Werk & Studie alle pijlers

Tof idee start up buitenland in NL beginnen

10-07-2019 11:25 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik heb een super tof idee gezien in het buitenland wat nog niet in Nederland bestaat. Mag je zomaar zo'n soort idee "kopiëren" en hier hetzelfde gaan doen? Ze zijn alleen in Engeland actief en ik ga uiteraard niet de naam en dergelijke overnemen. Maar het lijkt me zo tof als dit ook in NL te doen valt, dat ik denk: dat zou ik kunnen opzetten!

Wat denken jullie?
Te weinig info om te beantwoorden denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt er helemaal vanaf wat het is en of er patent op zit of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ze doen niet iets wat echt nieuw nieuw is. In Amerika vindt ook zo'n variant plaats. Alleen ook anders genoemd.
Alle reacties Link kopieren
een idee kan geregistreerd zijn
https://www.intellectueeleigendom.nl/idee-vastleggen/
Maar als het iets algemeens is, zal het niet vastliggen
Alle reacties Link kopieren
Is het een dienst of een product?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Wat voor iets is het?
Alle reacties Link kopieren
Een dienst inderdaad. Een soort nieuwemensenlerenkennen (weet niet of ik mag linken maar sommigen kennen dit wel denk ik) maar dan net iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Neem contact op met de organisatie in Engeland, zij zullen je precies kunnen vertellen wat er wel en niet mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
windring schreef:
10-07-2019 12:18
Neem contact op met de organisatie in Engeland, zij zullen je precies kunnen vertellen wat er wel en niet mogelijk is.
dan mag het dus zeker niet
Bel de Kamer van Koophandel
Alle reacties Link kopieren
Als je de kvk belt zullen ze altijd de veilige kant kiezen en het je afraden. Of ze raden je aan om contact te zoeken met de organisatie in Engeland.

Wat ik zou doen? Als je voldoende startkapitaal hebt, en je hebt kennis van wat je wil gaan doen, gewoon beginnen. Inschrijven bij de kvk en een btw-nummer aanvragen en gaan met die banaan.
Voorlopig kun je misschien nog wel zonder personeel en vanaf je eigen huis werken, dus bij het aanbieden van een dienst lijkt me de investering nagenoeg nul.

En of je dan plagiaat pleegt? Vast wel, maar goede ideeën zijn geen eilandjes in een verre zee. Heel vaak blijkt dat een goed idee geboren wordt uit de tijdgeest en dat verschillende mensen hetzelfde starten op een paar verschillende plekken.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Wil je het 1:1 overnemen, of je eigen draai er aan geven?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties so far!

Eigen draai aan geven. Het gaat om ontmoetingen voor groepen met activiteiten. Die activiteiten zelf bestaan ook al gewoon in het leven dus niks is in feite dan gestolen. Je combineert die activiteiten met ontmoetingen voor groepen dus als het ware. Soms zijn het dezelfde activiteiten maar sommige zijn weer anders. Bijv. een speurtocht bij wijze van als voorbeeld. Of een al bestaand bordspelletje wat je erbij gebruikt.

Of soort pubquiz idee. Er bestaan al zoveel pubquizen, dat je dat gewoon mag kopiëren toch om zelf ook zoiets te doen.
Alle reacties Link kopieren
In dat geval zou ik zeggen: gewoon doen!
Alle reacties Link kopieren
Het kenmerk van een startup is dat je op kleine schaal begint en test en je de mogelijk hebt om het in korte tijd op grote schaal uit te rollen. Dus een app die in NL werkt, kan je makkelijk op de belgische of duitse markt uitzetten (je hoeft bijv alleen maar te vertalen, of plaatselijke zaken toe te voegen oid). Het kan best zijn dat ze deze app straks in meer landen willen uitrollen. Dan hebben zij het voordeel van een bekende naam zijn en de ervaring van wat wel/niet werkt gebaseerd op hun ervaringen nu.

Maar het ene idee is het andere niet. Whatsapp is groot, maar Signal, Telegram Messenger, Shurespot, Threema en Wire zijn in essentie exact dezelfde apps met dezelfde functionaliteiten. Toch zal jij dat niet zo snel gaan gebruiken, omdat je ze of niet kent, of je vrienden gebruiken het niet. Het hangt dus van vele factoren af of je hun idee kunt pikken of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon doen! Niemand weet dat jij het idee daar hebt opgedaan, helemaal niet als je er je eigen draai aangeeft. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ga het gewoon doen :D Leuk, leuk!
rodegrapefruit schreef:
10-07-2019 16:04
Bedankt voor jullie reacties so far!

Eigen draai aan geven. Het gaat om ontmoetingen voor groepen met activiteiten. Die activiteiten zelf bestaan ook al gewoon in het leven dus niks is in feite dan gestolen. Je combineert die activiteiten met ontmoetingen voor groepen dus als het ware. Soms zijn het dezelfde activiteiten maar sommige zijn weer anders. Bijv. een speurtocht bij wijze van als voorbeeld. Of een al bestaand bordspelletje wat je erbij gebruikt.

Of soort pubquiz idee. Er bestaan al zoveel pubquizen, dat je dat gewoon mag kopiëren toch om zelf ook zoiets te doen.
een soort meetup.com?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven