Werk & Studie alle pijlers

Stadswonen kamer urgentie

29-06-2019 14:13 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey,

Weet iemand toevallig hoe lang het duurt voordat je een kamer krijgt aangeboden op Stadswonen als je 8 maanden staat ingeschreven en urgentie hebt aangevraagd?
Dan weet ik namelijk wanneer ik urgentie zal aanvragen, want ik ga binnenkort op vakantie.

Liefs
Urgentie is urgentie, zsm dus. Op vakantie zou ik dan dus niet gaan.
Urgentie op aanvraag. Speciaal.
Als je je het kan permitteren om wat langer te wachten omdat je eerst op vakantie wil, lijkt urgentie me twijfelachtig.
Alle reacties Link kopieren
Urgentie op welke grond? Denk dat die vervalt als je op vakantie gaat, je hebt toch zsm iets nodig?
Alle reacties Link kopieren
Urgentie is voor mensen die NU een huis nodig hebben. Niet voor mensen die nog op vakantie willen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga een selectiestudie volgen en de reistijd met ov naar de universiteit is ongeveer 3 uur voor mij, daarom kan ik dus urgentie voor een kamer aanvragen (omdat ik er nog geen heb). maar stel dat je dan nog een maand moet wachten voor een kamer, dacht ik dat ik me misschien beter kon inschrijven voordat ik op vakantie ga. Maar dan schrijf ik me wel na mn vakantie in :)
Alle reacties Link kopieren
Moonlightx schreef:
29-06-2019 14:21
Ik ga een selectiestudie volgen en de reistijd met ov naar de universiteit is ongeveer 3 uur voor mij, daarom kan ik dus urgentie voor een kamer aanvragen (omdat ik er nog geen heb). maar stel dat je dan nog een maand moet wachten voor een kamer, dacht ik dat ik me misschien beter kon inschrijven voordat ik op vakantie ga. Maar dan schrijf ik me wel na mn vakantie in :)

Bij studentenkamers is er in sommige gevallen een regeling dat je voorrang / meer punten krijgt op basis van reistijd (is hier in de regio in elk geval wel zo). Urgentie aanvragen vervalt in die situaties en blijft voorbehouden aan niet-studenten die in een urgente situatie woonruimte moeten zien te krijgen. Neem even contact op met de verhuurder hoe de regels daar zijn. Studentenkamers zijn altijd lastig, dus ik zou nooit gokken op last minute (maar eerder mijn vakantieplannen wijzigen)
Moonlightx schreef:
29-06-2019 14:21
Ik ga een selectiestudie volgen en de reistijd met ov naar de universiteit is ongeveer 3 uur voor mij, daarom kan ik dus urgentie voor een kamer aanvragen (omdat ik er nog geen heb). maar stel dat je dan nog een maand moet wachten voor een kamer, dacht ik dat ik me misschien beter kon inschrijven voordat ik op vakantie ga. Maar dan schrijf ik me wel na mn vakantie in :)
Je denkt echt een urgentie hier voor te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Je bedoelt toch niet urgentie bij een woningbouw?
Je moet dus nog urgentie aanvragen? Op grond waarvan denk jij urgentie te krijgen? Urgentie krijg je tegenwoordig bijna niet meer tenzij je een hele goede reden hebt.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
29-06-2019 14:41
Je denkt echt een urgentie hier voor te krijgen?
Volgens de voorwaarden kan TO daar urgentie voor krijgen ja.
https://www.stadswonenrotterdam.nl/FAQ/ ... verklaring

Wat zijn de voorwaarden voor urgentie?

In sommige situaties kun je urgentie aanvragen voor een kamer in Rotterdam. Als je ingeschreven bent bij Stadswonen Rotterdam, je in Rotterdam studeert of gaat studeren en er sprake is van een van de onderstaande situaties, dan kun je een urgentieverklaring ontvangen.

De urgentievoorwaarden:
- Lange reistijd (langer 2 uur): je bent minimaal zes maanden ingeschreven bij Stadswonen Rotterdam én je reistijd van deur tot deur (van je huidige woonadres tot aan je onderwijsinstelling in Rotterdam) is langer dan twee uur. Stadswonen Rotterdam toetst dit aan de hand van de website 9292.nl.
- Geweld of bedreiging: Er is sprake van ernstig psychisch of fysiek geweld, of bedreiging daarmee, waardoor je niet in je huidige woning kunt blijven wonen. Het geweld of de bedreiging is aantoonbaar met een verklaring van de politie.
- Medische redenen(alleen als je al huurt bij Stadswonen Rotterdam): Je kunt aantonen dat de medische problematiek pas is ontstaan na vestiging in een van onze woongebouwen, en het medische probleem houdt verband met je woning. Een medisch adviseur toetst dit indien gewenst. De medische adviseur brengt in dat geval advies uit aan de urgentiecommissie.
- (De)centrale selectie studie (loting): Je kunt bij aanvang van het studiejaar aantonen dat je een opleiding gaat volgen waarop de centrale selectie (inloting) van toepassing is. Deze opleiding ga je volgen aan een hogeschool of universiteit in Rotterdam. Daarnaast is je reistijd van deur tot deur (van je huidige woonadres tot aan je onderwijsinstelling in Rotterdam) is langer dan twee uur. Stadswonen Rotterdam toetst dit aan de hand van de website 9292.nl
En het lijkt me sterk dat je zo last minute nog urgentie kunt krijgen voor een kamer. Er zijn ieder jaar heel veel studenten op zoek naar een kamer die minimaal net zoveel reistijd hebben als jij. Waarom zou jij dan last minute urgentie kunnen krijgen en die ander niet? En als iedereen last minute urgentie aanvraagd dan duurt het nog eeuwen voordat je iets hebt. Waarom ben je niet veel eerder gaan zoeken of heb je veel eerder die urgentie niet aangevraagd?
Wat een zure reacties hier. Het is heel gebruikelijk dat studenten met een lange reistijd urgentie krijgen.

TO: ik zou er niet vanuit gaan dat je met urgentie binnen een week een kamer hebt, het kan alsnog een tijdje duren dus ik zou het asap aanvragen! Maar bel wel even met Stadswonen om te vragen wat handig is wanneer je op vakantie bent.
De website is toch best helder:
https://www.stadswonenrotterdam.nl/FAQ/ ... verklaring.

Je schrijft je in en krijgt 1 kamer aangeboden. Je hebt geen keuze dus als dit toevallig tijdens je vakantie is zeg je ja en zie je later waar je terecht bent gekomen. Als je tot na je vakantie wacht heb je de kans dat je toch moet reizen de eerste weken. De meeste kamers worden per juli opgezegd en dan is het maar zien wanneer je daarna aan de beurt bent.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de site heb je inderdaad recht op urgentie en krijg je 1 kamer toegewezen. In jouw geval zou ik de urgentie nu meteen aanvragen, en hopen dat je zo snel mogelijk een kamer krijgt. Als je bij het aanbod van kamers kijkt dan zie je dat er zo'n 3-4 weken zit tussen het in de verhuur komen en de datum dat je de sleutel kunt krijgen. Daarbij is het nu de drukste tijd voor het zoeken naar een kamer. Mocht je nu reageren, en stel je krijgt direct een kamer (geen idee hoe lang dat duurt) dan kun je begin augustus er in. Dan heb je nog even de tijd om de kamer op te knappen en/of in te richten, en in augustus heb je vaak ook de kennismakingsweken van de universiteit.

stel dat de kamer echt verschrikkelijk is, dan heb je tenminste nog even de tijd om iets anders te vinden.

Wat betreft vakantie: ik denk dat het meeste via Stadswonen wel via email/internet geregeld kan worden, en dat kan dus ook prima op vakantie.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Aanvragen en accepteren wat jou wordt aangeboden. Meer is het niet toch?
Begint die studie september? Dan ben je toch veel te laat met een kamer zoeken? ik ben blind
anoniem_367263 wijzigde dit bericht op 29-06-2019 17:26
11.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kopjechino schreef:
29-06-2019 16:30
Begint die studie september? Dan ben je toch veel te laat met een kamer zoeken?
Ze staat al acht maanden ingeschreven. Bovendien weet ze nog maar een paar weken dat ze is geslaagd of pas sinds gisteren bij een Herexamen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Is er ook geen Facebookpagina voor kamers in Rotterdam? In Groningen is die wel.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Het kan bij Stadswonen heel snel gaan, ook zonder urgentie. Dat is mijn ervaring.

Ik heb 2x een appartement gehuurd van Stadswonen, en bij beiden moest ik gewoon snel komen bezichtigen.

Dus als ze je benaderen met een aanbieding tijdens je vakantie, dan heb je risico dat je mis grijpt.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
29-06-2019 14:41
Je denkt echt een urgentie hier voor te krijgen?
Ik was ook verbaasd, maar google op stadswonen en urgentie en dan blijkt het dus inderdaad mogelijk.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven