Werk & Studie alle pijlers

Vreselijke collega..

17-07-2019 08:14 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
-summer- wijzigde dit bericht op 22-04-2020 16:57
Reden: Wegens herkenbaarheid
99.86% gewijzigd
Spreek haar persoonlijk aan op de toon die ze gebruikt en houd het bij jezelf. Vertel haar wat het met jou doet, zonder haar aan te vallen.

Ik vind het vervelend dat er tegen mij gesnauwd wordt. Ik vind het vervelend om steeds te horen wat er niet goed gaat, en nooit eens te horen wat er wel goed gaat.

Klinkt anders dan:

Wil jij niet tegen mij snauwen? Kun je ook eens zeggen wat wel goed gaat in plaats van wat niet goed gaat?

Succes! Het is lastig. Om vergelijkbare redenen heb ik ooit een andere baan gezocht. De persoon die dat deed was familie van de eigenaar, dus werd door hem niet aangesproken op haar gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Hee, ik heb ook zo’n collega. Gelukkig is ze er maar 1 dag in de week. Helaas heeft ze op die dag de leiding. Gewoon ja en amen zeggen en t ene oor in en het andere weer uit.
Alle reacties Link kopieren
Er is maar 1 tip, je mond open doen, hoe eerder je dit leert hoe beter het voor je is, want dit heb je je hele leven nodig.

ga een keer wat drinken met haar
vraag: hoe vind jij de samenwerking, heb je het nog naar je zin ....

zeg : ik krijg een rot gevoel van je gesnauw, ik zie er tegenop om contact met je te hebben, ik heb het eerder gezegd maar geen verbetering gemerkt.

j
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat zij haar manier van communiceren helemaal niet ervaart als gesnauw? Zou het haar gewone manier van doen kunnen zijn? Ik lees verder niet hoe jouw band met haar is maar mocht er ruimte zijn voor gesprek dan zou je haar eens kunnen vragen of ze enig idee heeft hoe ze overkomt. Je zou de manager boven haar nog eens kunnen opporren, misschien kunnen jullie met zn tweeën dit gesprek aangaan. De manager boven haar is erbij gebaat dat de sfeer in het team goed is.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een afspraak met haar maken waar je speciaal met haar rond de tafel gaat zitten, en haar dan direct vraagt waarom ze op deze manier communiceert en wat dat met jou doet. Bereid je eigen natuurlijk heel goed voor op dit gesprek.

En ik zou ook het management vragen waarom ze geen actie ondernemen n.a.v. jouw klachten, als de rest van het team ook last van haar gedrag heeft, lijkt me dat niet productief voor het bedrijf. Hebben jouw collega's trouwens ook geklaagd bij het management? Dat lijkt me een eerste goede stap, dan kunnen ze het volgens mij niet meer naast zich neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
Zou het kunnen zijn dat bij die collega iets speelt (thuis, privé), waardoor ze zich zo gedraagt? Of dat ze niet lekker in haar vel zit?

Verder herkenbaar. Ik werk weliswaar niet in een winkel, maar heb ook een collega die alleen maar negatief kan zijn. Niet zozeer qua snauwen, maar op een heel negatieve manier praten over het werk en op elke mogelijk manier een negatieve draai geven aan een gesprek. Ondanks dat ik in eerste instantie op een begripvolle en positieve manier met 'm in gesprek ben gegaan, bleef en blijft hij doorgaan met z'n negatieve gedrag. Hij is hierop aangesproken door onze leidinggevende, maar dat had/heeft helaas geen positief effect.

Ik probeer z'n negatieve gedrag naast me neer te leggen (lukt me ook niet altijd). Ben ook wel op zoek naar tips voor hoe je verder zo'n situatie aanpakt.
zijdehoentje wijzigde dit bericht op 17-07-2019 14:22
2.32% gewijzigd
In this mad house we must all survive
De teflontechniek. Van je af laten glijden. Zo is ze nou eenmaal. Vervelend, maar dat heb je soms.
Alle reacties Link kopieren
Heb ook in deze situatie gezeten. Wat ik gedaan heb is elke keer weer er wat van gezegd. Tot hij op den duur inzag waar de schoen wringde en een verbeterslag ging maken. Dat begon met een excuus elke 3 dagen. Tot me dat ook ging irriteren en ik gemeld heb dat je een rotopmerking niet kan afdoen met een goedkoop excuus, je kan hem beter niet maken. Er zijn nu nog wel eens dingetjes, maar het is heel veel beter geworden. Ik ga weer met plezier naar mn werk en ik kan ook prima overweg met die collega.

Kortom praat, praat, praat, mensen kunnen niet van de een op de andere dag veranderen. Ik heb ook met regelmaat op kantoor van de manager gezeten om mn frustratie even kwijt te kunnen.
Praat er inderdaad nog eens over. Mocht collega zich er niet in herkennen vraag dan eens of ze er oke mee is dat je - op een onverwacht moment- een geluidsopname maakt van het gesprek en jullie dit samen terug luisteren. Dan kan je op microniveau met elkaar kijken wat jij verstaat onder dat snauwen, hoe zij dat ziet en wat de reacties op elkaar met elkaar doen.

Ik heb ooit ook zo'n collega gehad, maar zij had nergens iets over te zeggen. Iedereen accepteerde dat dit haar manier van doen was. Ik sprak haar aan op de manier van praten en negeerde haar altijd even na zo'n uitbarsting (niet zo heftig hoor, maar niet tof), dan dimde zij altijd in en begon 'schuldbewust het gesprek over iets wat we allebei leuk vonden. Sorry heb ik nooit gehoord, zat er niet in. Verandering zat er ook niet in. Dit was wie ze is.
Alle reacties Link kopieren
Negeren. Ik zou haar negeren en aangeven dat je e.a. pas oppakt wanneer zij het aardig vraagt. Zolang iedereen naar haar pijpen danst komt zij weg met onaardig gedrag. Zorg dat het haar probleem wordt en dat zij naar de manager gaat omdat niemand doet wat zij zegt. Dan zal de manager aangeven dat er over haar manier van aansturen geklaagd is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als je nog een keer met haar in gesprek kunt gaan hierover zou ik dat zeker doen, en dan duidelijk aangeven wat het met jou doet, eventueel met concrete voorbeelden (opschrijven als een situatie zich voordoet, dan kun je ernaar verwijzen). Mijn ervaring is dat op het moment dat je je gevoel aangeeft zonder de ander te beschuldigen er een open gesprek kan ontstaan, omdat de ander zich dan niet direct bedreigd voelt. En vragen stellen, zodat ze zich gehoord voelt, zo van: ik merk dat ik onzeker word van de communicatie tussen ons, wil je met me meedenken over hoe we dat kunnen aanpassen zodat het voor iedereen prettig is? Of iets dergelijks.

Maar het werkt helaas niet bij iedereen. Ik werkte ooit in een redelijk specialistische winkel en de manager was echt vreselijk. Hij vertrouwde ons niet, als ik een gesprek met een klant had over een apparaat stond hij letterlijk van achter een doos mee te luisteren om daarna weer met commentaar te komen, terwijl de klanten heel tevreden waren. Altijd negatief, complimenten bestonden niet en discussies waren niet mogelijk, hij had altijd gelijk. Uiteindelijk liep het uit de hand in een situatie waarin ik zo oneerlijk werd behandeld dat ik in datzelfde gesprek mijn ontslag heb ingediend. Hopelijk hoeft het bij jou niet zo ver te komen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Och kom, zeg, werk is geen kleuterschool. Jullie hebben een leuk team, jullie krijgen complimenten en leuke opmerkingen van andere teams dat het bij jullie er altijd goed uitziet, maar de enige vrouw die anders reageert geef je zoveel macht over jou gevoelens?
Niet doen! Je hoeft niet alle opmerkingen van iedereen te analyseren. Laat haar haar werk doen, jullie doen jullie werk, en die ene dag in de week komt zij op bezoek om haar chagrijn te spuien. Maak er een bullshitbingo van en lach er met elkaar over als ze weer weg is.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Volgens mij hebben jullie een gezamenlijke vijand gecreëerd en kan ze weinig goeds meer doen.

Probeer er wat meer lucht in te krijgen. Als ze iets snauwerigs zegt, zeg dan bijvoorbeeld "ten eerste: doeslief - en ten tweede, wel een goed idee - zullen we het zus of zo doen?"
Andersom schreef:
17-07-2019 08:26
Spreek haar persoonlijk aan op de toon die ze gebruikt en houd het bij jezelf. Vertel haar wat het met jou doet, zonder haar aan te vallen.

Ik vind het vervelend dat er tegen mij gesnauwd wordt. Ik vind het vervelend om steeds te horen wat er niet goed gaat, en nooit eens te horen wat er wel goed gaat.

Klinkt anders dan:

Wil jij niet tegen mij snauwen? Kun je ook eens zeggen wat wel goed gaat in plaats van wat niet goed gaat?

Succes! Het is lastig. Om vergelijkbare redenen heb ik ooit een andere baan gezocht. De persoon die dat deed was familie van de eigenaar, dus werd door hem niet aangesproken op haar gedrag.
Uitstekende reactie.
Hier wil ik me volledig bij aansluiten (vooral bij de 1e twee zinnen).
anoniem_64bba64a29e4a wijzigde dit bericht op 17-07-2019 10:22
2.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
17-07-2019 08:34
Kan het zijn dat zij haar manier van communiceren helemaal niet ervaart als gesnauw? Zou het haar gewone manier van doen kunnen zijn? Ik lees verder niet hoe jouw band met haar is maar mocht er ruimte zijn voor gesprek dan zou je haar eens kunnen vragen of ze enig idee heeft hoe ze overkomt. Je zou de manager boven haar nog eens kunnen opporren, misschien kunnen jullie met zn tweeën dit gesprek aangaan. De manager boven haar is erbij gebaat dat de sfeer in het team goed is.
Hier mee eens.
Verder wil ik je adviseren om je hierdoor wat minder te laten beïnvloeden. Lastig, weet ik. Maar hoe je over haar praat is best naar. Haar functie tussen aanhalingstekens, haar madame noemen. ..Ik snap wel hoe zoiets kan groeien, maar dat is niet constructief van jouw kant. En je hebt nou eenmaal het meeste invloed op jóuw kant. Voorkom dat je volledig allergisch voor haar wordt en niets meer van haar kunt hebben, want dat lost nooit iets op.
Alle reacties Link kopieren
"wel eens gehoord van opbouwende kritiek?"
Lorem Ipsum
Jufjoke schreef:
17-07-2019 10:16
Hier mee eens.
Verder wil ik je adviseren om je hierdoor wat minder te laten beïnvloeden. Lastig, weet ik. Maar hoe je over haar praat is best naar. Haar functie tussen aanhalingstekens, haar madame noemen. ..Ik snap wel hoe zoiets kan groeien, maar dat is niet constructief van jouw kant. En je hebt nou eenmaal het meeste invloed op jóuw kant. Voorkom dat je volledig allergisch voor haar wordt en niets meer van haar kunt hebben, want dat lost nooit iets op.
Ook dit is absoluut waar.
Sterk omschreven!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo'n collega. Ik heb het vermoeden dat hij doodongelukkig is met zijn werk. En met alles wat daarbij hoort. Echt alles is negatief, gezeur, gemopper. Gelukkig heb ik andere collega's die wel gezellig en vrolijk zijn. En als hij weer aan het mopperen gaat, kunnen we allemaal zeggen: joh, hou eens op met je gesnark. We weten het wel weer.

Je trekt je dit veel te veel aan.
Probeer om een beetje afstand te houden tot zo'n zeurkous.
Wat eten we vanavond?
volgens mij zit er bijna in elk team wel 1 zo een collega, brr ik kan ook niet met ze overweg
Vergeetmenietje1980 schreef:
17-07-2019 10:54
volgens mij zit er bijna in elk team wel 1 zo een collega, brr ik kan ook niet met ze overweg

Nee hoor! Ik heb nu echt niet zo'n collega. Ik heb eerder het omgekeerde. Collega kwam van de week haar excuses aanbieden over haar botte reactie en ik wist niet welke reactie of wanneer het had plaatsgevonden. 🤔
Oh wat herken ik veel in deze topic! Ik werkte 2 jaar geleden in een kleine buurtsupermarkt. Nadat ik van ziekte weer terug gekomen was, kon de bazin alleen nog maar zeggen van dit doe je niet goed, dat doe je niet goed. Ben toen met bazin in gesprek gegaan, maar dit leidde tot niks. Zij wilde haar gelijk hebben en wat ik ook zei, het hielp niks. Het kwam er op neer dat ik de gene was die alles fout deed en het lag allemaal aan mij en niet aan haar. Wat echt niet waar was. Ik was op een gegeven moment gewoon uitgepraat. Dan werd er gezegd, wie heeft dit gedaan, wie heeft dat gedaan. Dan verweet ze ons ( ook andere collega’s) dat we te weinig zelf initiatief toonden en zij alles moest doen, maar als wij eens iets uit ons zelf veranderden, dan was het nooit goed en veranderde zij het weer of ruimde het helemaal op. Ikzelf deed niks goed in haar ogen, ik werkte op de broodafdeling. Kritiek prima, maar als ik of anderen het deden zoals madame het wilde was het ook niet goed. Zo speelden er nog veel meer dingen, waar ik ivm herkenning nu niet op in wil gaan, maar het resulteerde dat ik bijna een burn-out heb gehad en na een half jaar alleen maar gezeur en gezeik heb moeten aanhoren, mijn ontslag heb gekregen. Het was een vreselijke tijd. Nu werk ik ergens anders ( zorg gerelateerd) ) en ga weer elke dag met heel veel plezier naar mijn werk. Hoorde laatst al wel van een ex collega dat de sfeer daar ver te zoeken is. Het er echt niet meer gezellig is. Mijn collega zei tegen me het is dat de klanten het werk nog leuk maken, maar verder? Zo mogen ze alleen nog bij de kassa een praatje met klanten maken, en niet in de winkel. Alleen klanten helpen als deze iets vragen. In de pauzes wordt er alleen maar gesproken over werk gerelateerde dingen, en wordt er niet meer over privé zaken gepraat. Zij is helaas op een leeftijd gekomen, dat ander werk geen optie is en ze de resterende jaren moet zien uit te zitten. De collega na mij heeft na 3 keer een half jaar contract gehad te hebben ook ontslag gekregen. Toen zij daarop huilend in de kantine zat, werd er gezegd door bazin, hou eens op met huilen, snap niet dat je huilt is nergens voor nodig. Dit vertelde mijn ex collega. Ik ben zo blij dat ik daar weg ben. Dat kan ik niet vaak genoeg zeggen. TO probeer eens met je manager in gesprek te gaan. Desnoods met meer collega’s om eens te proberen om te achterhalen waarom ze zo doet. En dan niet aanvallend naar haar toe, maar gewoon op een nette manier. Misschien helpt het om de sfeer te verbeteren. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het team mobiliseren. Haar hierop aanspreken en benadrukken dat je niet alleen namens jezelf, maar namens het gehele team spreekt. Anders ben jij ineens de gebeten hond. Plus dat de andere teamleden hier ook last van hebben. Het is niet eerlijk dat jij je nek uitsteekt met mogelijke negatieve gevolgen en dat zij veilig aan de zijlijn blijven staan. Bij voorkeur met meerdere personen het gesprek met haar aangaan.
Ik ben zo'n type die wel eens irritant kan zijn volgens collega's. En heb daar jarenlang mijn gedrag op aangepast. Steeds een stukje van mezelf ingeleverd tot er weinig van over was. Want feedback is immers opbouwend, je kunt er iets van leren, en zo groei je als mens. Wordt ons geleerd.

Maar is dat wel zo? Waarom is het MIJN probleem als anderen last hebben van mij? Waarom maken ze er mijn probleem van?

Jij hebt last van jouw collega. Het is jouw probleem. Waarom moet zij dat voor je oplossen? Waarom moet zij zich veranderen zodat jij je niet meer ergert?

Jij kunt ook werken aan jouw irritaties, en onderzoeken waar dat vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Als je snauwt en altijd negatief bent, Lucille, dan mag ik als collega best aan jou vragen of je dat allemaal binnen de perken kunt houden.

Ik weet niet hoe irritant jij was en waarom collega's dat vonden, natuurlijk. Het is aan jou de keuze of je daarin meegaat en je aanpast of een andere werkplek zoekt, waar je collega's je niet irritant vinden (of nog irritanter zijn)?
Wat eten we vanavond?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven