Werk & Studie alle pijlers

Kiezen tussen baan en studie

09-08-2019 08:48 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment heb ik vakantie en ben ik voornamelijk aan het nadenken wat ik wil gaan doen en ik merk dat ik er niet bepaald uitkom.

Vanaf febr 2015 tot en met 2018 ben ik werkzaam geweest, vanuit mijn mbo niveau 3 opleiding( aansluitende baan).

Rond augustus 2018 besloot ik mijn baan op te zeggen,( met vaste aanstelling) om een 1-jarige niveau 4 bol opleiding te doen. Reden: weinig doorgroei mogelijkheden zonder niveau 4 en had nog 1 jaar recht op studiefinanciering.

Ik dacht, het is een kans.. ook voor in de toekomst om wellicht nog een HBO te gaan doen. Dat was de voornaamste reden, niet omdat ik de opleiding inhoudelijk erg leuk vond, maar puur om een basis niveau te hebben. Daarnaast merkte ik dat ik niet helemaal op mijn plek zat, werkzaamheden waren leuk, bedrijfscultuur totaal niet.

Omdat ik al jaren op mezelf woon en graag toch een HBO opleiding wil gaan doen, heb ik een aantal maanden geleden de aanvullende beurs aangevraagd.
In afwachting hierop( omdat dit bepalend is voor het kunnen doen van een fulltijd of duale studie op het hbo) heb ik gesolliciteerd naar een baan, mocht studeren niks worden, en de beurs afgewezen worden).

Nu ben ik in principe aangenomen voor de baan, maar begin pas rond oktober.

Het is een baan bij een organisatie waar ik altijd al van droomde, vanaf kinds af aan.

Het betreft alleen niet de specifieke functie die ik voor ogen had, binnen deze organisatie...

Nu twijfel ik enorm.. heb de aanvullende beurs gekregen en ik heb dus de kans om de opleiding duaal te volgen in den haag, maar dat houdt in dat ik daar een kamer moet gaan zoeken.

Wel ga je na die 2 jaar werken op een hbo functie met begeleiding vanuit de school, zogeheten leer arbeidsplaats.

Maar goed, ben al 26 jaar oud en ben al gewend om alles voormezelf te hebben..en ben het vaste salaris gewend, ondanks dat ik nu 1 jaar op weinig heb moeten rond komen.
Een studentenhuis zie ik dus echt niet zitten.. liever een studio dan, zoals waar ik nu zit.

Of ik ga die baan aannemen, het betreft helaas wel een functie van 32 uur en het is een niveau 2 functie, waarbij ik een HBO deeltijd op langer termijn zou kunnen doen..
Wel is het zo dat ik een erg goed gevoel had, ook tijdens het sollicitatiegesprek maar bij het aanstellingsgesprek een minder goed gevoel kreeg, door twijfel en door omstandigheden zoals dat mijn uren verkeerd stonden.

Hebben jullie een idee?
Het is lastig om naar mijn gevoel te luisteren omdat ik alles aan het plat relativeren ben en aan het overdenken ben..
Ik zou de baan aannemen, omdat het een baan bij je droomorganisatie is (met misschien wel doorgroeimogelijkheden?!), en daarnaast een hbo-opleiding in deeltijd doen. Misschien wil je werkgever wel financieel bijdragen aan je nieuwe studie?
Alle reacties Link kopieren
Sorry, vanuit mijn ervaring: altijd gaan voor de studie of opleiding. Je hebt nu alles geregeld en hoeft alleen nog onderdak te vinden en dan heb je over een paar jaar precies wat je wil. Met de nieuwe baan zit je in een bedrijf wat van buiten leuk lijkt in een functie die je niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker verder leren. Je hebt ambitie om aan je carrière te werken. Helaas gaat dat niet zonder papieren. Laat bij het bedrijf weten dat je er graag wil werken. Wie weet denken ze met je mee of heb je een streepje voor als je er weer zou solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet hoe je met aanvullende beurs juist duaal kan doen? Duaal is daar toch van uitgesloten omdat je daarbij minimaal minimumloon verdient. Zou raar zijn als je meer dan minimumloon krijgt dmv van de aanvullende beurs lijkt mij.
Heb je er zin in aan deze nieuwe baan te beginnen? Of doe je het alleen omdat de organisatie je zo leuk lijkt?

Als je voor de baan kiest kun je altijd nog gaan studeren, maar andersom niet.

Een HBO opleiding is erg pittig, vergis je daar niet in. Als je voor beiden kiest, de opleiding in deeltijd en de baan ernaast, kun je altijd nog met een van beide stoppen.
Studeren.
Alle reacties Link kopieren
Studeren. Over een paar jaar kan dat stukken lastiger zijn.
Ik ben 5 jaar ouder en heb er heel veel spijt van dat ik destijds liever wilde werken + eigen huisje wilde hebben. Was toen fijn, echter "moet" ik nu naast mijn huidige baan en gezin etc de opleiding doen. Niet ideaal!
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, :)

Bedankt voor jullie reacties!

@due-scimmie, het klopt idd dat ik aanspraak maak op studiefinanciering voor de duale opleiding. De eerste twee jaar is volledig naar school en de laatste twee jaar 32 jaar werken en 1 dag in de week naar school.
Dus het is extra voordelig zeg maar. Staat ook op de haagse hogeschool aangegeven.

@Fransje-Noord Daar heb je inderdaad gelijk in, ik zou altijd nog de overweging kunnen maken om te stoppen met een van beide, of als het niet bevalt of het niet te combineren valt.
De baan voelt inderdaad wel als een kans omdat het erg moeilijk is om binnen de organisatie binnen te komen, strenge selectie etc.

@ allemaal: Ik denk dat ik sowieso naar de introductie week ga in september.. Gezien de baan pas in oktober begint en dat ik dan even met de docenten om te tafel ga. De docenten,+ slb''ers zijn ook van de deeltijdopleiding.
Dus dan maar even goed navraag doen of de functie überhaupt erg goed aansluit op die studie.
in principe is de opleiding wel toepasbaar in de organisatie maar de vraag is of de functie daadwerkelijk matcht, voor de opdrachten etc.

En dan ook maar even voelen hoe het is, klas leren kennen.

Er is maar een factor die mij er eigenlijk van weerhoudt en dat is toch wel om weer op kamers te moeten wonen.. heb in principe al een behoorlijke inboedel, wat niet past in een kamer en het huis delen met studenten van 18 is niet bepaald een optie.
Logisch dat er concessies zijn en je kunt niet alles willen.. Maar dat gaat toch wel tegen mijn gevoel in.

En Den Haag is echt duur, een studio is niet echt betaalbaar( zoals wat ik nu heb ik het oosten voor nog geen 400 euro).

Iemand eventueel tips omtrent woningen en de randstad?:)

Het gaat trouwens om de opleiding integrale veiligheidskunde, misschien zijn er ervaringsdeskundigen:)..
mila9336 wijzigde dit bericht op 10-08-2019 14:43
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mila9336 schreef:
09-08-2019 21:25
Hoi allemaal, :)

Bedankt voor jullie reacties!

@due-scimmie, het klopt idd dat ik aanspraak maak op studiefinanciering voor de duale opleiding. De eerste twee jaar is volledig naar school en de laatste twee jaar 32 jaar werken en 1 dag in de week naar school.
Dus het is extra voordelig zeg maar. Staat ook op de haagse hogeschool aangegeven.
Je eerste twee jaar zijn dan gewoon voltijd 😏. Lijkt me dat je in de echte duale jaren geen aanvullende beurs krijgt.
Kan je vragen aan het bedrijf of je al ns een week mag meedraaien? Desnoods gratis.
Alle reacties Link kopieren
@bloody_mary: helaas gaat dat niet. Vanwege de privacy.. ben ook al aangenomen in feite, oktober start de niet erkende opleiding, gewoon intern)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven