Werk & Studie alle pijlers

Tips voor horeca-baan

28-06-2019 00:22 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar advies van ervaren mensen uit de horeca. Ik werk nu ongeveer een halfjaar in de horeca en ik vind het leuk werk. Ik had helemaal geen ervaring, maar ik heb een gezellig restaurant gevonden en geniet van de praatjes met gasten en het ouwehoeren met collega’s.

Er is alleen één ding dat niet goed gaat, en dat is overzicht houden. Ik ben van mezelf best wel chaotisch en onhandig, en dit is ook te zien op mijn werk. Dit resulteert vaak in kleine foutjes. Het zijn meestal niet hele ernstige dingen, maar mijn leidinggevende heeft er wel wat van gezegd. Ik wil er graag wat aan doen, maar ik vind het moeilijk om concreet iets te veranderen. Word dit beter naarmate ik meer ervaring krijg? Of hebben jullie tips voor mij om meer overzicht te creëren?

Ik hoor het graag van jullie :)
https://www.sho-horeca.nl/cursussen/
Alle reacties Link kopieren
Hoe werken jullie precies? Heeft iedereen zijn eigen 'wijk'? Heeft iedereen dezelfde taken (dus bedienen, bestellingen opnemen, afrekenen enz.) of zijn deze verdeeld en zijn er dus mensen die bv alleen maar uitserveren of alleen maar afrekenen?
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
28-06-2019 00:42
Hoe werken jullie precies? Heeft iedereen zijn eigen 'wijk'? Heeft iedereen dezelfde taken (dus bedienen, bestellingen opnemen, afrekenen enz.) of zijn deze verdeeld en zijn er dus mensen die bv alleen maar uitserveren of alleen maar afrekenen?

We werken meestal met 3 a 4 man. We hebben het restaurant inderdaad verdeeld in 2 wijken, dus 2 mensen staan wijk met dezelfde taken, 1 iemand achter de bar en als het druk is nog iemand die meehelpt waar nodig. Iedere wijk heeft ongeveer 10 tafels.
Alle reacties Link kopieren
Kun je eens een voorbeeld van zo'n foutje noemen? Vergeet je bestellingen? Breng je ze naar de verkeerde tafels? Laat je dingen vallen? Of alles tegelijk? ;-D
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
28-06-2019 00:49
Kun je eens een voorbeeld van zo'n foutje noemen? Vergeet je bestellingen? Breng je ze naar de verkeerde tafels? Laat je dingen vallen? Of alles tegelijk? ;-D

Hahah nee, meestal zijn het foutjes als dingen verkeerd aanslaan of verkeerd uitvragen bij de keuken, een tafel in mijn wijk die iets te lang op hun eten moet wachten. Kleine dingen die veroorzaakt worden doordat ik niet scherp ben.
Schrijf het op. Klein kladblokje bij je steken en de bestelling en specifieke vragen/verzoeken opschrijven.
Misschien voelt het de eerste keer alsof je een halve scriptie staat te pennen terwijl de tafel zit te wachten maar echt ze vinden dit niet erg. En je gaat er sneller in worden want je gaat afkortingen verzinnen.

En weet je iets niet meer zeker (shit wilde hij nou rare of juist doorbakken?) ga dan terug om het te vragen. Voelt misschien ook stom maar vinden mensen ook echt niet erg.
De keuken bepaalt hoe snel het eten doorkomt dus dat een tafel moet wachten kan toch niet jouw fout zijn?

Bij aanslaan: controleer het voor je het afslaat. Weet je iets niet zeker of kan je het niet vinden in de kassa: vraag een collega. Beter 3x vragen dan 1x fout.
Hoi!

Wat leuk dat werken in de horeca je bevalt :) . Overzicht houden in de wijken kan wel eens heel lastig zijn inderdaad, het is een kwestie van je eigen routine vinden. Afhankelijk van het restaurant zijn er verschillende dingen waar je rekening mee moet houden. Het helpt als je dingen op een standaard manier gaat doen!

Kun je wat voorbeelden geven waarop het mis gaat? Vind je het lastig om als er al wat tafels zitten snel naar nieuwe tafels toe te gaan? Vergeet je lege glazen weg te halen of bestek in te dekken? Vraag je niet vaak genoeg of mensen iets willen drinken, of breng je drinken niet snel genoeg?

In het algemeen kan het wel eens helpen om even rustig rond te kijken in je wijk. Als mensen iets willen geven ze het vaak aan, en een knikje of even zeggen "ik kom zo bij u" is vaak al genoeg, dan kun je eerst even kijken hoe en wat. Ik sta best vaak "rond" te kijken (kost misschien 20-30 seconden), of ga in mijn hoofd dan even de tafels af. Dan kun je net een wat efficiëntere route door je wijk heen maken.
Alle reacties Link kopieren
Kun je herleiden waar dat door komt? Gebrek aan concentratie? Chaos in je hoofd? Probeer dan orde aan te brengen.

Wat ik altijd doe is dit:
Ik loop door mijn wijk en check steeds tafel voor tafel of alles klopt. Heeft iedereen nog een drankje? Lijkt iedereen tevreden? Moeten er dingen worden aangevuld? Of zijn ze misschien al uitgegeten?
Dus ik wacht niet tot ik ergens word 'geroepen' maar check zelf steeds tafel voor tafel of er iets moet gebeuren.
Op die manier ben je de gasten 'voor'. (Dus ik vraag al of ze een nieuw drankje willen, voordat ze dat zelf bedacht hebben).
Als je er op die manier bovenop zit, heb je controle. Dan bepaal jij (min of meer, er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk), wanneer een tafel 'aan de beurt is' en heb je dus meer controle en overzicht.
Naarmate je hier meer ervaren in bent, zul je snel doorhebben welke tafels extra aandacht nodig hebben. Omdat het bijvoorbeels vlotte drinkers zijn of mensen die veel vragen stellen. Dat zijn dus de tafels die je wat vaker moet checken.
The time is now
Mangosmoothie schreef:
28-06-2019 00:52
Hahah nee, meestal zijn het foutjes als dingen verkeerd aanslaan of verkeerd uitvragen bij de keuken, een tafel in mijn wijk die iets te lang op hun eten moet wachten. Kleine dingen die veroorzaakt worden doordat ik niet scherp ben.
Oh, je had ondertussen al voorbeelden gegeven.

Werken jullie met handhelds, of met een gewone kassa?
Vraag je je hoofdgerechten te laat uit, of weet je gewoon nog niet goed in te spelen op welk eten lang duurt en welk eten kort? Vooral dit is heel lastig hoor, dat kan best even duren voordat je daar handig in bent :P , maar ook daarin zijn wel handige tips.
Alle reacties Link kopieren
En vraag je leidinggevende om tips en extra instructie.
Ik word er altijd erg blij van als medewerkers hier zelf om vragen. Op die manier laat je zien dat je de kritiek serieus neemt en er graag aan wilt werken.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Banba schreef:
28-06-2019 01:07
En vraag je leidinggevende om tips en extra instructie.
Ik word er altijd erg blij van als medewerkers hier zelf om vragen. Op die manier laat je zien dat je de kritiek serieus neemt en er graag aan wilt werken.
Dit wilde ik ook zeggen. En misschien hebben je collega's nog wel tips: vooral omdat zij in hetzelfde restaurant werken kunnen ze wat specifieker met dingen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven