Werk & Studie alle pijlers

Tips sollicitatiegesprek

19-07-2019 20:33 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas is mijn vorige contract beëindigd. Uiteraard gelijk gaan solliciteren.

Nu heb ik de luxe, volgende week 4 gesprekken te hebben in 2 dagen, maar ik ben bang de verschillende organisaties (redelijk dezelfde functies) door elkaar te gaan halen.

Iemand tips hoe ik dit kan voorkomen. Is het bijvoorbeeld raar om de vacature uit te printen en mee te nemen. Vind dit zelf nog raar overkomen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Gewoon voor het gesprek de advertentie nog even goed doorkijken. En dan in de tas.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet zichtbaar voor derden met die vacaturetekst in de wachtruimte oid gaan zitten. Misschien zijn online flashcards een idee? Kun je nog even discreet op jouw mobieltje doornemen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik vind dat helemaal niet raar. Ik vind het eerder goed georganiseerd overkomen. En de sollicitatiecommissie zit ook met jouw CV uitgeprint voor zich.
Succes met je sollicitatiegesprekken!
Alle reacties Link kopieren
Ik had mijn notities voor de voorbereiding van mijn gesprek er ook gewoon bij. Daar stond deels mijn uitleg bij van de verschillende vaardigheden.

Schijnbaar positief opgevat want inmiddels alweer een half jaar aan de slag zonder enige ervaring binnen de overheid en dat was eigenlijk wel een vereiste.
Alle reacties Link kopieren
Oh en succes!! Fijn, 4 gesprekken!
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet raar om de vacature mee te nemen, toont juist aan dat je voorbereid bent als je ook wat dingen onderstreept.
Het is ook helemaal niet verkeerd dat je meerdere gesprekken hebt, dat mogen ze best weten.
Alle reacties Link kopieren
Zij hebben toch ook jouw sollicitatiebrief bij de hand? (mag ik hopen, ik heb een keer de moeite genomen 25 km te rijden voor een sollicitatie, Meneer had mijn brief + CV niet bij zich, en volgens mij niet gelezen ook. Ik was hem waarschijnlijk opgedrongen en hij wilde me gewoon niet) Dus dan mag jij hun uitnodiging naar jou toch ook bij de hand hebben
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal, ga hem iig uitprinten, kijk wel of ik hem uit de tas haal.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze meenemen. Voordat je ergens naar binnen stapt nog even snel doorlezen. Zo doe ik dat ook. Maar mens, 4 gesprekken! Toi toi toi! Het gaat je lukken!
Alle reacties Link kopieren
prinsesmaxima schreef:
20-07-2019 12:57
Ik zou ze meenemen. Voordat je ergens naar binnen stapt nog even snel doorlezen. Zo doe ik dat ook. Maar mens, 4 gesprekken! Toi toi toi! Het gaat je lukken!
Bedankt
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
prinsesmaxima schreef:
20-07-2019 12:57
Ik zou ze meenemen. Voordat je ergens naar binnen stapt nog even snel doorlezen. Zo doe ik dat ook. Maar mens, 4 gesprekken! Toi toi toi! Het gaat je lukken!
Dit. Veel succes!
Ik heb altijd de geprinte versie van de vacature bij me. Het is niet in me opgekomen dat dat raar zou zijn.

Ik zou per sollicitatie wel duidelijk voor mezelf noteren waarom ik de functie bij die organisatie wil doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik had bij mijn sollicitaties een mooi notitieboekje bij me waarin ik:
- van te voren de namen en functies van de gesprekspartners opschreef
- mijn vaardigheden en eigenschappen had uitgewerkt als een spiekbrief

Het staat ook goed als je wat mee schrijft met het gesprek, dan werkt het gesprek ook twee kanten op (dat je niet alleen de info aanhoort maar ook verwerkt).

Daar kun je ook de info uit de vacature in kwijt (plus als je het nog een keer voor jezelf opschrijft kan je het ook beter onthouden).

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Schrijf ook direct de vragen die jij nog hebt op. Handig en het staat sterk als ook jij vragen hebt bij de functie.
Sloetski schreef:
20-07-2019 21:21
Ik had bij mijn sollicitaties een mooi notitieboekje bij me waarin ik:
- van te voren de namen en functies van de gesprekspartners opschreef
- mijn vaardigheden en eigenschappen had uitgewerkt als een spiekbrief

Het staat ook goed als je wat mee schrijft met het gesprek, dan werkt het gesprek ook twee kanten op (dat je niet alleen de info aanhoort maar ook verwerkt).

Daar kun je ook de info uit de vacature in kwijt (plus als je het nog een keer voor jezelf opschrijft kan je het ook beter onthouden).

Succes!
Meeschrijven met het gesprek vind ik meestal niet zo’n succes. Het gaat vaak ten koste van het contact. Het gesprek is mijn optiek juist waar een connectie met de mensen moet maken. Maar wie weet kunnen sommigen dat ook tijdens het schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Kattenkop schreef:
22-07-2019 08:47
Schrijf ook direct de vragen die jij nog hebt op. Handig en het staat sterk als ook jij vragen hebt bij de functie.
Alleen als de vragen echt relevant zijn en ze niet al beantwoord zijn in de vacature of eerder in het gesprek.

Ik heb letterlijk honderden sollicitatiegesprekken gevoerd en als er dan zo'n verplichte vraag uit een aantekenboekje kwam op het eind dan vond ik dat vaak best wel jammer.

Ervaring, vaardigheden etc. staan allemaal al op het CV. Voorbeelden van situaties zijn van tevoren vaak ook al bedacht. Veel sollicitanten dreunen een riedeltje op waarvan ze denken dat je het als recruiter wil horen.

Een sollicitatiegesprek ging bij mij meestal over de persoon zelf en of diegene in het team zou passen. Waar de gaten liggen en wat de kandidaat zou kunnen toevoegen aan het team. En dat is lang niet altijd degene met de meeste, juiste ervaring. Vaak gingen gesprekken ook over andere dingen dan werk. Wat en hoe iemand buiten het werk om doet kan heel tekenend zijn.

En zeker niet mee gaan schrijven. Dat haalt de 'flow' helemaal uit zo'n gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Eerste gesprek gehad, gelijk uitgenodigd voor een 2e gesprek. Deze heeft voor mij de minste voorkeur. Bedrijf is erg leuk, maar ver weg en weinig uren.

Heb wel zo iets, werk is werk, dus zeg niet bijvoorbaat nee.
Such a beautiful place to be with Friends.
LoveDobby schreef:
22-07-2019 13:10
Eerste gesprek gehad, gelijk uitgenodigd voor een 2e gesprek. Deze heeft voor mij de minste voorkeur. Bedrijf is erg leuk, maar ver weg en weinig uren.

Heb wel zo iets, werk is werk, dus zeg niet bijvoorbaat nee.
Goed bezig!
Heb je gevraagd of er een mogelijkheid is tot meer uren, eventueel aangevuld met een iets andere job? Verhuizen een optie? :-D
Alle reacties Link kopieren
niloe schreef:
22-07-2019 19:04
Goed bezig!
Heb je gevraagd of er een mogelijkheid is tot meer uren, eventueel aangevuld met een iets andere job? Verhuizen een optie? :-D
Verhuizen is geen optie, het is overigens wel te doen, uur met het OV. Ze belde vanmiddag, dat ik ook uren kan maken binnen een andere tak in het bedrijf en of ik morgen kon komen voor een arbeidsvoorwaardegesprek. Deze is dus iig binnen, kan altijd nog nee zeggen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Hopelijk verlopen je andere gesprekken deze week ook zo goed. Goed gedaan in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Tweede gesprek ook een goed gevoel bij, werd al voorgesteld en ze zei dat het gesprek erg prettig was. Nu afwachten, ze hadden nog meer kandidaten.
Such a beautiful place to be with Friends.
Is er zoveel werk in de branche waarin je werkt?
Ik ben gewoon nieuwsgierig.
PB mag ook.
Of heb je zo'n goede CV? :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven