Werk & Studie alle pijlers

Schoolverlaters

16-07-2019 02:00 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik heb een goede vriendin die tot nu toe alleen haar mavodiploma heeft. Ze heeft meerdere mbo opleidingen niet afgemaakt en hopt sindsdien van baan naar baan. Ze verdient niet veel (nog geen €1500 bruto p.m.) en heeft geen vast contract.
Ik voel me steeds verder verwijderd van haar en vind dat ze is blijven hangen in de mentaliteit van een 18-jarige. We zijn intussen allebei halverwege de 20 en ik voel me volwassener ten opzichte van haar. Zo heeft ze al jaren plannen om weer naar school te gaan om een opleiding te volgen (en af te maken), maar doet ze dat al jaren niet. Ook geeft ze al haar geld uit aan dure kleding en uitgaan. Niet dat er iets mis is aan uitgaan en dure kleding, maar het gaat me om het denken op korte termijn wat ik niet zo volwassen vind. In tegenstelling tot haar, spaar ik voor de aanbetaling van een koophuis.

Ik heb laatst een goed gesprek gehad over waarom ze niet meer naar school gaat. Ze zegt dat ze gewend is geraakt aan het geld dat ze verdient en aan het uitgavenpatroon. Toen ik haar zei dat je tot je 30e jaar stufi kunt aanvragen en anders de boot hebt gemist, was het gesprek over.

Als ik de ontwikkeling van de leerplichtwet erbij betrek, is de kwalificatieplicht (het halen van een havo, vwo of mbo-2 diploma of hoger) ingevoerd in 2007. Gezien om en nabij datzelfde jaar je tot je 18e verplicht bent om naar school te gaan, betekent dit in theorie dat de overheid de jongeren die nu 29 jaar of jonger zijn, tot hun 23e jaar heeft gestimuleerd om naar school te gaan en een diploma op een van de bovengenoemde niveaus te halen.
M.u.v. ziekten (zowel lichamelijk als psychisch/mentaal), beperkingen en andere bijzondere omstandigheden zou je kunnen zeggen dat jongeren van 29 jaar of jonger hun eigen glazen hebben ingegooid.

Ik vroeg me af of jullie het met mijn laatste veronderstelling eens zijn en wat jullie ervaring is met schoolverlaters.
Je hebt helemaal geen goede vriendin waarover je wilt praten hè?
Je schrijfstijl en je vraag doen vermoeden dat je met dit topic een heel ander doel hebt. Wat studeer je zelf? En wat zijn zoal de studieopdrachten de laatste tijd?
Alle reacties Link kopieren
Neem jezelf niet zo serieus.
En laat je vriendin de dingen doen die zij wil doen.
Ze is een goede vriendin van je vertel je. Hou dat in ere en kijk maar de dingen die jullie samen kunnen delen in je vriendschap, niet de dingen die jullie scheiden.
Heb je daar problemen mee omdat je zogenaamd ‘volwassener’ wordt dan moet je het afkappen.
Mensen vinden het vaak niet zo leuk om door hun vrienden te worden gewezen op dingen die ze zelf ook wel weten. Als zij met €1.500 bruto zegt ruim te kunnen leven, dan moet ze dat maar doen.

Waarschijnlijk durft ze nu niet weer aan een opleiding te beginnen en die niet af te maken, of spelen er andere dingen of onzekerheden die ze niet met je gedeeld heeft. Het is nooit te laat om alsnog een opleiding te beginnen, ook al is het na je 30e. Laat haar haar eigen pad volgen.
Moei je met je eigen zaken en je eigen portefeuille.

En laat vooral dat dikke-nekkerig "ik ben beter dan jij omdat ik gestudeerd heb"-gedrag achterwege.

Tenzij je op héél korte tijd de vriendschap op wil blazen.


Bij mij zou je er al hebben gelegen met al die dik-doenerij en dwang-gesprekken over opleidingen waar ik geen zin in heb.


Ze heeft werk. Dat lijkt mij voor nu het belangrijkste.
Misschien niet jouw droomjob of jouw droomverdienste, maar ze komt er blijkbaar mee rond.
Toffe vriendschap wel, als je vriendin alleen maar goed genoeg is als ze doet wat jij wil. Zo te lezen ben jij degene die nog een hoop wijze lessen te leren heeft. Waarom val je haar lastig met info over stufi, terwijl iedereen alle info daarover zelf binnen een nanoseconde op het scherm heeft. En dat jij voor een koophuis spaart, maakt jou geen waardevoller mens. En boeit haar duidelijk niks.

En verder, stel je van de overheid en het verplicht behalen van die startkwalificatie niet te veel voor. Mooie theorie en mooie woorden, maar in de praktijk is er helemaal niemand die je van je bed komt lichten of zich ook maar een seconde om je bekommert als het niet gebeurt hoor. Ik ken meerdere praktijkvoorbeelden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een beetje het idee dat jij jezelf beter voelt dan haar. Als zij nou wilt werken en zegt goed rond te kunnen komen, dan is dat haar goed recht toch? Ik kan me wel voorstellen dat ze nu niet meer aan een opleiding wilt beginnen.

Hou je bezig met je eigen zaken en laat haar met rust. Ik zou er absoluut niet blij van worden als mensen mij zouden dwingen om naar school te gaan. Iedereen maakt andere keuzes, accepteer die dan ook.

Enne.. die startkwalificatie slaat helemaal nergens op. Ik ben ook een tijdje gestopt met school wegens problemen en ik heb leerplicht geen 1 keer gehoord over waarom ik thuis zat en wanneer ik mijn startkwalificatie eens zou halen. Je kan er ten eerste helemaal niets mee en ten tweede heb ik lekker geld kunnen verdienen in de periode dat ik geen school had. Geef je vriendin eens ongelijk!
Waarom doe jij alsof je haar moeder bent?
Alle reacties Link kopieren
Wat ben jij gemeen zeg. Het enige wat jij wil horen is hoe geweldig jij bent en wat voor loser je vriendin is. Gun haar een echte vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Als ik haar was koos ik een andere vriendin, wat oordeel jij zeg bah.
Laat haar leven zoals zij wil.
Alle reacties Link kopieren
Je vriendin maakt haar eigen keuzes. Waarom zou ze moeten leven en dezelfde keuzes moeten maken als jij? Omdat dit ‘beter’ is? Ze valt er niemand mee lastig, kan haar eigen broek ophouden...
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft een baan en doet met haar geld wat ze wil. Bemoei jij je lekker met jezelf, je voelt jezelf te goed voor haar en dat siert je niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom hebben haar keuzes omtrent HAAR werk en HAAR uitgavenpatroon überhaupt zo'n invloed op jou en op de vriendschap? Dat vind ik erg oppervlakkig en kinderlijk juist, alsof jij een bepaalde status belangrijker vindt dan diepgang in de basis van het contact. Diepgang in contact overstijgt als het goed is dit soort zaken, mits je zelf daadwerkelijke diepgang bezit.

Ik heb zelf gestudeerd en heb vrienden zonder middelbare schooldiploma's tot aan PhD's. Daar iets van vinden of daar een bepaalde rangschikking qua 'ontwikkelingsniveau' aan hangen vind ik echt heel gek hoor. Zo belangrijk zijn we nu ook weer niet namelijk.

Maar door je schrijfstijl en manier van verwoorden... Kweenie. Ik gok dat dit een verhaaltje is met een ander doel dan je hier schetst. Maar fijn hoor, je hopelijk te hebben kunnen helpen met je opdracht :mrgreen:
koffiehagedis wijzigde dit bericht op 16-07-2019 08:11
3.35% gewijzigd
Ah, case Gerda!
En jij vindt je vriendin onvolwassen? De enige die ik zich in dit verhaal onvolwassen zie gedragen, ben jij! Want waarom een 'vriendin' veroordelen ten aanzien van de keuzes die ze maakt, haar compleet afbranden om wie ze is en wat ze wil met haar leven en jezelf zo de hemel inprijzen?
Volwassenheid is m.i. onder andere het respectvol omgaan met de ander en de keuzes die hij/zij maakt en jezelf niet boven de ander plaatsen.
En jij noemt je een 'vriendin'. Zulke vrienden wens ik mijn ergste vijand nog niet toe. Als ik die vriendin was, zocht ik snel andere vrienden, die me accepteren zoals ik ben en niet veroordelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een schoolverlater. Ik heb een baan waar ik elke keer met veel plezier naartoe ga, en verdien genoeg om rond te komen. Ben jij dan ook beter dan mij?
Ik snap dat van die glazen ingooien in je voorlaatste alinea niet zo goed. Je vraagt ons of we daar mee eens zijn, maar snap je zelf wel wat je bedoelt?
Je vind jezelf nog al wat en dat noemt zich een goede vriendin. En dan nog een gesprek met haar aangaan ook nog.
Dan ook nog eens met haar uitgaves gaan bemoeien.
Je bent nog erger dan haar ouders.
Ga je deze openingspost ook weer wissen?
Alle reacties Link kopieren
Je vriendin lijkt me een fijn mens, die komt er wel in het leven. Jij daarentegen...... :roll:
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Dus eerst ga je je eigen ouders hier afzeiken en in dit topic je vriendin. Tja...
Schoolverlaten kan zoveel redenen hebben waar jij als TO blijkbaar niets van weet. Faalangst, succesangst, perfectionisme, onderpresteren, bore-out en zo zijn er nog meer omstandigheden die een mens doen besluiten geen diploma te halen.

Veroordelen is zo makkelijk. Ik zou eerst mezelf eens aankijken in de spiegel en dan pas kijken naar je 'vriendin'. Tussen haakjes ja, want jij bent geen aardige vriendin voor haar.
Alle reacties Link kopieren
Ook hier een schoolverlater! Ik heb een hele fijne baan, prachtig huis en gewoon een goed leven.

Natuurlijk voel me wel zeer beschaamd tegenover de mensen die gewoon beter zijn (dat wil je horen toch?)
Ik had je allang gedumpt als je mijn vriendin was geweest.
Wat een oordelen zeg, niet normaal. Je klinkt een beetje als mijn broertje, die zei dit soort teksten vroeger ook wel eens tegen mij. Je bent haar moeder toch niet?
Waar bemoei je je mee zeg. Ze heeft werk. Gun haar een fijnere vriendin.
Zellithyia schreef:
16-07-2019 09:11
Ook hier een schoolverlater! Ik heb een hele fijne baan, prachtig huis en gewoon een goed leven.

Natuurlijk voel me wel zeer beschaamd tegenover de mensen die gewoon beter zijn (dat wil je horen toch?)

We zijn allemaal schoolverlater ook de hoog van de toren blazende TO.

https://www.ensie.nl/betekenis/schoolverlater

Als je stopt met school, na het behalen van je diploma ben je ook een schoolverlater.

TO bedoelt waarschijnlijk dat haar vriendin ongediplomeerd schoolverlater is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven