Werk & Studie alle pijlers

Middelbare school en formaat kanken rugzak

14-07-2019 10:28 155 berichten
Halle allemaal,

Ik kom er niet zo goed uit en heb advies nodig van ervaringsdeskundigen.

Ons oudste kind gaat naar de middelbare...... We willen nu een rugzak aanschaffen van het merk Kanken. Maar hoeveel liter zal voldoende zijn? Het is een prijzige rugzak dus we willen wel de juiste kopen!

Het wordt er in ieder geval eentje met een laptop vak omdat er een Chromebook 11,6 inch in zal moeten. Naast het werken met een Chromebook zullen ze nog flink wat werken met boeken is ons verteld.

Zijn hier mensen die ervaring met een kanken rugtas hebben? En ons kunnen adviseren?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groeten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit te denken, nooit van gehoord! (Ik ben docent VO)
Maar het is dus een Fjallraven rugzak type Kanken.

Mooie tassen maar moeten er ook veel boeken mee? Dit type rugzak is namelijk voornamelijk om een laptop mee te nemen en daarnaast maar een paar boeken en een collegeblok en etui.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Twee opties:
1. Kind moet elke dag de boeken meezeulen want niet alle stof is beschikbaar op de laptop; dan moet je gaan voor groot (zeker 33 liter). Liefst met apart vak voor de gymkleding(!). Volgens mij kom je dan uit bij keuze uit alleen Eastpack.
2. Kind kan de boeken voor het hele schooljaar thuis (of op school) laten, want alle stof staat op de laptop en de kinderen krijgen ook de antwoordenboekjes. Dan groot genoeg voor laptop en gymkleding. Dus toch wel 20 liter.
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 14-07-2019 10:39
9.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nog een vraag: is die 11” laptop een verplicht aan te schaffen formaat voor school of mochten jullie zelf een keuze maken?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Het is een verplicht formaat laptop, geen keus.

Wat het dus lastig maakt is dat ze met beide werken en dat het verschilt per leerkracht. Maar de boeken worden zeker nog gebruikt werd ons verteld. Als onze dochter de boeken moet halen is er verzocht een grote (sport) tas mee te nemen. Daar maak ik op uit dat het dus nog flink wat boeken zijn. Ik heb kanken tassen gezien van verschillende formaten en dacht daarom dat deze tas wel een optie zou zijn....
Moeten er op een dag echt veel boeken mee dan kan ik mij voorstellen dat kinderen gebruik maken van hun locker i.p.v. echt de gehele dag ze op de rug mee te zeulen.... maar misschien werkt dit niet zo in de praktijk.

We willen dus echt het liefst voor de kanken tas gaan. Gezien de kwaliteit en hij draagt enorm fijn...
ikBedoelHetGoed schreef:
14-07-2019 10:37
Twee opties:
1. Kind moet elke dag de boeken meezeulen want niet alle stof is beschikbaar op de laptop; dan moet je gaan voor groot (zeker 33 liter). Liefst met apart vak voor de gymkleding(!). Volgens mij kom je dan uit bij keuze uit alleen Eastpack.
2. Kind kan de boeken voor het hele schooljaar thuis (of op school) laten, want alle stof staat op de laptop en de kinderen krijgen ook de antwoordenboekjes. Dan groot genoeg voor laptop en gymkleding. Dus toch wel 20 liter.
Een vak voor gymkleding in je schooltas is toch helemaal niet handig? Ik had daar altijd een losse tas voor, en al m'n klasgenootjes ook. Meestal zo'n dunne zak die je dichttrekt met touwtjes die tevens hengsels zijn. Dan hoef je niet de hele dag je (vieze, als je het eerste uur gym hebt) gymspullen mee te sjouwen. En hoef je andersom je schooltas niet in de kleedkamer achter te laten tijdens de gymles. Gewoon voor en na de gymles even langs je kluisje.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor Eastpak gaan. Langere garantie, 30 jaar tegenover 1 jaar, en veel goedkoper.

Afbeelding

Aan de zijkant zitten gespen waarmee je het volume kunt bepalen.
https://www.eastpak.com/nl-nl/function/ ... 0+999.html

Reviews van scholieren.
https://www.travelbags.nl/eastpak-provi ... denim.html
tickel wijzigde dit bericht op 14-07-2019 10:56
14.91% gewijzigd
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Rare merknaam.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Poppemientje schreef:
14-07-2019 10:48
Het is een verplicht formaat laptop, geen keus.

Wat het dus lastig maakt is dat ze met beide werken en dat het verschilt per leerkracht. Maar de boeken worden zeker nog gebruikt werd ons verteld. Als onze dochter de boeken moet halen is er verzocht een grote (sport) tas mee te nemen. Daar maak ik op uit dat het dus nog flink wat boeken zijn. Ik heb kanken tassen gezien van verschillende formaten en dacht daarom dat deze tas wel een optie zou zijn....
Moeten er op een dag echt veel boeken mee dan kan ik mij voorstellen dat kinderen gebruik maken van hun locker i.p.v. echt de gehele dag ze op de rug mee te zeulen.... maar misschien werkt dit niet zo in de praktijk.

We willen dus echt het liefst voor de kanken tas gaan. Gezien de kwaliteit en hij draagt enorm fijn...
Ik zou je adviseren om naar een tassenwinkel te gaan en gewoon even een stapeltje (willekeurige, verschillende maten) boeken, etui en een laptop mee te nemen en gewoon eens wat te gaan passen. Want een tas kan prima zitten in de winkel met enkel proppen plastic erin, met boeken is het toch een ander verhaal. Ik denk dat de 18L echt te klein is namelijk als ze ook de boeken gewoon nog gebruiken. Ze moet ze immers ook nog mee van huis naar school nemen. Incl lunch etc.
Fjallraven heeft nog veel meer typen rugzakken die net zo lekker dragen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Het is vooral ook belangrijk om niet alleen naar de grootte te kijken, maar ook of je 'jezelf wil zijn' of dat je je aan een ongeschreven code wil houden en niet te veel wil opvallen. In 'mijn' tijd op mijn school toen was je namelijk niet cool als je de grootste rugzak had. Iedereen die normaal wilde zijn nam een Eastpak. Nu is dat wel in strijd met 'wees gewoon jezelf', maar de eerste maand willen vele kinderen geen gezeur in een nieuwe klas.
Dus check even of er nog van die stomme ongeschreven regels bestaan.
Bestaan ze niet, dan ben ik blij met de huidige generatie.
En je krijgt als het goed is een kluisje, dus hopelijk heb je, op de eerste dagen na, meestal niet meer dan 2-3 boeken en een laptop mee.
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
14-07-2019 10:55
Rare merknaam.
Het merk is Fjallraven, Kanken is het type.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Fjalraven is leuk maar ongeschikt.

Eastpak. Eastpak en nog eens eastpak.

Drie kinderen alle drie eastpak en alle drie hele schoolcarrière meegegaan.
Alle drie incl laptop en boeken.



Had ik al gezegd eastpak ?
Ik zou er niet vanuit gaan dat de tas 6 jaar mee gaat. Niet omdat de tas zelf zo hard slijt, maar omdat kind na een jaar wellicht een andere wil om niet buiten de groep te vallen. Tassen zijn op veel scholen nogal een dingetje, je moet het goede merk hebben om erbij te horen, en welk merk dat is kan per school nogal eens verschillen. In mijn brugklas hadden veel klasgenoten zo'n enorm grote Kipling. Na de brugklas werden die massaal ingeruild voor Eastpacks. Dat zullen veel ouders zonde van het geld van de Kipling gevonden hebben. Heeft kind zelf geen idee over de tas?
Alle reacties Link kopieren
joysjuhhh schreef:
14-07-2019 10:56
Het is vooral ook belangrijk om niet alleen naar de grootte te kijken, maar ook of je 'jezelf wil zijn' of dat je je aan een ongeschreven code wil houden en niet te veel wil opvallen. In 'mijn' tijd op mijn school toen was je namelijk niet cool als je de grootste rugzak had. Iedereen die normaal wilde zijn nam een Eastpak. Nu is dat wel in strijd met 'wees gewoon jezelf', maar de eerste maand willen vele kinderen geen gezeur in een nieuwe klas.
Dus check even of er nog van die stomme ongeschreven regels bestaan.
Bestaan ze niet, dan ben ik blij met de huidige generatie.
En je krijgt als het goed is een kluisje, dus hopelijk heb je, op de eerste dagen na, meestal niet meer dan 2-3 boeken en een laptop mee.
Gelukkig hoeft niet iedereen meer een zwarte lastpak ;). Wel zo makkelijk dat je er niet meer bij Duits achterkomt dat je de tas van Klaas hebt meegenomen i.p.v. die van jezelf :rofl:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
14-07-2019 11:00
Ik zou er niet vanuit gaan dat de tas 6 jaar mee gaat. Niet omdat de tas zelf zo hard slijt, maar omdat kind na een jaar wellicht een andere wil om niet buiten de groep te vallen. Tassen zijn op veel scholen nogal een dingetje, je moet het goede merk hebben om erbij te horen, en welk merk dat is kan per school nogal eens verschillen. In mijn brugklas hadden veel klasgenoten zo'n enorm grote Kipling. Na de brugklas werden die massaal ingeruild voor Eastpacks. Dat zullen veel ouders zonde van het geld van de Kipling gevonden hebben. Heeft kind zelf geen idee over de tas?
Kipling... dat moet jaren ‘90 geweest zijn. We zijn inmiddels bijna 20-30 jaar verder :mrgreen:

Overigens, tassenwissel klopt wel vaak, zeker bij meisjes.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Poppemientje schreef:
14-07-2019 10:48


We willen dus echt het liefst voor de kanken tas gaan. Gezien de kwaliteit en hij draagt enorm fijn...
Zoals hierboven al gezegd; zou ik niet alleen uitgaan van wat jullie willen, maar vooral ook van 'wat gangbaar is'.
Bij twijfel zou ik denk ik eerst een goedkoop exemplaar kopen en dan na een paar weken bekijken wat hij/zij wil. Dan kun je ook meteen veel beter inschatten wat een handig formaat is.
The time is now
suzyqfive schreef:
14-07-2019 11:05
Kipling... dat moet jaren ‘90 geweest zijn. We zijn inmiddels bijna 20-30 jaar verder :mrgreen:

Overigens, tassenwissel klopt wel vaak, zeker bij meisjes.
Eind jaren '90 ja. :applause: Ik snap dat het nu geen Kipling meer is. Maar het principe dat de tas die je ouders voor je kopen als je naar de brugklas gaat, al snel niet meer voldoet omdat die veel te groot is of het verkeerde merk heeft, geldt nog wel neem ik aan. Geen idee of Fjalraven nu het merk is dat je moet hebben, maar anders gaat het mogelijk een miskoop zijn. Bij meisjes al helemaal ja, die zie je in de bovenbouw helemaal niet meer met een rugtas maar met een onhandige oversized handtas.
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
14-07-2019 11:12
Eind jaren '90 ja. :applause: Ik snap dat het nu geen Kipling meer is. Maar het principe dat de tas die je ouders voor je kopen als je naar de brugklas gaat, al snel niet meer voldoet omdat die veel te groot is of het verkeerde merk heeft, geldt nog wel neem ik aan. Geen idee of Fjalraven nu het merk is dat je moet hebben, maar anders gaat het mogelijk een miskoop zijn. Bij meisjes al helemaal ja, die zie je in de bovenbouw helemaal niet meer met een rugtas maar met een onhandige oversized handtas.
Nee, merk rugzak maakt nu niets meer uit eigenlijk. Dat is het mooie van nu :cheer:
Ik heb ze van alle merken in de klas (en dat op een vmbo). Van Eastpak tot Dakine en van AH plastic tas tot Zara kartonnen tasje. ;)
In alle kleuren en maten. Kinderen die alle jaren dezelfde hebben en meisjes die elk half jaar een andere tas hebben.
Maar echt: neem wel een goede want anders betaal je je blauw aan het boekenfonds aan het einde van het jaar. En het liefst een tas met een apart vak dus voor het eten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Dat het het liefst een type Kanken tas moet zijn is hier duidelijk voor dochter. Ik ben blij dat ze hier zo overtuigd in is. En het blijkt nog een goede tas te zijn ook, hij past iig bij onze wensen. Nu nog de vraag of hij ook groot genoeg zal zijn. We gaan vanmiddag de stad even in! Goeie tip.
Hier in de regio lopen er meer met deze tas, idd deze of de eastpack. Voorop staat dat de tas groot genoeg moet zijn maar voor onze dochter is het zo klaar als een klontje...
Vooral een niet te grote tas kopen. Rugzakken zijn eerder te groot dan te klein. Gymspullen doe je beter in een apart tasje.
Gebruikt er hier iemand een kankentas?

(Naam is idd een dingetje)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eigenlijk dat het prima moet kunnen.
Ik heb zelf een mini fjallraven die eigenlijk bedoeld is voor kleine kinderen, ik geloof dat het een inhoud heeft van 7 liter. Het was bedoeld als daypack voor tijdens het backpacken, maar er kan echt enorm veel in omdat het zo'n handig formaat heeft (hij is namelijk vierkant). Een vriendinnetje van mij heeft een grote versie als luiertas en zegt ook iedere keer weer verbaasd te zijn over hoeveel erin kan.
Bovendien hoef je echt niet altijd al je boeken mee naar school te nemen. Ik had op school een kluisje waar ik alle boeken indeed. 's ochtends pakte ik eruit wat ik nodig had; 's middags nam ik de boeken waar ik huiswerk mee moest maken mee naar huis. Op die manier hoef je veel minder te slepen. Gymspullen deed ik in een los linnen tasje die ik in mijn fietstas liet zitten of ik stopte het ook in het kluisje.
Welk formaat je dan moet hebben vind ik lastig. Ik zou zeggen: neem de laptop mee naar een tassenwinkel en probeer eens wat uit.
Met laptop en boeken: Eastpak.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
14-07-2019 10:56
Het merk is Fjallraven, Kanken is het type.
En vervolgens spreek je Kånken uit als Konken. Aldus de vertegenwoordiger van Fjall die het een en ander over de nieuwe collectie kwam vertellen.

Overigens zou ik ‘t geen geschikte schooltas vinden. Super dunne, snijdende schouderbanden. Zeker als er wat gewicht in zo’n rugzak zit.
Alecta schreef:
14-07-2019 11:22
Vooral een niet te grote tas kopen. Rugzakken zijn eerder te groot dan te klein. Gymspullen doe je beter in een apart tasje.
Ik kan uit dure ervaring vertellen dat als er boeken mee moeten, zelfs de 33 liter tas van Eastpack niet altijd voldoende is. En wat daarbij vooral van belang is: de lengte van de lesuren. Hier is dat 40 minuten en zijn er schooldagen 8 of 9 lesuren. En dan zijn er vakken bij met een lesboek, basisboek, werkboek en schrift.

Qua fiets ook zeker kiezen voor één met een grote mand, ten behoeve van dochters rug.

*) Hier bij ene kind geen digitale ondersteuning, korte lesuren (40 min) en belachelijke pakken boeken. En huiswerk. Zie hierboven. Bij andere kind boeken, laptop, lange lesuren (80 min) en huiswerkvrije school. Zij koos als alternatief de boeken na ophalen in de kluis op school te leggen (, want sommige leraren eisen dat het boek wordt meegenomen naar de les) en nam alleen de antwoordenboekjes mee naar huis. Als alle les- en werkboeken ook op de laptop staan, dan red je het daar prima mee.
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 14-07-2019 11:40
28.88% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven