Werk & Studie alle pijlers

Moreel dilemma / werk

19-07-2019 21:12 139 berichten
Ik zou graag input willen over de volgende situatie:

Bij een vorige werkgever heb ik samengewerkt met collega A. Deze collega heeft een misstap begaan, maar hij is niet veroordeeld.

Mijn werkgever heeft hem met wederzijds goedvinden ontslagen. Ik heb hem na het ontslag, als directe collega nog een keer gezien bij zijn informele afscheid. Hij zag niet in dat hij echt fout was geweest, was blij met de afloop en wilde voorlopig rust en daarom ging hij werken in een totaal ander werkveld.

Nu is mijn werkgever een tijdje geleden een innige samenwerking aangegaan met een organisatie. Na wat rondkijken op Linkedin, zag ik tot mijn grote verbazing dat ex-collega A daar werkt. Weer terug in de beroepsgroep waarin hij eerder een delict heeft gepleegd. (een zedendelict i.c.m (kwetsbare) jongeren).

Om de samenwerking een boost te geven, heb ik over een paar weken een verplichte scholingsdag. Grote kans dat ik hem daar tegen zal komen.

Hoe zorg ik ervoor dat ik niet uit mijn panty spring als het gaat om bijvoorbeeld integriteit, rolmodel of grensoverschrijdend gedrag. Of zouden jullie het aangeven bij je leidinggevende?
anoniem_368834 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 17:08
5.41% gewijzigd
hij is niet veroordeeld
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan het dat die organisatie niet vraagt om een VOG?
Dus eigenlijk zou dit geen optie kunnen zijn
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
19-07-2019 21:20
Hoe kan het dat die organisatie niet vraagt om een VOG?
Dus eigenlijk zou dit geen optie kunnen zijn
Hij is niet veroordeeld, dus als ze een VOG opgevraagd hebben was daar niets op te zien....
Hakuna matata!
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
19-07-2019 21:20
Hoe kan het dat die organisatie niet vraagt om een VOG?
Dus eigenlijk zou dit geen optie kunnen zijn
Hij is niet veroordeeld en daarom onschuldig. Een VOG zal hij gewoon krijgen, wanneer deze nodig is voor zijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Lastig TO, ik zou dit slecht trekken.
En ik zou het zeker melden bij je leidinggevende.
Met zo iemand moet je als organisatie niet willen werken!

En dat er geen veroordeling is zegt niks natuurlijk, helaas worden er heel veel zedenzaken geseponeerd door gebrek aan bewijs.
Hakuna matata!
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
19-07-2019 21:20
Hoe kan het dat die organisatie niet vraagt om een VOG?
Dus eigenlijk zou dit geen optie kunnen zijn
BTW het gaat niet om een zedendelict. Er staat 'denk aan een zedendelict etc'.
Ik vind dat de nieuwe werkgever van A op de hoogte gebracht moet worden van wat er gebeurd is.
En tips om niet uit je panty te springen heb ik niet. Dat lijkt me onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren
TO kun je je OP aanpassen? Iedereen leest nu dat het gaat om een zedendelict.
SjaanRoeispaan schreef:
19-07-2019 21:23
BTW het gaat niet om een zedendelict. Er staat 'denk aan een zedendelict etc'.
en er is geen aanklacht ingediend of er is geseponeerd. dat zijn twee verschillende dingen want in het tweede geval was er wel een aanklacht ingediend
Een delict heeft gepleegd? Maar de aanklacht is ingetrokken.

Beetje verwarrend zo.
Oriander schreef:
19-07-2019 21:24
Ik vind dat de nieuwe werkgever van A op de hoogte gebracht moet worden van wat er gebeurd is.
En tips om niet uit je panty te springen heb ik niet. Dat lijkt me onmogelijk.
natuurlijk niet, met welk recht zou je dat doen?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-07-2019 21:25
natuurlijk niet, met welk recht zou je dat doen?
Met het recht dat de jongeren bescherming verdienen natuurlijk! Eens een smeerlap, altijd een smeerlap!

Ik zie nu ook dat je zegt vergelijkbaar met een zedendelict. Dat maakt het wel lastiger natuurlijk. Gaat het om financiële fraude (bijvoorbeeld) zou ik er veel minder moeite mee hebben maar bij agressie/misbruik zeker wel!
Hakuna matata!
Alle reacties Link kopieren
Is er nou ageen klacht ingediend of is zijn zaak geseponeerd?? Als er geen aangifte is gedaan was het blijkbaar niet zo ernstig. Wat is nou precies gebeurd?
Ik zou m'n mond houden. Het is verder jouw zaak niet.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er nu andere mensen in gevaar door het gedrag van deze persoon? AALLEEN in dat geval zou ik het bespreken met je leidinggevende. Indien hij fraude heeft gepleegd en nu weer op de financiële afdeling werkt: bemoei je er niet mee.
Ik zal de OP aanpassen. Het is een zedendelict. (Strafbaar) seksueel overschrijdend gedrag. De aangifte is ingetrokken.
S-Meds schreef:
19-07-2019 21:25
natuurlijk niet, met welk recht zou je dat doen?
Omdat ik het mezelf zo kwalijk zou nemen, als er doordat ik mijn mond had gehouden, weer een jongere slachtoffer zou worden.
S-Meds schreef:
19-07-2019 21:24
en er is geen aanklacht ingediend of er is geseponeerd. dat zijn twee verschillende dingen want in het tweede geval was er wel een aanklacht ingediend
Aangifte is ingetrokken.
anoniem_368834 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 17:09
18.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lastige situatie TO,

in feite kan je er niet zo veel mee want hij is niet veroordeeld. Het is dus ook niet bewezen dat hij dit delict gepleegd heeft. Zijn werkgever kan er dus ook 123 veel mee, hem hierom ontslaan kan niet want hij heeft geen strafblad (tuurlijk zouden ze een of andere reden kunnen verzinnen om hem alsnog te lozen maargoed).

Hou je oren en ogen open zou ik zeggen en zodra je iets opvangt dat hij iets begaat tijdens zijn werkzaamheden gelijk melden.
-
(foutje)
Alle reacties Link kopieren
Om wat voor delict gaat het?
En waarom zou je nu nog uit je vel springen terwijl je dat toen blijkbaar niet deed?
Heb je bewijs dat hij bepaalde feiten heeft gepleegd?
Letsgetlosttonight schreef:
19-07-2019 21:30
Ik zou m'n mond houden. Het is verder jouw zaak niet.
Dit was mijn eerste reactie. Maar hoe dichterbij de verplichte studiedag komt, hoe meer onrust ik voel. Aan de ene kant weet ik rationeel dat hij niet veroordeeld is. Maar hij heeft het misdrijf gepleegd. Hij zag het toen niet als misdrijf en dat is misschien wel wat ik het meest lastig vind. Had hij er maar spijt van, had hij maar gezegd dat het ontzettend stom was. En nu doet hij weer hetzelfde werk wat hij toen ook deed. Hij werkt opnieuw met kwetsbare jongeren. Ik heb toen niet op tijd ingegrepen, ik heb toen niet mijn leidinggevende gewaarschuwd, de signalen doorgegeven. Omdat ik dacht hem te kennen. Ik was er van overtuigd dat hij dezelfde normen en waarden had als ik. Dat hij integer was. Dat hij wist waar de grenzen lagen.

Ik had echt gewild dat hij uit deze beroepsgroep was gebleven.
minnimouse schreef:
19-07-2019 21:47
Om wat voor delict gaat het?
En waarom zou je nu nog uit je vel springen terwijl je dat toen blijkbaar niet deed?
Heb je bewijs dat hij bepaalde feiten heeft gepleegd?
Zedendelict.

Omdat er nu thema's besproken worden in rondetafelgesprekken, discussiegroepen die gaan over veiligheid, integriteit, je voorbeeldfunctie. Ik zou hem over tafel trekken als hij daar ook maar met 1 woord iets over heeft te zeggen. Want hij heeft schijt aan veiligheid, integriteit en hij misbruikt zijn machtspositie.

Nou, dat ligt best gevoelig bij me, merk ik.
Alle reacties Link kopieren
Als je voor een grote organisatie werkt hebben jullie vast een vertrouwenspersoon Integriteit, ga daar eens mee in gesprek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven