Werk & Studie alle pijlers

Praten over sex op werk

12-07-2019 09:46 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had van de week een personeelsuitje. Op een gegeven moment beland ik met 5 collega's op een picknickbank.
Een vrouwelijke collega (20 jaar jonger dan ik ) zwengelde het gesprek aan met gesprekken over seks . Daarbij stelde ze aan ons ook intieme vragen. Ik voelde me er ongemakkelijk bij.

Thuis aan mijn man voorgelegd. Hij had dit ook wel op zijn werk meegemaakt en vond het geen probleem. Ben ik nu een 'oude muts' dat ik me hier aan ergerde ? Ik vind het niet erg als er even over sex wordt gepraat, maar dit ging maar door.
Uhhh noem me preuts maar ik ga niet met collega's zitten keuvelen over seks.
Ik vind het geen probleem om met goede collega's over seks te praten. Met mijn directe teamleden gebeurt dat vaak.
Maar: als ik niet weet of de ander zich op zijn gemak voelt bij zulke onderwerpen, zal ik er niet over beginnen. Ik vind het raar om te verwachten dat iedereen daar met collega's over wil praten. Dat hoor je wel een beetje aan te voelen, vind ik. Intieme vragen hoef je echt niet te beantwoorden als je je daar niet fijn bij voelt.
Waarom heb je niet meteen gezegd dat het gespreksonderwerp je niet aanstond? Ik praat regelmatig over seks met mijn collega’s. Niet met allemaal hoor. Maar met degenen waarvan ik weet dat zij daar ook open over zijn en er net zoals ik graag over praten. :proud:
Ik vind het ook onnodig en raar.
Maar had meteen iets gezegd. En ik zou al helemaal geen antwoorden gaan geven die ze geen reet aangaan.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een totaal andere band heb met mijn collega’s dan mensen met een kantoorbaan meestal hebben. Wij werken lange diensten samen en wonen min of meer parttime samen op onze werklocatie (residentiële Jeugdzorg). Dan leer je elkaar op een veel persoonlijkere manier kennen. Met mijn leidinggevende of gedragswetenschapper zou ik veel minder snel of zelfs nooit over seks praten. Want ik zie hen alleen bij de vergaderingen/teamdagen/etc.
Voor mijn geen onderwerp voor op het werk.
Alle reacties Link kopieren
Misschien verschilt eea per werkplek, maar vanuit mijn referentiekader vind ik het ontzettend onprofessioneel. Niks oude mutserigs aan hoor.
Maline schreef:
12-07-2019 09:58
Misschien verschilt eea per werkplek, maar vanuit mijn referentiekader vind ik het ontzettend onprofessioneel. Niks oude mutserigs aan hoor.
Waarom is het onprofessioneel om privé zaken te bespreken tijdens een teamuitje of bijvoorbeeld in je pauze?
Ik denk dat het erg afhankelijk is van de band die met je collega's hebt. Mijn eigen teamleden zie ik ook als vrienden en daarmee praat ik dus over seks en andere intiemere onderwerpen. Met willekeurige andere collega's doe ik dat niet.
Pff je spendeert 40u per week met die mensen dus vind het best logisch dat zo'n gesprekken ook 's plaatsvinden...maar ligt denk ik ook puur aan de dynamiek niet "het soort" mensen
Ik ben ambtenaar en heb 'n kantoorbaan en mensen op mij heen (flexplekken) waarmee heel veel gelachen wordt...over vanalles en schunnige opmerkingen en soms gesprekken over sex horen daar ook bij...ook al om 07.02 's ochtends zoals vandaag hahaha...
Ik ben een freelancer. Ik ga bij een opdrachtgever echt niet over seks zitten kleppen. Maar ik heb ook weleens op een afdeling gezeten waar getinte grappen werden gemaakt, dan doe ik ook wel een keer een duit in het zakje.
Toen ik nog in de horeca werkte ging het ook altijd over sex. Echt altijd. Of over voetbal want ja veel mannen om me heen. Bij mijn moeder op werk ( ook horeca ) gaat het ook vaak over sex.
Nu ik in de catering werk en meestal vrouwen om me heen heb gaat het voornamelijk over de kinderen en kleinkids. Ik prefereer toch de sex gesprekken moet ik zeggen. Niets zo saai als naar eindeloze foto's van kinderen kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit daar ook niet op te wachten. Ik geloof niet dat ik erg preuts ben ofzo, maar het seksleven van mijn collega's boeit me niet en het mijne gaat hen niets aan.
No way.

In mijn werkomgeving is dat gewoon niet aan de orde. Gelukkig maar. Schuine moppen over seks moeten aanhoren op de werkvloer zou ik meer dan vreselijk vinden en gesprekken over mijn eigen seksleven of dat van collega’s vind ik ongepast. Dat deed ik voor het laatst toen ik als tiener een bijbaan had in de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te horen dat ik niet de enige ben die zich er aan stoort.
Ik vind het echt niet erg om een tijdje over seks te praten, maar dit bleef maar door gaan .
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
12-07-2019 09:58
Voor mijn geen onderwerp voor op het werk.

Personeelsuitje was het, niet op het werk. Vinden bij ons ook andere gesprekken plaats dan op de werkvloer.
Als ik me ergens ongemakkelijk bij voel loop ik weg. Misschien een tip voor de topicopenster.
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
12-07-2019 10:52
Personeelsuitje was het, niet op het werk. Vinden bij ons ook andere gesprekken plaats dan op de werkvloer.
Als ik me ergens ongemakkelijk bij voel loop ik weg. Misschien een tip voor de topicopenster.

Personeelsuitje is ook werk.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
12-07-2019 10:56
Personeelsuitje is ook werk.

Bij ons niet. Op mijn werk dien ik te verschijnen, me aan regels te houden, wordt er geen alcohol geschonken etc.
Personeelsuitjes zijn bij mijn werkgever vrijblijvend.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het onprofessioneel. Ook toen ik begin 20 was, hield ik werk en privé streng gescheiden. Ik lustte destijds zeker een borrel en ging elk weekend stappen, maar op werkfeestjes: geen druppel. Het zijn niet je vrienden.

Maar goed, ik weet ook wel dat er zat mensen zijn die er anders over denken. Prima, maar ik doe niet mee. Vaak vinden ze dat truttig.

Nou en ik vind er weer wat van als jij op het personeelsfeest stiekem je handen op de billen van Gerda van debiteuren legt tijdens het dansen.

Vinden we allemaal wat van elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Personeelsuitje is bij ons niet vrijblijvend. Je moet een goede reden hebben om niet te verschijnen.
Het eten dat op een gegeven moment op een andere tafel werd neer gezet was voor mij aanleiding om de tafel te verlaten en niet terug te keren.
Dat hangt voor mij echt van de setting en hoe het besproken werd. Wij hebben het soms wel over seks, maar dan meer in algemene zin. Niet echt letterlijk wat iemand lekker vindt ofzo. Maar wel plaatsen of aantallen of dat soort dingen. Meer een beetje kroegpraat. Of mijn collega had eens een affaire met een BN’er en daar hadden we het dan over. Maar geen details.

Ik werk voor een consultancy firm, redelijk formele setting.
Eurus schreef:
12-07-2019 11:00
Bij ons niet. Op mijn werk dien ik te verschijnen, me aan regels te houden, wordt er geen alcohol geschonken etc.
Personeelsuitjes zijn bij mijn werkgever vrijblijvend.
Hier zijn ze ook vrijblijvend, maar als ik mij op zo’n feest misdraag (voor de duidelijkheid: daar schaar ik praten over seks niet over) dan word ik toch aangesproken door mijn baas.

Er zijn ook verschillende rechtszaken geweest over mensen die ontslagen zijn nadat ze op een personeelsfeest zwaar over de schreef zijn gegaan, waarin de werkgever in het gelijk is gesteld. Maar goed, dat is misschien een beetje off-topic, want daar is hier geen sprake van.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
12-07-2019 09:57
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een totaal andere band heb met mijn collega’s dan mensen met een kantoorbaan meestal hebben. Wij werken lange diensten samen en wonen min of meer parttime samen op onze werklocatie (residentiële Jeugdzorg). Dan leer je elkaar op een veel persoonlijkere manier kennen. Met mijn leidinggevende of gedragswetenschapper zou ik veel minder snel of zelfs nooit over seks praten. Want ik zie hen alleen bij de vergaderingen/teamdagen/etc.
Dit.

Het komt ook nog wel eens ter sprake als het gaat om 'referentiekader'. Maar dan gaat het dus meer om hoe we tegen seks aan kijken, hoe (on)gemakkelijk we ons voelen om er over te praten, etc. Want we geven toch een voorbeeld aan de jongeren die bij ons geplaatst zijn. Van sommige collega's weet ik bijvoorbeeld dat ze het een lastig onderwerp vinden, zeker om met de jongeren te bespreken. Dan helpt het soms om het er samen over te hebben.

Maar dan gaat het dus niet om expliciete 'luister wat ik nou weer geneukt heb' gesprekken, maar meer over eigen opvoeding, ervaringen en daardoor je eigen beeld op seksualiteit.
Alle reacties Link kopieren
Hier collega's die om de haverklap "dubbelzinnige opmerkingen" of schuine grappen maken. Als het een goede grap is, kan ik er best om lachen. Maar inmiddels vallen ze vooral vaak in herhaling en begin ik het bloedirritant te vinden. Vragen of gesprekken over het seksleven van mij (of van een van mijn collega's) negeer ik en meestal loop ik gewoon weg. Geen enkele behoefte aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven