Werk & Studie alle pijlers

RB (register belastingadviseur) college

04-07-2019 11:15 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kans is heel klein, maar ik probeer het toch.

Is er toevallig iemand die ervaring heeft met de opleiding RB college?
Deze opleiding is september 2018 gestart, dus de kans zal niet heel groot zijn dat ik hier iemand vind met ervaring, maar ik probeer het toch.

Ik zit er over na te denken om deze opleiding te gaan volgen en was benieuwd naar ervaringen (m.n. op het gebied van studiebelasting, colleges en examens).
Hoi

Ik heb me er ook voor ingeschreven 🙈🙈


Ik ben ook benieuwd ik laat me verrassen
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik zelf niet, maar een collega van mij wel. Die is in februari begonnen en vindt het te doen, maar heeft wel echt de aangegeven studietijd nodig. Soms ook wel meer volgens mij. Die persoon werkt er nog 3,5 dag naast.

Ook valt het aantal proefexamens en oefenmogelijkheden tegen en soms is de lesstof een samenraapsel van verschillende boeken, waardoor niet alles goed op elkaar aan sluit.

Maar dat laatste heb ik zelf ook ervaren bij de academische opleiding fiscaal recht, dus dat zou net zo goed inherent aan het vakgebied kunnen zijn... alles verandert natuurlijk ook heel vaak.

Als je nog meer vragen hebt, laat maar weten! Alleen de heel specifieke dingen kan ik dus niet beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Martin78 schreef:
04-07-2019 12:26
Hoi

Ik heb me er ook voor ingeschreven 🙈🙈


Ik ben ook benieuwd ik laat me verrassen
Ik heb mij nog niet ingeschreven, heb vandaag wel telefonisch een gesprek gehad met RB om wat praktische vragen te stellen.

Maar ben nog wel erg aan het twijfelen of ik het gecombineerd ga krijgen met werk en privéleven, ook omdat de locaties waar de colleges zijn (keuze uit Rotterdam, Zwolle of Utrecht) ook nog voor een flink stukje reistijd zorgen (ik woon in zuid-oost Nederland).

Qua vakgebied en toekomstige carrièremogelijkheden zou het wel heel goed aansluiten. En het lijkt mij ook wel heel interessant.
Alle reacties Link kopieren
Rosaliane schreef:
04-07-2019 20:21
Hoi!

Ik zelf niet, maar een collega van mij wel. Die is in februari begonnen en vindt het te doen, maar heeft wel echt de aangegeven studietijd nodig. Soms ook wel meer volgens mij. Die persoon werkt er nog 3,5 dag naast.

Ook valt het aantal proefexamens en oefenmogelijkheden tegen en soms is de lesstof een samenraapsel van verschillende boeken, waardoor niet alles goed op elkaar aan sluit.

Maar dat laatste heb ik zelf ook ervaren bij de academische opleiding fiscaal recht, dus dat zou net zo goed inherent aan het vakgebied kunnen zijn... alles verandert natuurlijk ook heel vaak.

Als je nog meer vragen hebt, laat maar weten! Alleen de heel specifieke dingen kan ik dus niet beantwoorden.
Goed om te weten dat de aangegeven studietijd wel echt nodig is. Werkte jouw collega altijd al 3,5 dagen of is die minder gaan werken om het met de studie te kunnen combineren?

Ik werk zelf nu 32 uur en de studiebelasting zou 20 uur per week zijn. 52 uur zou het dan in totaal zijn en dat wordt mij teveel, dus ik wil komende week met mijn werkgever rond de tafel gaan om te bekijken of ik een gedeelte van mijn werkuren kan gebruiken voor studie, maar ik vind het lastig om een onderbouwd voorstel te maken over hoeveel uur per week ik dan eventueel minder zou willen werken om aan studie te besteden.

Mag ik vragen wat de achtergrond is van jouw collega qua opleiding en ervaring? (dat zal waarschijnlijk ook wel van invloed zijn op hoe goed het te doen is.)

Ja, het is wel een vakgebied met continue verandering. Een collega van mij is RB (al ruim 25 jaar, dus qua recente ervaring over opleidingen kan ik daar niet echt terecht voor informatie). En die collega volgt meerdere keren per jaar bijscholing om op de hoogte te blijven van alle veranderingen.
Alle reacties Link kopieren
-
rosaliane wijzigde dit bericht op 06-07-2019 17:35
Reden: Privacy
99.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben RB. Ik heb 12 jaar geleden examen gedaan dus niet heel recent. Mijn collega is dit jaar afgestudeerd. Hij werkte fulltime, met colleges op zaterdag en heeft een paar hele zware jaren gehad. Voor de examens nam hij dan een paar weken vrij. Zijn geluk was wel dat zijn vrouw niet werkt en hij dus thuis verder niets hoefde.

Zelf werkte ik destijds fulltime, maar mijn colleges waren op een middag en avond, dus tijdens de studie werkte ik 1 middag minder. Zeg maar 36 uur nog.
Ik vond het wel te doen, maar ik heb nooit zo'n heel uitgebreid sociaal leven gehad en had toen nog geen kinderen. En ik studeerde makkelijk. Ik leerde ca 2 avonden per week en in het weekend nog een paar uur. De scriptie kostte wel erg veel tijd maar toen waren de colleges al afgelopen dus toen had ik ook meer tijd beschikbaar.

Ik had daarvoor Heao accountancy gedaan, en werkte op een accountantskantoor, dus ik had ook wel een geschikte achtergrond en werkomgeving. Een studiegenoot van mij werkte als administratief medewerker bij een autohandel en die had het een stuk moeilijker.
..
Alle reacties Link kopieren
Is het niet mogelijk om een academische of reguliere Hbo-opleiding te doen? Wat ik hoor is het niveau van de opleiding niet zo gek hoog. En hoe zit het als je daarna naar een NOB-kantoor wil, heb je dan wat aan de RB-opleiding?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven