Werk & Studie alle pijlers

Baan wissel ivm reistijd?

03-07-2019 11:30 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag jullie mening horen over mijn dilemma.
Ik heb een leuke baan die goed past bij mijn capaciteiten en waar ik ook nog eens erg fijne collega's heb. Het enige nadeel is de reisafstand: ca 1 uur enkele reis. Op zich redelijk te doen, maar toch wel lastig met hobby's ed. Daarbij heb ik een kinderwens en lijkt de reisafstand mij met een kindje wel een echt probleem worden. Nu heb ik de mogelijkheid op een baan dichter bij mijn woonplaats; ca 25 min enkele reis. Die werkplek is echter minder fijn dan mijn huidige werkplek. Dus nu twijfel ik wat te doen... Leuk werk en de reistijd voor lief nemen? Of minder prettig werken, maar meer vrije tijd? De belangrijkste reden is eigenlijk de kinderwens, maar ik weet natuurlijk nog helemaal niet of dat allemaal gaat lukken. Graag jullie mening!
Alle reacties Link kopieren
Of optie 3: dichter bij je huidige werk wonen.
En je partner? Werkt hij ook zo ver van het werk? Vind hij die reistijd een probleem als er een kindje komt?

Overweegt hij van baan te wisselen dan?

Daarnaast weet je niet of een baan dichterbij huis minder fijn werken is.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 03-07-2019 11:37
35.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan ook aan kinderen beginnen binnenkort. Ik heb een afstand met het OV van een uur (ruim) deur tot deur. ik zie hier het probleem niet zo :)
Alle reacties Link kopieren
Een uur reistijd lijkt me hemels. Ik doe al jaren 2-3 uur enkele reis, met kinderen, en dat is zwaar. Ik zou tekenen voor een uur.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben alleenstaand, geen partner dus, en overweeg alleenstaand moederschap. Dus kan niet op partner terugvallen. Vandaar dat het iets zwaarder weegt allemaal. En ook daarom dat ik liever in de buurt van mijn huidige woonplek blijf, aangezien ik hier mijn netwerk heb. Maar ook dat ik uberhaupt niet weet óf ik wel zwanger zal worden.
Ik vind een reistijd van 2 uur per dag echt ontzettend zonde van de tijd.
Ik zou zeker de baan aannemen dichterbij huis. Bevalt de baan echt niet dat kun je altijd nog zoeken naar een leuke baan dichterbij huis.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-07-2019 11:37
En je partner? Werkt hij ook zo ver van het werk? Vind hij die reistijd een probleem als er een kindje komt?

Overweegt hij van baan te wisselen dan?

Daarnaast weet je niet of een baan dichterbij huis minder fijn werken is.
Ik ken de werkplek en enkele mensen die daar werken. Natuurlijk weet je het nooit zeker totdat je het geprobeerd hebt, maar denk dat ik wel een redelijk beeld heb.
Otta1985 schreef:
03-07-2019 11:40
Ik ben alleenstaand, geen partner dus, en overweeg alleenstaand moederschap. Dus kan niet op partner terugvallen. Vandaar dat het iets zwaarder weegt allemaal. En ook daarom dat ik liever in de buurt van mijn huidige woonplek blijf, aangezien ik hier mijn netwerk heb. Maar ook dat ik uberhaupt niet weet óf ik wel zwanger zal worden.

En je weet ook niet of er een baan dichterbij is die niet zo leuk is toch?

Ga gewoon zoeken naar een baan dichterbij huis. Lukt dat niet dan blijf je voorlopig zitten waar je zit.
Alle reacties Link kopieren
Van 1-1,5 uur enkele reis gegaan naar 5 minuten enkele reis, het is werkelijk hemels! :sun:

MAAR ik heb dan nu ook wel echt een leuke functie.. mocht het zo zijn dat ik op deze baan uitgekeken raak zal ik ook weer om me heen gaan kijken. Maar omdat er een kleine op komst is zal ik alleen overstappen als de reistijd <30min. ligt.
Otta1985 schreef:
03-07-2019 11:42
Ik ken de werkplek en enkele mensen die daar werken. Natuurlijk weet je het nooit zeker totdat je het geprobeerd hebt, maar denk dat ik wel een redelijk beeld heb.
Want in je omgeving is er maar een werkgever?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-07-2019 11:43
Want in je omgeving is er maar een werkgever?
Ik heb een vrij specifieke functie/opleiding. Dus eigenlijk wel ja.
Alle reacties Link kopieren
Als je het alleen gaat doen is het inderdaad anders. Dan is het misschien niet zo praktisch dat je op een uur afstand zit. Maar misschien zijn er wel andere oplossingen dan een saaie baan dichtbij. Zou je netwerk inzetbaar zijn voor halen en brengen, eventueel zelfs structureel? Mijn man en ik draaien wisseldiensten: hij brengen, ik halen en andersom, afhankelijk van onze agenda's. Als je netwerk een haal of brengshift op zich kan nemen, kan jij bijvoorbeeld vroeg beginnen en 's avonds bijtijds thuis zijn. Eventueel zou je het kunnen combineren met ouderschapsverlof dat je dagelijks een uur inzet; dan maak je 7 uur per dag, waardoor je eerder thuis kunt zijn.
Er is nog een optie: verhuizen richting je huidige werk. Als je zwanger bent.
Misschien had je die informatie in je OP kunnen zetten? Want als je het alleen doet en je een hele speciale functie hebt is het advies anders dan als je het met z'n tweeen doet en je overal aan de bak kan omdat je boekhouder of arts bent ofzo.
Alle reacties Link kopieren
@Pandax; misschien moet ik inderdaad ook oriënteren op andere mogelijkheden bij mijn huidige werkgever. Deze is sowieso vrij flexibel. Dus wellicht dat indien nodig wel wat mogelijk is.

Daarbij kennen ze me daar al jaren. Wat mij voordelig lijkt ten opzichte van nieuwe baan en dan zwanger raken.
Alle reacties Link kopieren
Een flexibele werkgever is met kinderen een groot goed. Misschien is er met ouderschapsverlof, een hele of halve dag thuiswerken en eventueel onderweg werken (belafspraken in de auto of email in de trein) wel een modus vindbaar die goed werkt met een jong kind. Ik werk zo nu en dan ook thuis, dan kan ik even bijkomen van het vele reizen. Op zo'n dag plan ik telefonische overleggen in en schrijfwerk waarvoor ik geen collega's nodig heb. Ik werk ook veel in de trein, dat scheelt op andere momenten weer.

Heb je collega's die verder weg wonen en jonge kinderen hebben? Misschien kun je eens bij hun polsen hoe zij het regelen.
Alle reacties Link kopieren
Is de reistijd te doen in de spits of heb je nu een uur reistijd en doe je dit buiten de spits? Kun je ook deels thuis werken?

Ik heb bijvoorbeeld nu ook een uur reistijd maar wel alleen als ik buiten de spits rij, ik ga dus heel vroeg weg en laat terug om de files te vermijden. Hierdoor maak ik lange dagen en daardoor wel minder dagen wat maakt dat wij als we een kind krijgen minder dagen opvang nodig hebben.
Maar ik heb wel een partner die kan brengen en vaak halen. Voor de dagen dat dit niet lukt en ik het KDV niet red hopen we bij onverwachtse momenten vrienden/familie te kunnen vragen en momenten die van te voren bekend zijn een oppasmeisje te vragen ter overbrugging van de tijd dat KDV gaat sluiten en ik thuis ben.
Voor mij is een andere baan nu geen optie gezien vrij specifiek beroep en ik hier (nog) geen concessies in wil doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner werkt twee min bij ons huis vandaan in een functie waar hij veel vrijheid heeft qua eigen agenda indelen of in geval van nood direct vertrekken.
Ik kan eigenlijk nooit acuut weg op mijn werk.
Hij is dus ook altijd de gene die dochtertje op gaat halen als ze ziek is op t dagverblijf. Hij heeft t niet echt naar zijn zin meer op het werk maar deze luxe positie qua reistijd en weg kunnen indien nodig zorgt ervoor dat hij daar blijft voor nu.

Zou iemand in je omgeving je hopelijk toekomstige kindje kunnen halen in geval van ziekte? Familie lid? Zo ja zou ik hier blijven werken. En eerst is kijken of alles lukt wat je wenst en hoe t loopt en als t kindje er is beslissen of je dichterbij gaat zoeken
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voorlopig eerst blijven waar je bent. En dan proberen zwanger te worden. Omdat je dit alleen wilt gaan doen, zal dat ook een traject op zich zijn denk ik. Dan kan je de flexibiliteit en loyaliteit van je werkgever naar jou toe goed gebruiken. Zéker als dat ook nog eens een werkgever in een nauwer werkveld is, zoals jij zegt.

Beslissingen pas nemen als het moment daar is ("Wat, als..." gedachten zijn nu in deze fase vooral improductief). Dan kan je alsnog verkassen naar een andere werkgever (wie weet hoe de wereld er dan uit ziet, alles kan veranderen). Of verkassen naar een andere woonomgeving.

Persoonlijk heb ik altijd reistijden gehad, maar een flinke knauw gekregen mentaal toen man ver weg was, jongste wat overkwam op kdv en ik op bijna een uur reistijd totaal moest zorgen bij hem te komen. Wil nooit meer zo ver van mijn bloedjes af zitten :$ (ja, ik weet het, ik ben een muts). Nooit geweten echter dat het moederschap dat met mij zou gaan doen (type "nooit klapperende eierstokken gehad maar wel moeder").
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties! :-) Jullie sterken mijn gevoel liever te blijven zitten waar ik zit. Die laatste situatie die jij Tia.Dalma schetst is wat ik vooral vrees. Ik kan niet 'snel ff' thuis/bij KDV zijn als er iets is. Maar misschien dat ik voor die situaties ook wel in mijn netwerk iets kan afspreken. Ophalen/brengen zal incidenteel wel eens door iemand anders kunnen, maar niet structureel.
Reistijd is overigens onafhankelijk van de spits. Zal misschien een keer 5-10 min inzitten, maar dat maakt het verschil niet. Ik rij nu in de ochtend in de spits, maar rij pas na de spits terug naar huis. Ben geen ochtendmens, (dat is dan weer een heel ander 'dingetje' als er een beeb zou komen :facepalm: )
Alle reacties Link kopieren
Na de spits terug is geen optie voor het gemiddelde kdv/bso... Of je moet voor een flexibele opvang kiezen met verruimde openingstijden. Die zijn dun gezaaid én hebben meestal een hogere uurprijs (want personeel moet buiten normale cao werkuren ook werken). Meeste 'normale' opvanglocaties sluiten om 18:30 / 19:00 uur. Daar moet je wel rekening mee houden tegen die tijd.

En over dat ver weg zijn als er wat is: ik had mijn schoonmoeder best kunnen bellen achteraf (die woonde op een half uur van ons toenmalige huis) of zelfs de buurvrouw, maar kind was naar gevallen en ik heb zowat de tram vooruit staan duwen om maar zélf sneller naar hem toe te komen :whip: . Ik vind het nu (doordat dat er zo inhakte denk ik) al lastig om meer dan een half uur reistijd tussen mij en de kinderen te hebben. Kom ik ook wel weer over heen en is op zich míjn ding, maar wel wat moederschap met je kán doen.

Moraal van mijn verhaal: niet te veel nadenken en plannen zo ver vooruit want het komt toch allemaal misschien weer heel anders uit als het daadwerkelijk zo ver is.

Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor het bedrijf waar je je prettiger voelt. Op die minder fijne werkplek kost het je misschien een uur minder op een dag, maar wellicht wel veel meer energie. Je bent veel tijd kwijt aan je werk dus het moet je wel gelukkig maken. Maar je moet natuurlijk kiezen voor datgene dat het beste voor jou voelt!
Blijven waar je zit en verder uitkijken.

Baan 2 mag dan wel dichterbij zijn, maar ga je toch nooit lang volhouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven