Werk & Studie alle pijlers

Motorrijles

16-07-2019 18:57 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
ik ben sinds een paar weken bezig met motorrijlessen en het lijkt me leuk daar een beetje over te kletsen. Ik heb nu 3 lessen gehad en vooral de laatste viel me vies tegen: ik moest de langzame slalom oefenen! Gelukkig lukte hij het aan het eind steeds beter, maar mijn snelheid was iets te hoog. Zo lastig om dat ding stapvoets te laten rijden en toch je evenwicht te bewaren.
Wie is er nog meer bezig met motorrijlessen en heeft zin hier een beetje mee te schrijven?
Een tip wat mij enorm heeft geholpen, ipv te sturen duw op je stuur. Als je op links duwt zul je merken dat je motor naar links zal draaien, en rechts andersom.

En verder veel plezier, een enorme vrijheid, motorrijden :)
Die langzame slalom is me maar één keer gelukt volgens mij, en dat was niet op het examen :-D

Alle andere oefeningen gingen ok, dus examen gehaald gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
De rij-instructeur zei dat dit niet eens de moeilijkste oefening was, maar op internet lees ik andere verhalen. De snelle slalom vorige week ging goed en schijnbaar zijn halve draaien en achtjes ook nog wel te doen? Ik probeer me maar geen zorgen te maken, maar een uur lang slalommen en als het dan nóg niet lukt, dat is vermoeiend kan ik je vertellen :)
Alle reacties Link kopieren
Heey wat leuk dat je bent begonnen! Ik ben ook al een tijdje aan het lessen. AVB en theorie zijn nu binnen!

Langzame slalom vond ik ook best lastig. Het hielp mij om vantevoren alles goed te regelen. Koppeling slippend, gas en voetrem erbij. En vooral vooruit kijken!

Ik ben nu een paar keer op de snel weg geweest. Super spannend, hahaha
Volg het pad van jou dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij alweer een tijd geleden, maar dat slalom en achtjes draaien vond ik ook altijd vreselijk. En zinloos, doe ik nu iig nooit met mijn motor. Het zal ongetwijfeld bijdragen aan een goede voertuigbeheersing maar oh oh, wat een drama. Remproef daarentegen vond ik altijd wel tof.

En idd, de motor een soort van 'wegduwen' onder je helpt bij scherpe bochten, je kunt dan zelf namelijk rechterop blijven zitten
Alle reacties Link kopieren
DIe lessen lijken me tegenwoordig best moeilijk, met zo uitgebreid de voertuigbeheersing als apart examen. Gelukkig was dat in mijn tijd wel anders.
Al doende leert men en beheersing is gewoon lastig. Het is nu eenmaal een groot lomp ding dat om kan vallen.
En het lullige is dat je het later vrijwel nooit meer gebruikt, alleen keren op de weg doe ik nog wel eens.

Rijden op de weg is gewoon veel leuker. Het is heerlijk om in de avond even de motor te pakken en even een eindje te rijden. Lekker je hoofd leegmaken.
Veel succes en hopen dat jullie het snel halen.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me helemaal aan Auditor, vindt het fijn dat ik zonder problemen een u bocht kan maken, maar andere dingen doe ik nooit. En dan heb ik een relatief lichte motor, ken genoeg ervaren motorrijders met een zware motor die daar al moeite mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik had vandaag weer les en het was rampzalig. Ik moest weer stapvoets slalommen, dit keer op vals plat, vorige keer was het dus bergaf en dat bleek wel iets makkelijker te zijn. Nu dus een beetje bergop en dan ook nog eens direct vanuit een bocht naar rechts. Weinig tijd dus om alles goed voor te bereiden. En het lukte eigenlijk wel en ik was trots op mezelf, maar ik ging dus te snel. Terwijl ik al lang blij was dat ik het voor elkaar had gekregen. En toen moest ik dus langzamer rijden en daar ging het helemaal mis. Ik ben dit keer niet omgevallen, maar evenwicht houden ho maar. En de keren dat het wel goed ging reed ik te snel. De rest van de oefeningen ging ook niet zo lekker. stop en go is lastig omdat ik mijn evenwicht best snel verlies. Het enige wat wel goed ging was het stapvoets rijden, daar heb ik tot nu toe de minste moeite mee. Ik heb nu 5 oefeningen gedaan en er komen er nog 4. 1 daarvan is een hele cirkel, zie er nu al tegenop.

Waarom dacht ik in godsnaam dat dit makkelijk zou zijn?
Alle reacties Link kopieren
Hey gelaarsde kat!

Hoe gaat het nu met lessen?
Volg het pad van jou dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
Beter! Ik ben op vakantie dus ik heb een paar weken geen les, maar de meeste oefeningen beheers ik nu. Het blijkt toch mee te vallen en ik hoop dat ik niet al te lang moet lessen want god wat is het duur allemaal.

Les jij ook?
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te horen! Het komt vanzelf.. echt..

Ja het is inderdaad erg duur. Ik hoop dat ik ook snel klaar ben. Vandaag weer les gehad! Ik hoop dat ik snel mag afrijden! Spannend.

Veel plezier op je vakantie!
Hou me op de hoogte hoe je lessen gaan! :)
Volg het pad van jou dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op het motorforum!

Ik ben vorige maand geslaagd voor AVB en binnen nu en een paar weken op voor AVD.
Ik had eerst ook moeite met de langzame slalom..... Probeer eens wat meer met je koppeling te spelen als je te hard/zacht gaat.
Dat je teveel gas geeft maakt geen reet uit, als je het maar opvangt met de koppeling wat meer intrekken. Dan maak je minder vaart. En om wat meer vaart te maken laat je em wat losser. Dit was wat voor mij echt hielp.
Andere tip is om de motor trekkend te houden, speel eens wat met je koppeling. Dan merk je dat je motor op een bepaald punt vooruit wil. Dat vang je dus op met je achterrem....

Ik moest em altijd rond de 9/10km per uur doen. Stapvoets rijden ong 5-6 km per uur.

Halve draai was voor mij het lastigst..... Man meerdere keren gevallen, zag het niet meer zitten.... Op het examen kreeg ik em niet eens.... :hyper:
Tip; afschuinen. Dus als je naar links wil, duw je de motor die kant op met je lichaam. En ga je met je lichaam juist de andere kant op..... Dan zet je dus (on)bewust meer druk naar de kant waar je heen wil.

Ze zeggen niet voor niets, kijk de kant op waar je heen wil.... Dan doe je het eigenlijk onbewust al....
Alle reacties Link kopieren
@lotje, bedankt voor de tip over het motorfum. Super leuk om daar dingen te lezen. Ik ben nu ook bezig met avd. Hoe gaat dat bij jou?
Volg het pad van jou dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
Jillzred schreef:
16-08-2019 18:39
@lotje, bedankt voor de tip over het motorfum. Super leuk om daar dingen te lezen. Ik ben nu ook bezig met avd. Hoe gaat dat bij jou?
Ja nu gaat het goed! Vrijdag weer een lesje gehad en ging best wel lekker.
De eerste paar lessen waren wel echt heel veel nadenken. Plek op de weg, geen putdeksels, geen witte strepen, het riedeltje met kijken, dode hoek.....
Zucht....

Nog een paar lesjes en dan mag ik op examen....

Hoe gaat ie bij jou?
Alle reacties Link kopieren
Super spannend. Leuk dat je er al bijna voor mag!

Bij mij gaat het ook wel goed! Afgelopen donderdag les gehad en hij gaat een examen voor mij aanvragen. Yesss.

Mijn verbeterpunten: plek op de weg, en vlotter rijden
Volg het pad van jou dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen.
GelaarsdeKat schreef:
18-07-2019 19:16
Ik had vandaag weer les en het was rampzalig. Ik moest weer stapvoets slalommen, dit keer op vals plat, vorige keer was het dus bergaf en dat bleek wel iets makkelijker te zijn. Nu dus een beetje bergop en dan ook nog eens direct vanuit een bocht naar rechts. Weinig tijd dus om alles goed voor te bereiden. En het lukte eigenlijk wel en ik was trots op mezelf, maar ik ging dus te snel. Terwijl ik al lang blij was dat ik het voor elkaar had gekregen. En toen moest ik dus langzamer rijden en daar ging het helemaal mis. Ik ben dit keer niet omgevallen, maar evenwicht houden ho maar. En de keren dat het wel goed ging reed ik te snel. De rest van de oefeningen ging ook niet zo lekker. stop en go is lastig omdat ik mijn evenwicht best snel verlies. Het enige wat wel goed ging was het stapvoets rijden, daar heb ik tot nu toe de minste moeite mee. Ik heb nu 5 oefeningen gedaan en er komen er nog 4. 1 daarvan is een hele cirkel, zie er nu al tegenop.

Waarom dacht ik in godsnaam dat dit makkelijk zou zijn?
Ik vind altijd andere dingen moeilijk/makkelijk dan andere mensen op de een of andere manier. Ik vond wegrijden uit het parkeervak het moeilijkst (had ik gelukkig niet op het examen)! En daarna de uitwijk (had ik wel, en verpest, maar dat mocht). Achtje vond ik dan weer makkie. Maar de meesten bij mijn rijschool vonden de langzame slalom het moeilijkst gevolgd door het achtje (we lesten altijd met z'n vieren dus dan spreek je een hoop andere lessers). Wat bedoel je met de hele cirkel? Is die nieuw?

Succes met lessen!
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, haha. Ik had ook moeite met uitrijden uit parkeervak. En die hele cirkel ken ik idd ook niet.
Volg het pad van jou dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
Zal wel iets van België of Duitsland zijn?

Ik moest wel rondjes draaien en dan een zo klein mogelijke cirkel, maar dat was om te oefenen voor de halve draai. Om die feeling te krijgen......

@Jillzred , ik had je trouwens een pb gestuurd, weet niet of je die gekregen had?

Uitrijden parkeervak vond ik naar links veel lastiger dan naar rechts.... :roll:
Met m'n examen moest ik van de langzame dingen, langzame slalom, stapvoets rijden naast de examinator..... Daar was ik zó blij om :yes:
Lekker makkelijk. Alleen de precisiestop moest 1x over, domme fout. Zei ook gewoon tegen de examinator ja ik vond em ook lelijk.....
Mijn mede leerling had de snelle slalom 2x fout, terwijl ik die in 1x goed deed. :yes:
Alle reacties Link kopieren
Lotje ik heb je een bericht terug gestuurd :D
Volg het pad van jou dromen, niet de snelweg van andermans verwachtingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven