Werk & Studie alle pijlers

Terugtrekken sollicitatie?

11-07-2019 17:24 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag even jullie mening / advies. In september / oktober vorig jaar was ik op zoek naar een nieuwe baan. Aantal sollicitaties verstuurd, waaronder naar werkgever A. In eerste instantie kreeg ik daar geen reactie van. Op een gegeven moment had ik bij werkgever B een contract aangeboden gekregen en dit getekend. Twee dagen later reageerde A dat ze me graag wilden uitnodigen voor een gesprek. Netjes aangegeven dat ik net bij B had getekend en daarom niet op hun uitnodiging in zou gaan, maar dat ik hun uitnodiging op prijs stelde, dat we wellicht in de toekomst nog iets voor elkaar konden betekenen, enz.

Inmiddels een tijdje aan het werk bij B en de organisatie blijkt erg tegen te vallen. Dus de stoute schoenen aangetrokken en A opnieuw gemaild. Meteen heel positieve reactie, dat ze me graag wilden ontvangen. Prettig gesprek daar gehad en afgesproken dat we er beiden even goed over na zouden denken. Ik mocht wel een dag meelopen om sfeer te proeven en te zien wat het werk in zou houden. Zo gezegd, zo gedaan en ik ben vandaag een dagje daar geweest. Ik ben ontzettend vriendelijk en gastvrij ontvangen, heel leuke mensen en fijne sfeer. Maar ik denk niet dat dit de plek voor mij is (om diverse redenen, die doen er inhoudelijk denk ik niet zo toe voor dit bericht).

Nu komt de vraag: ik heb aanstaande maandag een gesprek met deze werkgever om te bespreken hoe en wat. Het kan natuurlijk dat zij besluiten niet met me verder te willen, maar ik heb eigenlijk ook al besloten dat ik dit niet wil gaan doen (heb overigens ook een andere sollicitatie lopen wat me interessanter lijkt en waar ik na de zomer voor ben uitgenodigd voor een tweede ronde gesprekken). Ik wil zelf wel naar dit gesprek bij A gaan, om gewoon netjes (face to face) te bespreken hoe en wat. Uit mijn omgeving krijg ik te horen dat ik daarmee hun tijd verdoe en gewoon moet afbellen. Ik vind dat je gemaakte afspraken moet nakomen, dus ik ben geneigd wel te gaan.

Wat zouden jullie doen? Gesprek aangaan of (uiteraard netjes, bedanken voor tijd/moeite) afbellen?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Afbellen en telefonisch bedanken voor tijd en moeite.
Alle reacties Link kopieren
Afbellen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Haha duidelijk ;-)
Zeker afbellen
Alle reacties Link kopieren
Als je in de buurt woont, zou ik langsgaan. Anders kun je ze net zo goed afbellen.
Alle reacties Link kopieren
Afbellen ja.
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
11-07-2019 17:29
Als je in de buurt woont, zou ik langsgaan. Anders kun je ze net zo goed afbellen.
Het is dichtbij, 10 minuten fietsen.
Afbellen en bedanken voor de gelegenheid een dagje mee te lopen.
Als je naar het gesprek gaat verdoe je die man/vrouw z´n tijd.
Afbellen en ze bedanken voor de in jou getoonde interesse maar dat je verder afziet van het voortzetten vd verdere procedure.
Als je zeker weet dat je het niet gaat doen, nu al afbellen.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie reacties :) Jullie zijn in ieder geval erg eensgezind, dat maakt het wel eenvoudiger :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Als je het zeker weet, afbellen. Ik ben zelf ook wel eens alsnog gegaan omdat ik weer ervaring met solliciteren wilde opdoen (was een tijd geleden) en kijken of ik inderdaad een aanbod zou krijgen, maar ik zat er toch niet echt lekker. Wel een aanbod gekregen toen, maar ze vroegen zich wel af of ik echt enthousiast was.
Ik zou bellen en het aan hen overlaten of ze het gesprek willen laten doorgaan. Lijkt mij van niet overigens.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet jij eerst voor jezelf bepalen war je wel of niet wilt. Zo voorkom je dat je tijd van recruiters in beslag neemt die door andere sollicitanten goed benut had kunnen worden.
Overigens nog een tip; te korte periodes bij een werkgever werken via een vast contract is meestal een vraag tijdens het gesprek m.b.t. jouw C.V. Leidingevenden zijn nu eenmaal bang om jobhoppers in dienst te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Rubella schreef:
11-07-2019 18:23
Volgens mij moet jij eerst voor jezelf bepalen war je wel of niet wilt. Zo voorkom je dat je tijd van recruiters in beslag neemt die door andere sollicitanten goed benut had kunnen worden.
Overigens nog een tip; te korte periodes bij een werkgever werken via een vast contract is meestal een vraag tijdens het gesprek m.b.t. jouw C.V. Leidingevenden zijn nu eenmaal bang om jobhoppers in dienst te nemen.
Bedankt voor je reactie en tip. Ik heb 7 jaar bij mijn vorige werkgever gewerkt en besloot toen om daar weg te gaan. De plek waar ik nu werk valt qua organisatie tegen en ik wil voorkomen dat ik opnieuw zo kort ergens werk, vandaar dat ik zo zorgvuldig te werk ga met een dag meelopen en dergelijke. En dat is ook waarom ik hier niet mee door wil gaan, om te voorkomen dat ik er dan na enkele maanden weg wil. Ik zie mezelf dus niet als een jobhopper. Bovendien heb ik niet te maken gehad met recruiters, ik heb rechtstreeks contact met de werkgever(s).
Bespaar hen verdere tijd en moeite van een extra gesprek, kop koffie, ...

Gewoon afbellen en melden dat het na die proefdag toch niet je ding lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Afbellen.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
11-07-2019 17:32
Afbellen en bedanken voor de gelegenheid een dagje mee te lopen.
Als je naar het gesprek gaat verdoe je die man/vrouw z´n tijd.

Dit idd!
Alle reacties Link kopieren
Ik had bijna hetzelfde afgelopen maanden. Heb bij A een 'voorstel tot aanstelling' getekend en een maand later hen toch afgezegd omdat C leuker bleek. Het risico zonder baan te komen te zitten wilde ik niet nemen. Vonden ze niet leuk, maar goed.
Ik weet natuurlijk niet hoe jouw situatie is, salaristechnisch, misschien kan jij het je wel veroorloven om uiteindelijk met niets achter te blijven (je weet immers nooit hoe het loopt), maar ik heb voor mezelf gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou blij zijn met afbellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven