar het maakt niet uit hoe lang, dus dat is heel fijn. Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken! :yes:
De leuke mannen zijn niet op. Het zijn geen leren jasjes maat M bij de hema. - DropDrop

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven