Werk & Studie alle pijlers

Plannen, organiseren en niks vergeten op het werk, tips

12-07-2019 20:21 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds mijn 2 zwangerschappen ( jongste is anderhalf, geef nog bv) kan ik niks onthouden. Het lijkt ook steeds erger te worden. Voorheen zat alles in mijn hoofd en gebruikte ik geen agenda. Nu merk ik dat ik op het moment denk dat ik t wel weer maar 10 min. Later is het weg. Opschrijven dus, maar op de een of andere manier krijg ik dat niet zo geordend of gestructureerd als ik wil. Ik heb overal boekjes en briefjes en post its liggen. Daarnaast heb ik veel taken die ik afstreep waar ik dan nog een keer op terug moet komen ofzo. Maar afgestreept is dan ook helemaal weg uit mijn hoofd. En dan is het blaadje vol en gooi ik het weg en een dag later kan ik me niet meer herinneren of ik het nou al gedaan heb of niet.
Herkennen jullie dit? Hoe krijg ik mijn werk meer gestructureerd en vergeet ik niks?
Bijkomstigheid is dat ik op mijn werk meer verschillende taken heb gekregen.
Ik schrijf tussendoor dingetjes op mijn hand maar na het wassen is het weg en dan denk ik shiiiit....
Alle reacties Link kopieren
Een weeklijst maken met wat je moet doen? En dan aan het eind van de week even alles na lopen.
minnimouse wijzigde dit bericht op 12-07-2019 20:32
0.53% gewijzigd
Werken met een digitale agenda en digitale herinneringen? Als je ergens op terug moet komen agendeer je dat gewoon. En laat je automatisch een mail sturen of een pop-up komen of een stroke op je telefoon, op het moment dat je dat moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een digitale agenda in ons werksysteem maar ik denk niet dat daar een herinneringsmogelijkheidnof pop up bij zit. Maar misschien dat ik dat gewoon niet weet, kan ook. Ik ga er eens naar vragen.

Weeklijst einde vd week nalopen is ook een goede.
Ik gebruik een notebook met voor elke werkdag een pagina, wat ik het liefst voor een maand de data invul. Hierin noteer ik welke taken ik die dag moet uitvoeren, handig ook voor dingen die tussendoor komen (of ineens in je hoofd schieten om niet te vergeten). Maar taken die laten kunnen vul ik in op de desbetreffende dag, wat dus ook een maand later kan -> bijvoorbeeld over drie weken heb ik een overleg en dus moet ik mij een dag van te voren inlezen. Het is dan uit mijn hoofd, wat erg fijn is.
Taken die ik heb gedaan streep ik door en taken waar ik niet aan toe ben gekomen zijn meteen duidelijk en schuif ik door naar een volgende dag (of later zonodig). Voor mij geeft dit veel rust. Mocht ik trouwens een dag veel afspraken hebben en dus geen tijd voor andere zaken dan noteer ik dit ook, zodat ik die betreffende dag niet vol plan met to do's.
Alle reacties Link kopieren
stoppen met losse briefjes en beginnen met 1 boekje/agenda wat dan ook.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Geen papiertjes, maar een goed notitieboek. Daar structuur in aanbrengen. Bijvoorbeeld georganiseerd op taken.
Hier kan je lijstjes in bijhouden en notities in maken. ( met kleur zou je nog prioriteit kunnen aangeven)
Losse notities op post-its zo snel mogelijk overschrijven.
Aan het begin en einde van de dag even de tijd nemen om alles door te nemen en bij te werken.
Afspraken en herinneringen kan je nog in een aparte digitale agenda zetten ( ik heb meerdere agenda’s in Google die kan je aan en uitzetten)
Alle reacties Link kopieren
Ja daar moet ik echt mee stoppen ja! Ik moet eigenlijk ook zon boekje of zo atijd bij me hebben. Daar gaat het dus mis. Dat ligt op mn kamer en dan schrijf ik wat op mn hand of een post it.

Elk uur komen nieuwe to do dingen erbij en dan ga ik van overleg naar overleg en krabbel ik wat ergens op. Dat moet dus gestructureerder.
Is dat een speciaal notebook met een format erin? Of gewoon lijntjes?
Ik doe best veel verslaglegging voor mezelf, zodat ik iets altijd na kan kijken als ik iets niet meer precies weet.

En er komt een tijd dat je gewoon weer wel dingen kan onthouden. (Dat zal toch wel?)
Ik gebruik een gewoon notebook met lijntjes, maar dots vind ik persoonlijk ook heel fijn.

Je kan eens kijken naar het bullet journal systeem, dat kan je helpen om je to do's te orderen. En laat je niet gek maken door alle franje, het basissysteem is simpel en kan heel prettig werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel slecht in notities maken maar mijn agenda op mijn telefoon gebruik ik sinds mijn zwangerschap heel veel! Reminders en afspraken enzo. Als je Android tel hebt dan is de Google calendar echt heel handig! Op je werk heb je vast ook wel een kalender bij je inbox zitten? Komt goed!
Verdiep je in de Getting Things Done-methode.

Ik ben super gestructureerd en GTD is mijn bijbel.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Getting_Things_Done
Alle reacties Link kopieren
Vergeet je ook of je kinderen eten hebben gehad? Vast niet. Even een tandje erbij op je werk dus. Koop gewoon een agenda en sleep dat ding overal mee naartoe. Als je echt zo warrig je werk doet als je nu klinkt, dat je de volgende dag al niet meer weet of je iets gedaan hebt, zou ik me namelijk zorgen gaan maken over je contract.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd mijn iPhone of laptop bij me, daar heb ik standaard one note openstaan. Tabjes per verschillende taken dn paar x per dag kijk ik er in.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht helemaal niet waar je op zit te wachten, maar ben je met deze klachten al wel eens bij de huisarts geweest?
Alle reacties Link kopieren
impossiblegirl schreef:
12-07-2019 20:45
Ik gebruik een notebook met voor elke werkdag een pagina, wat ik het liefst voor een maand de data invul. Hierin noteer ik welke taken ik die dag moet uitvoeren, handig ook voor dingen die tussendoor komen (of ineens in je hoofd schieten om niet te vergeten). Maar taken die laten kunnen vul ik in op de desbetreffende dag, wat dus ook een maand later kan -> bijvoorbeeld over drie weken heb ik een overleg en dus moet ik mij een dag van te voren inlezen. Het is dan uit mijn hoofd, wat erg fijn is.
Taken die ik heb gedaan streep ik door en taken waar ik niet aan toe ben gekomen zijn meteen duidelijk en schuif ik door naar een volgende dag (of later zonodig). Voor mij geeft dit veel rust. Mocht ik trouwens een dag veel afspraken hebben en dus geen tijd voor andere zaken dan noteer ik dit ook, zodat ik die betreffende dag niet vol plan met to do's.
Ik doe hetzelfde, alleen dan met de takenlijst van outlook. Daarnaast gaat alle mail waar ik niks meer mee hoef in een map archief. De mails in mijn inbox moet ik nog iets mee (al staan de meeste dan ook op mijn takenlijstje). Op vrijdag of maandag deel ik de taken in. Lukt het niet dan schuiven er dingen door. Daarnaast noteer ik ook wachten op 'taken', bijvoorbeeld wachten op antwoord van jan over X. Als ik veel wachten op blokjes heb staan dan weet ik dat er in de to

Wij hadden een training op werk waar we veel van dit soort trucjes hebben geleerd. Ik heb denk ik maximaal helft geïmplementeerd en dat bevalt goed. Ik zal even kijken of ik een online uitleg voor je kan vinden.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
nursy schreef:
12-07-2019 21:55
Wellicht helemaal niet waar je op zit te wachten, maar ben je met deze klachten al wel eens bij de huisarts geweest?
O, ja, inderdaad. De oorzaak van de vergeetachtigheid wegnemen is een veel beter idee.
TO, ben je moe?
Als je op je werk bent, ben je daar dan helemaal met je hoofd of ben je ook met privé-dingen bezig?
Alle reacties Link kopieren
Druppeltjeswater schreef:
12-07-2019 20:37
Ik heb een digitale agenda in ons werksysteem maar ik denk niet dat daar een herinneringsmogelijkheidnof pop up bij zit. Maar misschien dat ik dat gewoon niet weet, kan ook. Ik ga er eens naar vragen.

Weeklijst einde vd week nalopen is ook een goede.
Met Outlook kan je met taken werken en inkomende mails categoriseren/labelen en daarmee bepalen wanneer ze weer moeten oppuppen om te behandelen.
Alle reacties Link kopieren
Excel!
3 kolommen. Eerste voor korte termijn klusjes, dus die dag of week. Tweede kolom voor klusjes die daarna komen. Derde kolom voor 'in de wacht' klusjes. Dus dingen die ik nog niet kan afronden omdat t ergens op wacht en ik er nog wel een keer iets mee moet.
Aan eind vd dag of week bepaal ik wat in de eerste kolom moet komen, dus waar ik volgende dag mee ga beginnen.

Ik dezelfde file maak je nieuw tabblad. Daar maak ik inhoudelijke notities van dingen die ik niet mag vergeten. Soms voor ieder project een aparte tab. Soms in een apart tabblad een projectplanning.

Dit werkt goed voor mij. Overzichtelijk en nooit bang om iets te vergeten. Je kan evt nog met kleuren werken.
yukon wijzigde dit bericht op 12-07-2019 22:17
Reden: Typfout
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een zeef met twee kleine kinderen hoor, maar volgens vriendinnen met oudere kinderen wordt het weer beter, dus daar vertrouw ik op ;-D Tot die tijd:

Veel aantekeningen maken. Ik sleep naar elk overleg een (dunne) laptop mee en tik desnoods halve overleggen mee. Dit doe ik in OneNote, per project of soort overleg een tabblad en ik kan alles weervinden. Zijn anderen ook erg dankbaar voor kom ik achter.

Mijn inbox probeer ik leeg te houden, min of meer volgens de eerdere GTD methode. Alles wat in 2 minuten of minder kan doe ik meteen, de rest archiveren, delegeren of in de 'doen deze week', later misschien, wachten op mapjes. De rest van GTD is te ingewikkeld voor mijn chaotische brein.

Losse aantekeningen, to do's, of als een laptop niet kan/ gepast is maak ik tegenwordig in ÉÉN (erg belangrijk) whiteboard notitieboek (Google op Greenbook, Bambook, Correctbook etc). Hiervoor had ik schriftjes in mijn huis, auto, werk, tas, andere tas etc. En dan half vol, en door elkaar. Deze neem ik altijd mee in mijn tas, naar alles. Het mooie is dat hij vrij snel vol zit. En als je iets wist, moet je er wel wat mee gedaan hebben (fototje naar one note gestuurd, uitgewerkt, gedaan, ingepland). Het klinkt gek maar dit heeft mijn hoofd zó opgeruimd! Dat je het uitwist betekent dat je het gedaan hebt, en daarmee is het uit mijn hoofd. Dit in tegenstelling tot de wetenschap dat in elk van die 12 schriftjes nog wel wat zinnigs zou kunnen staan tussen doorgekraste dingen.

Maar het belangrijkste: het komt dus weer goed (zeggen ze). :cheer2:
Ik heb net een fysiek bord laten installeren in mijn kantoor. Drie kolommen: nog te doen, mee bezig en afgehandeld. Taken schrijf ik op verschillende kleuren post-its en plak ik op het bord. Rode briefjes hebben hoge prioriteit, groen gemiddeld en geel laag.

Ik heb gemiddeld 15 verschillende taken liggen en dit helpt mij overzicht te houden.
Alle reacties Link kopieren
Trello!
Zonder zou ik niet meer functioneren sinds mijn zwangerschapsdementie ;-D
Hele handige app voor je lijstjes.
Je kunt verschillende borden maken, zo heb ik er één voor werk en meerdere voor privé.
In een bord maak je lijsten. Je kunt een lijst maken per onderwerp. Of, zoals ik doe, een lijst per dag.
Op de lijsten zet je vervolgens kaarten. Die doe ik per taak of to-do'tje. Je kunt ze nog categoriseren met een kleurlabel (die ik niet) en in de kaart ook opmerkingen, checklists of bijlagen bijvoegen.
Je kunt een bord of lijst of kaart ook met iemand delen.

Nogmaals, ik kan niet meer zonder.
Mijn man maakt me soms wel wat belachelijk om mijn Trello lijstjes :-D
Ik gebruik ook een bord als boodschappenlijsje, etc.

Werkt perfect als app en op desktop.
karzou wijzigde dit bericht op 12-07-2019 22:32
2.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
yukon schreef:
12-07-2019 22:16
Excel!
Of je gebruikt een appje zoals Trello. Dan kan je er bij vanaf je pc, tablet of smartphone. Of een app zoals Wunderlist of Asana. Als je dan savonds op de bank zit, of op het toilet dan kan je het gelijk ff in de app zetten.
Ik werk vanuit verschillende locaties dus vanuit mijn tas.

Ik heb een to do lijst en een bespreeklijst. In mijn digitale agenda maak ik afspraken met titel : reactie terug? En daar hang ik mijn mail in waar ik nog antwoord op moet hebben.

Verder hang ik in elke afspraak de onderliggende mailtjes zodat ik terug kan grijpen naar de bron zonder na te hoeven denken en te zoeken.

Mijn inbox is leeg en bevat enkel mail waar ik mee aan de slag moet. De rest is gearchiveerd in diverse mapjes in de mailbox.
Verder maak ik in Outlook ook gebruik van notities. In die notities heb ik soms wachtwoorden, verdeling ruimtes, telefoonnummers en andere kleine dingen die ik niet wil vergeten opgeslagen. Vooral in nieuwe baan komt er soms veel op je af...ik moet 25 vergaderruimtes onthouden qua naam.. wel handig als ik die kan koppelen aan locaties ed. Dat staat bet allemaal in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven