Werk & Studie alle pijlers

Hoe doe ik mijn schoolopdrachten.

11-08-2019 17:04 18 berichten
Ik ben in mei begonnen met de opleiding helpende plus BBL. Na heel wat jaartjes niet meer in de schoolbanken te hebben gezeten. Ik heb opdrachten die ik moet maken over verschillende onderwerpen die ik tegenkom op de werkvloer. Onder andere eten en drinken, omgang met cliënten en hun familie ect. Hier moet ik dingen voor onderzoeken, vragen stellen aan collega’s ect, en uiteindelijk een verslag over mijn bevindingen maken. Ik mag in principe hier op de werkvloer mee aan de slag en de rest moet ik dan thuis doen. Ik merk dat ik door drukte op de werkvloer hier vaak niet aan toe kom en thuis ook geregeld zin moet maken. Praktijk gaat verder heel goed, maar wil dat de theorie ook goed gaat en dat ik goed op schema blijf liggen met de opdrachten. Wie heeft er tips voor mij om de theorieopdrachten ook goed te doen? Wil deze opleiding gewoon met zeer goed gevolg afronden😊
Elke week een vaste tijd op 't werk instellen voor vragen aan collega's / bazen / ...

En ook thuis een vast schema.
Op zaterdagmiddag gaan de kinderen het huis uit samen met pa of naar een vriendje en ga jij aan 't werk.
Alle reacties Link kopieren
Als je je opleiding wilt voltooien moet je toch écht zin gaan maken om het thuis te doen. Je geeft aan dat je er op de werkvloer mee aan de slag mag; doe dat dan ook! Maak er gebruik van. Als leerling heb je hier recht op, al is het maar een half uurtje. Dat is toch weer minder werk wat je thuis moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Maak tijd vrij in je agenda voor deze opdrachten, ze zijn net zo essentieel als de andere onderdelen van je studie, je thuissituatie en privé dingen.

Hoe veel uur per week heb je nodig voor deze opdrachten? 60 minuten, 90 minuten, 15 minuten, langer, korter?

Blokkeer je agenda voor de opdracht, maandag na het eten van 18:30 - 19:00, woensdagochtend van 06:00-06:30, zaterdagmiddag van 14:00-14:30 of wanneer het jou beste uitkomt. Vertel je partner en je kinderen dat je die tijd gewoon NIET gestoord mag worden. Ga het liefste ook ergens werken waar dit gebeurd. Lukt dit niet thuis, dan ga je eerder naar je werk of blijf je langer en maak je daar die opdracht. Of ga in de bibliotheek zitten of bij de buurvrouw thuis, wees creatief. Heb je kinderen die huiswerk moeten maken, ga dit dan gelijktijdig en geef het goede voorbeeld.

En waarschijnlijk net als dat jij tegen je kinderen zegt wanneer zij geen zin hebben in hun huiswerk maken "dan maak je maar zin".

Huiswerk hoort er gewoon bij, is werk, dus of je zin hebt of niet, het moet gebeuren.

Wanneer dit in je systeem zit, je haalt leuke cijfers, je merkt dat je er van leert, dan gaan die opdrachten ook steeds makkelijker.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Rosebloom schreef:
11-08-2019 17:09
Als je je opleiding wilt voltooien moet je toch écht zin gaan maken om het thuis te doen. Je geeft aan dat je er op de werkvloer mee aan de slag mag; doe dat dan ook! Maak er gebruik van. Als leerling heb je hier recht op, al is het maar een half uurtje. Dat is toch weer minder werk wat je thuis moet doen.
Ik moet op mijn werk gewoon tijd claimen. Ik heb daar ook recht op en de tip om vaste tijden in te voeren is ook goeie.
Je kunt je onderzoeken ook vast thuis voorbereiden. Vragen en observatiedoelen formuleren, dat soort dingen. Dan kun je op het werk wat gerichter aan de slag. En misschien de interviews met je collega's/begeleider opnemen op je telefoon zodat je die thuis uit kunt werken, dat scheelt op het werk een hoop tijd. Maar ik weet niet of dat wel mag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging samen met mijn kinderen huiswerk maken onder het mom van gedeelde smart is halve smart.
Alle reacties Link kopieren
Overleg met je begeleider wat een geschikt moment is binnen een dienst om met je opdrachten bezig te gaan en zet dit in de teamagenda. Zo ziet iedereen op welk moment je niet beschikbaar bent. En zorg dat je wat je wilt gaan doen ook goed voorbereid, zodat je weet wat je in werktijd moet gaan doen.
Plan ook regelmatig een evaluatiemoment in of maak voor jezelf een evaluatieformulier waarin bv je leerdoelen zijn verwerkt en ruimte voor Tops en Tips. Vraag aan het begin van je dienst aan betreffende collega of ze aan het eind van jullie dienst 10 min wil reserveren voor jou om te evalueren. Je kunt dan met hem/haar het evaluatieformulier invullen. Zo krijg je in lijn in je eigen leerproces en kun je bij een reflectiegesprek aangeven waar het goed gaat en waar je nog aan moet werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging samen met mijn kinderen huiswerk maken onder het mom van gedeelde smart is halve smart.

Ik heb in het begin veel gehad aan mijn klasgenoten die in mijn leerteam zaten.
Kun je afspreken met klasgenoten?
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
11-08-2019 17:17
Ik moet op mijn werk gewoon tijd claimen. Ik heb daar ook recht op en de tip om vaste tijden in te voeren is ook goeie.
Precies. Bespreek dit met je werkbegeleider, die vindt dat vast geen probleem. En plan minstens 1 vaste dag in waar je aan je opdrachten gaat werken. Zeg dit ook tegen je man en kinderen, zo kunnen zij er rekening mee houden.

Succes, de zorg is aanpoten en vaak vergeet je dat je leerling bent. Maak gebruik van de mogelijkheden die je krijgt aangeboden. Dan maak je het jezelf een stuk makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Als je boventallig bent, zou je in overleg aan je opdrachten kunnen gaan zitten wanneer het voor jou nodig is. Als je wel meegeteld wordt, zou ik voor het volgende rooster alvast een "kantoor(mid)dag" of desnoods meerdere aanvragen.
Als je niet fulltime werkt kun je ook overwegen om soms voor een opdracht extra naar je werk te gaan. Dan echt maar een uurtje voor alleen die opdracht die je wilt doen.

Ik heb afgelopen jaar een opleiding gedaan (onderwijs) en had veel opdrachten om een collega of leerling te observeren. Dit heb ik allemaal in eigen tijd gedaan omdat dat voor mij uiteindelijk effectiever was. Dan was ik echt alleen op school voor de opdracht en werkte ook alleen daar aan. Ging naar huis, maakte het verslag en dan was het dus in een dag klaar. Wel altijd heel goede voorbereiding gemaakt zodat ik alles wat ik wilde zien, vragen, leren ook echt kon doen.

Succes ermee!
Ik zou gewoon gewoon per week een dagdeel in plannen in overleg om rustig aan je opdrachten te werken. En je ook daar aan houden. Is er in het gebouw geen leeg kantoortje of iets dergelijks waar je even rustig kan gaan zitten.

Tijdens mijn stage werkte een middag per week aan mijn opdrachten, die ik vaak thuis niet altijd goed kon doen want niet de juiste middelen beschikbaar. Koos dan in overleg een tijd uit en deed dan de deur van het kantoor dicht. Dat was het teken om niet te storen tenzij noodzakelijk. Moest ik een praktijk opdracht doen dan nam ik m'n spullen mee naar de werkvloer en ging ik daar aan een tafel zitten en gaf aan dat ik bezig was met opdrachten zodat niemand tussendoor met een klusje kwam tenzij het echt nodig was.

Kortom overleg en zoek een rustig plekje op indien mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Planning maken, vastleggen in je agenda en in de afdelingsagenda. Zodat iedereen weet dat je vanmiddag om bijvoorbeeld half 2 gaat zitten voor de opdrachten. Maak het duidelijk en inzichtelijk. Baken het af. Als jij er al flexibel mee omgaat doen je collega's dat zeker.
Oké schat
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruikte praktijkvoorbeelden als opdracht. Kan dat bij jou niet grotendeels ?
Verder hoor je officieel boventallig te zijn ,dus je hebt recht op tijd voor je opdrachten en regelmatig gesprekken met je begeleider.
Thuis moet je jezelf onder je kont schoppen.
Succes!
clueless17 schreef:
11-08-2019 19:05
Ik gebruikte praktijkvoorbeelden als opdracht. Kan dat bij jou niet grotendeels ?
Verder hoor je officieel boventallig te zijn ,dus je hebt recht op tijd voor je opdrachten en regelmatig gesprekken met je begeleider.
Thuis moet je jezelf onder je kont schoppen.
Succes!
Ik gebruik ook praktijkvoorbeelden inderdaad. En inderdaad mezelf een schop onder de kont geven. Heb opdracht 2 nu zover af dat deze kan worden beoordeeld door werkbegeleiders en dan door met opdracht 3. Acht komt vast goed😀
Alle reacties Link kopieren
Zoals je weet deed ik ook een BBL traject afgelopen jaar. Tijd voor je opdrachten inplannen óp je werkplek is eigenlijk ook een soort vaardigheid die je moet ontwikkelen.
Wat ik op een bepaald moment deed was in de afdelings-agenda schrijven 'hangmat werkt van ... Tot.... Aan opdracht'
Dat hielp, zowel voor mijzelf als voor collega's
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
11-08-2019 19:57
Ik gebruik ook praktijkvoorbeelden inderdaad. En inderdaad mezelf een schop onder de kont geven. Heb opdracht 2 nu zover af dat deze kan worden beoordeeld door werkbegeleiders en dan door met opdracht 3. Acht komt vast goed😀
Als je een opdracht niet begrijpt of denkt andere vragen te hebben, doe zoveel mogelijk de avond/dag voordat je studietijd tijdens werk "opeist".
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven