Werk & Studie alle pijlers

Wie heeft ervaring met een hoorgesprek na negatief BSA?

09-08-2019 21:38 271 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een negatief bindend studie advies gekregen na mijn 2e jaar van de hbo studie.

Wel heb ik de mogelijkheid gekregen op hoorgesprek te komen. De studentzakencoach raadde mij zeer aan om dit te proberen. Ik moet dan 2 x 30 minuten langskomen en in gesprek met iemand. Hierin moet ik mijzelf verdedigen waarom ik nog een kans verdien om op de opleiding te blijven.

Zijn er mensen hier met enige ervaring hiermee? Hoe groot is mijn kans en wordt zo'n gesprek standaard aangeboden?

Ik moest dit jaar mijn P halen om over te gaan. Dit is niet gelukt vanwege 1 vak, dit kostte 3 studiepunten. In het afgelopen studiejaar heb ik 40 van de 60 studiepunten gehaald dus daar mist nog wel een hoop. Ik weet ook niet of ze kijken naar je geschiedenis, heb hiervoor 2 hbo studies gedaan maar niet afgemaakt.. Mijn slc'er zegt dat ze het voor mij wil opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een goede valide reden dat het het niet gehaald hebt? En had je onder ideale omstandigheden het wel gehaald?

Past de opleiding niet bij je, en lukt het niet om de punten te halen in een tijdsvak waarvoor dit staat, dan is de kans erg groot dat het advies bindend is.

Wat wil je zelf? Denk je dat je de opleiding kunt afronden? Wat zijn je andere opties?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
09-08-2019 21:45
Heb je een goede valide reden dat het het niet gehaald hebt? En had je onder ideale omstandigheden het wel gehaald?

Past de opleiding niet bij je, en lukt het niet om de punten te halen in een tijdsvak waarvoor dit staat, dan is de kans erg groot dat het advies bindend is.

Wat wil je zelf? Denk je dat je de opleiding kunt afronden? Wat zijn je andere opties?
Ik wil zelf graag verder met de opleiding. Mijn moeder is ziek en dat kost wel veel energie. Ze weten dit ook op school. Ook mijn vriendin was een tijd ziek.

Weet jij of ze zo'n hoorgesprek standaard aanbieden of dat het een goed teken is dat ik dit krijg? Kan er heel weinig over vinden op internet. Ook kan ik niets vinden over ervaringsverhalen van zo'n gesprek
Alle reacties Link kopieren
Ideale omstandigheden heeft vrijwel geen enkele student en de meeste halen het bsa wel. Dus maak duidelijk tijdens het hoorgesprek waarom het je na 2 jaar niet is gelukt om dit vak van 3 punten te halen. Wat is hier de reden voor?
En de andere vakken die je nog niet hebt gehaald (23 punten dan in totaal?), waarom heb je deze niet gehaald? Is er een patroon? Wat zijn de keuzes die je hebt gemaakt? Bepaalde vakken wel / niet herkansen of doorschuiven of niet vol op inzetten?

Als er een patroon is, dat je de bijvoorbeeld de cijfermatige vakken niet hebt behaald, kun je uitleggen waarom dit (nog) niet lukt? Als je laat zien dat je inzicht hebt in wat er mis gaat (en daar dus iets aan gaat / kunt doen) is er waarschijnlijk een grotere kans dat de examencommissie (met wie heb je de hoorzitting?) je het voordeel van de twijfel geeft.
Alle reacties Link kopieren
Ja beroepshalve (heel) veel ervaring mee.

Je situatie is me niet helemaal duidelijk. Heb je de propedeuse nu op 1 vak t.w.v. 3 studiepunten niet gehaald of mis je nog eenderde van het totaal aantal studiepunten?
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
09-08-2019 21:54
Ja beroepshalve (heel) veel ervaring mee.

Je situatie is me niet helemaal duidelijk. Heb je de propedeuse nu op 1 vak t.w.v. 3 studiepunten niet gehaald of mis je nog eenderde van het totaal aantal studiepunten?
De situatie is nogal complex.

Aan het eind van studiejaar 1 had ik eigenlijk een negatief bsa moeten krijgen. Had niet genoeg punten. Maar omdat mijn
Slc'er mij compleet foute informatie heeft verschaft mbt overgangspunten, en de slc'er hier diep door het stof voor is gegaan, hebben ze mij heel erg gegund en de hand over het hart gestreken door een aanhoudende bsa te geven. dat hield in;

In jaar 2 moest ik of;
- mijn propedeuse halen
- of 48 nieuwe studiepunten

Die 48 nieuwe studiepunten lukte al niet meer. Dus ik ging voor mijn Propedeuse. Helaas heb ik die niet gehaald op 1 vak na. Als ik dat vak had gehaald(3 studiepunten) dan was ik gewoon over en was er geen probleem..

Voor het tweede jaar mis ik 20 studiepunten maar dat zou dus geen probleem zijn voor mijn overgang als ik mijn propedeuse had gehaald.
Is je moeder ernstig ziek?
Alle reacties Link kopieren
Als je heeel heel eerlijk bent naar jezelf: ga je dat vak van 3 punten makkelijk halen? Waarom heb je het in de afgelopen twee haar niet gehaald?
Dat is relevant of je een kans maakt.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Alelszz schreef:
09-08-2019 21:58
De situatie is nogal complex.

Aan het eind van studiejaar 1 had ik eigenlijk een negatief bsa moeten krijgen. Had niet genoeg punten. Maar omdat mijn
Slc'er mij compleet foute informatie heeft verschaft mbt overgangspunten, en de slc'er hier diep door het stof voor is gegaan, hebben ze mij heel erg gegund en de hand over het hart gestreken door een aanhoudende bsa te geven. dat hield in;

In jaar 2 moest ik of;
- mijn propedeuse halen
- of 48 nieuwe studiepunten

Die 48 nieuwe studiepunten lukte al niet meer. Dus ik ging voor mijn Propedeuse. Helaas heb ik die niet gehaald op 1 vak na. Als ik dat vak had gehaald(3 studiepunten) dan was ik gewoon over en was er geen probleem..

Voor het tweede jaar mis ik 20 studiepunten maar dat zou dus geen probleem zijn voor mijn overgang als ik mijn propedeuse had gehaald.
Oke.

O.b.v. het aantal studiepunten heb je het negatief bindend studieadvies ontvangen. De examencommissie wil je nu horen om te bezien of er goede redenen zijn om voor jou een positieve uitzondering te maken. Vermoedelijk zien ze jou als een twijfelgeval. Misschien vanwege dat ene propedeusevak dat je niet hebt gehaald en/ of vanwege je persoonlijke omstandigheden. Dit is vrij normaal. Meestal moet een student zelf een dergelijk gesprek aanvragen, maar verschilt kennelijk per HBO.

Het is eerste BSA zou je nog aan miscommunicatie kunnen wijten. Je hebt al een keer uitstel gehad en dat betekent meestal dat men nu veel strenger is. Elk propedeuse-onderdeel heb je immers in de afgelopen 2 jaar minstens 4 keer kunnen halen.

Je moet proberen aan te tonen dat je in het afgelopen studiejaar vanwege je persoonlijke omstandigheden niet aan die normen hebt kunnen voldoen. Ofwel zou je geen tegenslag hebben gehad, dan zou je het wel hebben gehaald. Er moet dus een direkt verband zijn tussen je persoonlijke omstandigheden en je studieresultaten. Is je moeder vanaf tweede helft studiejaar ziek geworden dan verklaart dat niet waarom je bijv. in 1e helft onvoldoende studiepunten hebt gehaald. Zo zal men hiernaar kijken. Daarnaast moet je natuurlijk gemotiveerd zijn voor de opleiding, maar dat is meestal niet genoeg bij een tweede uitstel.

Zijn je moeder en vriendin ziek geweest en je brengt dit naar voren dan kun je vragen verwachten als 'in welke periode was dat' en 'wat was jouw rol hierin? Was je bijv. een mantelzorger en zo ja hoeveel uur per week of maakte je je alleen zorgen'. Je zult concreet moeten worden en niet vaag blijven. Je hoeft niet uit te wijden over je persoonlijke omstandigheden bij de examencommissie daar is de decaan als vertrouwenspersoon voor, maar als je dat niet doet kan de examencommissie zich onvoldoende een goed oordeel vormen en dat kan in je nadeel werken.

Verder helpt het als de decaan een positief advies over je persoonlijke omstandigheden geeft. Dat wil niet zeggen dat het BSA van tafel is. De examencommissie beslist namelijk. Als er persoonlijke omstandigheden zijn wil een examencommissie meestal een decaanadvies. Ben je afgelopen jaar niet naar de decaan gegaan terwijl er wel persoonlijke omstandigheden waren dan kun je daar ook vragen over verwachten. 'Waarom heb je dat niet gedaan'. Een negatief advies van de decaan werkt in je nadeel uiteraard.

Het helpt als je studiecoach achter je staat en bijv. een positieve schriftelijke verklaring wil afgeven, maar is niet doorslaggevend. Voor zover nog mogelijk qua tijd. Alles uit de kast halen.

Wordt je in het ongelijk gesteld en BSA blijft dan kun je daar nog tegen in beroep gaan bij het College van Beroep voor de Examens (CBE).
boogschutter10 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 23:05
0.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
09-08-2019 22:57
Als je heeel heel eerlijk bent naar jezelf: ga je dat vak van 3 punten makkelijk halen? Waarom heb je het in de afgelopen twee haar niet gehaald?
Dat is relevant of je een kans maakt.
Ja precies

En ook wat is de reden dat je de andere 2 niet hebt afgemaakt?
Had je daar ook een negatief advies?
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
09-08-2019 23:02
Ja precies

En ook wat is de reden dat je de andere 2 niet hebt afgemaakt?
Had je daar ook een negatief advies?
Bij een tweede uitstel zal het niet alleen gaan over waarom je dat ene propedeusevak niet hebt gehaald. Men beoordeelt dan je gehele situatie en daar is dat ene niet behaalde propedeusevak slechts 1 onderdeel van.
boogschutter10 wijzigde dit bericht op 09-08-2019 23:32
1.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
09-08-2019 23:12
Bij een tweede uitstel zal het niet om het niet alleen gaan over waarom je dat ene propedeusevak niet hebt gehaald. Men beoordeelt dan je gehele situatie en daar is dat ene niet behaalde propedeusevak slechts 1 onderdeel van.
Dat klopt. Maar de vraag waarom in twee jaar een vak van 3 punten niet herhaald kan worden is wel relevant. Ik heb vroeger veel studenten begeleid, en soms als ze diep in hun hart keken wisten ze wel dat ze een vak nooit zouden halen. Of konden ze prima verwoorden waarom ze het het derde jaar wel zouden halen. Die overweging, dat in je hart kijken is onderdeel van de “gehele situatie” en ik weet niet of TO al eens echt eerlijk is geweest naar zichzelf. En zo nee waarom dat niet lukt. En als wel dan moet TO dat meenemen in de heroverweging.
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
09-08-2019 23:28
Dat klopt. Maar de vraag waarom in twee jaar een vak van 3 punten niet herhaald kan worden is wel relevant. Ik heb vroeger veel studenten begeleid, en soms als ze diep in hun hart keken wisten ze wel dat ze een vak nooit zouden halen. Of konden ze prima verwoorden waarom ze het het derde jaar wel zouden halen. Die overweging, dat in je hart kijken is onderdeel van de “gehele situatie” en ik weet niet of TO al eens echt eerlijk is geweest naar zichzelf. En zo nee waarom dat niet lukt. En als wel dan moet TO dat meenemen in de heroverweging.
Ja het is zeker een relevante vraag, zoals er meer zijn.
Alelszz schreef:
09-08-2019 21:58
De situatie is nogal complex.

Aan het eind van studiejaar 1 had ik eigenlijk een negatief bsa moeten krijgen. Had niet genoeg punten. Maar omdat mijn
Slc'er mij compleet foute informatie heeft verschaft mbt overgangspunten, en de slc'er hier diep door het stof voor is gegaan, hebben ze mij heel erg gegund en de hand over het hart gestreken door een aanhoudende bsa te geven. dat hield in;

In jaar 2 moest ik of;
- mijn propedeuse halen
- of 48 nieuwe studiepunten

Die 48 nieuwe studiepunten lukte al niet meer. Dus ik ging voor mijn Propedeuse. Helaas heb ik die niet gehaald op 1 vak na. Als ik dat vak had gehaald(3 studiepunten) dan was ik gewoon over en was er geen probleem..

Voor het tweede jaar mis ik 20 studiepunten maar dat zou dus geen probleem zijn voor mijn overgang als ik mijn propedeuse had gehaald.
Dit is wel erg korte termijn gedacht vind ik. Je hebt echt een groot deel van je studiepunten niet gehaald en ook niet gecompenseerd.
Het is nu september dus de enige manier waarop je kunt overtuigen is om het werk dat bij de resterende punten hoorde af te hebben (mits dit opdrachten zijn en geen examens).
Heb je in de vakantie extra inspanning geleverd om bij te komen?
Hoe ga je mee in het derde jaar plus hoe ga je de resterende punten halen?
Waarom heb je niet op twee paarden gewed, wat zijn je extra pogingen geweest de resterende punten te halen van het tweede jaar?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
10-08-2019 02:18
Dit is wel erg korte termijn gedacht vind ik. Je hebt echt een groot deel van je studiepunten niet gehaald en ook niet gecompenseerd.
Het is nu september dus de enige manier waarop je kunt overtuigen is om het werk dat bij de resterende punten hoorde af te hebben (mits dit opdrachten zijn en geen examens).
Heb je in de vakantie extra inspanning geleverd om bij te komen?
Hoe ga je mee in het derde jaar plus hoe ga je de resterende punten halen?
Waarom heb je niet op twee paarden gewed, wat zijn je extra pogingen geweest de resterende punten te halen van het tweede jaar?
Het lijkt een beetje alsof ze wel op 2 paarden gewed heeft, want ze heeft niet al haar energie gestoken in het halen van de propedeuse.
Maar dat is wijsheid achteraf.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt de kans om jouw verhaal te vertellen, waarom zou je dat niet doen? Dan heb je in ieder geval het gevoel dat je alles geprobeerd hebt, wat je zou kunnen doen.

Die BSA is er hard gezegd niet voor niets. Als jij in jaar 1 40 punten haalt, heb je in jaar 2 dus al 80 punten om te halen. Dan heb je dus bijna 1,5 keer zo veel studiebelastingsuren als in jaar 1 terwijl het in jaar 1 al niet ging.
Als je naar jaar 3 gaat, heb je daar 83 punten die je in dat jaar moet halen. Je werkt jezelf alleen maar meer in de problemen als je hier op deze manier mee doorgaat.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er nogal van af wat de reden is dat je het niet hebt kunnen halen en wat je motivatie en inzet is. Het kan goed uitwerken maar dat hoeft niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is idd langdurig ernstig ziek. Weten ze ook op school.

Daarnaast heb ik diagnose adhd weten ze ook.

Hiervoor ben ik met 2 studies gestopt omdat het niet bij mij paste. Deze studie past wel bij mij en ik wil heel graag later in dat werkveld gaan werken.

Ik had heel goed geleerd voor het ene vak dat ik nodig had om mijn p te halen, maar mijn overgang hing ervan af en ik kreeg zo'n stress dat ik een complete blackout kreeg. Ik heb uiteindelijk een 1.0 gehaald voor die toets terwijl ik alle oefententamens glansrijk haalde.

Ik heb 2 hoorgesprekken eind augustus, weet niet met wie dat staat er niet bij..

Gaan ze mij echt wegsturen voor 3 studiepunten? Na twee jaar zwoegen?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat kan helaas. Probeer je voor nu te richten op de inhoud van het gesprek.

Wat is jouw verhaal, hoe is het gekomen? Hoe ga je het aanpakken als je nog een kans krijgt. + Alles wat hier boven is gezegd.

Zet het op papier, laat mensen het nalezen (liefst mensen die er verstand van hebben) dan kun je als je er niet uitkomt tijdens het gesprek het stuk op papier geven.

En denk na over alternatieven. Is deze studie ook op mbo niveau te doen? Wellicht helpt het als je eerst een basis legt op een lager niveau. Dan zou je het later in deeltijd weer kunnen oppakken. De gehaalde punten blijven 9 jaar staan geloof ik, maar ik weet niet of dat ook geldt met een negatief advies.
Zo'n hoorgesprek zegt weinig over je kansen. Dat is namelijk een recht dat je hebt ongeacht de omstandigheden.
Je zit in het tweede jaar en dat betekent eigenlijk dat je niet meer weggestuurd mag worden. Het BSA is alleen voor eerstejaars. Het mag alleen als je vorig jaar voorwaardelijk door bent gelaten, en de voorwaarden hiervan duidelijk zijn gecommuniceerd. Voldoe je nu niet aan die voorwaarden, dan heb je pech en moet je waarschijnlijk stoppen. Zijn die voorwaarden niet (duidelijk) opgesteld vorig jaar, dan mag je niet meer weggestuurd worden.

Lees nu dat je inderdaad voorwaardelijk bent doorgelaten vorig jaar en dat je nu weer niet aan de eisen voldoet. Dit is voor de onderwijsinstelling de laatste kans om je weg te sturen dus dat gaan ze waarschijnlijk doen. Ga wel het gesprek aan en kom met goede argumenten. Proberen kan nooit kwaad!
anoniem_287081 wijzigde dit bericht op 10-08-2019 23:55
Reden: Toevoeging
21.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
10-08-2019 23:50
Zo'n hoorgesprek zegt weinig over je kansen. Dat is namelijk een recht dat je hebt ongeacht de omstandigheden.
Je zit in het tweede jaar en dat betekent eigenlijk dat je niet meer weggestuurd mag worden. Het BSA is alleen voor eerstejaars. Het mag alleen als je vorig jaar voorwaardelijk door bent gelaten, en de voorwaarden hiervan duidelijk zijn gecommuniceerd. Voldoe je nu niet aan die voorwaarden, dan heb je pech en moet je waarschijnlijk stoppen. Zijn die voorwaarden niet (duidelijk) opgesteld vorig jaar, dan mag je niet meer weggestuurd worden.
Ja, vorig jaar moest ik een bsa krijgen maar omdat mijn SLCer mij foute info gaf mocht ik blijven met aanhoudend bsa. Ik moest dit jaar mijn P halen of 48 nieuwe studiepunten.

De tweede tentamenperiode van dit studiejaar hoefde ik niet te doen, ik kreeg uitstel omdat mijn vriendin toen erg ziek werd. Die tentamens mocht ik dus later maken zonder dat het mij de herkansing kostte.

Ik heb al een mbo niveau 4 diploma dus het voelt voor mij niet echt nuttig om dan weer mbo te gaan doen..

Heb ook ADHD en dyslexie, weet niet of dat helpt qua hoe coulant ze zijn ... ook lig ik erg goed bij de docenten.
Alle reacties Link kopieren
Aaltje89 schreef:
10-08-2019 23:50
Zo'n hoorgesprek zegt weinig over je kansen. Dat is namelijk een recht dat je hebt ongeacht de omstandigheden.
Je zit in het tweede jaar en dat betekent eigenlijk dat je niet meer weggestuurd mag worden. Het BSA is alleen voor eerstejaars. Het mag alleen als je vorig jaar voorwaardelijk door bent gelaten, en de voorwaarden hiervan duidelijk zijn gecommuniceerd. Voldoe je nu niet aan die voorwaarden, dan heb je pech en moet je waarschijnlijk stoppen. Zijn die voorwaarden niet (duidelijk) opgesteld vorig jaar, dan mag je niet meer weggestuurd worden.

Lees nu dat je inderdaad voorwaardelijk bent doorgelaten vorig jaar en dat je nu weer niet aan de eisen voldoet. Dit is voor de onderwijsinstelling de laatste kans om je weg te sturen dus dat gaan ze waarschijnlijk doen. Ga wel het gesprek aan en kom met goede argumenten. Proberen kan nooit kwaad!


Nadat je je P hebt gehaald mag je niet meer worden weggestuurd. Probleem is: TO heeft haar P na 2 jaar niet. Ze mag dus weg degelijk worden weggestuurd.
Alle reacties Link kopieren
De studentzakencoach raadde mij sterk aan om dit hoorgesprek te doen. dat is een goed teken toch?

Wat misschien ook in mijn voordeel werkt, is dat ik eerst een mail kreeg waarin stond dat ik in de zomer een keuzevak online kon volgen en dan alsnog over zou moeten gaan.

Dus ik was blij.

2 uur later kreeg ik ineens van dezelfde afzender een mail dat ze nog eens hebben gekeken naar mijn cijfers en er toen achterkwamen dat ik zonder het keuzevak nog te weinig punten had. En dat ik toch een negatief bsa krijg. En dat ik de volgende dag een brief erover zou ontvangen. Dat van die punten wist ik al, had ik ook in een eerdere mail uitgelegd. Maar ze maakten mij wel even blij met een hele dode mus.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd heb je het er wel op aan laten komen. Je mist 20! Punten. Je had eerder aan de bel moeten trekken bij je slc. En nu heb je dat vak niet gehaald en ga je pas actie nemen. Hoe ga je jaar drie halen ? Je moet vakken uit jaar 2 herkansen en jaar drie halen. Ik snap dat je een negatief BSA hebt.
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
11-08-2019 09:02
Eerlijk gezegd heb je het er wel op aan laten komen. Je mist 20! Punten. Je had eerder aan de bel moeten trekken bij je slc. En nu heb je dat vak niet gehaald en ga je pas actie nemen. Hoe ga je jaar drie halen ? Je moet vakken uit jaar 2 herkansen en jaar drie halen. Ik snap dat je een negatief BSA hebt.
Ik heb dit jaar meerdere gesprekken gehad met mijn slcer en we bekeken toen op welke vakken ik mijn focus zou leggen etc etc ik heb mij toen helemaal suf geleerd maar kreeg een blackout door de stress en haalde een 1.0

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven