Werk & Studie alle pijlers

Bbl doktersassistent

11-07-2019 16:53 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi!
Ik wil graag starten met een bbl opleiding dokterassistente. Maar heb toch nog een aantal vragen. Hoop dat jullie deze kunnen beantwoorden.
-Is het te doen om een baan te vinden voor de bblopleiding?
-moet je naast je werkgever nog op een andere locatie stage lopen?
-raden jullie in roc in de buurt aan, of is capabel of nha ook goed?
-als je toevallig ook bbl DA doet, hoe ziet je week er ongeveer uit?

Ik moet wel bbl doen omdat ik wel inkomsten moet hebben ivm gezin en hypotheek.
Hoop dat jullie mij kunnen helpen :)
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Ja, ervaring. Bij Capabel onderwijs in mijn geval en dat zou ik heel erg afraden.
Stageplek vinden was een drama, meeste huisartsen hebben contracten met een ROC en begeleiding vanuit capabel voor een stageplek hoefde je ook niet te verwachten. Ik moet er wel bij zeggen dat dit 8 jaar geleden is ofzo, weet niet of het nu anders is.
Ander ding is dat ik na een jaar en alle theorie had afgerond echt nog te weinig kennis had. Alles in 1 jaar proppen wat een normale opleiding in zoveel jaar doet is bijna niet te doen, niet vergelijkbaar want je gaat er in zo’n sneltreinvaart doorheen.

Een bbl via een roc lijkt me wel leuk. Er is een groot tekort aan assistentes dus ik kan me voorstellen dat je wel een redelijke goede baangarantie hebt na die opleiding.
Tvp
Ik wil een heel andere richting uit.
Ik ben inmiddels 'al' net in de 40 en zie vooral op tegen het vinden van een stageplaats.
Ik ga ook veel open sollicitaties sturen.
Onbetaald is bij mij helaas ook geen optie.
Ik heb de bolvariant gedaan.
-stageplekken zijn schaars want er is een tekort aan assistentes. Ik zat op een roc en zij hadden echt grote moeite om voldoende plekken te vinden. Laat staan als je niet bij een roc zit.
-stof kan best in een jaar afgerond worden, maar ik voelde me niet goed voorbereid op de praktijk. Dat is een ervaringsdingetje. Ik zou aanraden om het via een roc te doen en niet via een thuisstudie, omdat het gat tussen opleiding en praktijk dan nog groter is. Maar het kan wel.
-er is een tekort, in mijn stad komt er bijna dagelijks een nieuwe vacature op NVDA.nl. Dus een baan zit wel goed (tenzij je in een gehucht woont natuurlijk).
Als je bbl doet is dat bij mijn weten wel bij 1 plek. Overigens zie ik bij veel vacatures staan dat ze bijna-afgestudeerden ook aannemen, dus je kan een poging wagen. Jezelf juist aanprijzen met je levenservaring, motivatie, en je leert het toch in de praktijk, of je nou net begint of al 2 jaar bezig bent.
Ik zou wel eerst een plek regelen voor je aan zo'n opleiding begint.
Alle reacties Link kopieren
DE opleiding voor doktersassistenten is Nipa. Maar aan je naam te zien woon je in Friesland, dus dan is dat denk ik geen optie (is in Eindhoven en Amsterdam).
Als werkgever zou ik Capabel afraden. Ik werk veel liever met stagiaires van een lokaal ROC dan met een organisatie als Capabel of NHA. Betere begeleiding, kortere lijnen, etc.
Als je in september wilt starten moet je echt als een gek op zoek naar een werkplek. Ik weet niet hoeveel plek er is voor BBL-doktersassistenten maar in de zomer is een plek vinden sowieso lastiger, en meestal moet je een plek hebben voor je met de opleiding begint.
Je kunt als BBL-er je hele stage bij 1 werkgever blijven, je hoeft niet ergens anders stage te lopen.
Zoals gezegd geen ervaring met DA maar wel als werkgever met een andere BBL-opleiding. Grofweg is het 1 dag per week naar school, drie dagen werken en de vijfde dag aan de studie/huiswerk/opdrachten/etc. Fulltime aan de bak dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook een opleiding via Capabel gevolgd (geen DA). Ik deed het om versneld een mbo4 diploma te halen, als opstap naar het hbo.
Maar je moet er echt veel zelf doen. Niet verwachten dat je fantastisch veel begeleiding krijgt en ook het lesmateriaal is vaak niet je van het.
Als je veel kennis wil krijgen omdat je echt in dat beroep wil werken, dan zou ik het afraden en inderdaad gewoon een 2 of 3-jarige opleiding gaan volgen.

In mijn klas waren er 4 geslaagden van de 20. Veel afhakers en veel mensen die er geen bal voor deden. Vaak mensen die al veel opleidingen hebben geprobeerd en het zijn vaak niet de meest gemotiveerde mensen. Moet je tegen kunnen als je veel in groepsverband moet doen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
12-07-2019 13:53
Ik heb zelf ook een opleiding via Capabel gevolgd (geen DA). Ik deed het om versneld een mbo4 diploma te halen, als opstap naar het hbo.
Maar je moet er echt veel zelf doen. Niet verwachten dat je fantastisch veel begeleiding krijgt en ook het lesmateriaal is vaak niet je van het.
Als je veel kennis wil krijgen omdat je echt in dat beroep wil werken, dan zou ik het afraden en inderdaad gewoon een 2 of 3-jarige opleiding gaan volgen.

In mijn klas waren er 4 geslaagden van de 20. Veel afhakers en veel mensen die er geen bal voor deden. Vaak mensen die al veel opleidingen hebben geprobeerd en het zijn vaak niet de meest gemotiveerde mensen. Moet je tegen kunnen als je veel in groepsverband moet doen.

Die laatste mening deel ik dan weer niet. Ik had juist merendeel zeer gemotiveerde mensen in mijn klas. Veelal wat ouderen die zich wilden laten omscholen omdat hun oude baan been voldoening meer gaf. Een enkeling was jonger maar ook die waren gemotiveerd. Ik kan me van mijn groep eigenlijk niemand voor me halen die er met de pet naar gooide. Geslaagd echter, dat is een stuk meer mensen niet gelukt. En dat was vooral omdat ze geen stageplek konden vinden.
Alle reacties Link kopieren
Hey,
Ben mij toevallig ook op deze opleiding aan het oriënteren. Als het allemaal doorgaat dan begin ik pas september volgend jaar, dus heb nog even :)
Is het jou inmiddels gelukt om een BBL plek te vinden, en heeft dat erg veel moeite gekost?
Sparkle123 schreef:
11-07-2019 17:45
Ja, ervaring. Bij Capabel onderwijs in mijn geval en dat zou ik heel erg afraden.
Stageplek vinden was een drama, meeste huisartsen hebben contracten met een ROC en begeleiding vanuit capabel voor een stageplek hoefde je ook niet te verwachten. Ik moet er wel bij zeggen dat dit 8 jaar geleden is ofzo, weet niet of het nu anders is.
Ander ding is dat ik na een jaar en alle theorie had afgerond echt nog te weinig kennis had. Alles in 1 jaar proppen wat een normale opleiding in zoveel jaar doet is bijna niet te doen, niet vergelijkbaar want je gaat er in zo’n sneltreinvaart doorheen.

Een bbl via een roc lijkt me wel leuk. Er is een groot tekort aan assistentes dus ik kan me voorstellen dat je wel een redelijke goede baangarantie hebt na die opleiding.
Inderdaad een kennis heeft ook via capabel haar doktersassistente opleiding gevolgd en het vinden van een stageplek was een ramp. De meeste praktijken hebben een regeling met een ROC! Daarbij was het bij capabel een opleiding van een jaar. En dat was wat ik van haar begreep te kort. Je vliegt overal in een sneltreinvaart doorheen en was niet prettig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven