Werk & Studie alle pijlers

Blowen en werk

03-07-2019 19:01 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel je gaat na werktijd op je scooter naar de coffeeshop om een joint te halen. Voor het eerst sinds lange tijd weer. Je kan niet wachten om de joint op te steken tot je thuis bent en steekt hem al rijdend op de scooter op. Oké dat is stom en strafbaar. Dus bij het eerste trekje word je al aangehouden door de politie en moet je mee naar het bureau om bloed te prikken. Daar komt verder niks uit want het was na 1 trekje al dus dosis was nog heel laag.
De dag daarna vertel je dit verhaal op je werk onder het mom van:”nou wat me nu toch is gebeurd”
1 van de drie collega’s stapt naar de leidinggevende met dit verhaal en de volgende dag moet je naar de leidinggevende van de leidinggevende komen en word je op non actief gesteld. Wegens no drugs policy.
Mag dit?
Ja, als dat in de bedrijfsregels staat wel lijkt me. En je hebt het zelf verteld, best dom overigens. Maar bel vooral morgen het juridisch loket even om te vragen wat je nu het beste kan doen.
Wat voor soort werk doe je?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wordt wietgebruik niet vastgesteld door een bloedtest.
Maar een werkgever mag een no drugs beleid voeren ja. Ook in je vrije tijd.
Overigens word je knetterstoned na twee haaltjes als je lang niet geblowd hebt. Erg dom om dan te gaan rijden. Als je dagelijks blowt heeft het veel minder effect.
impala wijzigde dit bericht op 03-07-2019 19:05
3.72% gewijzigd
.
Bel eens met her juridisch loket
Wat voor werk doe je? Iets met zware machines?
Van je collega’s moet je het hebben.

Maar volgens mij mag dit niet. Je kan je collega van alles wijs maken toch? Je leiding gevende kan je niet op basis van een via via verhaal op non-actief zetten (lijkt mij).
Als ik jou was zal ik een gesprek aangaan.

Edit: tenzij je weet dat er een drugs beleid op je werk is, maar dan ben je wel oerstom om het te bertellen
anoniem_647b900a77dc9 wijzigde dit bericht op 03-07-2019 19:06
17.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of dit mag is van heel veel zaken afhankelijk...
Was je op de hoogte van de no-drugs policy?

In het leger en ook als vrachtwagenchauffeur kunnen dit soort regels aan de orde zijn.

Gebruik je regelmatig drugs...bijvoorbeeld elke dag?
viva-amber wijzigde dit bericht op 03-07-2019 19:10
65.96% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lijkt mij een vraag voor 't juridisch loket hoe ver ze hierin kunnen gaan.

Zeker als de politie dus niets heeft terug kunnen vinden.
En het bedrijf dus ook weinig tot geen bewijs heeft.
(Ik neem immers aan dat je zin wel over was en je die j* niet meer hebt opgerookt diezelfde avond.)


Maar hou in de toekomst er vooral je bek over.
En hou in gedachten dat ze je waarschijnlijk wel op elk moment op de werkvloer mogen controleren.
Als ze je dan betrappen dat je iets gebruikt hebt ...
Dat spul blijft bovendien zoveel uur of dagen in je bloed.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 03-07-2019 19:07
23.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt eraan wat voor werk je doet en bij wat voor bedrijf. Maar er zijn situaties waarin je hierom ontslagen mag worden.
Alle reacties Link kopieren
Zonder enig hinder van kennis van de wet zeg ik: ja.

Dat is het voordeel van eigenaar van een bedrijf zijn: je mag grotendeels zelf bepalen wat voor personeel je voor je laat werken. Als er in een huisreglement iets staat over drugsgebruik, dan helemaal. Drugs is niet binnen 24 uur uit je systeem. Dus als jij tussen twee diensten binnen 48 uur in blowt, dan is er een grote kans dat je nog enigszins onder de invloed bent.

Mijn werkgevers hebben overigens hetzelfde beleid qua drank. Als ze vermoeden dat je niet helemaal nuchter bent, krijg je minimaal een forse waarschuwing, en er is zelfs als eens iemand om ontslagen.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
03-07-2019 19:04
Wat voor soort werk doe je?
Het gaat niet om mij maar om mijn man. Hij werkt bij de plantsoenendienst dus een beetje schoffelen enzo.
Inmiddels is hij overgeplaatst maar ik vroeg me af of het mag omdat het in privetijd gebeurd is. Tijdens het werk heeft hij hier dus geen last van. Sterker nog in zijn vorige ploeg gebruikten een aantal collega’s openlijk, tijdens werktijd drugs, maar daar was de ploegleider veel coulanter
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
03-07-2019 19:04
Volgens mij wordt wietgebruik niet vastgesteld door een bloedtest.
Maar een werkgever mag een no drugs beleid voeren ja. Ook in je vrije tijd.
Overigens word je knetterstoned na twee haaltjes als je lang niet geblowd hebt. Erg dom om dan te gaan rijden. Als je dagelijks blowt heeft het veel minder effect.
Ik weet niet waarom de politie dan bloed liet prikken. Misschien wilde ze controleren op andere middelen?
Knetterstoned was hij echt niet.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
03-07-2019 19:04
Wat voor werk doe je? Iets met zware machines?
Nee heel simpel werk. Plantsoenendienst
Alle reacties Link kopieren
Sjantall schreef:
03-07-2019 19:05
Van je collega’s moet je het hebben.

Maar volgens mij mag dit niet. Je kan je collega van alles wijs maken toch? Je leiding gevende kan je niet op basis van een via via verhaal op non-actief zetten (lijkt mij).
Als ik jou was zal ik een gesprek aangaan.

Edit: tenzij je weet dat er een drugs beleid op je werk is, maar dan ben je wel oerstom om het te bertellen
Toen hij er mee werd geconfronteerd gaf hij het meteen toe omdat hij er vanuit ging dat dat geen probleem zou zijn omdat het privetijd was
Nogmaals, bel morgen even het juridisch loket voor info.
Alle reacties Link kopieren
Lekkere matennaaiers daar zeg...

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je op straat werkt je niet onder invloed mag zijn. Je begeeft je sowieso al regelmatig op plekken waar je een risico loopt en onder invloed reageer je toch wat trager. Stel dat er een auto op je afvliegt ben je misschien net niet snel genoeg weg. In de praktijk zal het vast meevallen maar je werkgever is niet verzekerd als je man onder invloed blijkt te zijn.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
03-07-2019 19:06
Of dit mag is van heel veel zaken afhankelijk...
Was je op de hoogte van de no-drugs policy?

In het leger en ook als vrachtwagenchauffeur kunnen dit soort regels aan de orde zijn.

Gebruik je regelmatig drugs...bijvoorbeeld elke dag?
Wel op de hoogte van geen drugs tijdens het werk.
Dit was voor het eerst sinds een paar jaar weer. Ivm een persoonlijke, nare periode waaruit hij even wilde ontsnappen.
Door dit gebeuren meteen weer genezen gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Hhhmmm werkgever staat toch wel in zijn recht dus.
Het is wel met een sisser afgelopen maar ik vond het zo raar dat de werkgever dus mag bepalen dat je niet mag blowen als je vrij bent.
Artikel NRC

Er is geen duidelijk antwoord te geven op je vraag zonder alle omstandigheden te overwegen. Je man kan beter hulp inroepen van juridisch loket of de vakbond als hij lid is.
Op mijn mans werk geldt een no drugs policy. Ook in vrije tijd.

Het is geen slimme actie, maar het is wel heel genaaid van die collega's. Als mijn collega morgen vertelt dat ie vandaag in de auto betrapt is met een blikje bier achter het stuur zou ik wel mijn wenkbrauw optrekken en hem vragen wat hem bezielde, maar naar mijn leidinggevende zou ik niet toestappen. TENZIJ ik denk dat zijn drankgebruik of zijn acties tot problemen leiden. Of dat dit sowieso een teken is van problematisch gedrag.
anoniem_381635 wijzigde dit bericht op 03-07-2019 19:24
0.20% gewijzigd
maze schreef:
03-07-2019 19:22
Hhhmmm werkgever staat toch wel in zijn recht dus.
Het is wel met een sisser afgelopen maar ik vond het zo raar dat de werkgever dus mag bepalen dat je niet mag blowen als je vrij bent.
Je werkgever kent je man een stuk beter dan alleen dit gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
03-07-2019 19:17
Lekkere matennaaiers daar zeg...

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je op straat werkt je niet onder invloed mag zijn. Je begeeft je sowieso al regelmatig op plekken waar je een risico loopt en onder invloed reageer je toch wat trager. Stel dat er een auto op je afvliegt ben je misschien net niet snel genoeg weg. In de praktijk zal het vast meevallen maar je werkgever is niet verzekerd als je man onder invloed blijkt te zijn.
Deze mensen werken zelf ook vaak met gevaarlijke gereedschappen, die je beter niet ter hand kunt nemen als je dronken of stoned bent. Je hoeft maar per ongeluk op een hark te stappen en er kunnen al ernstige ongelukken gebeuren.
maze schreef:
03-07-2019 19:22
Hhhmmm werkgever staat toch wel in zijn recht dus.
.
Hoe kom je tot die conclusie? Het is echt niet zo simpel, vraag deskundige hulp want als het niet terecht is wil je dit uit je personeelsdossier geschrapt hebben. Je weet nooit hoe iets later terugkomt.
Alle reacties Link kopieren
Het tijdsbestek was trouwens ook wel anders. Het was op vrijdagavond. Zo van “jaaa lekker weekend, ik heb nu wel een blowtje verdiend”
Week later vertelde hij het tegen de collega’s en de volgende dag moest hij dus op gesprek komen. Toen is hij meteen naar huis gestuurd en inmiddels is hij overgeplaatst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven