Werk & Studie alle pijlers

Doorstromen Master recherchekundige

28-06-2019 17:39 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Op dit moment ben ik laatstejaars student van de opleiding HBO Sociaal Juridische Dienstverlening. Daarnaast heb ik een minor Jeugd & Criminaliteit gevolgd. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de opleiding tot recherche, alleen mijn vader vond dit geen goed idee en ben ik daar in meegegaan. Door mijn vooropleiding wist ik dat ik goed was in rechten. Alleen ik wou niet alleen die saaie wetteksten leren. Ik wou voornamelijk met mensen werken en actief bezig zijn. Om deze reden koos ik voor sociaal juridisch. Op dit punt weet ik zeker dat deze opleiding niet is waar ik in verder wil. Beetje laat zullen sommige zeggen, maar dit besef kwam pas in het 2de - 3de jaar. Ik vond het op dat moment zonde om de opleiding niet verder af te maken.

Nu ben ik gaan kijken naar de mogelijkheden om te solliciteren op de vacature van de Master Recherchekundige. Op de vacaturesite van de politie staat beschreven dat je in bezit moet zijn van een HBO diploma. Hierbij staat niet vermeld welke eisen er worden gesteld aan het diploma. Eenmaal wat verder gezocht kwam ik op de website met het onderwijsaanbod van de politieacademie. Hier staan verschillende master opleidingen voor recherchekundige weergegeven. Hierbij staat wel geschreven met welke diploma's je wordt aangenomen, alleen SJD staat hier niet tussen. Er is wel de mogelijkheid een EVC proces te starten, alleen dit biedt geen zekerheid.

Nu vroeg ik mij af of er ervaringen zijn met een soortgelijke weg hiernaartoe en of het überhaupt mogelijk is in mijn positie.
anoniem_387643 wijzigde dit bericht op 28-06-2019 20:45
1.46% gewijzigd
Bel of mail ze eens!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter doet dezelfde studie en haar is juist deze aangeraden als ze door wil gaan voor een master bij de politie. Ze twijfelt nu nog tussen recherchekundige of doorgaan tot officier van justitie
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
28-06-2019 19:54
Mijn dochter doet dezelfde studie en haar is juist deze aangeraden als ze door wil gaan voor een master bij de politie. Ze twijfelt nu nog tussen recherchekundige of doorgaan tot officier van justitie

Ooh! Super. Is er dan nog een specifieke richting waar zij heen wilt wat betreft recherchekundige?
Alle reacties Link kopieren
Nog niet zeker. Ik verwacht wel iets sociaals , dus ik denk criminaliteit
Because schreef:
28-06-2019 19:54
Mijn dochter doet dezelfde studie en haar is juist deze aangeraden als ze door wil gaan voor een master bij de politie. Ze twijfelt nu nog tussen recherchekundige of doorgaan tot officier van justitie
Huh, ik snap je bericht denk ik niet. Maar hoe kan je ooit met SJD officier van justitie worden. Daar zal je toch rechten voor nodig hebben, en een master in het recht denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Officier van justitie met SJD?? Daar heb je toch echt een rechtenopleiding voor nodig.
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
29-06-2019 08:30
Officier van justitie met SJD?? Daar heb je toch echt een rechtenopleiding voor nodig.
Weet je toevallig ook hoe het zit met de master tot recherchekundige?
Alle reacties Link kopieren
mariposa2 schreef:
29-06-2019 08:30
Officier van justitie met SJD?? Daar heb je toch echt een rechtenopleiding voor nodig.
Ik zeg toch ook doorgaan voor officier van justitie....dus inderdaad voor een master rechten!
Because schreef:
29-06-2019 11:56
Ik zeg toch ook doorgaan voor officier van justitie....dus inderdaad voor een master rechten!
Maar SJD is een HBO opleiding (bij mijn weten).
En ze zal dus door moeten gaan voor universitaire studie Recht, en daarna een Universitaire master, want met HBO Rechten is niet toereikend.

Een lange adem heeft ze dan wel nodig...
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
29-06-2019 11:56
Ik zeg toch ook doorgaan voor officier van justitie....dus inderdaad voor een master rechten!
Even voor de zekerheid: ze weet dat een bachelor sjd en master rechten niet genoeg is voor officier van justitie? Daarvoor moet je civiel effect hebben, en dan moet je een bachelor rechten hebben (universiteit of hbo met schakelprogramma). Dus zelfs als je wel de master hebt, mag je met alleen sjd als vooropleiding geen toga beroep uitoefenen.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij maakt de vooropleiding bij de master recherchekundige niet zoveel uit. Een hbo-opleiding volstaat. Het gaat er vooral om of je goed door alle testen heen komt (intelligentietesten met oa cijferreeksen en logisch redeneren, sporttest, psychologische opdracht met verhoren van acteur, gesprek met psycholoog en dan nog gesprek met het korps).

Ik ken iemand die het heeft gedaan en ook aantal jaar bij de politie heeft gewerkt. Die is wel weer afgezwaaid wegens karig salaris dat maar niet omhoog ging en gebrek aan doorgroeimogelijkheden vanwege die eindeloos durende reorganisatie.

Je zou eventueel ook nog kunnen overwegen om schakelprogramma te doen en dan een master criminologie, als het met de politie niets wordt en je echt hierin verder wil.
lauraroar wijzigde dit bericht op 30-06-2019 04:37
0.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
29-06-2019 16:09
Even voor de zekerheid: ze weet dat een bachelor sjd en master rechten niet genoeg is voor officier van justitie? Daarvoor moet je civiel effect hebben, en dan moet je een bachelor rechten hebben (universiteit of hbo met schakelprogramma). Dus zelfs als je wel de master hebt, mag je met alleen sjd als vooropleiding geen toga beroep uitoefenen.
Volgens mij biedt de OU wel de mogelijkheid tot civiel effect met een hbo bachelor en daarna een universitaire master. Sjd is dan een optie, of de mer.
Alle reacties Link kopieren
Voor recherchekundige is elk hbodiploma toereikend.
Het salaris is niet heel geweldig, het werk is dat wel. Er zijn niet veel mensen die toegelaten worden, maar proberen kan altijd. En als je niet wordt aangenomen, kan je het een jaar later weer proberen.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
30-06-2019 02:22
Volgens mij biedt de OU wel de mogelijkheid tot civiel effect met een hbo bachelor en daarna een universitaire master. Sjd is dan een optie, of de mer.
Volgens hun eigen site niet, alleen als je echt hbo rechten hebt gedaan, niet met andere hbo opleidingen:

‘’Als je vooropleiding een andere opleiding is dan HBO Rechten, heeft de master die je na de schakel volgt geen civiel effect. Dat wil zeggen dat je geen advocaat of rechter kunt worden. De vereiste vooropleiding daarvoor is een wo-bachelor met een wo-master of HBO Rechten plus schakel en master. ‘’
Alle reacties Link kopieren
Je moet inderdaad een HBO opleiding hebben, maakt niet uit welke.
Verder wil ik je niet ontmoedigen, gewoon proberen als het je wat lijkt, maar ik weet uit ervaring dat je niet de enige zult zijn die solliciteert... Ik heb zelf een relevante WO studie gedaan, gesolliciteerd en niet door naar de volgende ronde: ik was 1 van de ruim 2500 sollicitanten voor 36 studieplekken :/
Dus zou zeker ook andere opties bekijken!
Verbaas u niet, verwonder u slechts

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven